Η κληρονόμος της αυτοκρατορίας της BMW και πλουσιότερη γυναίκα της Γερμανίας ισχυρίζεται πως ούτε λίγο ούτε πολύ η ζωή της είναι δυσκολότερη απ’ όσο νομίζουμε.
Το ίδιο πιστεύει μάλιστα και ο αδερφός της Stefan Quandt! Τα δύο αδέλφια κατέχουν σήμερα πάνω από το 40% του ομίλου BMW AG, ξέρουν λοιπόν καλά και από δισεκατομμύρια και από… βάρη.
Η 58χρονη σήμερα Susanne Klatten κληρονόμησε το 19,2% του βαυαρού γίγαντα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ως κόρη της τρίτης συζύγου του θρυλικού βιομήχανου Herbert Quandt, του ανθρώπου που εκτόξευσε την BMW στα επιχειρηματικά ύψη.
Το περιοδικό Forbes την κατέταξε για το 2019 στο Νο 46 (και στο Νο 54 για το 2020) των πλουσιότερων ανθρώπων της υφηλίου, με την περιουσία της να ανέρχεται σήμερα στα 22,7 δισ. δολάρια. Βγάζοντας δηλαδή σε μερικούς μήνες του 2020 άλλα 246 εκατ. δολάρια. Στο Νο 61 του κόσμου την έχει το Bloomberg, εκτιμώντας την περιουσία της στα 18,8 δισ.
Ο 54χρονος αδερφός της, Stefan Quandt, κληρονόμησε το 23,7% της BMW και κατατάχθηκε στην αντίστοιχη λίστα του Forbes στο Νο 60 των πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου για το 2019 και στο Νο 98 για το 2020. Η δική του περιουσία εκτιμάται τώρα στα 16,7 δισ. δολάρια, παρουσιάζοντας αύξηση 259 εκατ. δολαρίων από τη στιγμή που το Forbes έβγαλε τη σχετική λίστα του με την κατάταξη των δισεκατομμυριούχων για το 2020.
Αμφότερα τα αδέρφια έχουν θέση στο Διοικητικό Συμβούλιο της BMW και ο Quandt λειτουργεί ως αναπληρωτής πρόεδρος.
Η Susanne, οικονομολόγος με μεταπτυχιακό στη διοίκηση επιχειρήσεων, είναι πλουσιότερη γιατί έχει μία ακόμα και εξίσου σημαντική πηγή εισοδήματος. Είναι βλέπετε η μόνη ιδιοκτήτης της Altana AG, της φαρμακευτικής που κληρονόμησε από τον παππού της και μεταμόρφωσε σε έναν πολυεθνικό όμιλο φαρμάκων και χημικών με διεθνή απήχηση.
Η Altana έχει σήμερα κύκλο εργασιών 2,5 δισ. δολαρίων. Η πλουσιότερη γυναίκα της Γερμανίας και δεύτερος πλουσιότερος γερμανός πολίτης, αλλά και σύζυγος και μητέρα τριών παιδιών, κληρονόμησε ακόμα σημαντικά ποσοστά στην εταιρία αιολικής ενέργειας Nordex AG και τον κατασκευαστή ανθρακονήματος SGL.
Γιατί δήλωσε όμως το καλοκαίρι που μας πέρασε πως τα χρήματα που της ήρθαν ουρανοκατέβατα «είναι βάρος»; Και γιατί πιστεύει το ίδιο και ο αδερφός της;
Την τεράστια ευθύνη που συνεπάγεται μια τέτοια κληρονομιά, αλλά και τον φθόνο όλων των άλλων, παρέθεσαν τα δύο αδέλφια ως βασικό λόγο για τον τουλάχιστον ιδιαίτερο χαρακτηρισμό των δισεκατομμυρίων ως «βάρος».
«Πολλοί πιστεύουν πως ζούμε μόνιμα σε ένα γιοτ στη Μεσόγειο», είπε η Klatten σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις της στις 20 Ιουνίου 2019 στο γερμανικό περιοδικό «Manager Magazin» και συνέχισε απτόητη: «Ο ρόλος του φύλακα μιας τέτοιας περιουσίας έχει επίσης κι άλλες προσωπικές πλευρές που δεν είναι και τόσο ωραίες».
Ο αδερφός της, που έχει κι αυτός συμμετοχές στην εταιρία ομοιοπαθητικών σκευασμάτων Heel και τον όμιλο logistics Logwin, έσπευσε να συμπληρώσει: «Και για τους δυο μας, δεν είναι αναμφίβολα τα χρήματα που μας κινητοποιούν. Πάνω από όλα, είναι η ευθύνη να εξασφαλίζουμε θέσεις εργασίας στη Γερμανία».
Στη μοιραία, από κάθε άποψη, συνέντευξη είπαν όμως κι άλλα. Αφού δήλωσαν «άνετοι» με τους υψηλόβαθμους ρόλους τους, τόνισαν πως πάλεψαν πολύ με την ευθύνη της ανάληψης τόσο σημαντικών θέσεων σε τόσο νεαρή ηλικία.
Ο Quandt, που ήταν 30 χρονών όταν πήρε την πρώτη του θέση στο συμβούλιο της BMW, σημείωσε χαρακτηριστικά πως θα προτιμούσε να δουλέψει για μερικά χρόνια ως «απλός» υπάλληλος κάπου ή ακόμα και να σπουδάσει αρχιτεκτονική.
Αφού αμφισβήτησε το σκεπτικό πίσω από τον φόρο κληρονομιάς, είπε πως «δεν είχα ποτέ σημείο εκκίνησης, και τώρα έρχομαι να δείξω σε όλους πώς γίνεται … Ήμουν σε συνεχή αμφισβήτηση, ζούσα μέσα στην αμφιβολία».
Η Klatten, από την άλλη, που μπήκε για πρώτη φορά στην ειδησεογραφία το 1978, όταν η αστυνομία ματαίωσε ένα σχέδιο για την απαγωγή τόσο της ίδιας όσο και της μητέρας της, Johanna, δήλωσε πως η αναδιανομή του πλούτου δεν δουλεύει. Και πως μια δίκαιη κοινωνία επιτρέπει στους πολίτες της να αναζητούν ευκαιρίες σύμφωνα με τις ικανότητές τους.
«Η δική μου δυναμική εκπορεύεται από τον ρόλο της κληρονόμου», κατέληξε, «δουλεύω σκληρά γι’ αυτό κάθε μέρα».
Τα δυο αδέλφια, μεγαλωμένα μέσα στον πλούτο και τη χλιδή, αποκάλυψαν και μια ακόμα άσχημη πτυχή του να είσαι τόσο πλούσιος. Τις κοινές παρανοήσεις όλων των άλλων δηλαδή για το τι σημαίνει μια τέτοια περιουσία και πόσο δύσκολη κάνει την καθημερινότητα…
Ήταν το 1978 όταν η αστυνομία της Γερμανίας απέτρεψε την απαγωγή της 16χρονης Susanne και της μητέρας της, με το γεγονός να σκαρφαλώνει στα πρωτοσέλιδα του γερμανικού Τύπου.
Μέχρι τότε, ο πατέρας της Herbert Quandt δεν είχε σώσει απλώς την BMW από τη χρεοκοπία, με την οποία φλέρταρε για σειρά ετών στις δεκαετίες του 1950 και του 1960, αλλά την είχε κάνει πραγματικό κολοσσό.
Η Susanne σπούδασε οικονομικά σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο και πέρασε από αρκετές διαφημιστικές και τράπεζες σε Γερμανία και Αγγλία, αναζητώντας τον δικό της δρόμο.
Και καθώς αναγνώριζε πάντα πως ο τεράστιος οικογενειακός πλούτος ήταν πρόβλημα, δούλευε συνήθως με ψευδώνυμο (Susanne Kant) για να μην την αναγνωρίζουν! Ήταν άλλωστε ήδη δισεκατομμυριούχος, καθώς από τα 20 της είχε κληρονομήσει το 50,1% της Altana AG, με τον θάνατο του πατέρα της το 1982.
Κάποια στιγμή αποφάσισε να ασχοληθεί με την πατρική επιχείρηση και μέσα σε λίγα χρόνια την έφτασε σε παγκόσμια δόξα. Ο γερμανικός δείκτης DAX μας λέει σήμερα πως η Altana είναι στις 30 κορυφαίες εταιρίες του χρηματιστηρίου της Φρανκφούρτης. Το 2009 η Susanne αγόρασε όλες τις μετοχές της φαρμακευτικής που δεν κατείχε και σήμερα είναι η μόνη μέτοχος.
Ο Herbert της άφησε όμως κι ένα 12,5% στην BMW, το οποίο μετά τον θάνατο της μητέρας της το 2015 σκαρφάλωσε στο 19,2%. Κι έτσι ήδη από το 1997 ήταν στο διοικητικό συμβούλιο του ομίλου.
Κάποια στιγμή η «ερημίτισσα», όπως τη χαρακτηρίζουν τα γερμανικά Μέσα από το γεγονός ότι σπανίως εμφανίζεται δημοσίως και ακόμα πιο σπάνια δίνει συνεντεύξεις, πήγε να δουλέψει ινκόγκνιτο στην BMW. Πρακτική έκανε ως Susanne Kant, όπου και γνώρισε τον σύζυγό της, Jan Klatten.
Τον οποίο άφησε μάλιστα για χρόνια στο σκοτάδι της πραγματικής της ταυτότητας, όπως θέλουν τουλάχιστον τα κουτσομπολιά της BMW, ώστε να βεβαιωθεί για τις αγνές του προθέσεις. Οι δυο τους παντρεύτηκαν τελικά το 1990 και απέκτησαν αργότερα τα τρία τους παιδιά.
Το 2007 ωστόσο η Klatten έπαιξε ξανά στα πρωτοσέλιδα της Γερμανίας, για ένα ειδύλλιο που διατηρούσε με τον ελβετό playboy Helg Sgarbi, ο οποίος την ξελόγιασε και την εκβίαζε τώρα να δώσει το θέμα στις εφημερίδες.
«Ο ζιγκολό απέναντι στη δισεκατομμυριούχο» ήταν ο τίτλος που έδωσαν τα σκανδαλοθηρικά περιοδικά στην υπόθεση που έφτασε ως τα δικαστήρια, καθώς ο Sgarbi είχε αποπειραθεί να βγάλει λεφτά από αρκετές ακόμα πλούσιες κυρίες της ευρωπαϊκής ελίτ.
Όπως είχε αποκαλύψει ο βρετανικός «Guardian», ο playboy την απειλούσε με ένα βίντεο από τρυφερές τους στιγμές που σκόπευε να στείλει στον σύζυγό της και το διοικητικό συμβούλιο της BMW. Εκείνος δεν πήρε φράγκο και πέρασε 6 χρόνια στη φυλακή. Εκείνη χώρισε από τον σύζυγό της το 2018…