Με το αιχμηρό μήνυμα «Δυστυχώς γι’ αυτούς που δείχνουν δεν υπάρχει θεραπεία. Ευτυχώς για τον HIV υπάρχει θεραπεία», η Gilead Sciences Ελλάδας παρουσιάζει τη νέα της καμπάνια για την Παγκόσμια Ημέρα AIDS.
Στόχος της καμπάνιας είναι να αποδομήσει κοινωνικά στερεότυπα που εξακολουθούν να στιγματίζουν τα άτομα που ζουν με τον HIV, ενώ ταυτόχρονα προωθεί την ενημέρωση, την αποδοχή και την ισότιμη πρόσβαση στη θεραπεία.
Σε έναν κόσμο όπου η επιστήμη έχει προχωρήσει σημαντικά, κάνοντας τον HIV μια διαχειρίσιμη χρόνια πάθηση, η κοινωνία παραμένει παγιδευμένη σε ξεπερασμένες αντιλήψεις. Αυτή η αντίφαση αποτελεί το επίκεντρο της φετινής καμπάνιας της Gilead, η οποία καλεί το κοινό να δει την αλήθεια: τα άτομα με HIV μπορούν να ζήσουν μια φυσιολογική ζωή, αλλά οι προκαταλήψεις εξακολουθούν να αποτελούν το μεγαλύτερο εμπόδιο.
Ανατρέποντας την αφήγηση γύρω από τον HIV
Η προσέγγιση της καμπάνιας είναι διαφορετική και άκρως τολμηρή. Αντί να επικεντρώνεται στους ανθρώπους που ζουν με HIV και χρειάζονται θεραπεία, στρέφει το βλέμμα σε εκείνους που στιγματίζουν, «δείχνοντας με το δάχτυλο». Το στίγμα, όπως αναδεικνύει η καμπάνια, παραμένει πιο επιζήμιο από τον ίδιο τον ιό, ενώ η επιστήμη έχει ήδη δώσει λύσεις. Η πρόοδος στην ιατρική είναι τεράστια, αλλά η πρόοδος της κοινωνίας αργεί.
Το μήνυμα «δυστυχώς γι’ αυτούς που δείχνουν δεν υπάρχει θεραπεία» υπενθυμίζει με καυστικό τρόπο ότι το πραγματικό πρόβλημα δεν είναι ο HIV, αλλά οι αντιλήψεις όσων συνεχίζουν να στιγματίζουν. Με αυτή την καμπάνια, η Gilead φέρνει το κοινό αντιμέτωπο με τον ίδιο του τον εαυτό, ζητώντας να σπάσουν οι προκαταλήψεις που διαιωνίζουν τον φόβο και την περιθωριοποίηση.
Η ιατρική πρόοδος και η κοινωνική καθυστέρηση
Ο HIV, που πριν από λίγες δεκαετίες αποτελούσε μια ανίατη θανατηφόρα ασθένεια, έχει μετατραπεί σήμερα σε μια διαχειρίσιμη χρόνια πάθηση. Χάρη στη σύγχρονη ιατρική, οι άνθρωποι που ζουν με τον ιό και λαμβάνουν τη θεραπεία τους με συνέπεια, μειώνεται το ιικό φορτίο στο αίμα σε μη ανιχνεύσιμα επίπεδα. Αυτή η πρόοδος εκφράζεται μέσα από την εξίσωση U=U (Undetectable = Untransmittable): όταν ο ιός είναι μη ανιχνεύσιμος, δεν μπορεί να μεταδοθεί.
Ωστόσο, η κοινωνία εξακολουθεί να αγνοεί αυτές τις εξελίξεις. Τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις γύρω από τον HIV παραμένουν ισχυρά. Σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε η Metron Analysis για τη Gilead τον Οκτώβριο του 2021:
- 1 στους 3 Έλληνες βλέπει τα άτομα με HIV ως «κίνδυνο για την κοινωνία».
- Το 68% των ερωτηθέντων δηλώνει πως δεν θα έκανε σχέση με κάποιον που ζει με τον ιό.
- 41% πιστεύει ότι ο HIV μπορεί να μεταδοθεί μέσω κοινής τουαλέτας.
- 36% θεωρεί ότι η αγκαλιά και το φιλί ενέχουν κίνδυνο μετάδοσης.
- Μόλις 1 στους 5 αναγνωρίζει την έννοια του U=U.
Αυτοί οι αριθμοί αποκαλύπτουν τη βαθιά ριζωμένη άγνοια που εξακολουθεί να κυριαρχεί, καθώς και την ανάγκη για περαιτέρω ενημέρωση και αποδόμηση των μύθων.
Η καμπάνια ως κοινωνικό κάλεσμα
Η φετινή καμπάνια της Gilead, σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης και Αντιμετώπισης του AIDS (ΕΕΜΑΑ) και τον οργανισμό «Θετική Φωνή», επιδιώκει να προκαλέσει τη συζήτηση γύρω από τον HIV και να ευαισθητοποιήσει το κοινό. Με σαφή και καυστική γλώσσα, επιλέγει να αγνοήσει όσους επιμένουν να στιγματίζουν και να επικεντρωθεί στην προώθηση της ισότητας και της πρόσβασης στη θεραπεία.
Η καμπάνια δεν προσπαθεί να «θεραπεύσει» τις πεποιθήσεις εκείνων που δείχνουν με το δάχτυλο, αλλά να στρέψει την ενέργειά της στη δημιουργία μιας κοινωνίας χωρίς αποκλεισμούς, που αγκαλιάζει τη γνώση και την αλληλεγγύη. Μέσα από το μήνυμα «κάνε σήμερα το τεστ για τον HIV, ενημερώσου για τις διαθέσιμες θεραπείες και συνέχισε τη ζωή σου», δίνει έμφαση στη σημασία της έγκαιρης διάγνωσης και της ορθής ενημέρωσης.
Η σημασία της ενημέρωσης και της ισότητας
Η Gilead δεν περιορίζεται στην ενημέρωση. Με τη φετινή καμπάνια, επιχειρεί να καταρρίψει τα στερεότυπα που συντηρούν την απομόνωση των ανθρώπων με HIV. Επιλέγει να δώσει έμφαση στην πραγματική πρόοδο: στη θεραπεία που μετατρέπει τη λοίμωξη σε μια χρόνια πάθηση και στην κοινωνική αποδοχή που εξασφαλίζει ίσα δικαιώματα για όλους.
Με αφορμή την έναρξη της καμπάνιας, ο Σάββας Χαραλαμπίδης, Γενικός Διευθυντής της Gilead Sciences Ελλάδας, Κύπρου και των European Distributor Markets σημείωσε:
«Στην Gilead, το στίγμα γύρω από τον HIV είναι κάτι που μας προβληματίζει ιδιαίτερα. Και γι’ αυτό το αντιμετωπίζουμε με ευθύτητα. Η φετινή μας καμπάνια φέρνει την κοινωνία αντιμέτωπη με τον ίδιο της τον εαυτό, λέγοντας τη σκληρή αλήθεια που έπρεπε να αναδειχθεί: Το πρόβλημα δεν είναι ο HIV, αλλά η κοινωνική προκατάληψη. Ενώ η πρόοδος της ιατρικής έχει μετατρέψει τον HIV σε μια διαχειρίσιμη κατάσταση, το στίγμα παραμένει, αγκυλωμένο σε αντιλήψεις του μακρινού παρελθόντος. Για όσους επιμένουν λοιπόν να στιγματίζουν, η καμπάνια μας απαντά χωρίς περιστροφές – ήρθε η ώρα να πάψουν να ‘δείχνουν’! Γιατί το στίγμα δεν είναι απλώς ένα κοινωνικό πρόβλημα – είναι ένας «τοίχος» που πρέπει να γκρεμίσουμε. Στόχος μας είναι να σπάσουμε τα στερεότυπα και να δείξουμε τον δρόμο της ενημέρωσης – αφήνοντας πίσω τις προκαταλήψεις και τον φόβο από άγνοια».
Πέρα από τα στερεότυπα: Ο δρόμος προς μια κοινωνία χωρίς διακρίσεις
Η φετινή πρωτοβουλία της Gilead αποτελεί ένα ισχυρό κάλεσμα για αλλαγή. Δεν στοχεύει μόνο να ευαισθητοποιήσει, αλλά και να εμπνεύσει. Επιχειρεί να «χτίσει» μια κοινωνία όπου τα άτομα με HIV αντιμετωπίζονται με σεβασμό και κατανόηση, αντί να στιγματίζονται από την άγνοια και τις προκαταλήψεις.
Σε έναν κόσμο όπου η επιστήμη έχει νικήσει τον φόβο, το στίγμα δεν έχει θέση. Ο HIV δεν πρέπει να καθορίζει τη ζωή των ανθρώπων που ζουν με τον ιό. Η κοινωνία οφείλει να αφήσει πίσω της τις προκαταλήψεις και να επιλέξει τη γνώση, την πρόληψη και την ανθρωπιά. Η καμπάνια της Gilead είναι μια υπενθύμιση ότι η αλλαγή ξεκινά από εμάς.