Με ταχύτατους ρυθμούς προχωρά η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία έχουν αρχίσει να γίνονται η νέα νόρμα, αντικαθιστώντας σταδιακά τα παλαιότερα και λιγότερο φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα. Τα αμερικανικά Tesla και τα κινεζικά BYD δεν είναι πλέον κάτι αξιοσημείωτο που θα φωτογραφίσει ένας τουρίστας στους ανηφορικούς δρόμους του Σαν Φρανσίσκο ή στους κατάμεστους δρόμους του Πεκίνου, αλλά μία εικόνα που βλέπει σε καθημερινή βάση ένας οδηγός μπροστά του, ή από τους καθρέφτες του, όσο είναι ακινητοποιημένος με το όχημά του, στη λεωφόρο Κηφισίας το πρωί.
Πέρα όμως από τη νέα πραγματικότητα των ηλεκτρικών οχημάτων, υπάρχουν και άλλες παρόμοιες τεχνολογίες, οι οποίες αν και βρίσκονται ακόμη σε αρχικά στάδια ανάπτυξης, μας προσφέρουν μια λεπτομερή «ματιά» στο μέλλον της μετακίνησης.
Αυτόνομα οχήματα
Η ιδέα των αυτόνομων αυτοκινήτων, τα οποία θα μπορούν να κινηθούν μόνα τους, έχει αρχίσει να γίνεται πραγματικότητα με τη βοήθεια τεχνολογικών καινοτομιών, όπως η τεχνητή νοημοσύνη. Τα αυτόνομα αυτοκίνητα αναμένεται να προσφέρουν στους επιβάτες ανεξαρτησία και αυξημένη ασφάλεια, καθώς περιορίζεται σημαντικά η πιθανότητα να γίνουν λάθη κατά τη διάρκεια της οδήγησης, λόγω κούρασης ή απροσεξίας.
Εταιρείες όπως η Tesla και η Waymo καταλαμβάνουν ηγετική θέση στον κλάδο, έχοντας ολοκληρώσει αρκετές δοκιμές. Το modeshift γράφει ότι παρά τις ραγδαίες εξελίξεις στον χώρο των αυτοκινούμενων οχημάτων θα χρειαστεί ακόμα αρκετός χρόνος, μέχρι η χρήση τους να εξαπλωθεί ευρέως σε όλο τον κόσμο, καθώς χρειάζεται να ολοκληρωθούν οι δοκιμές τους και να επιλυθούν κάποια ζητήματα.
Drones
Μπορεί να μην είναι ακόμα δυνατή η χρήση τους για την μεταφορά των ανθρώπων, αλλά η τεχνολογία των drones έχει σημειώσει εντυπωσιακή πρόοδο τα τελευταία χρόνια, από τη γεωργία μέχρι τον τομέα της άμυνας. Τεράστια είναι η χρησιμότητα των εμπορικών drones για την καταγραφή γεγονότων και τη λήψη σκηνών σε ταινίες, ενώ τα πολεμικά drones έχουν αλλάξει ριζικά τα πεδία των μαχών σε όλο τον κόσμο.
Πλέον οι εφαρμογές της επαναστατικής τεχνολογίας επεκτείνονται σε ακόμα περισσότερους τομείς και βιομηχανίες, με τα drones να εισέρχονται δυναμικά στον τομέα της εφοδιαστικής και των μεταφορών, με πολλές μεγάλες εταιρείες του ηλεκτρονικού εμπορίου να ενσωματώνουν την τεχνολογία των drones, για να βελτιώσουν τις παραδόσεις στα τελευταία μίλια.
Αυτόνομα ιπτάμενα οχήματα (AAVs)
Παρόλο που παρουσιάζουν κάποιες ομοιότητες με τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, τα οποία συνήθως δεν έχουν πλήρωμα, τα AAV διαφέρουν καθώς συνήθως μεταφέρουν επιβάτες. Οι συνήθεις διαμορφώσεις αυτών των ιπτάμενων οχημάτων χρησιμοποιούν τεχνολογία κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (VTOL) μέσω οριζόντιων ρότορων, και δεν απαιτείται διάδρομος για προσγείωση.
Ήδη έχουν ξεκινήσει οι πρώτες επιτυχημένες πτητικές επιδείξεις των αυτόνομων ιπτάμενων οχημάτων (AAVs). Η Κίνα αποτελεί παγκόσμιο ηγέτη στην ανάπτυξη και κατασκευή των επιβατικών AAVs, με την επαναστατική τεχνολογία της Ehang.
Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της εταιρείας, σε σύγκριση με τα παραδοσιακά ιπτάμενα οχήματα μεταφοράς επιβατών, τα επιβατικά ηλεκτρικά μη επανδρωμένα ιπτάμενα οχήματα (UAV) της Ehang ακολουθούν τρεις βασικές αρχές: πλήρη σχέδιο ασφαλείας με πλήρη υποστήριξη, μη επανδρωμένη λειτουργία και κεντρική διαχείριση μέσω του ευφυούς κέντρου εντολών και ελέγχου.
Αυτό το ασφαλές, φιλικό προς το περιβάλλον και ευφυές επιβατικό ηλεκτρικό μη επανδρωμένο όχημα, που απογειώνεται και προσγειώνεται κάθετα, προσφέρει λύσεις για μετακινήσεις χαμηλής και μεσαίας απόστασης και αποτελεί το μέλλον της έξυπνης μετακίνησης.
Ιπτάμενες μηχανές
Μια εταιρεία αεροδιαστημικής μηχανικής με έδρα την Καλιφόρνια, ονόματι Aerofex, ανέπτυξε με επιτυχία μία ιπτάμενη μηχανή ή hoverbike με την ονομασία Aero-X, το οποίο αιωρείται 3,5 μέτρα πάνω από το έδαφος, και μπορεί να κινηθεί με ταχύτητες έως και 72 km/h. Το modeshift γράφει πως η ανάπτυξη του φουτουριστικού οχήματος βρίσκεται σε εξέλιξη από το 2008.
Αν και αρχικά σχεδιαζόταν για χρήση από ένα άτομο ή ως μη επανδρωμένο drone, στο μέλλον θα μπορεί να μεταφέρει έως και δύο άτομα. Το όχημα θα τροφοδοτείται με ηλεκτρική ενέργεια και θα κινείται από δύο οριζόντιους ανεμιστήρες, οι οποίοι θα λειτουργούν σαν ρότορες.
Ταξί με τεχνητή νοημοσύνη
Τα τελευταία χρόνια, ένα παράξενο αλλά συναρπαστικό πείραμα λαμβάνει χώρα στην πόλη του Σαν Φρανσίσκο στις ΗΠΑ. Εκατοντάδες αυτοκίνητα χωρίς οδηγό μεταφέρουν επιβάτες όλες τις ώρες της ημέρας χρεώνοντας ταρίφα. Αυτά τα μοναδικά «ταξί» ανήκουν στη Waymo, μια εταιρεία αυτόνομων οχημάτων που ανήκει στη μητρική εταιρεία της Google, Alphabet, και την Cruise, που ανήκει στη General Motors.
Το modeshift αναφέρει πως παρόλο που η ελπίδα είναι ότι τα αυτόνομα οχήματα (AVs) θα αυξήσουν την ασφάλεια και θα βελτιώσουν την πρόσβαση στις μεταφορές για τους κατοίκους, δεν είναι όλοι ενθουσιασμένοι με την ιδέα να μοιράζονται τον δρόμο με αυτοκίνητα χωρίς ανθρώπινο οδηγό.
Hyperloop
Η ιδέα ενός Hyperloop διατυπώθηκε για πρώτη φορά από τον αμφιλεγόμενο δισεκατομμυριούχο Έλον Μασκ το 2012 και ουσιαστικά αφορά τη μεταφορά επιβατών μέσα σε κάψουλες ή θύλακες που κινούνται με εξαιρετικά υψηλές ταχύτητες μέσω σωλήνων και διανύουν μεγάλες αποστάσεις. Ο σκοπός του ήταν να δημιουργήσει ένα νέο μέσο μετακίνησης που θα ήταν προσιτό, όπως η οδική συγκοινωνία, αλλά ταυτόχρονα γρήγορο, όπως η πτήση με αεροπλάνο.
Μέχρι στιγμής υπάρχουν τρεις νεοσύστατες επιχειρήσεις που εργάζονται για την εμπορική αξιοποίηση αυτού του τύπου τεχνολογίας, μεταξύ αυτών είναι η επαναστατική Virgin Hyperloop.
Η αξιοσημείωτη εταιρεία μοιράστηκε μια γεύση από το πώς η πρωτοποριακή τεχνολογία της θα μπορούσε να μεταμορφώσει τα ταξίδια μεταξύ πόλεων μέχρι το 2030.
Φτάνοντας ταχύτητες έως και 670 μίλια την ώρα, το Virgin Hyperloop τροφοδοτείται από ηλεκτρομαγνήτες που ωθούν τα βαγόνια -ή κάψουλες- μέσα από έναν σωλήνα κενού, ο οποίος εξαλείφει την αντίσταση του αέρα που αντιμετωπίζουν άλλοι τρόποι μεταφοράς.
Αυτό σημαίνει ότι θα είναι δυνατή η μεταφορά επιβατών μεταξύ πόλεων σε λίγα λεπτά αντί για ώρες. Ένα ταξίδι από το Λονδίνο στο Εδιμβούργο θα διαρκεί μόλις 45 λεπτά, ενώ το ταξίδι μεταξύ Νέας Υόρκης και Ουάσιγκτον θα διαρκεί μόλις 30 λεπτά.
Το globetrender αναφέρει ότι οι επιβάτες θα περνούν από σημεία ελέγχου και ασφάλειας σαν αυτά που συναντά κανείς πριν επιβιβαστεί σε μια πτήση. Ενώ στη συνέχεια θα περιμένουν σε μια πύλη, από την οποία θα εισέρχονται στον ειδικό θάλαμο μεταφοράς.
Η εταιρεία εξηγεί ότι, αν και θα είναι δυνατή η μεταφορά χιλιάδων επιβατών ανά ώρα, σε κάθε κάψουλα θα υπάρχουν θέσεις για μόλις 28 επιβάτες. Επιπλέον, αντί να έχουν παράθυρα στο πλάι, οι κάψουλες θα έχουν φεγγίτες κατά μήκος της οροφής τους, που θα δείχνουν την οροφή της σήραγγας στην οποία μετακινούνται.
Η Virgin Hyperloop έχει δηλώσει ότι οι υπηρεσίες της θα είναι προσβάσιμες από το ευρύ κοινό και όχι μόνο από τους πιο πλούσιους.
Ο άνθρωπος μπορεί να μην έχει ακόμη τη δυνατότητα να διακτινιστεί σε άλλους πλανήτες μέσα σε κλάσματα του δευτερολέπτου, αλλά οι ραγδαίες εξελίξεις στον κλάδο των μεταφορών, από ιπτάμενες μηχανές και αμάξια, μέχρι ταξί που λειτουργούν μέσω τεχνητής νοημοσύνης, καθιστούν το μέλλον της μετακίνησης του ανθρώπου συναρπαστικό.