Η αμερικανική Forever 21, κάποτε ένα από τα πιο ισχυρά ονόματα του fast fashion (γρήγορη μόδα), κατέθεσε αίτηση πτώχευσης για δεύτερη φορά μέσα σε έξι χρόνια. Η εταιρεία δεν κατάφερε να αντέξει τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από διαδικτυακούς κολοσσούς όπως οι Amazon, Temu και Shein, αλλά και τη ραγδαία μείωση της επισκεψιμότητας στα εμπορικά κέντρα των ΗΠΑ.

Το πρώτο σοβαρό πλήγμα ήρθε το 2019, όταν η εταιρεία αναγκάστηκε να καταθέσει αίτηση πτώχευσης για πρώτη φορά. Η εταιρεία εξαγοράστηκε τότε από μια κοινοπραξία με επικεφαλής την Authentic Brands Group, η οποία προσπάθησε να διασώσει το brand.

Σήμερα, η Forever 21 βρίσκεται αντιμέτωπη με μια δεύτερη πτώχευση, η οποία ενδέχεται να σημάνει και το οριστικό τέλος της φυσικής της παρουσίας στις ΗΠΑ. Αν και η Authentic Brands Group μπορεί να διατηρήσει το brand με κάποια άλλη μορφή, η εταιρεία που κάποτε σημάδεψε τον κλάδο, φαίνεται πως δεν άντεξε την αλλαγή των καιρών.

Από την επιτυχία στην κατάρρευση

Η Forever 21 υπήρξε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα ονόματα στον χώρο του fast fashion, χτίζοντας μια αυτοκρατορία προσιτής μόδας που απευθυνόταν κυρίως σε νεαρές ηλικίες. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1984 από τους Do Won και Jin Sook Chang, μετανάστες από τη Νότια Κορέα, οι οποίοι άνοιξαν το πρώτο τους κατάστημα στο Λος Άντζελες. Με ένα μοντέλο γρήγορης ανανέωσης προϊόντων και χαμηλών τιμών, το brand κατάφερε να γίνει εξαιρετικά δημοφιλές στις ΗΠΑ και αργότερα σε όλο τον κόσμο.

Μέχρι τη δεκαετία του 2000, η Forever 21 γνώριζε ασταμάτητη ανάπτυξη, κατακτώντας τη νεολαία που αναζητούσε φθηνά, μοδάτα ρούχα. Στο αποκορύφωμα της επιτυχίας της, το 2016, η εταιρεία λειτουργούσε περισσότερα από 800 καταστήματα παγκοσμίως, με 500 από αυτά να βρίσκονται στις ΗΠΑ.

Η παρουσία της ήταν ιδιαίτερα ισχυρή σε μεγάλους εμπορικούς κόμβους, καθώς τα καταστήματά της καταλάμβαναν τεράστιους χώρους μέσα σε malls, λειτουργώντας ως ένας από τους βασικούς πόλους έλξης πελατών.

Forever 21

Ωστόσο, η στρατηγική της γρήγορης επέκτασης σε φυσικά καταστήματα αποδείχθηκε μοιραία. Καθώς η ψηφιακή εποχή άρχισε να αλλάζει τις καταναλωτικές συνήθειες, η Forever 21 φάνηκε απροετοίμαστη για τη ραγδαία στροφή στις ηλεκτρονικές αγορές. Η εταιρεία επένδυσε υπέρογκα ποσά σε μεγάλα καταστήματα, τη στιγμή που οι καταναλωτές στρέφονταν ολοένα και περισσότερο στις online πλατφόρμες.

Την ίδια στιγμή, ο ανταγωνισμός γινόταν όλο και πιο σκληρός. Πρώτα η Amazon και στη συνέχεια η Shein, η Temu εισήγαγαν ένα ακόμη πιο επιθετικό μοντέλο fast fashion, αξιοποιώντας τις online πωλήσεις και προσφέροντας ακόμα χαμηλότερες τιμές. Αυτές οι εταιρείες όχι μόνο ήταν πιο προσαρμοσμένες στις ψηφιακές πλατφόρμες, αλλά εκμεταλλεύονταν φορολογικές ελαφρύνσεις για εισαγωγές μικρού κόστους στις ΗΠΑ, καθιστώντας τα προϊόντα τους ιδιαίτερα ανταγωνιστικά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Forever 21 είχε δοκιμάσει την τύχη της και στην ελληνική αγορά. Το 2017 άνοιξε κατάστημα στην Ερμού, όμως δύο χρόνια αργότερα έκλεισε, λίγο μετά την πρώτη χρεοκοπία της.

Υπαγωγή στο Κεφάλαιο 11

Η Forever 21 κατέθεσε αίτηση πτώχευσης και υπαγωγή στο Κεφάλαιο 11. Σύμφωνα με την κατάθεση στο δικαστήριο του Ντέλαγουερ τα περιουσιακά της στοιχεία εκτιμώνται σε ένα εύρος από 100 έως 500 εκατ. δολάρια, ενώ οι υποχρεώσεις από 1 έως 10 δισ. δολάρια.

Σχεδιάζει να εκκαθαρίσει τα καταστήματά της στις ΗΠΑ, ενώ ταυτόχρονα θα προχωρήσει σε μια διαδικασία πώλησης και εμπορίας υπό δικαστική εποπτεία για ορισμένα ή όλα τα περιουσιακά της στοιχεία.

Η ιστοσελίδα της στις ΗΠΑ θα παραμείνει σε λειτουργία και θα συνεχίσει να εξυπηρετεί πελάτες, ενώ τα διεθνή καταστήματά της δεν επηρεάζονται.