Σε συνέχεια της παρουσίασης του νέου Clio και του νέου Captur το 2019, η Renault παρουσίασε τις νέες υβριδικές και plug-in υβριδικές εκδόσεις των δύο best-sellers της, στην Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου των Βρυξελλών του 2020. Πρόκειται για το νέο Clio E-Tech 140 ίππων και το νέο Captur E-Tech Plug-in 160 ίππων.
Τα σύγχρονα αυτά μοντέλα αποτελούν προσθήκες στη μεγαλύτερη γκάμα ηλεκτρικών μοντέλων της αγοράς: «full hybrid» για το νέο Clio E-Tech, «full plug-in hybrid» για το νέο Captur E-Tech Plug-in, και «100% electric» για το νέο ZOE. Πρόκειται για μία γκάμα, η οποία σύντομα θα επεκταθεί και με το νέο Mégane E-Tech Plug-in.
Οι κινητήρες E-TECH εξασφαλίζουν :
- Αποκλειστικά ηλεκτρική εκκίνηση
- Ευκολία οδήγησης σε όλες τις συνθήκες
- Οικονομία χάρη στο «έξυπνο» multi-mode κιβώτιο ταχυτήτων, το αποτελεσματικό σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα και την μεγάλη ικανότητα επαναφόρτισης της μπαταρίας.
Το Clio E-Tech προσφέρει τη δυνατότητα για κίνηση αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια σε ποσοστό 80% των αστικών μετακινήσεων, γεγονός που εξασφαλίζει μια οικονομία της τάξης του 40% σε σχέση με ένα κινητήρα εσωτερικής καύσης σε αστικό περιβάλλον κίνησης. Αντίστοιχα, το Captur E-Tech Plug-in μπορεί να κινηθεί με 100% ηλεκτρική ενέργεια για 50 χιλιόμετρα, με μέγιστη ταχύτητα 135 χλμ./ώρα σε μικτές συνθήκες κίνησης (WLTP) και μέχρι 65 χιλιόμετρα στον αστικό κύκλο (WLTP πόλης).
Το σύστημα κίνησης παρουσιάζεται σε δύο παραλλαγές: E-Tech για «full hybrid» (HEV – Hybrid Electric Drive ή υβριδικό) και E-Tech Plug-in για «full plug-in hybrid» (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Drive ή επαναφορτιζόμενο υβριδικό). Η ενσωμάτωση της τεχνολογίας στα συγκεκριμένα μοντέλα, ήταν εύκολη χάρη στη νέα αρθρωτή πλατφόρμα CMF-B η οποία εξελίχθηκε εξ’ αρχής για ηλεκτρικά μοντέλα, αλλά και από το γεγονός ότι τα συστήματα E-Tech είναι τόσο συμπαγή σε διαστάσεις, ώστε να μπορούν να τοποθετηθούν χωρίς καμία τροποποίηση σε ένα μικρό μοντέλο, όπως είναι το Clio.
Επιπλέον, οι μηχανικοί υιοθέτησαν μία πρωτοποριακή λύση για τη γκάμα των υβριδικών, η οποία είναι τελειοποιημένη, πρωτότυπη και αποκλειστική (με πάνω από 150 πατέντες) ενώ βασίζεται στη σειριακή & παράλληλη υβριδική αρχιτεκτονική που διασφαλίζει τη δυνατότητα για πλήθος συνδυασμών και τις καλύτερες επιδόσεις σε ό,τι αφορά στις εκπομπές του CO2 σε πραγματικές συνθήκες κίνησης.
Τεχνογνωσία Formula 1
Οι αγώνες αυτοκινήτων και η εμπλοκή της Renault στη Formula 1 είναι και ο πυρήνας της εξέλιξης των υβριδικών κινητήρων E-Tech.
Όπως και στην F1, η κινητική ενέργεια που παράγεται κατά το φρενάρισμα ή την επιβράδυνση, μετατρέπεται σε ηλεκτρική που χρησιμοποιείται για τη φόρτιση της μπαταρίας. Στα συμβατικά οχήματα, ειδικά σε κίνηση στον αυτοκινητόδρομο, το σύστημα διαχείρισης της ενεργείας ξεκινά να φορτίζει τη μπαταρία, αναγκάζοντας τον κινητήρα να λειτουργήσει στον ιδανικό αριθμό στροφών. Η ανεκμετάλλευτη ενέργεια, χρησιμοποιείται είτε υποβοηθητικά στον κινητήρα εσωτερικής καύσεως, όταν ο οδηγός πατάει δυνατά το γκάζι, ή για να εξασφαλιστεί η αμιγώς ηλεκτροκίνηση, όταν το αυτοκίνητο κινείται σε αστικό περιβάλλον.
Στα μοντέλα παραγωγής με κινητήρα E-Tech Plug-in, το πρόγραμμα Sport (που μπορεί να επιλεγεί μέσω του multi-Sense), επιτυγχάνει την πλήρη εκμετάλλευση όλης της ισχύος του κινητήρα εσωτερικής καύσεως και ταυτόχρονα των ηλεκτροκινητήρων, εξασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο μεγαλύτερη οδηγική ευχαρίστηση, αλλά και τη μέγιστη επιτάχυνση. Στα δυνατά πατήματα του γκαζιού, οι δύο ηλεκτροκινητήρες λειτουργούν συνδυαστικά και παρέχουν επιπλέον ισχύ στο θερμικό κινητήρα.
Η αρχιτεκτονική του συστήματος κίνησης E-Tech βασίζεται στις ίδιες θεμελιώδεις αρχές λειτουργίας με τα μονοθέσια της Renault F1: ένας κινητήρας εσωτερικής καύσεως που συνδυάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες και μία κεντρική μπαταρία. Η συγκεκριμένη διάταξη πλαισιώνεται από ένα κιβώτιο πολλαπλών λειτουργιών, με ίσια γρανάζια (multi-mode dog gearbox).
Το, χωρίς συμπλέκτη, κιβώτιο, δίνει τη δυνατότητα για 100% ηλεκτροκίνητη εκκίνηση, μειώνοντας δραστικά τα κενά ισχύος μεταξύ των αλλαγών κατά την επιτάχυνση, γεγονός που αυξάνει κατακόρυφα τη άνεση και την αμεσότητας στην επιτάχυνση κατά την οδήγηση.
Οι κινητήρες αυτοί χρησιμοποιούν εξαρτήματα σχεδιασμένα από τη Συμμαχία (Renault, Nissan, Mitsubishi), όπως ο νέας γενιάς βενζινοκινητήρας των 1,6 λίτρων ο οποίος έχει τροποποιηθεί κατάλληλα για την περίπτωση. Ο συγκεκριμένος κινητήρας πλαισιώνεται από δύο ηλεκτροκινητήρες (ο ένας είναι τύπου HSG – High-Voltage Starter Generator) και ένα καινοτόμο κιβώτιο ταχυτήτων χωρίς συμπλέκτη. Η συνεργασία των ηλεκτροκινητήρων και του κιβωτίου ταχυτήτων εξασφαλίζει την ομαλή λειτουργία των αλλαγών.
Η ισχύς της μπαταρίας ποικίλλει ανάλογα με τον τύπο του υβριδικού κινητήρα και έτσι το Clio διαθέτει μία μπαταρία ισχύος 1,2 kWh (230 V), ενώ το Captur διαθέτει μπαταρία ισχύος 9,8 kWh (400 V) που εξασφαλίζει αυτονομία έως και 65 χλμ. με 100% ηλεκτροκίνηση σε αστικό περιβάλλον.
Ο συνδυασμός των δύο ηλεκτροκινητήρων, το multi-mode κιβώτιο ταχυτήτων και ο κινητήρας εσωτερικής καύσης προσφέρουν μία πληθώρα επιλογών οδήγησης:
- 100% ηλεκτρική εκκίνηση
- Αυτόματη προσαρμογή σε όλες τις συνθήκες οδήγησης
- Ανάκτηση ενέργειας μπαταρίας, κατά την επιβράδυνση
- Ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα
Clio E-Tech
Το υβριδικό σύστημα κίνησης του νέου Clio E-Tech 140 ίππων προσφέρει μέγιστη οικονομία και άμεση απαράμιλλη απόκριση στην οδήγηση, που υποδηλώνεται με το νούμερο των 6,9 δλ. στην επιτάχυνση 80 – 120 χλμ.
Η ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα, σε συνδυασμό με την μεγάλη ικανότητα φόρτισης της μπαταρίας και τον υψηλό βαθμό οικονομίας του συστήματος E-Tech συμβάλλουν στη επίτευξη της βέλτιστης εκμετάλλευσης της ενέργειας. Το 80% του χρόνου κυκλοφορίας σε αστικούς δρόμους γίνεται αμιγώς ηλεκτροκίνητα, προσφέροντας πλεονέκτημα στην κατανάλωση σε ποσοστό έως και 40% στον κύκλο πόλης σε σύγκριση με μοντέλα που έχουν κινητήρες εσωτερικής καύσεως. Αμιγώς ηλεκτρικά, το Clio E-Tech μπορεί να κινηθεί με ταχύτητες έως 75-80 χλμ.
Όλα τα συστήματα υβριδικής κίνησης δεν επιβαρύνουν το συνολικό βάρους του υβριδικού Clio με περισσότερα από 10 επιπλέον κιλά, σε σχέση με την έκδοση με τον κινητήρα 1.5 Blue dCi 115 hp. Σε μικτές συνθήκες, το νέο Clio E-Tech επιτυγχάνει εκπομπές CO2 λιγότερες από 100 γρ./χλμ. (WLTP).
Εξωτερικά το μοντέλο διακρίνεται από τον διαφορετικό πίσω προφυλακτήρα και το σήμα E-Tech στα εμπρός φτερά και το πορτμπαγκάζ. Διατίθεται επίσης και ειδικό πακέτο εσωτερικής & εξωτερικής διακόσμησης με την ονομασία «Hybrid Blue».
Εσωτερικά, το ‘Smart Cockpit’ περιλαμβάνει ψηφιακό πίνακα οργάνων με οθόνη 7″ TFT και το νέο σύστημα infotainment Renault Easy Link με οθόνη 7″ (οριζόντια) ή 9,3″ (κάθετη). Το νέο ψηφιακό ταμπλό περιλαμβάνει νέα γραφικά και εικόνες που σχετίζονται αποκλειστικά με την υβριδική λειτουργία, όπως είναι το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας κατά τη διαδικασία της φόρτισης και κατά τη διάρκεια χρήσης του ηλεκτροκινητήρα.
Επίσης, ο ειδικά σχεδιασμένος μοχλός ταχυτήτων είναι διακοσμημένος με το λογότυπο E-Tech, ενώ το μπουτόν Stop-and-Start που βρίσκεται κάτω από την οθόνη πολυμέσων έχει αντικατασταθεί από ένα, αποκλειστικό για την έκδοση, πλήκτρο «EV» (Electric Vehicle), το οποίο επιλέγει τη λειτουργία ηλεκτροκίνησης, κάτι που προϋποθέτει να είναι ικανοποιητικά φορτισμένη η μπαταρία.
Captur E-Tech Plug-in
Ο E-Tech Plug-in 160 ίππων κινητήρας του Captur και η αυξημένη ισχύoς της μπαταρίας (9,8 kWh και 400 V) σημαίνει ότι το υβριδικό SUV μπορεί να διανύσει 100% ηλεκτρικά, έως και 50 χιλιόμετρα, με ταχύτητες έως 135 χλμ./ώρα σε μικτές συνθήκες κίνησης (WLTP) και έως 65 χιλιόμετρα σε συνθήκες αστικού περιβάλλοντος (WLTP πόλη). Το συγκεκριμένο Captur έχει τη δυνατότητα να κινείται χωρίς καθόλου καύσιμο για μία ολόκληρη εβδομάδα σε συνηθισμένες διαδρομές, ενώ στη συνέχεια μπορεί να ταξιδεύει εκτός πόλης τα Σαββατοκύριακα, χωρίς να προβληματίσει καθόλου τον οδηγό του για τη φόρτιση της μπαταρίας του. Για να επιτύχει τη μεγιστοποίηση της ηλεκτρικής αυτονομίας του, το αυτοκίνητο πρέπει να φορτίζεται τακτικά. Σε αντίθετη περίπτωση, ο κινητήρας του νέου κινητήρα E-Tech Plug-in, λειτουργεί ως ενός συμβατικού full hybrid E-Tech μοντέλου, με όλα τα πλεονεκτήματα αυτού του τύπου κίνησης.
Το Captur E-Tech Plug-in προσφέρει και τη νέα επιλογή «Pure» στο σύστημα multi-Sense. Με αυτό το πρόγραμμα επιτυγχάνεται η μετάβαση (εφόσον η ισχύς της μπαταρίας είναι ικανοποιητική) στην ηλεκτρική οδήγηση.
Το σύστημα multi-Sense διαθέτει επίσης και ειδικό πρόγραμμα «Sport». Σε συγκεκριμένες συνθήκες, και εφόσον υπάρχει απόθεμα ισχύος στην μπαταρία, με το δυνατό πάτημα του γκαζιού, ενεργοποιούνται και οι τρεις κινητήρες χάρη στην αρχιτεκτονική σειριακής και παράλληλης λειτουργίας. Με αυτό το πρόγραμμα το αυτοκίνητο χρησιμοποιεί την πλήρη ισχύ και των τριών κινητήρων, επιλογή που αποδεικνύεται ιδιαίτερα χρήσιμη στα προσπεράσματα, για παράδειγμα.
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό του συστήματος multi-Sense είναι το πρόγραμμα «E-Save», που περιορίζει τη χρήση του ηλεκτροκινητήρα εξοικονομώντας ενέργεια (τουλάχιστον κατά 40%) και δίνει στον οδηγό τη δυνατότητα να κινείται ‘ηλεκτρικά’ όποτε εκείνος το επιθυμεί (οδηγώντας στην πόλη για παράδειγμα).
Σε μικτές συνθήκες, το Captur E-Tech Plug-In αναμένεται να καταναλώνει περίπου 1,5 λ./100 χλμ. ενώ οι εκπομπές του CO2 δεν θα ξεπερνούν τα 32 γρ./χλμ. (τιμές WLTP)3.
Εξωτερικά το Captur E-Tech Plug-in ξεχωρίζει χάρη στις ιδιαίτερες στιλιστικές του λεπτομέρειες που έχουν σχεδιαστεί αποκλειστικά για την γκάμα των υβριδικών μοντέλων Renault. Σήματα «E-Tech Plug-in Hybrid» είναι τοποθετημένα στα εμπρός φτερά και την πόρτα του πορτμπαγκάζ.
Το ρεζερβουάρ είναι τοποθετημένο πίσω αριστερά, η υποδοχή για τη φόρτιση στα δεξιά με ειδική φωτεινή σήμανση σε διαφορετικές αποχρώσεις που δείχνουν την κατάσταση φόρτισης: μπλε (φορτίζει), πράσινο (φορτισμένο), πορτοκαλί (σε αναμονή), κόκκινο (δεν φορτίζει).
Στο εσωτερικό, ο χώρος των καθισμάτων παραμένει αμετάβλητος με το πίσω κάθισμα να είναι και εδώ συρόμενο κατά μήκος, σε διαδρομή έως και 16 εκ. Επίσης υπάρχει ειδικός χώρος κάτω από το πάτωμα του πορτμπαγκάζ για ασφαλή φύλαξη των καλωδίων φόρτισης, ώστε να μην επηρεάζεται ο όγκος του χώρου των αποσκευών.
Η υπογραφή E-Tech ξεχωρίζει και στο «Smart Cockpit» ενώ το σήμα «E-Tech Plug-in Hybrid» κοσμεί και το λεβιέ ταχυτήτων. Το πλήκτρο Stop-and-Start έχει αντικατασταθεί από ένα πλήκτρο με την ένδειξη «EV» που ενεργοποιεί απευθείας το πρόγραμμα «Pure» κατά την οδήγηση. Ο ηλεκτροκίνητος μοχλός ταχυτήτων «e-shifter» (χωρίς μηχανικές ντίζες) διαθέτει την επιλογή «Brake», ώστε να εκμεταλλεύεται πλήρως τη λειτουργία ανάκτησης ενεργείας κατά το φρενάρισμα.
Το υβριδικό όχημα διαθέτει δύο μεγάλες οθόνες: μία 10,2″ για τον ψηφιακό πίνακα οργάνων και μία 9.3” για το σύστημα πολυμέσων. Οι δύο αυτές οθόνες διευκολύνουν τον οδηγό στην κατανόηση και παρακολούθηση του τρόπου κίνησης του αυτοκινήτου κάθε στιγμή. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με την οθόνη TFT προσφέρει τη δυνατότητα εμφάνισης της διάρκειας της μπαταρίας, του υπολειπόμενου χρόνου μέχρι τη φόρτιση, την εναλλαγή της ροής ενέργειας, την ανάκτηση ενεργείας και το τρέχον επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας του ηλεκτροκινητήρα.
Με την ίδια φιλοσοφία, μέσω διαφορετικών χρωμάτων είναι εύκολο για τον οδηγό να γνωρίζει με ποιο σύστημα οδηγείται κάθε στιγμή το αυτοκίνητο: πράσινο όταν κινείται από τον ηλεκτροκινητήρα, μπλε όταν το σύστημα βρίσκεται σε πρόγραμμα ανάκτησης ενέργειας.
Όλες οι πληροφορίες που αφορούν στην κατανάλωση ενεργείας, είναι επίσης διαθέσιμες και μέσω της οθόνης των πολυμέσων.
Νίκος Τσάδαρης