Με τα social media η καλή διαφήμιση δε μοιάζει με διαφήμιση. «Κυρίες και κύριοι, αγαπητοί φίλοι, αγαπητοί… followers». Στην εποχή της ευρυζωνικότητας τίποτα δεν είναι το ίδιο – ούτε καν οι προσφωνήσεις!
Ρεπορτάζ: Νίκη Παπάζογλου
Βίντεο: Γιάννης Κέμμος
Οι παραδοσιακές συμβάσεις και τα στερεότυπα των ειδικών των επιχειρήσεων καταρρίπτονται από τα δεδομένα μιας νέας εποχής. Το Facebook, το Youtube, το Twitter, το Linkedin, το Foursquare και άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αποτελούν πλέον αναπόσπαστο τμήμα της καθημερινότητας εκατομμυρίων πολιτών σε όλο τον κόσμο, σε βασικούς τομείς όπως η ψυχαγωγία, η ενημέρωση ακόμα και η επαφή με φιλικούς κύκλους.
Έτσι, το μεγάλο στοίχημα της σύγχρονης επιχειρηματικότητας καταλήγει να είναι η αξιοποίηση αυτού του διαδικτυακού «δυναμικού» με απώτερο στόχο την προώθηση των προϊόντων των επιχειρήσεων, μέσω μιας ουσιαστικής επικοινωνίας με τους καταναλωτές.
Βέβαια όσο απλό και αν ακούγεται, πρόκειται για διόλου εύκολη υπόθεση. Στα social media οι παραδοσιακοί κανόνες της επικοινωνίας ανατρέπονται, η συμβατική θεωρία που αντιλαμβάνεται τους καταναλωτές ως παθητικούς δέκτες του διαφημιστικού μηνύματος καταργείται και ο καταναλωτής λαμβάνει θέση ισότιμου συνομιλητή τον οποίο οι εταιρίες οφείλουν να αφουγκράζονται.
Με τα νέα αυτά δεδομένα του επιχειρείν που καθιστούν την κοινωνική δικτύωση αναπόσπαστο κομμάτι μιας επιχείρησης, το newsbeast.gr επικοινώνησε με ειδήμονες του χώρου προσπαθώντας να προσδιορίσει τα στοιχεία που συμβάλλουν σε μια διαδραστική, φιλική επικοινωνία που θα αυξήσει τις πωλήσεις μας.
Μικρά μυστικά για να αυξήσετε τον τζίρο της επιχείρησή σας με ένα post
Η Nelios, δραστηριοποιείται στο χώρο της κοινωνικής δικτύωσης από το 2007. Αναλαμβάνοντας την διαχείριση των κοινωνικών δικτύων τόσο μικρομεσαίων επιχειρήσεων όσο και μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων δημιουργεί ένα πιστό κοινό προωθώντας τα προϊόντας τους με επιτυχία και αυξάνοντας με αυτό τον τρόπο τις πωλήσεις τους. Συνομιλώντας με τον κ. Δημήτρη Σερίφη, CEO της Nelios, και με την υπόλοιπη ομάδα της εταιρείας, καταγράψαμε μικρά tips για το πώς μπορεί κανείς να προωθήσει με επιτυχία την επιχείρησή του στο διαδίκτυο.
Η κοινωνική δικτύωση δεν είναι κάτι εξωτικό, είναι η επικοινωνία μεταξύ χρηστών του internet με κοινά ενδιαφέροντα. Τα social media πλέον αποτελούν μία νέα νόρμα στην επικοινωνία ανθρώπων και επιχειρήσεων, βάσει της οποίας αναπτύσσεται και χτίζεται τόσο η ανθρώπινη επικοινωνία όσο και σχέσεις μεταξύ των επιχειρήσεων και των πελατών τους. Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται ένα εντελώς εξωστρεφές και δυναμικό περιβάλλον μέσα στο οποίο το οποιοδήποτε μήνυμα διαχέεται εκθετικά, δημιουργώντας τη βάση για την εξέλιξη του σύγχρονου επιχειρείν.
Στόχος των εταιρειών πρέπει να είναι το να δημιουργήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους ικανοποιημένους πελάτες τους
Οι χρήστες δημοσιεύουν στα κοινωνικά δίκτυα γιατί θέλουν να μοιραστούν τις εμπειρίες τους με τους φίλους τους, δηλαδή ανθρώπους με ενδιαφέροντα τους οποίους εμπιστεύονται. Αυτός πρέπει να είναι και ο στόχος των εταιρειών. Να δημιουργήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους ικανοποιημένους πελάτες τους, οι οποίοι με τη σειρά τους θα κοινοποιήσουν στους φίλους τους αυτήν τη σχέση και θα γίνουν πρεσβευτές του μηνύματος ενός brand ή μιας επιχείρησης.
Σημασία έχει η ποιότητα κι όχι η ποσότητα των «like»
Αν και πολλοί θεωρούν πως μια επιτυχημένη καμπάνια είναι συνυφασμένη με το πλήθος των like μιας επιχειρηματικής σελίδας στο facebook, τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι. Σημασία πια, δεν έχει ο όγκος των χρηστών αλλά πόσοι εμπιστεύονται και επιλέγουν μία επιχείρηση, δηλαδή δεν παίζει ρόλο το πόσο συχνά δημοσιεύουμε σε μια σελίδα κοινωνικής δικτύωσης αλλά το τι δημοσιεύουμε.
Οι online χρήστες αναμένουν να δουν κάτι που θα τους κινήσει την προσοχή μέσα από έναν καταιγισμό πληροφοριών και ιδεών
Πολλοί έχουν στο μυαλό τους πως όσο πιο συχνά δημοσιεύεται περιεχόμενο από τη σελίδα τόσο πιο αρεστό γίνεται. Αυτό είναι ένα μεγάλο και συχνό λάθος. Οι online χρήστες αναμένουν να δουν κάτι που θα τους κινήσει την προσοχή μέσα από έναν καταιγισμό πληροφοριών και ιδεών. Γι’ αυτό το λόγο η δημοσίευση μιας επιχείρησης πρέπει να προκαλεί ένα δυνατό και θετικό συναίσθημα, πρέπει να είναι κάτι που θα κάνει εντύπωση και θα αποτυπωθεί στο μυαλό του μελλοντικού πελάτη παρακινώντας τον να «μιλήσει» για αυτό στους φίλους του. Αν το πετύχουμε αυτό μπορούμε να μιλάμε για μια επιτυχημένη δημοσίευση, για ένα success story της επιχείρησής μας.
Κατά βάση οι καταναλωτές, είτε κάνουν έρευνα για την αγορά προϊόντων και υπηρεσιών, είτε βρίσκονται στο κατάστημα, είτε στη σελίδα της επιχείρησης στο facebook θέλουν τα ίδια τρία πράγματα. Πληροφορίες ή και την γνώμη των άλλων καταναλωτών για το προϊόν, άμεση και πλήρη πληροφόρηση εκ των έσω, και ελευθερία λόγου και άποψης. Με αυτά τα συστατικά ο πελάτης αισθάνεται σίγουρος για την επιλογή που πρόκειται να κάνει. Αισθάνεται πως η γνώμη του ακούγεται, πως είναι ιδιαίτερος ίσως και μοναδικός.
Ο πελάτης πρέπει να αισθανθεί ιδιαίτερος και μοναδικός
Με την δημιουργία μίας ενεργής online κοινότητας, η οποία έχει γευθεί τα αγαθά της εκάστοτε επιχείρησης και είναι θετική στο να διαδώσει αυτό το θετικό μήνυμα, αποκτούμε στην πραγματικότητα μια ουσιαστική, εκθετική προβολή, η οποία ενισχύει σαφώς τις πωλήσεις της κάθε επιχείρησης. Δημιουργείται ένα κανάλι αμφίδρομης επικοινωνίας το οποίο όχι μόνο συμβάλλει αλλά και διασφαλίζει την βιωσιμότητα και την κερδοφορία μίας επιχείρησης, μειώνοντας μάλιστα την εξάρτησή της προς τρίτους.
Η στρατηγική που χρειάζεται να ακολουθήσει μια επιχείρηση απαιτεί οργάνωση σε βάθος χρόνου. Μια σωστά ανεπτυγμένη στρατηγική πρέπει να περιλαμβάνει πραγματικά ενδιαφέρον περιεχόμενο για τους χρήστες. Η θεματολογία του θα πρέπει να οργανώνεται σε βάθος χρόνου, να διαχωρίζεται σε θεματικές ενότητες, διατηρώντας πάντα ξεκάθαρο το βασικό του στόχο.
Η στρατηγική χαράσσεται αλλά πρέπει να αλλάζει ή να ανανεώνεται σύμφωνα με τους ρυθμούς των Social Media
Με δεδομένο πως τα social media κινούνται με πολύ γρήγορους ρυθμούς, είναι άκρως σημαντικό το περιεχόμενο να είναι πάντα ελκυστικό και ενδιαφέρον για τον χρήστη. Για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να αναλύουμε συνεχώς τη στρατηγική που έχουμε χαράξει με τα εργαλεία analytics και να την βελτιστοποιούμε όταν απαιτείται, διατηρώντας την πάντα επίκαιρη. Απαραίτητο είναι επίσης να μην χάνει ποτέ την προσωπικότητά της.
Η επιχείρηση οφείλει να διατηρεί την προσωπικότητα της στις αναρτήσεις της
Πρέπει να φροντίζει το κείμενο, αλλά και το visual brand βοηθάει την επιχείρηση να αλληλεπιδρά με την online κοινότητα και να ξεχωρίσει αποτελεσματικά από το πλήθος. Για να το πετύχει αυτό υπάρχουν κανόνες.
Ένας βασικός είναι τα χρώματα που θα χρησιμοποιήσει. Η παλέτα των χρωμάτων που μία επιχείρηση χρησιμοποιεί στα social media θα πρέπει να είναι άμεσα συνδεδεμένη με αυτή της off-line εικόνας της. Λαμβάνοντας υπόψη πως ακόμα και κάτι μικρό όπως η διαφορετική γραμματοσειρά είναι ικανό να διαφοροποιήσει την εικόνα της, είναι εύκολο να κατανοήσει κανείς πως όλα παίζουν ρόλο. Οι γραμματοσειρές λοιπόν θα πρέπει να έχουν συνοχή και να μην χρησιμοποιούνται ποτέ πάνω από 2 ή 3, γιατί αυτό μπορεί να αποστάσει την προσοχή του κοινού και να χαθεί το κυρίως μήνυμα.
Δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται πάνω από 2 ή 3 γραμματοσειρές γιατί μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή του κοινού και να χαθεί το κυρίως μήνυμα!
Η χρήση photo filters στα post βοηθά στην αναγνωρισιμότητα των αναρτήσεων της επιχείρησης, και για αυτό θα πρέπει να είναι συγκεκριμένα και να ταιριάζουν με την κουλτούρα του εκάστοτε brand.
Λαμβάνοντας ως δεδομένο τον ρόλο των social media στο κομμάτι της στόχευσης, πλέον μπορούμε να μιλάμε και για social media απόλυτα ειδικού τύπου. Παρατηρούμε λοιπόν ότι τα social media γίνονται πιο θεματικά με χαρακτηριστικό παράδειγμα το Linkedin και το Foursquare. Το Linkedin, στις μέρες μας αποτελεί το μοναδικό μέσο εξειδικευμένης B2B (business to business) στόχευσης όχι μόνο στο HR κομμάτι αλλά και στο κομμάτι του B2B.Παρέχοντας εργαλεία πολλαπλών φίλτρων, είναι σε θέση να δίνει μοναδικά αποτελέσματα για σκοπούς ΗR αλλά και να εδραιώνει ολόκληρα B2B δίκτυα.
Το Foursquare με τη σειρά του δημιουργεί άμεσο κίνητρο κατανάλωσης, παρέχοντας στον χρήστη την δυνατότητα να ενημερωθεί με διαφημίσεις επιχειρήσεων, αφού έχει κάνει check in σε κάποιο κοντινό σημείο ενδιαφέροντος.
Κάθε επιχείρηση πρέπει πρώτα να αποφασίσει σε ποιο κοινό στοχεύει
Κάθε επιχείρηση πρέπει πρώτα να αποφασίσει σε ποιο κοινό στοχεύει. Έπειτα πρέπει να δημιουργήσει ενδιαφέρον και χρήσιμο περιεχόμενο στο site ή και στο blog της ώστε το κοινό που την ενδιαφέρει να το διαβάσει και ίσως να το αναδημοσιεύσει. Όταν το κατάλληλο περιεχόμενο ξεκινήσει το ταξίδι του στον κόσμο των Social Media μέσα από αναδημοσιεύσεις, δημιουργούνται όλο και περισσότερα social signals προς την επιχείρηση. Αυτό πείθει τις μηχανές αναζήτησης για το είδος και το ύφος της επιχείρησης και έτσι ανεβαίνει στην κατάταξη των αποτελεσμάτων σε τέτοιου τύπου αναζητήσεις. Αυτό με τη σειρά του οδηγεί περισσότερους επίδοξους πελάτες στην επιχείρηση.
Με το κατάλληλο περιεχόμενο ανεβαίνει στις μηχανές αναζήτησης
Καταφέρνοντας η επιχείρηση, η μάρκα, ή ο επαγγελματίας να ανοίξει έναν αμφίδρομο και επί ίσης όροις διάλογο με το κοινό του, για τα κοινά τους ενδιαφέροντα, τότε έχει ήδη επιτευχθεί το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς. Η καλή διαφήμιση δεν μοιάζει με διαφήμιση.