Η Ελλάδα δε διαθέτει αεροπλανοφόρο με τη στενή έννοια του όρου. Άλλωστε λίγες χώρες στον κόσμο κατέχουν το προνόμιο να φιγουράρει στο στόλο τους ένα θηριώδες πολεμικό πλοίο ειδικά κατασκευασμένο για τη μεταφορά, απονήωση και προσνήωση μαχητικών αεροσκαφών, σαν το USS Harry S. Truman για παράδειγμα, που έχει μήκος 333 μέτρα, έκταση καταστρώματος πάνω από 4,5 στρέμματα, εκτόπισμα 103.000 τόνων, αναπτύσσει ταχύτητα 30 κόμβων, κινείται με την ισχύ που του δίνουν οι δύο πυρηνικοί αντιδραστήρες και έχει τη δυνατότητα φιλοξενίας 90 μαχητικών και πάνω από 6.500 ναύτες προσωπικό.
Αυτή τη στιγμή αεροπλανοφόρα, που όπως σημειώνουν οι γνωρίζοντες, μπορούν να κερδίσουν ακόμη κι έναν πόλεμο από μόνα τους, έχουν οι ΗΠΑ, η Μεγάλη Βρετανία, η Γαλλία, η Κίνα, η Ισπανία, η Ιταλία, η Ρωσία και η Ταϊλάνδη, ενώ φιλοδοξούν να κατασκευάσουν στο άμεσο μέλλον η Ινδία και στο απώτερο η Τουρκία.
Το μεγαλύτερο «αεροπλανοφόρο» της Μεσογείου
Με τη μεταφορική έννοια του όρου όμως, η χώρα μας διαθέτει το μεγαλύτερο «αεροπλανοφόρο» της ανατολικής Μεσογείου, που δεν είναι άλλο από το νησί της Κρήτης. Έτσι άλλωστε το χαρακτηρίζουν οι γεωπολιτικοί και στρατιωτικοί αναλυτές, καθώς εκτείνεται σε μια θέση κλειδί βρεχόμενο από το Λιβυκό πέλαγος στα νότια και από το Κρητικό στα βόρεια, ενώ η ανατολική του πλευρά βλέπει προς την Κύπρο (σ.σ. εξίσου στρατηγικό νησί της Μεσογείου και χαρακτηρισμένο ως «αεροπλανοφόρο» ωστόσο με το ελεύθερο τμήμα της νήσου να είναι μικρότερο σε έκταση από την Κρήτη).
«Αστακός» με… δαγκάνες σε όλα τα σημεία του ορίζοντα
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες από το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας, αυτή τη στιγμή η Κρήτη θωρακίζεται με όλους τους τρόπους έναντι της τουρκικής προκλητικότητας και οποιουδήποτε τυχόν επιθυμούσε την επιβούλευση της εθνικής ακεραιότητας και μετατρέπεται σε νησί – «αστακό» με… δαγκάνες σε όλα τα σημεία του ορίζοντα.
Απ’ τα όσα μπορούν να δημοσιοποιηθούν, καταρχάς θα δημιουργηθεί στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου βάση ελικοπτέρων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV’s). Έχει οριστικοποιηθεί η τελική τοποθεσία που θα βρίσκεται προς την ανατολική πλευρά του αερολιμένα, δίπλα δηλαδή στην παλιά στρατιωτική αεροπορική βάση της Πολεμικής Αεροπορίας (της πρώην 126 Σμηναρχίας Μάχης που λειτούργησε για πρώτη φορά το 1946 ως και ανέστειλε τις δραστηριότητες τον Ιούλιο του 2015).
Πλειάδα ελικοπτέρων θα απογειώνεται από τη νέα αεροπορική βάση του Ηρακλείου
Σε περίπτωση ανάγκης, από τη βάση ελικοπτέρων και UAV’s του Ηρακλείου θα υπάρχει ταχύτατη αντίδραση και μεταφορά δυνάμεων στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου και εναέρια κάλυψη ανατολικά της νήσου. Θα μπορούν να απογειώνονται από εκεί πλειάδα ελικοπτέρων που διαθέτουν οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, όπως δικινητήρια Boeing CH-47 Chinook αμερικανικής κατασκευής (που χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο σε μεταφορές προσώπων, αντικειμένων ή και οχημάτων του στρατού), αμερικανικά Bell OH-58 Kiowa, επιθετικά Apache καθώς και Sikorsky UH-60 Black Hawk εφόσον αγοραστούν από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Όπως έχει επισημάνει ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος από το βήμα του Κοινοβουλίου, η χώρα μας διαπραγματεύεται την προμήθεια ελικοπτέρων τέτοιου τύπου, στο πλαίσιο του πλεονάζοντος υλικού της υπερδύναμης, εντασσόμενα στην ευρύτερη ελληνοαμερικανική συζήτηση για την άμυνα της πατρίδας μας. Στη νέα βάση του Ηρακλείου αναμένεται να υπάρχει και μια πλήρης αντιαεροπορική μονάδα για την κάλυψή της από εχθρικά πυρά.
Δεύτερος ναύσταθμος στη Σούδα, εφάμιλλος της Σαλαμίνας
Στο πλαίσιο μετατροπής της Κρήτης σε απόρθητο «φρούριο» δρομολογείται επίσης η δημιουργία ενός δεύτερου ναυστάθμου του Πολεμικού Ναυτικού στο λιμάνι της Σούδας που θα είναι εφάμιλλος αυτού της Σαλαμίνας. Θα είναι δηλαδή αντίστοιχος σε μέγεθος και δυνατότητες με τον σημαντικότερο ναύσταθμο της χώρας μας όπου έχει έδρα το Αρχηγείο Στόλου και αποτελεί τη βάση των σημαντικότερων πολεμικών μας πλοίων.
Μάλιστα η εντεινόμενη τουρκική προκλητικότητα και οι δηλώσεις περί αμφισβήτησης του καθεστώτος των νησιών μας, έχει οδηγήσει το ΓΕΕΘΑ στην επίσπευση κατασκευής της δεύτερης βάσης στη Σούδα.
Στον σημερινό ναύσταθμο των Χανίων ελλιμενίζονται σε μόνιμη βάση τουλάχιστον μια φρεγάτα, ένα υποβρύχιο και μια πυραυλάκατος, εκτός από τα υπόλοιπα πλοία που περιπολούν πέριξ του νησιού. Η Σούδα Νο 2 που θα δημιουργηθεί, θα αποτελεί το ορμητήριο τουλάχιστον 20 πλοίων κάθε τύπου, ενώ δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι πλησίον βρίσκεται και η αμερικανική στρατιωτική βάση με δικό της προσωπικό, γραφεία και πυρομαχικά. Μέσω αυτής οι ΗΠΑ μπορούν να ελέγχουν την ανατολική Μεσόγειο, τον Εύξεινο Πόντο, την Ερυθρά Θάλασσα, τη Μέση Ανατολή και το Ισραήλ, έχοντας τη δυνατότητα φιλοξενίας και αεροπλανοφόρου – όπως άλλωστε έχει συμβεί αρκετές φορές στο παρελθόν.
Λίγα λιμάνια μπορούν να δεχθούν αεροπλανοφόρα
Για όσους τυχόν δεν το γνωρίζουν, στη χώρα μας (αλλά και στη συντριπτική πλειοψηφία των χωρών του κόσμου) ελάχιστα λιμάνια έχουν την έκταση και τις δυνατότητες φιλοξενίας αεροπλανοφόρου, γι’ αυτό και συνήθως αυτά αναγκάζονται να βρίσκονται αρόδου, δηλαδή στα ανοικτά της θάλασσας καθώς δεν μπορούν να προσεγγίζουν στις δέστρες των ακτών. Η βάση της Σούδας όμως μπορεί να τα φιλοξενήσει κάλλιστα, όπως και τα υπόλοιπα συμμαχικά πλοία.
Η δημιουργία μιας δεύτερης μεγάλης βάσης του Πολεμικού Ναυτικού μας στη Σούδα αξιοποιεί στο έπακρο της δυνατότητες της μεγαλονήσου, ενώ σχεδιάζεται με τέτοιον τρόπο ώστε να αποτελεί καταφύγιο σχεδόν του συνόλου του στόλου μας, στην πολύ ακραία περίπτωση που δεχόταν εχθρική επίθεση σε καταστροφικό βαθμό η βάση της Σαλαμίνας. Σε αυτή τη βάση θα υπάρχουν επίσης όλες οι δυνατότητες συντήρησης και επισκευής των πλοίων αφού θα διαθέτει τις απαιτούμενες δεξαμενές για κάτι τέτοιο, ενώ θα διαμορφωθούν και οι κατάλληλες κτιριακές εγκαταστάσεις για τη φιλοξενία του ένστολου και πολιτικού προσωπικού.
Το «αόρατο μάτι» που σαρώνει την περιοχή
Η περιοχή ανατολικά της Κρήτης και μέχρι το ακριτικό Καστελόριζο σαρώνεται πλέον πλέον 24 ώρες το 24ωρο από τα ιπτάμενα ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας που εντοπίζουν οτιδήποτε πλέει στην ευρύτερη περιοχή και προσεγγίζει τα ελληνικά χωρικά ύδατα. Προκειμένου να επιτευχθεί το βέλτιστο αποτέλεσμα, για τη συγκεκριμένη αποστολή έχουν επιστρατευτεί τα αεροσκάφη Erieye EMB-145H AEW&C, οι εναέριες πλατφόρμες Διοίκησης και Ελέγχου δηλαδή, που υποστηρίζουν πλέον τις αεροπορικές και ναυτικές επιχειρήσεις.
Η χώρα μας διαθέτει τέσσερα τέτοια αεροσκάφη που διαχειρίζεται η 380η Μοίρα Αερομεταφερόμενου Συστήματος Εγκαίρου Προειδοποίησης και Ελέγχου.
Τουλάχιστον ένα απ’ αυτά βρίσκεται μόνιμα στο νοτιοανατολικό τμήμα της ελληνικής επικράτειας, πετώντας σε ύψος έως και 30.000 ποδιών και κινούμενο με ταχύτητα έως 0,75 Mach, ανταλλάσσοντας πληροφορίες με τις υπόλοιπες μονάδες. Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατασκευάστρια εταιρεία της εν λόγω πλατφόρμας είναι η Embraer που δημιουργεί και τα πρωθυπουργικά αεροσκάφη της Ελληνικής Δημοκρατίας. Η επιχειρησιακή ικανότητα των πιλότων που τα χειρίζονται είναι τέτοια, που πλέον οι αξιωματικοί του ΝΑΤΟ τους ανέθεσαν πριν από λίγο καιρό και τη διαχείριση μέρους των θαλάσσιων επιτηρήσεων στην περιοχή της Λιβύης. Εννοείται πως στο έργο τους συνεπικουρούν τα μαχητικά αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας.
Ενισχύεται το Λασίθι για να θωρακιστεί το Καστελόριζο
Το υπουργείο Εθνικής Αμύνης κατόπιν μιας σειράς συσκέψεων υπό τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο, έχει επιλέξει να προστατέψει το Καστελόριζο, ενισχύοντας την Κρήτη και δη το ανατολικό τμήμα της. Ήτοι τον νομό Λασιθίου που είναι και ο λιγότερο κατοικημένος της μεγαλονήσου, βρεχόμενος από θάλασσα στις τρεις πλευρές του, με το Κρητικό πέλαγος στα βόρεια, το Καρπάθιο ανατολικά και το Λιβυκό νότια.
Είναι το πιο κοντινό καλά στρατιωτικοποιημένο σημείο της Κρήτης προς το Καστελόριζο και άρα το πιο γρήγορο να σπεύσουν Ένοπλες Δυνάμεις σε περίπτωση κινδύνου. Μέρος του στόλου βρίσκεται πλέον μόνιμα ελλιμενισμένο στην περιοχή για να δράσει καταλλήλως εάν λάβει εντολές.
Αναβάθμιση της προκεχωρημένης ναυτικής βάσης Κυριαμαδίου
Συν τοις άλλοις, αναβαθμίζεται η προκεχωρημένη ναυτική βάση Κυριαμαδίου Λασιθίου η οποία έχει ως αποστολή να ανεφοδιάζει με τα απαραίτητα υλικά και να παρέχει ευκολίες στα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού, με σκοπό, τη διατήρηση της μαχητικής τους ικανότητας. Από την ανωτέρω αποστολή, απορρέουν τα κάτωθι επιμέρους έργα:
- α. Ο ανεφοδιασμός των πλοίων με καύσιμα, λιπαντικά και πυρομαχικά.
- β. Η παροχή λιμενικών ευκολιών στα ελλιμενιζόμενα σκάφη και υποβρύχια
- γ. Η παροχή υποστήριξης διοικητικής μέριμνας στο προσωπικό των ελλιμενιζόμενων πλοίων.
Στη βάση του Κυριαμαδίου λειτουργούν τέσσερα τμήματα. Το τμήμα διοίκησης, το τμήμα οικονομικής μέριμνας και εφοδιασμού, το τμήμα άμυνας – ασφάλειας και ναυτικών όπλων και το τμήμα τεχνικής υποστήριξης.
Η καίρια τοποθέτηση των S-300
Στην Κρήτη έχει επιλέξει η χώρα μας να αποθηκεύσει τόνους πυρομαχικών και οπλικών συστημάτων αλλά και να τοποθετήσει τη συστοιχία των ρωσικής κατασκευής πυραύλων επιφανείας – αέρος, S-300.
Η χώρα μας διατηρεί δύο πυροβολαρχίες S-300 PMU-1 με 12 εκτοξευτές και 96 βλήματα 48Ν6Ε1 που έχουν μέγιστη ακτίνα εμπλοκής τα 150 χιλιόμετρα. Τοποθετημένες στην Κρήτη, αυτές οι συστοιχίες (ου παρεμπιπτόντως είναι μετακινούμενες και άρα μπορεί να αλλάζουν επιχειρησιακές θέσεις) προστατεύουν τόσο την αεροναυτική βάση της Σούδας και των υπόλοιπων στρατιωτικών εγκαταστάσεων στο νησί όσο και την ευρύτερη γεωγραφική περιοχή ακόμη και πιο πέρα από τα Δωδεκάνησα.
Κατά καιρούς είχαν δει το φως της δημοσιότητας ρεπορτάζ που ανέφεραν ότι οι πύραυλοι S-300 έχουν μεταφερθεί σε νησί του Αιγαίου, ούτως ώστε να βρίσκονται πιο κοντά προς την Τουρκία. Κάτι τέτοιο όμως είναι αναληθές και από το Πεντάγωνο διαψεύδεται κατηγορηματικά σε όλους τους τόνους.