«Γιατί αν γλιτώσει το παιδί υπάρχει ελπίδα» τραγουδούσε ο Παύλος Σιδηρόπουλος με τους στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου να παραμένουν ακόμη και σήμερα επίκαιροι. Πώς όμως μπορεί να γλιτώσει το παιδί; Το «κλειδί» είναι η εκπαίδευση αναφέρει ο διευθυντής του σχολείου στις Φυλακές Ανηλίκων Αυλώνα Πέτρος Δαμιανός ο οποίος κατάφερε με πολλή επιμονή και σκληρή δουλειά να «εισάγει» την τηλεκπαίδευση στα κελιά.
Ο κορονοϊός, οι δύσκολες συνθήκες και φυσικά η αναγκαστική τηλεκπαίδευση στα υπόλοιπα σχολεία αποτέλεσαν για αυτόν πηγή έμπνευσης αλλά και την αφορμή να δημιουργήσει το «Προσπαθώντας TV». Ένα κανάλι που δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν μαθήματα από την τηλεόραση που βρίσκεται στον χώρο που είναι έγκλειστα.
Καθώς η πρόσβαση στο Ίντερνετ αλλά και τα laptops για τους κρατούμενους απαγορεύονται ο Πέτρος Δαμιανός, που είναι διευθυντής του σχολείου από την ημέρα που άνοιξε τις πόρτες του δηλαδή εδώ και 21 περίπου χρόνια, έπρεπε να βρει μία λύση όχι μόνο εφικτή αλλά και γρήγορη ώστε να μην χαθούν τα μαθήματα.
«Ενώ όλα τα σχολεία ξεκίνησαν την τηλεκπαίδευση όταν δεν μπορούσε να γίνει δια ζώσης μάθημα εμείς δεν είχαμε τίποτα από τα δύο. Προσπάθησα προλάβω το ΦΕΚ που θα έβγαινε τον Νοέμβριο (2020) έχοντας την εμπειρία του Μαρτίου. Δεν ήταν όμως εύκολο να αλλάξει η σχετική ρύθμιση καθώς μπλέκονται τρία υπουργεία (το Παιδείας, το Προστασίας του Πολίτη και το Υγείας). Προσπάθησα να ζητήσω να εξαιρεθεί το σχολείο μας ώστε να κάνουμε κανονικά δια ζώσης μάθημα. Ο λόγος που το ζήτησα ήταν γιατί έχουμε ασφάλεια, δεν μπαίνουν και δεν βγαίνουν οι μαθητές και εμείς κάνουμε κάθε εβδομάδα τεστ κορονοϊού. Αυτό το αίτημα τελικά δεν έγινε δεκτό» εξηγεί μιλώντας στο newsbeast.gr.
«Με έπιασε απελπισία όταν είδα πως τα σχολεία δεν θα άνοιγαν πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων. Έτσι μου ήρθε η ιδέα. Σκέφτηκα μήπως θα μπορούσαμε να φτάσουμε μέσα στα κελιά των παιδιών από την τηλεόρασή τους» τονίζει ο διευθυντής του σχολείου του Ειδικού Καταστήματος Κράτησης Νέων Αυλώνα. «”Αν είχα ένα κανάλι θα μπορούσα” έλεγα στον εαυτό μου αλλά τεχνικά δεν ήταν εύκολο. Άρχισα να ρωτώ γνωστούς και φίλους φτάνοντας σε πιο ειδικούς που μου είπαν τι πρέπει να προμηθευτούμε. Μέσα στο lockdown όμως ήταν τα πάντα κλειστά. Το συνεργείο της φυλακής μας έστησε ένα καλώδιο 200 και δώσαμε σήμα 10 Ιανουαρίου» προσθέτει.
«Έφτιαξα ένα μικρό βιντεάκι 10 λεπτών το οποίο επαναλαμβανόταν για να το δουν όλα τα παιδιά. Έπρεπε με αυτόν τον τρόπο να μάθουν όσα ήταν απαραίτητα για το ”Προσπαθώντας TV” και πως να το εντάξουν στη λίστα των καναλιών ώστε να το έχουν επιλογή στο τηλεκοντρόλ» αναφέρει ο Πέτρος Δαμιανός και εξηγεί: «Αυτό έγινε Παρασκευή. Τη Δευτέρα ήμασταν χαρούμενοι… είδαμε πως το κανάλι δεν είχε ”πέσει” και λειτουργούσε κανονικά. Αρχίσαμε λοιπόν να γράφουμε συνεχώς μαθήματα. Πλέον αυτούς τους 2 μήνες γράφουμε κάθε μέρα. Δεν μπορούμε βέβαια να πούμε ότι αντικαθιστούμε όλη την εκπαιδευτική διαδικασία. Δεν έχουμε 10 κανάλια για να βάλουμε ένα σε κάθε τάξη. Είναι ένα για όλες τις τάξεις. Κάνουμε ένα εξάωρο πρόγραμμα που επαναλαμβάνεται κάθε μέρα 4 φορές και το Σαββατοκύριακο γίνεται 8ωρο και προβάλλεται τρεις. Τα μαθήματα δεν είναι live, γράφουμε κάτι σήμερα, το επεξεργαζόμαστε και την επόμενη το προβάλουμε».
«Τα παιδιά έχουν λαχτάρα να κάνουν μάθημα»
Απαντώντας στο ερώτημα πως «αγκάλιασαν» οι μαθητές το «Προσπαθώντας TV» ο Πέτρος Δαμιανός εξηγεί ότι αυτό ήταν το πιο εντυπωσιακό από όλα. «Τα παιδιά έχουν λαχτάρα να κάνουν μάθημα. Κάθε μέρα με ρωτούν. Σκέφτονται συνεχώς πότε θα ανοίξει το σχολείο… Δεν αντέχουν. Με πληγώνει να το ακούω αυτό από τους μαθητές. Με το κανάλι μας πλέον νιώθουν πως μέσα στην αγωνία τους έχουν δίπλα τους τους δασκάλους και τις δασκάλες τους. Νιώθουν ότι τους νοιαζόμαστε».
«Τα παιδιά έχουν ανάγκη το σχολείο όχι μόνο επειδή το λέει ο δάσκαλος αλλά επειδή το λένε και τα ίδια. Παρά την ταλαιπωρία που είχαμε πέρυσι λόγω του lockdown τον Σεπτέμβριο είχαμε ένα εξαιρετικό ξεκίνημα χρονιάς. Είχαμε στελέχωση έγκαιρη, 4 Σεπτεμβρίου είχαν έρθει οι καθηγητές αναπληρωτές και μόνιμοι, 15 Σεπτεμβρίου ξεκινήσαμε τα μαθήματα με ρεκόρ εγγραφών (γύρω στις 250 εγγραφές σε σύνολο 280 παιδιών) σε όλες τις δομές δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο και ΙΕΚ. Ξεκινήσαμε έτσι μια απίθανη χρονιά. Το γεγονός ότι το 90 με 95% των κρατουμένων ήρθε και γράφτηκε στο σχολείο είναι η απόδειξη ότι το έχουν ανάγκη και το θέλουν τα ίδια τα παιδιά χωρίς πίεση» τονίζει.
«Όλοι οι άνθρωποι έχουν τα ίδια δικαιώματα»
Αναφερόμενος στην πορεία του δίπλα σε ανήλικους κρατούμενους ο διευθυντής του σχολείου των φυλακών τονίζει ότι η επαφή μαζί τους τον έχει διδάξει πως «όλοι οι άνθρωποι έχουν τα ίδια δικαιώματα, όλοι οι άνθρωποι αξίζουν να έχουν το δικαίωμα στη γνώση και δεν πρέπει να εξαιρεθούν τα παιδιά που είναι σε μία άσχημη στιγμή της ζωής τους».
«Τα δικά μας τα παιδιά είναι αυτά που τα απέβαλε το εκπαιδευτικό σύστημα πριν μπουν στη φυλακή, είχαν κάποια προβλήματα δεν μπορούσαν να συνυπάρξουν, πήραν την ποινή της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος πήγαν σε κάποιο άλλο σχολείο, βρέθηκαν στον δρόμο… Για κάποια χειροτέρευσε η κατάσταση η νομική και λόγω της παραβατικότητάς τους βρέθηκαν στη φυλακή. Έχω όμως την ικανοποίηση ότι στη φυλακή βρήκαν ένα σχολείο διαφορετικό από αυτό που άφησαν, ένα σχολείο που τα αγκαλιάζει περισσότερο που τους δίνει μεγαλύτερες ευκαιρίες να δράσουν και να δημιουργήσουν» επισημαίνει.
«Τα παιδιά έχουν πολλές δραστηριότητες» εξηγεί τονίζοντας «φτιάχνουν εφημερίδα, αλλά δυστυχώς ο κορονοϊός άφησε στη μέση την ιστορία που είχαν ξεκινήσει με το ραδιόφωνο».
«Το κανάλι μπορεί να έγινε λόγω πίεσης αλλά μου έδωσε δύο στεναχώριες. Γιατί το σκέφτηκα τον Νοέμβριο και όχι και τον Μάρτιο αλλά και γιατί το σκέφτηκα τώρα και όχι χρόνια πριν. Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα εργαλείο που θα το συνεχίσουμε και μετά τον κορονοϊό. Ξέρετε τι είναι να έρχεται Παρασκευή μεσημέρι να φεύγουμε από το σχολείο και να πατάμε το κουμπί και να τους αφήνουμε ένα πρόγραμμα για το Σαββατοκύριακο όχι μόνο με μαθήματα αλλά με ντοκιμαντέρ, με ταινίες εγκεκριμένες από το υπουργείο Υγείας, με διάφορα πολιτιστικά, με εργασίες των παιδιών. Μόλις αφήσουμε πίσω την πανδημία και αλλάξουν οι συνθήκες το κανάλι μας θα είναι καλύτερο καθώς θα μπορούμε να έχουμε και τη συμμετοχή των παιδιών σε αυτό» δηλώνει ο Πέτρος Δαμιανός.
Κλείνοντας μάλιστα τονίζει πως η φυλακή είναι η ζωή του και αναφέρει «είμαστε πολύ περήφανοι καθώς με τους φετινούς δύο επιτυχόντες μας στις πανελλαδικές έχουμε καταφέρει αυτά τα χρόνια περίπου 30 παιδιά από το σχολείο μας να επιτύχουν στις εξετάσεις και να μπορέσουν να σπουδάσουν σε κάποια σχολή».