Οι πληρωμές αλλάζουν. Και μαζί τους, αλλάζουν και οι προσδοκίες των καταναλωτών. Ο κ. Ιωάννης Κιτιξής, Country Head & Managing Director της Worldline στην Ελλάδα, μιλά στο Newsbeast στο πλαίσιο της παρουσίας της εταιρείας στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, για τη νέα εποχή στις συναλλαγές: από τις mobile-first εμπειρίες και την άνοδο των ψηφιακών πορτοφολιών, μέχρι τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης και του metaverse στο μέλλον των πληρωμών.
Πώς διαμορφώνονται οι νέες συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών; Ποιες λύσεις κάνουν τη διαφορά για τις επιχειρήσεις; Και τελικά, πώς θα μοιάζει μια συναλλαγή αύριο – σε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία «διαβάζει» τις ανάγκες μας πριν τις εκφράσουμε;
Πώς έχουν μεταμορφώσει την αγορά των ηλεκτρονικών πληρωμών η πανδημία και η διασύνδεση POS με ταμειακές μηχανές στην Ελλάδα;
Η πανδημία λειτούργησε σαν επιταχυντής. Μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, οι Έλληνες καταναλωτές στράφηκαν μαζικά στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, και αυτή η αλλαγή ήρθε για να μείνει. Η διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές ήταν επίσης καθοριστική, ενισχύοντας τη διαφάνεια, ειδικά σε κλάδους όπως η εστίαση και το λιανεμπόριο. Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι δεν πρόκειται απλώς για συμμόρφωση σε ένα μέτρο αλλά ουσιαστική αλλαγή που προκύπτει και από την αλλαγή συμπεριφοράς των καταναλωτών, οι οποίοι επιλέγουν την πληρωμή με κάρτα ή ψηφιακό πορτοφόλι. Οι επιχειρήσεις βλέπουν πλέον τις ηλεκτρονικές πληρωμές ως αναπόσπαστο κομμάτι της λειτουργίας και της ανάπτυξής τους.
Πού βρίσκεται σήμερα η χώρα μας σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές όσον αφορά την υιοθέτηση ψηφιακών πληρωμών;
Η Ελλάδα βρίσκεται σε φάση δυναμικής ανάπτυξης στον τομέα των ψηφιακών πληρωμών. Δεν είμαστε ακόμα στο επίπεδο των σκανδιναβικών χωρών, αλλά η πρόοδος είναι εντυπωσιακή. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, οι συναλλαγές με κάρτες και ψηφιακά πορτοφόλια αυξάνονται διαρκώς, ενώ η χρήση μετρητών μειώνεται σταθερά. Αυτό δείχνει ότι η ψηφιακή κουλτούρα εδραιώνεται στην καθημερινότητα – όχι μόνο στις μεγάλες πόλεις, αλλά και στην περιφέρεια.

Ποιες είναι οι πιο έντονες τάσεις που παρατηρείτε στις προτιμήσεις των Ελλήνων καταναλωτών τον τελευταίο χρόνο;
Βλέπουμε έντονα την τάση για mobile-first εμπειρίες. Οι καταναλωτές θέλουν να πληρώνουν από το κινητό ή το smart watch τους, με ανέπαφο τρόπο και μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Το Apple Pay και το Google Pay κερδίζουν συνεχώς έδαφος. Παράλληλα, αυξάνεται η ζήτηση για άτοκες δόσεις ακόμα και σε μικρότερες αγορές, ενώ σημαντική είναι και η στροφή προς πιο προσωποποιημένες εμπειρίες πληρωμής – όπως για παράδειγμα δυνατότητα επιλογής τρόπου πληρωμής ή αποθήκευσης στοιχείων για ταχύτερες συναλλαγές.
Τι σημαίνει για εσάς μια πραγματικά ολιστική, εξατομικευμένη και «φιλική προς τον χρήστη» online πληρωμή;
Φιλική online πληρωμή σημαίνει να αισθάνεται ο χρήστης ασφάλεια, ευκολία και έλεγχο. Να μην χρειάζεται οδηγίες ή τεχνική υποστήριξη για να ολοκληρώσει μια συναλλαγή. Στη Worldline αυτό που ονομάζουμε “ολιστική εμπειρία” περιλαμβάνει γρήγορη ολοκλήρωση, επιλογές όπως άτοκες δόσεις ή ψηφιακά πορτοφόλια, και βεβαίως ένα περιβάλλον που είναι προσαρμοσμένο στις ανάγκες της επιχείρησης αλλά και του τελικού χρήστη – από το branding μέχρι τα εργαλεία διαχείρισης.

Πώς μπορεί μια επιχείρηση να συνδυάσει ευκολία, ταχύτητα και ασφάλεια στις ψηφιακές της πληρωμές;
Το κλειδί είναι η επιλογή της σωστής λύσης – μιας πλατφόρμας που απλοποιεί την εμπειρία τόσο για την επιχείρηση όσο και για τον πελάτη. Για παράδειγμα, η πλατφόρμα Live-Pay της Worldline προσφέρει πληρωμές χωρίς συνδρομή ή επένδυση σε υποδομή, με real-time διαχείριση και επιλογές όπως άτοκες δόσεις και αποδοχή όλων των βασικών καρτών. Από την άλλη πλευρά, το Smart POS app μετατρέπει οποιαδήποτε Android συσκευή σε POS, προσφέροντας ευελιξία, ασφάλεια και πλήρη λειτουργικότητα – χωρίς τον παραδοσιακό εξοπλισμό.
Πώς συμβάλλει η Worldline στη δημιουργία εύχρηστων ψηφιακών εργαλείων για το σύνολο των χρηστών – ακόμη και για όσους δεν είναι τεχνολογικά εξοικειωμένοι;
Όλα ξεκινούν από το user experience, την εμπειρία δηλαδή του χρήστη. Εστιάζουμε στη δημιουργία λύσεων που είναι ασφαλείς, σε εύχρηστο περιβάλλον και με απλά βήματα. Το Live-Pay, για παράδειγμα, που αναφέραμε παραπάνω λειτουργεί και χωρίς εγγραφή, ενώ η πληρωμή μπορεί να γίνει μέσα σε δευτερόλεπτα, από κινητό, tablet ή υπολογιστή. Ο στόχος μας είναι η τεχνολογία να ‘απομακρύνει’ τα εμπόδια – όχι να δημιουργεί καινούργια.

Ποιες λύσεις της Worldline ξεχωρίζουν για την ευελιξία και προσαρμοστικότητά τους στις ανάγκες διαφορετικών επιχειρηματικών κλάδων;
Η All-in-One Platform είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Δεν πρόκειται για μια απλή ταμειακή ή ένα POS – είναι μια πλήρης εμπορική λύση και μετατρέπει το POS σε ταμειακή, ώστε η επιχείρηση να δέχεται πληρωμές τόσο με μετρητά όσο και με κάρτα αλλά, να εκδίδει και τα απαραίτητα παραστατικά. Η λύση αυτή προσαρμόζεται ανάλογα με τον κλάδο και ειδικότερα καλύπτει για το retail λειτουργικότητες παρακολούθησης αποθεμάτων και σύνδεση με marketplaces, για το travel κρατήσεις, για την εστίαση, takeaway & παραγγελίες ενώ για το booking, δυνατότητα για ραντεβού. Αντίστοιχα, το Smart POS app προσφέρει όλη τη λειτουργικότητα ενός τερματικού σε μια Android φορητή συσκευή, ενώ το Payment-Link επιτρέπει πληρωμές με ένα link, ακόμα και για συναλλαγές που ολοκληρώνονται στα social media.
Ποιοι κλάδοι της ελληνικής αγοράς εμφανίζουν σήμερα τη μεγαλύτερη ανάγκη για εξατομίκευση στις πληρωμές;
Το retail, ο τουρισμός, η εστίαση και οι μεταφορές είναι μερικοί από τους κλάδους που αναζητούν λύσεις με μεγαλύτερη ευελιξία και mobile-first εμπειρίες. Για παράδειγμα, ένας οδηγός ταξί έχει ανάγκη από πληρωμές εν κινήσει. Ένας ξενοδόχος από διασύνδεση κρατήσεων και χρεώσεων. Αυτό σημαίνει ότι η λύση δεν μπορεί να είναι μία για όλους – γι’ αυτό και στη Worldline αναπτύσσουμε κάθετα προσαρμοσμένες λύσεις για κάθε κλάδο.
Η τεχνολογία εξελίσσεται ραγδαία – με AI, data analytics αλλά και το metaverse να εισβάλλουν στο προσκήνιο. Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το μέλλον των ψηφιακών πληρωμών;
Το μέλλον των πληρωμών είναι αόρατο, άμεσο και πλήρως εξατομικευμένο. Οι τεχνολογίες όπως το AI, το biometrics και οι immersive εμπειρίες πληρωμής στο metaverse φέρνουν νέα δεδομένα: η πληρωμή γίνεται μέρος της συνολικής εμπειρίας, και όχι ένα ξεχωριστό βήμα. Στη Worldline επενδύουμε σε λύσεις που θα λειτουργούν σε κάθε κανάλι – φυσικό ή ψηφιακό – με απόλυτη ασφάλεια και ταχύτητα, ανεξαρτήτως μέσου ή πλατφόρμας.

Με ποιον τρόπο μπορεί η Τεχνητή Νοημοσύνη να προβλέπει συμπεριφορές και να ενισχύει την εμπειρία του πελάτη στον τομέα σας;
Η AI μας βοηθά να κατανοούμε βαθύτερα τις ανάγκες κάθε επιχείρησης και του πελάτη που εξυπηρετεί. Μπορούμε να εντοπίζουμε μοτίβα στις συναλλαγές, να προτείνουμε λύσεις με βάση την πραγματική χρήση, αλλά και να ενισχύουμε την ασφάλεια με προηγμένους αλγόριθμους εντοπισμού απάτης. Στην πράξη, αυτό σημαίνει λιγότερες χαμένες πωλήσεις για τον έμπορο, καλύτερη εμπειρία και πιο στοχευμένες υπηρεσίες.
Θεωρείτε ότι θα υπάρξει στιγμή στο μέλλον όπου τα μετρητά θα εξαφανιστούν εντελώς από τις συναλλαγές;
Τα μετρητά δύσκολα θα εξαφανιστούν πλήρως, ειδικά όσο εξυπηρετούν συγκεκριμένες ομάδες πληθυσμού. Αξίζει να σημειωθεί ότι χώρες που είχαν φτάσει να χρησιμοποιούν σχεδόν αποκλειστικά ψηφιακές πληρωμές ανοίγουν εκ νέου το δρόμο στις συναλλαγές με μετρητά. Ωστόσο, ο ρόλος τους σταδιακά περιορίζεται. Ο στόχος δεν είναι η κατάργησή τους αλλά η δημιουργία ενός περιβάλλοντος όπου οι ψηφιακές πληρωμές είναι η πρώτη επιλογή – επειδή είναι απλώς καλύτερες: πιο γρήγορες, ασφαλείς και έξυπνες.
Σε έναν κλάδο με συνεχείς αλλαγές, πώς σκοπεύει η Worldline να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της στην ελληνική και διεθνή αγορά;
Η ανταγωνιστικότητα χτίζεται μέσα από τρεις άξονες: καινοτομία, κατανόηση της αγοράς και αξιοπιστία. Στη Worldline παρακολουθούμε συνεχώς τις εξελίξεις, αλλά πάνω απ’ όλα αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες των πελατών μας. Δεν αρκεί να λανσάρεις νέα προϊόντα – πρέπει να προσφέρεις λύσεις που έχουν ουσία και αξία για τον επαγγελματία.
Υπάρχουν νέες στρατηγικές συνεργασίες ή καινοτομίες που σχεδιάζετε να λανσάρετε το επόμενο διάστημα;
Εξελίσσουμε συνεχώς τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας βάση των αναγκών των επιχειρήσεων, σύντομα το Smart POS app θα είναι διαθέσιμο και για iOS συσκευές, τα τερματικά εντάσσουν νέες λειτουργικότητες όπως τo split bill, ενώ επενδύουμε σε APIs και νέες υπηρεσίες που απλοποιούν την υλοποίηση e-commerce για κάθε τύπο επιχείρησης.
Ποιο είναι το όραμα της Worldline στην Ελλάδα για τα επόμενα 5 χρόνια;
Να είμαστε ο πιο αξιόπιστος συνεργάτης σε κάθε μορφή πληρωμής. Θέλουμε οι επιχειρήσεις – ανεξαρτήτως μεγέθους – να έχουν πρόσβαση σε τεχνολογία που κάνει τη δουλειά τους πιο εύκολη. Και θέλουμε οι πελάτες τους να απολαμβάνουν την καλύτερη δυνατή εμπειρία. Αν συνεχίσουμε να δουλεύουμε με προσήλωση στον άνθρωπο, η ανάπτυξη θα έρθει φυσικά και θα είναι βιώσιμη για όλους.