Σε έντονο κλίμα, με «διαξιφισμούς» μεταξύ του υπουργού Παιδείας, Κώστα Γαβρόγλου και των βουλευτών της κυβέρνησης από τη μία και τους βουλευτές της αντιπολίτευσης από την άλλη, πραγματοποιήθηκε σήμερα, Τετάρτη, η πρώτη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, για το νομοσχέδιο του υπουργείου για το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και τις συγχωνεύσεις πανεπιστημίων με ΤΕΙ.
Η αντιπολίτευση επέκρινε τη διαδικασία με την οποία το υπουργείο κατέληξε στο σχέδιο νόμου, κάνοντας λόγο για απουσία ουσιαστικού διαλόγου, αλλά και τον χαρακτηρισμό του «επείγοντος» που πήρε το νομοσχέδιο.
Από την πλευρά του, ο κ. Γαβρόγλου επεσήμανε ότι είναι το πρώτο νομοσχέδιο που φέρνει το υπουργείο Παιδείας με τη διαδικασία του επείγοντος και ότι δεν έλαβε καμία πρόταση από τα κόμματα της αντιπολίτευσης. «Εμείς ζητήσαμε προτάσεις και δεν λάβαμε καμία απολύτως πρόταση από κανένα κόμμα της αντιπολίτευσης κυρίως στα θέματα της Γ’ Λυκείου, παρά μόνο γενικότητες. Το νομοσχέδιο ήταν στη δημόσια διαβούλευση επί πολλές ημέρες και επειδή πρέπει τα παιδιά για το φθινόπωρο να ξέρουν πόσοι εισάγονται στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, θεωρήσαμε ότι είναι πολύ καλύτερο να γνωρίζουν όλο τον νέο χάρτη παρά μόνο μέρος του νέου χάρτη. Το “επείγον” δεν περιορίζει τον αριθμό των ωρών που μπορούμε να συζητήσουμε το νομοσχέδιο», είπε.
Γενικά, ο Κ. Γαβρόγλου ανακοίνωσε ότι από τα πανεπιστήμια της χώρας υπάρχουν σήμερα πάνω από 130 αιτήματα για διετή προγράμματα σπουδών, για τα οποία είναι εξασφαλισμένες και οι πιστώσεις, ότι θα επαναπροκηρυχθούν οι θέσεις όσων πανεπιστημιακών συνταξιοδοτούνται μέχρι τις 31 Αυγούστου, ότι θα δοθούν 1.500 θέσεις για νέους ώστε να αποκτήσουν ακαδημαϊκή εμπειρία, καθώς επίσης και ότι θα διατεθούν 15 εκατ. ευρώ στα ΑΕΙ που εμπλέκονται στη νέα αρχιτεκτονική, από το επιχειρησιακό πρόγραμμα για τη μεταρρύθμιση του δημόσιου τομέα.
«Οι διαβουλεύσεις κράτησαν σχεδόν τρία χρόνια, και πολύ εντατικές. Φθάσαμε στο τέλος μια μακρόχρονης πορείας», τόνισε ο κ. Γαβρόγλου. «Προχωράμε σε ένα πρόγραμμα σπουδών που να έχει 4 μαθήματα και 6 ώρες διδασκαλίας για το κάθε μάθημα. Προφανώς και δεν αυξάνουμε την ύλη γιατί δεν είναι ακαδημαϊσμός να ταΐζει αέναα τα παιδιά με γνώσεις όταν αυτά τα παιδιά δεν είναι σε θέση να την κατανοήσουν. Άρα με 4 μαθήματα και έξι ώρες το καθένα δεν έχει λόγο κανείς να πηγαίνει στα φροντιστήρια», ανέφερε.
Ακόμη, τόνισε τη σημασία της ελεύθερης εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αναφερόμενος στα 5ετή προγράμματα σπουδών, που αφορούν κυρίως τους μηχανικούς, σημείωσε: «Λέμε ότι τα πανεπιστήμια που τώρα έχουν 4ετή προγράμματα για μηχανικούς -όπως είχαν πριν τα ΤΕΙ – με νέα προγράμματα σπουδών που θα συντάξουν, θα υπάρχει η έγκριση της Συγκλήτου αν πρέπει να γίνουν 5ετή ή όχι. Και μετά θα υπάρχει μια επιτροπή η οποία θα απαρτίζεται από έναν εκπρόσωπο του υπ. Παιδείας, έναν εκπρόσωπο του υπ. Μεταφορών, έναν εκπρόσωπο του ΤΕΕ, έναν κοσμήτορα και ένα μέλος ΔΕΠ των πολυτεχνικών σχολών, όπως και εκπρόσωπο της ΑΔΙΠ. Αυτοί θα κρίνουν πώς και αν θα δίνονται επαγγελματικά δικαιώματα».
Επίσης, σχετικά με τα πειραματικά σχολεία, ανέφερε: «Δεν μπορούν να είναι περιπλανώμενοι αυτοί οι άνθρωποι (σ.σ. οι καθηγητές) με τα προσόντα που έχουν -και έχουν κριθεί αυτοί οι άνθρωποι και μέσα στα Πειραματικά και για να έρθουν στα Πειραματικά. Κάνουμε λοιπόν οργανικές θέσεις στα σχολεία που υπηρετούν σήμερα. Τελεία και παύλα. Και μάλιστα δεν υπάρχει κάτι και για τους προέδρους και για τους διευθυντές και θα το λύσουμε στη διάρκεια των συζητήσεών μας».
Για «νομοσχέδιο-μαμούθ» έκανε λόγο η τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ, Νίκη Κεραμέως, και συμπλήρωσε: «Μία συρραφή διατάξεων, χωρίς αρχή, μέση και τέλος, που καταστρέφουν ό,τι έχει απομείνει όρθιο στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Κύριε υπουργέ, με μανία, με διάθεση ρεβανσισμού, χωρίς όραμα, ως άλλος Νέρωνας, παραδίδετε στις φλόγες ένα ολόκληρο εκπαιδευτικό σύστημα, χωρίς να υπολογίζετε συνέπειες».
Η κ. Κεραμέως τόνισε ότι το νομοσχέδιο επιφέρει «την απόλυτη ισοπέδωση της τεχνολογικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα» και επέκρινε τον υπουργό, για το ότι το νέο σύστημα αποτελεί επιστροφή στις δέσμες, «στολισμένο με την ιδεοληψία» της κυβέρνησης και «γεμάτο προβληματικά σημεία».
Για τις πολυτεχνικές σχολές, ανέφερε ότι με ένα άρθρο «πολυτεχνοποιούνται» όλα τα τμήματα των Σχολών Μηχανικών, ενώ έκανε λόγο και για «πλήρη ισοπέδωση» των πειραματικών σχολείων.