Το Thread της Meta, που είχε παρουσιαστεί στις αρχές Ιουλίου στις ΗΠΑ, είναι πλέον διαθέσιμο και στην ΕΕ. Η άφιξή του στη γηραιά ήπειρο αποτελεί τη νέα σελίδα του ανταγωνισμού των δύο μεγιστάνων της τεχνολογίας Μαρκ Ζάκερμπεργκ και Έλον Μασκ για την κυριαρχία στα social media.
To Thread είναι ο νέος επίδοξος «Twitter Killer» και μένει να φανεί εάν θα μπορέσει να πετύχει την αποστολή του. Η εμφάνισή του ήταν εξαιρετικά ελπιδοφόρα και ήδη αριθμεί περισσότερα από 140 εκατομμύρια χρήστες, καταρρίπτοντας όλα τα προηγούμενα ρεκόρ.
Την έναρξη του Threads ανακοίνωσε περήφανα ο ίδιος Μαρκ Ζάκερμπεργκ, ο διευθύνων σύμβουλος της Meta. Σύμφωνα με το euronews, ο λόγος για τον οποίο χρειάστηκαν περισσότεροι από πέντε μήνες για να κυκλοφορήσει στην Ευρώπη είναι ο νόμος για τις Big Tech, Digital Markets Act (DMA), του ευρωπαϊκού μπλοκ.
Η εν λόγω νομοθεσία στοχεύει στον περιορισμό των καταχρηστικών δράσεων από τις εταιρείες κολοσσούς της τεχνολογικής βιομηχανίας και στην προστασία των ανταγωνιστικών επιχειρήσεων στην Ευρώπη. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δώσει προθεσμία έως τον Μάρτιο του 2024 στις Big Tech για να συμμορφωθούν με τους κανόνες του DMA.
Όταν πρωτοκυκλοφόρησε το Threads, η Meta είχε ορίσει ως προϋπόθεση για την εγγραφή στην εφαρμογή οι χρήστες να έχουν λογαριασμό Instagram, της δημοφιλούς εφαρμογής που επίσης ανήκει στη Meta. Αυτό ήταν σε αντίθεση με τους κανόνες του DMA και τελικά η εταιρεία ανακοίνωσε πως έχει προχωρήσει σε αφαίρεση αυτής της περιοριστικής συνθήκης.
Μια επίσης ενημέρωση στην οποία προχώρησε η Meta ώστε το Threads να κυκλοφορήσει στην Ευρώπη είναι πως ανάπτυξη μιας υπηρεσίας ελέγχου για την αξιολόγηση των αναρτήσεων και τον εντοπισμό των Fake News. Πρόκειται για μια κομβικής σημασία κίνηση με την οποία το Threads επιχειρεί να διαχωριστεί από το X, το πρώην twitter, το οποίο από την εποχή που πέρασε στην ιδιοκτησία του Μασκ έχει επικριθεί για αύξηση της παραπληροφόρησης και της ρητορικής μίσους.
Threads εναντίον Χ
To Threads, όπως και το Χ, επιτρέπει στον χρήση να πραγματοποιεί αναρτήσεις και να συμμετέχει σε δημόσιες συνομιλίες. Το όριο του κειμένου έχει οριστεί στους 500 χαρακτήρες, σχεδόν διπλάσιο από τον αριθμό των χαρακτήρων που επιτρέπει το Χ.
Αναμφίβολα το πρώην Twitter, μετά την εξαγορά του από τον Έλον Μασκ έναντι 44 δισεκατομμυρίων δολαρίων, δεν διανύει τις καλύτερες ημέρες του. Πολλοί καταγγέλλουν την τοξικότητα, το μίσος και την παραπληροφόρηση στην πλατφόρμα, ενώ χρήστες δηλώνουν εξοργισμένοι από την «συνδρομητική κατεύθυνση» που της έχει δώσε ο Μασκ. Σύμφωνα με οικονομικές αναλύσεις, το Χ έχει χάσει μεγάλο μέρος της αξίας του το τελευταίο διάστημα και τα έσοδα από τις διαφημίσεις περιορίζονται.
Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ αντιλήφθηκε το «κενό» που δημιουργήθηκε στην αγορά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και προχώρησε στη δημιουργία του Threads, το οποίο είναι πανομοιότυπο με το Twitter. Εξάλλου η Meta, γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα πως να «κλωνοποιεί» τους ανταγωνιστές της. Το 2016 καθώς οι αναρτήσεις του Snapchat, γνωστές ως «stories» έγιναν δημοφιλείς, ο Ζάκερμπεργκ παρουσίασε τα «Instagram Stories», που έδωσαν μεγάλη ώθηση στο μέσο. Πέρυσι, όταν τα σύντομα βίντεο του TikTok έγιναν απειλή, η Meta κυκλοφόρησε το «Reels», μια σχεδόν πανομοιότυπη μορφή βίντεο στο Instagram και το Facebook.
Επίσης η Meta, στη μάχη με το Twitter, έχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα: Τη σύνδεση με τους χρήστες του Instagram, οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιούν τα υπάρχοντα στοιχεία σύνδεσης για να μεταβούν στη νέα πλατφόρμα. Σύμφωνα με προηγούμενη μελέτη της ερευνητικής εταιρείας DataReportal, πάνω από το 87% των χρηστών του Twitter χρησιμοποιούν ήδη το Instagram και αυτό σημαίνει πως θα μπορούσε να επωφεληθεί άμεσα από τους χρήστες που ήδη έχει το Instagram.
Και το εν λόγω πλεονέκτημα έχει μεγάλη αξία και στη διαχείριση των διαφημίσεων. Η Meta, με το Instagram και το Facebook, γνωρίζει πολλά περισσότερα για τους χρήστες από ό,τι μόνο του το Twitter. Και με το Threads φαίνεται να συμπληρώνει το χαρτοφυλάκιό της. Επομένως μπορεί να στοχεύει πολύ αποτελεσματικότερα τους χρήστες με εξειδικευμένες διαφημίσεις από τη πρώτη ημέρα της λειτουργίας του νέου μέσου κοινωνικής δικτύωσης.
Αυτή η συνθήκη είναι εξαιρετικά ελκυστική για τις εταιρείες, πόσο μάλλον όταν στον αντίποδα ο Έλον Μασκ βρίσκεται σε μια διαρκή δημόσια διαμάχη, με τοποθετήσεις που προκαλούν αντιδράσεις και ενισχύουν τις τάσεις φυγής των εταιρειών. Μάλιστα πρόσφατα απείλησε τις εταιρείες με πόλεμο. «Άντε και γαμ… αν με εκβιάζετε με τις διαφημίσεις στο Χ», είπε και προειδοποίησε πως οι υποστηρικτές του θα μπορούσαν να μποϊκοτάρουν τα προϊόντα τους εάν επιχειρήσουν να «σκοτώσουν» την εταιρεία του.