«Φασούλι το φασούλι γεμίζει το σακούλι» λέει ο σοφός λαός. Τι γίνεται όμως εάν δεν υπάρχουν φασούλια για να μπουν στο σακούλι; Τότε η κατάσταση δυσκολεύει και η αποταμίευση έρχεται σε δεύτερη μοίρα καθώς σε πρώτη βρίσκεται η κάλυψη των βασικών αναγκών. Ο πληθωρισμός καταγράφει «έκρηξη» και οι Έλληνες καλούνται να αντεπεξέλθουν στις ανατιμήσεις των τιμών ενώ το εισόδημα τους παραμένει στα ίδια επίπεδα. Πώς, όμως θα τα καταφέρουν ενώ ο μισθός τους δεν ανεβαίνει; Η λύση είναι μία… να ψωνίσουν «έξυπνα».
Μιλήσαμε με τον διευθυντή του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σωτήρη Αντωνίου και τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), Γιώργο Λεχουρίτη και φτιάξαμε έναν μίνι οδηγό επιβίωσης εν μέσω ακρίβειας με χρήσιμες συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να κάνετε οικονομικές αγορές εύκολα και γρήγορα.
Τρία βασικά tips για αγορές που θα σας βοηθήσουν να εξοικονομήσετε χρήματα
- Φτιάξτε λίστα με τις αγορές που θέλετε να κάνετε και επιλέξτε τα προϊόντα τα οποία είναι πιο αναγκαία για εσάς: Έτσι θα απαριθμήσετε όλα όσα πραγματικά σας χρειάζονται και δεν θα παρασυρθείτε από τις βιτρίνες, τις προσφορές και ό,τι άλλο σας τραβήξει την προσοχή
- Κάντε έρευνα αγοράς: Είτε βγείτε για ψώνια στα μαγαζιά είτε πάτε στο σούπερ μάρκετ, ακόμη κι αν ψωνίσετε από το διαδίκτυο συγκρίνετε πρώτα τις τιμές των προϊόντων που έχετε επιλέξει. Από κατάστημα σε κατάστημα αυτές μπορεί να διαφέρουν μερικές φορές ακόμη και αρκετά
- Προσοχή στις προσφορές και στη διαφορά των τιμών στα ράφια με τις τιμές στο ταμείο: Ακούτε τη λέξη «προσφορά» και τρέχετε… Αυτό μπορεί να σας βγει σε κακό. Πολλές φορές οι «προσφορές» δεν συμφέρουν, καθώς έχει παρατηρηθεί ότι το μεμονωμένο προϊόν είναι τελικά πιο φτηνό. Επίσης, στα ράφια και στο ταμείο οι τιμές μπορεί να διαφέρουν οπότε πριν πληρώσετε κάντε ένα τσεκάρισμα.
«Ευκαιρία οι εκπτώσεις»
Οι θερινές εκπτώσεις θα ρίξουν αυλαία στο τέλος Αυγούστου και όσοι έχουν γνώση της αγοράς εξηγούν πως αποτελούν τη μεγαλύτερη ευκαιρία για τους καταναλωτές. Οι έμποροι από την πλευρά τους ελπίζουν μετά από έναν δύσκολο χειμώνα σε τόνωση του τζίρου τους και επισημαίνουν πως οι εκπτώσεις «είναι γενναίες» καθώς σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούν το 50% αγγίζοντας μέχρι και το 70%.
«Αυτό που λέμε πάντοτε, και όχι μόνο τώρα που διανύουμε την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, στους καταναλωτές είναι να κάνουν έρευνα αγοράς πριν αγοράσουν συγκρίνοντας όμως προϊόντα όμοιας ποιότητας» επισημαίνει στο Newsbeast ο διευθυντής του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σωτήρης Αντωνίου.
«Οι καταναλωτές επίσης θα πρέπει να συγκρίνουν τις προδιαγραφές των προϊόντων, τη χώρα προέλευσης και τη χώρα κατασκευής τους και μετά να αποφασίζουν τι τελικά θα ψωνίζουν» σημειώνει.
«Το δεύτερο και εξίσου βασικό ώστε οι πολίτες να εξοικονομήσουν χρήματα είναι να βλέπουν τι υπηρεσίες after sales που προσφέρει το κατάστημα που επέλεξαν για την αγορά τους μετά από αυτή. Πρόκειται για κάτι πολύ βασικό κυρίως όταν αναφερόμαστε σε αγορά ηλεκτρικών συσκευών. Ίσως κάποιο φθηνό προϊόν τελικά αποδειχθεί ακριβό διότι δεν θα υπάρχει η υποστήριξη στη μεταπώληση που κοστίζει» επισημαίνει.
«Το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών είναι πολύ χαμηλό πλέον. Το μεγαλύτερο ποσοστό του μισθού καλείται να καλύψει τις βασικές ανάγκες και το μικρότερο το shopping, οπότε πρέπει να ψωνίζουμε ”έξυπνα”» τονίζει ο διευθυντής του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών.
Ο Σωτήρης Αντωνίου παράλληλα υπογραμμίζει πως η περίοδος των εκπτώσεων είναι η καλύτερη για αγορές καθώς: «τα καταστήματα αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα ρευστότητας, το τραπεζικό σύστημα δεν είναι σε πλήρη λειτουργία και ειδικά για τους πιο μικρούς επιχειρηματίες είναι δύσκολη η πρόσβαση σε αυτό. Επίσης, οι περισσότεροι έχουν οφειλές και είναι αποκλεισμένοι από τραπεζικό δανεισμό οπότε η μόνη τους διέξοδος είναι να ρευστοποιήσουν το εμπόρευμα που έχουν στις αποθήκες τους. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος γι΄αυτό και οι προσφορές είναι μεγάλες».
«Προσέχω για να έχω, αγοράζω “έξυπνα” ώστε να κερδίζω»
«Πάντα το σλόγκαν του ΙΝΚΑ ήταν “προσέχω για να έχω”, αγοράζω “έξυπνα” για να έχω κέδρος» αναφέρει στο Newsbeast ο πρόεδρος του Γιώργος Λεχουρίτης και εξηγεί: «Όταν πάμε σε ένα σούπερ μάρκετ και βλέπουμε τις τιμές στα προϊόντα οφείλουμε να ξεκινήσουμε μία έρευνα αγοράς. Στόχος μας να βρούμε τα φθηνότερα και σαφώς καλύτερα προϊόντα και να δούμε εάν οι προσφορές που υπάρχουν μας συμφέρουν».
«Όταν βλέπουμε σε ταμπέλες προσφορές δηλαδή 1+1 ή 2+1 πρέπει να δούμε εάν είναι προς το συμφέρον μας ή κρύβουν κάτι καθώς πολλές φορές έχει παρατηρηθεί προς το μεμονωμένο προϊόν είναι πιο φτηνό από την προσφορά. Πώς το κάνουμε; Συγκρίνουμε τις τιμές» τονίζει ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών.
Ο Γιώργος Λεχουρίτης συστήνει στους καταναλωτές να λένε «ναι» στα no name προϊόντα εξηγώντας πως συμφέρουν και τις περισσότερες φορές είναι ακριβώς τα ίδια με τα επώνυμα. «Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι αρκετά έως και πολύ φθηνότερα από τα υπόλοιπα. Έτσι οφείλουμε να τα επιλέξουμε. Τις περισσότερες δε φορές κατασκευάζονται στα ίδια εργοστάσια με τα επώνυμα και έχουν την ίδια σύνθεση» δηλώνει.
Πριν πάμε ταμείο και καθώς έρχεται η ώρα της πληρωμής ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών μας εξηγεί ότι πρέπει να κάνουμε σύγκριση των τιμών. «Συγκρίνουμε τις τιμές που βλέπουμε στο ράφι με τις τιμές στο ταμείο καθώς έχουμε παρατηρήσει πως υπάρχουν περιπτώσεις που αυτές οι δύο διαφέρουν» σημειώνει κλείνοντας.