Η πληροφορία πως το νεότερο αεροπλανοφόρο των ΗΠΑ «Τζορτζ Μπους» έφτασε στην Κρήτη και «έδεσε» στην λεγόμενη «Αμερικανική Ευκολία Σούδας» μας γέννησε την περιέργεια. Αποστολή: Μαρίνος Γκασιάμης Φωτογραφίες και βίντεο: Γιάννης Κέμμος Η περιέργεια ενώ «σκότωσε την γάτα», στο δημοσιογραφικό γραφείο έθεσε σε κίνηση τον μηχανισμό ώστε να μας επιτραπεί η είσοδος σε αυτό το «θηρίο» της ναυπηγικής τέχνης. Τα τηλέφωνα πήραν «φωτιά» μόλις το σκάφος έφτασε στην Κρήτη και το πράσινο φως μας δόθηκε μία σχεδόν ημέρα πριν το πλοίο αποπλεύσει.
Η «απόβαση» στο Μαράθι
Στην κοιλιά του «θηρίου»
Μετά τον έλεγχο και αφού «χαζέψαμε» και πάλι το σχεδόν 333 μέτρων μήκους εξωτερικό του σκάφους και την υπερκατασκευή που στεγάζει την αίθουσα διακυβέρνησης και ελέγχου αποπροσνηώσεων, φτάνοντας 20 ορόφους πάνω από το επίπεδο της θάλασσας, ανεβήκαμε την μεταλλική σκάλα που μας έφερε στο τρίτο πιο νευραλγικό σημείο του σκάφους.
Οι «ομάδες» του πληρώματος
Εκεί ανάμεσα στο πλήθος των ναυτών που πηγαινοέρχονταν γύρω από τα αεροπλάνα παρατηρήσαμε ότι ορισμένοι φορούσαν κράνη με διαφορετικά χρώματα. Μας εξήγησαν πως λόγω της έντασης που επικρατεί στο σκάφος ειδικά σε περιόδους επιχειρήσεων, τα χρώματα στα κράνη βοηθούν ώστε να ξέρει κανείς σε τί ειδικότητα ανήκει ο καθένας.
- Λευκό χρώμα είναι οι σηματωροί προσνηώσεων/παρατηρητές ασφαλείας/ιατρικό προσωπικό.
- Πράσινο χρώμα είναι συντηρητές αεροπλάνων/υπεύθυνοι καταπέλτη εκτόξευσης και υλικού προσνήωσης.
- Κίτρινο χρώμα είναι αξιωματικοί καθοδηγητές που είναι παράλληλα αρμόδιοι για την απονήωση και προσνήωση των αεροπλάνων.
- Κόκκινο χρώμα είναι οι οπλουργοί και διασώστες σε περίπτωση ατυχημάτων.
- Μπλε χρώμα είναι χειριστές ανελκυστήρων που φέρνουν τα αεροπλάνα στο κατάστρωμα πτήσεων και παράλληλα παρκαδόροι των αεροπλάνων.
- Μωβ χρώμα είναι ανεφοδιαστές σε καύσιμα των αεροπλάνων.
- Καφέ χρώμα είναι υπεύθυνοι αεροπλάνων.
Το κατάστρωμα πτήσεων
Επόμενος σταθμός της περιήγησης στο πλοίο ήταν το κατάστρωμα πτήσεων. Φτάσαμε σε αυτό μέσα από στενές εσωτερικές σκάλες που μόνο αν είσαι εξοικειωμένος μπορείς να τις ανέβεις με ταχύτητα.
Η συζήτηση με τον κυβερνήτη του πλοίου
Επόμενος σταθμός μας ήταν η «γέφυρα» του πλοίου, όπως αποκαλείται στη ναυτική ορολογία η αίθουσα με το πηδάλιο και τα όργανα ναυτιλίας. Εκεί δέσποζε η καρέκλα του κυβερνήτη, του ύπαρχου και του επικεφαλής της αεροπορικής πτέρυγας.
Ένα από τα πράγματα που οι Αμερικανοί εξετάζουν με προσοχή είναι η αυξανόμενη παρουσία των Ρώσων στην Ανατολική Μεσόγειο, μας επεσήμανε καλά πληροφορημένη πηγή του πληρώματος. Ωστόσο όπως μας επεσήμανε και ο κυβερνήτης χωρίς ίχνος υπεροψίας, έχει εμπιστοσύνη στις ικανότητες του πλοίου και του πληρώματος.
Η χρονοκάψουλα των Μπους
Η ξενάγηση στο σκάφος πλησίαζε στο τέλος της και τελευταίος σταθμός ήταν ο εξώστης του αεροπλανοφόρου. Στην διαδρομή για αυτόν «πέσαμε» πάνω στην χρονοκάψουλα της οικογένειας Μπους.
Οι απόψεις των Κρητικών
Η επίσκεψη στο πλοίο ολοκληρώθηκε αφήνοντάς μας με πλούσιο οπτικό υλικό και μια μικρή έστω ιδέα, για το πως αντιμετωπίζουν οι Αμερικανοί το θέμα τόσο της πολεμικής ισχύος που τους παρέχουν πλοία όπως το αεροπλανοφόρο «Τζορτζ Μπους» όσο και των σχέσεων με τον τοπικό πληθυσμό. Γεγονός είναι πως σύμφωνα με τους επιχειρηματίες της πόλης των Χανίων όταν εμφανίζεται αεροπλανοφόρο υπάρχει ροή δολαρίων και πως το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ κάνει ότι μπορεί από την πλευρά του, για να βοηθήσει την τοπική κοινωνία σε μια προσπάθεια άμβλυνσης των όποιων αρνητικών απόψεων.
Μιλήσαμε με ανθρώπους της τοπικής κοινωνίας που «εκπροσωπούν» και τις δύο πλευρές. Ο Κώστας Φανταουσάκης, υπεύθυνος εθελοντισμού και του γραφείου Τύπου/Δημοσίων Σχέσεων της Αμερικανικής Ευκολίας και της Αμερικανικής Αεροπορικής Βάσης Σούδας, μας μίλησε για τα προγράμματα εθελοντισμού και την προσφορά των Αμερικανών στην τοπική κοινωνία που ειδικά υπό τις δεδομένες οικονομικές συνθήκες δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητη. Μας τόνισε μεταξύ άλλων τα εθελοντικά προγράμματα μέσω των οποίων οι αμερικανοί ναύτες βοηθούν την τοπική κοινωνία αλλά και τις χορηγίες που γίνονται σε ιδρύματα της περιοχής. Η Ιωάννα Κουρπά από την Επιτροπή Ειρήνης μας μίλησε για τα «ματωμένα» δολάρια που πέφτουν στην τοπική αγορά με τα οποία οι ΗΠΑ προσπαθούν να αμβλύνουν την εικόνα για τις ανά τον κόσμο επεμβάσεις.
Δύο ημέρες αφότου έφυγε από τα Χανιά και συγκεκριμένα στις 13 Φεβρουαρίου τα αεροπλάνα του «Τζορτζ Μπους» έπληξαν στόχους στην Μέση Ανατολή σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η ιστοσελίδα uscarriers.net
Λίγα λόγια για τα το πλοίο
Είναι το νεότερο αεροπλανοφόρο των ΗΠΑ και το τελευταίο πλοίο της κλάσης Νίμιτζ. Αποτελεί «σπίτι» για πάνω από 6.000 άνδρες και γυναίκες που αποτελούν το πλήρωμά του και το προσωπικό των μονάδων με τα αεροπλάνα και ελικόπτερα που επιχειρούν από αυτό. Η ανώτατη ταχύτητα του πλοίου φτάνει τους 30 κόμβους και η κινητήρια δύναμή του είναι δύο πυρηνικοί αντιδραστήρες που μπορούν να λειτουργούν συνεχώς επί 20 χρόνια (!) χωρίς ανεφοδιασμό σε πυρηνικό καύσιμο. Τα τρία πανίσχυρα συρματόσχοινα στην πρύμνη του μπορούν να σταματήσουν ένα αεροπλάνο που έρχεται με ταχύτητες πάνω από 300 χιλιόμετρα μέσα σε κάτι περισσότερο από 100 μέτρα!