Είναι η υπηρεσία με τον θρυλικό τριψήφιο αριθμό 100 που κάθε πολίτης γνωρίζει από μικρό παιδί και έρχεται πρώτο στο μυαλό μας σε μια δύσκολη στιγμή. Το τρίπτυχο που επιδιώκει μια από τις μακροβιότερες στο κυνήγι της εγκληματικότητας μονάδα της ΕΛ.ΑΣ., η Άμεση Δράση είναι το εξής: Ταχύτητα, αμεσότητα, αποτελεσματικότητα.
Σε πληρώματα των δύο ατόμων ανά περιπολικό περιπολούν τις γειτονιές της Αθήνας προκειμένου να ανταποκριθούν στα καλέσματα των πολιτών που έχουν ανάγκη, αντιμετωπίζοντας κάθε λογής κινδύνους.
Πόσο εύκολο είναι όμως να υπηρετείς σε μια μονάδα που αντιμετωπίζει υψηλού κινδύνου περιστατικά σχεδόν καθημερινά; Προκειμένου να δώσουμε απάντηση στο παραπάνω ερώτημα και να διαπιστώσουμε οι ίδιοι πώς είναι να είσαι «αμεσοδρασίτης», το newsbeast.gr εξασφάλισε μια θέση εκ των… έσω.
Για τις ανάγκες του ρεπορτάζ επιβιβαστήκαμε σε περιπολικό και καταγράψαμε όσα συμβαίνουν μια νύχτα στους δρόμους της Αθήνας. Τις διαβιβάσεις στο πλήρωμα του περιπολικού από το κέντρο, τους ελέγχους οχημάτων αλλά και πώς γίνεται η προσαγωγή υπόπτου.
«Στην Άμεση Δράση ο αμεσοδρασίτης ζει για το σήμα που φοράει, για το περιπολικό που έχει και μπορεί να δουλεύει 24 ώρες το 24άωρο» ήταν τα πρώτα λόγια του Ιωάννη Νέζη, αστυνομικού υποδιευθυντή, προϊστάμενου της Α΄ υποδιεύθυνσης Άμεσης Επέμβασης της Αμέσου Δράσεως, ο οποίος μας καλωσόρισε στην υπηρεσία στο κεντρικό κτήριο της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Αττικής, βάζοντας μας έτσι στο κλίμα για το τι σημαίνει Άμεση Δράση αλλά και για το τι θα ακολουθούσε.
Το ρεπορτάζ μας ξεκίνησε από τη ΓΑΔΑ στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας όπου εδώ και χρόνια στεγάζεται η έδρα της υπηρεσίας. Καθ’ όλη τη διάρκεια της νυχτερινής περιπολίας, ο ασύρματος διαβίβαζε ασταμάτητα κλήσεις προς τα περιπολικά για κάθε λογής περιστατικά που συνέβαιναν εκείνη την ώρα σε διάφορες περιοχές της Αττικής. Ξυλοδαρμοί, περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας, κλήσεις για υπόπτους που περιφέρονταν στις γειτονιές της Αθήνας, κλοπές μοτοσυκλετών και οχημάτων.
Όπως μας εξήγησαν οι αστυνομικοί του πληρώματος του περιπολικού, κάθε φορά που ο πολίτης καλεί το 100 και καταγγέλλει ένα περιστατικό, ο τηλεφωνητής που ανταποκρίνεται στη κλήση ανοίγει μια ειδική κάρτα στην οποία καταγράφει όλες τις πληροφορίες του συμβάντος. Κατόπιν φιλτράρεται για το πόσο υψηλού κινδύνου είναι και για το αν χρειάζεται άμεση επέμβαση και διαβιβάζεται από τον εκφωνητή του κέντρου προς τις δυνάμεις της Αμέσου Δράσεως που είναι διαθέσιμες και οι οποίες θα πρέπει να μεταβούν και να επιληφθούν του περιστατικού.
Όσο για το «πρωτόκολλο» που ακολουθούν οι αστυνομικοί της Αμέσου Δράσεως όταν εντοπίσουν ένα όχημα το οποίο τους φαίνεται ύποπτο και θέλουν να ελέγξουν; Το πλήρωμα καλεί τον οδηγό τον οποίο θέλουν να ελέγξουν να σταματήσει στην άκρη του δρόμου. Για την ασφάλειά τους οι αστυνομικοί, του ζητάνε να σβήσει τη μηχανή του οχήματος και να βγάλει τα χέρια έξω από το παράθυρο ώστε να είναι σίγουροι ότι δεν κρατάει κάποιο αιχμηρό αντικείμενο ή ακόμη και όπλο.
Κατόπιν του ζητάνε να βγει ήρεμα από το όχημα και να βάλει τα χέρια ανοιχτά στο πορτ μπαγκάζ του αυτοκινήτου του. Όταν ο πολίτης ακολουθήσει τις υποδείξεις των αστυνομικών, ξεκινάει ο έλεγχος του ιδίου και του αυτοκινήτου του. Ο ένας αστυνομικός τον υποβάλει σε σωματικό έλεγχο ώστε να εξακριβώσει αν κρύβει όπλο πάνω του, ενώ ο δεύτερος του πληρώματος στέκεται λίγα βήματα πιο πίσω έτοιμος να επέμβει αν χρειαστεί.
Από τη στιγμή που ο πολίτης είναι «καθαρός», δεν φέρει δηλαδή όπλο ή μαχαίρι πάνω του, ξεκινάει η εξακρίβωση των στοιχείων του. Με τα στοιχεία της ταυτότητάς του, τα οποία πληκτρολογούν στον ειδικό υπολογιστή του περιπολικού ο οποίος είναι συνδεδεμένος online μέχρι και με την Interpol, βλέπουν αμέσως αν ο πολίτης καταζητείται για κάτι, αν εκκρεμεί εις βάρος του κάποια καταδικαστική απόφαση δικαστηρίου.
Στη δική μας περίπτωση, ο πολίτης «απασχολούσε», όπως λέγεται στη γλώσσα των αστυνομικών, και έπρεπε να προσαχθεί στο κοντινότερο Α.Τ. για τα περαιτέρω.
Το ρεπορτάζ μας «έκλεισε» αργά τη νύχτα. Ο χρόνος που περάσαμε με το πλήρωμα της Άμεσης Δράσης από τη στιγμή που επιβιβαστήκαμε στο πίσω κάθισμα μέχρι και τη στιγμή που ολοκληρώσαμε την καταγραφή, ήταν αρκετός για να ανεβάσουν την αδρεναλίνη μας στα ύψη.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ., το τηλεφωνικό κέντρο της Αμέσου Δράσεως δέχεται καθημερινά μεγάλο όγκο τηλεφωνημάτων -κατά μέσο όρο 9.000-10.000 τηλεφωνήματα καθημερινά-, τα οποία φιλτράρονται και ανάλογα με την επικινδυνότητα δίνεται εντολή στα περιπολικά που βρίσκονται πιο κοντά στο περιστατικό για άμεση επέμβαση.
Ωστόσο πολλές φορές τα τηλεφωνήματα που φτάνουν στο κέντρο της Αμέσου Δράσεως δεν είναι για παροχή βοηθείας ή για δύσκολα συμβάντα αλλά για… παρέα. Όπως μας εκμυστηρεύτηκε ο κ. Νέζης, δεν είναι λίγες οι φορές που ηλικιωμένα κυρίως άτομα καλούν στο 100 επειδή αισθάνονται μόνα και θέλουν λίγη συντροφιά ή έστω να μιλήσουν με κάποιο άνθρωπο.
Διευκρινίζει όμως ότι ο αριθμός 100 είναι μόνο για συμβάντα άμεσης επέμβασης και όχι για να απασχολούν τον τηλεφωνητή του κέντρου χωρίς να συντρέχει σοβαρός λόγος.
Η Άμεση Δράση ιδρύθηκε το 1959 από τέσσερα ασυρματοφόρα οχήματα της Διεύθυνσης Αθηνών, της τέως Αστυνομίας Πόλεων. Οι αστυνομικοί που στελεχώνουν την Άμεση Δράση υπηρετούν εθελοντικά ενώ εκπαιδεύονται δύο φορές τον χρόνο προκειμένου να είναι έτοιμοι να ανταποκριθούν στις ανάγκες της υπηρεσίας αλλά και στους κινδύνους που μπορεί να συναντήσουν στους δρόμους της πόλης.