Η πανδημία του κορονοϊού επιφέρει πολλές αλλαγές στην καθημερινότητα των ανθρώπων, διαφοροποιεί συνήθειες, εξελίσσει συνειδήσεις. Οι πρωτόγνωροι περιοριστικοί όροι αλλάζουν τους ανθρώπους και οι επιχειρήσεις «αγωνίζονται» να προβλέψουν και να προλάβουν τις εξελίξεις, που βεβαίως θα κρίνουν πολλά για τα επόμενα χρόνια. Το εμπόριο έχει δεχθεί ένα από τα πιο αποφασιστικά πλήγματα από τους περιορισμούς για τον έλεγχο της πανδημίας και αντιμετωπίζει μαζί με την εστίαση και τον τουρισμό τα μεγαλύτερα προβλήματα, αλλά και τις πιο πιεστικές προκλήσεις.
Οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν και όποιος δεν προσαρμοστεί γρήγορα και επιθετικά θα μείνει πιθανότατα εκτός αγοράς. Το ηλεκτρονικό εμπόριο κερδίζει συνεχώς θιασώτες και διαμορφώνει ένα νέο είδος καταναλωτή, που αποφεύγει τη δια ζώσης έρευνα αγοράς και προτιμά το «κυνήγι» των προσφορών και των χαμηλών τιμών. Αυτό αφορά κυρίως τις ηλεκτρικές συσκευές, τα προϊόντα τεχνολογίας και γενικά όσα έχουν σταθερές προδιαγραφές και ποιότητα. Τι γίνεται όμως με τις άλλες μορφές εμπορίου; Τι γίνεται με τα «κλασικά» εμπορικά καταστήματα;
Εδώ οι περιορισμοί στην κίνηση των πολιτών φαίνεται να κάνουν τη… διαφορά. Οι καταναλωτές αποφεύγουν ή δεν μπορούν να κάνουν μεγάλες και άσκοπες μετακινήσεις για τις αγορές τους κι έτσι φαίνεται να ανακαλύπτουν και πάλι τα «εμπορικά της γειτονιάς». Τα στοιχεία από παράλληλες έρευνες δείχνουν αύξηση στην κίνηση των συνοικιακών καταστημάτων. Η αύξηση αυτή καταγράφεται όχι στις περιόδους αυστηρής καραντίνας, αλλά και όταν η αγορά άνοιξε κανονικά στο διάστημα μεταξύ Μαΐου και Νοεμβρίου. Εμπιστεύθηκαν ή και ανακάλυψαν τα μικρά συνοικιακά καταστήματα, εκτίμησαν την συμπεριφορά και την εξυπηρέτηση του μικροεμπόρου και συγκρίνοντας τις τιμές διαπίστωσαν ότι οι διαφορές δεν είναι άξιες λόγου. Γιατί να τρέχουν λοιπόν στην άλλη άκρη για κάτι που διατίθεται δίπλα στο σπίτι ή την εργασία τους;
Αυτό είναι ένα κέρδος για τον μικρό και μεσαία έμπορο, για τις οικογενειακές επιχειρήσεις που απασχολούν το πολύ έναν ή δύο υπαλλήλους.
Όπως επισημαίνει έρευνα που διεξήχθη από τη YouGov το κίνημα ενίσχυσης των τοπικών καταστημάτων υπήρχε εδώ και χρόνια, αλλά λόγω των έκτακτων συνθηκών που έφερε ο κορονοϊός αναζωπυρώθηκε το έτος που πριν από λίγες ημέρες μας αποχαιρέτησε με τους ειδικούς των αγορών να εκτιμούν πως θα συνεχιστεί και το 2021.
Η εν λόγω έρευνα επισημαίνει πως το 64% των καταναλωτών προτιμά να ψωνίζει από τις επιχειρήσεις της γειτονιάς, με τις γυναίκες (70%) να θεωρούν ακόμη πιο πιθανό το να απευθυνθούν στα τοπικά καταστήματα για τα προϊόντα που επιθυμούν.
Σύμφωνα με άλλες έρευνες στη χώρας μας, αλλά και την Ευρωζώνη η τάση αυτή είναι πρόσκαιρη και όχι ιδιαίτερα βιώσιμη. Οι φορείς, επιμελητήρια και οι κυβερνήσεις προτρέπουν τους εμπόρους να μην εφησυχάσουν και να προχωρήσουν τάχιστα στον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεών τους. Η αναγκαστική μέθοδος αγοράς click away ανέδειξε τη μεγάλη έλλειψη ηλεκτρονικών καταστημάτων. Οι μικροί και μεσαίοι έμποροι κερδίζουν λοιπόν κάποιο χρόνο από την «στήριξη της γειτονιάς», αλλά θα πρέπει τάχιστα να βγουν στο «ανοικτό πέλαγος» του διαδικτύου για να έχουν μέλλον και προοπτικές.
«Αναγκαία η στήριξη των μικρών επιχειρήσεων»
Στην αναγκαιότητα στήριξης των μικρών επιχειρήσεων που όπως τονίζει έχουν υποστεί «μεγάλο φορτίο λόγω της πανδημίας» τονίζει μιλώντας στο newsbeast.gr ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γιώργος Καββαθάς.
«Θα πρέπει η εν λόγω στήριξη να επεκταθεί ως καταναλωτική συνήθεια και στα ελληνικά προϊόντα. Να αποτελούν προτεραιότητα στη λίστα των πολιτών. Μια τέτοια κίνηση ισοδυναμεί με το να κάνει η χώρα εξαγωγές και να μειώνει τις εισαγωγές της καθώς βοηθά το εμπορικό ισοζύγιο» επισημαίνει.
«Εμείς σε αυτό το πλαίσιο πέρα από τις προσφορές που κάνουμε την τελευταία 10ετία στηρίζοντας το κίνημα των πολιτών ”Καταναλώνουμε ό,τι παράγουμε” με κύριο σύνθημα ”ντύνομαι, τρώω, κάνω τουρισμό ελληνικά” προσπαθούμε να αλλάξουμε τις καταναλωτικές συνήθειες των πολιτών και να απομυθοποιήσουμε ότι ότι τα εισαγόμενα προϊόντα είναι καλύτερα από τα ελληνικά» εξηγεί ο πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας.
«Στο πλαίσιο της πανδημίας μαζί με την ένωση εργαζόμενων καταναλωτών Ελλάδος ξεκινάμε μια καμπάνια για την προτίμηση της τοπικής αγοράς μέσα από την οποία δίνουμε τη δυνατότητα σε μικρές επιχειρήσεις να καλούν τους πολίτες με εκπτωτικές διαδικασίες ιδιαίτερα για ευάλωτες ομάδες» αναφέρει και προσθέτει:
«Το μήνυμα που πρέπει να στείλουμε προς όλους είναι ”προτιμάμε τα καταστήματα της γειτονιάς μας” έτσι στηρίζουμε τις θέσεις εργασίας των δικών μας, των γειτόνων μας».
«Στηρίζοντας τις επιχειρήσεις της γειτονιάς μας θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Όσες επιχειρήσεις είναι αυτοαπασχολούμενες θα δημιουργήσουν τουλάχιστον μια θέση εργασίας. Αυτό είναι το στοίχημά μας για την αντιμετώπιση της ανεργίας» επισημαίνει ο Γιώργος Καββαθάς.
«Με το τέλος του πρώτου lockdown και μέχρι την αρχή του δεύτερου, διαπιστώθηκε μία μικρή αύξηση της κίνησης στις τοπικές αγορές»
«Μέσα στις τόσες αλλαγές που προκάλεσε η πανδημία, είναι και ορισμένες που έχουν σχέση με τις καταναλωτικές μας συνήθειες. Όσο τα καταστήματα του λιανεμπορίου λειτουργούσαν, πολλοί καταναλωτές επέλεγαν για τις αγορές τους τα μαγαζιά της γειτονιάς τους, αποφεύγοντας -κυρίως λόγω φόβου- να ψωνίζουν σε καταστήματα που βρίσκονται σε πολυσύχναστα σημεία, όπως για παράδειγμα στο κέντρο της Αθήνας. Οπότε με το τέλος του πρώτου lockdown μέχρι την αρχή του δεύτερου, διαπιστώθηκε μία μικρή αύξηση της κίνησης στις τοπικές αγορές. Όμως με το κλείσιμο του λιανεμπορίου ολόκληρη η αγορά δέχθηκε ένα ισχυρότατο πλήγμα, ενώ όσα καταστήματα δεν είχαν τις υποδομές για ηλεκτρονικό εμπόριο, δεν κατάφεραν να πάρουν μία ανάσα ούτε με τη μέθοδο του click away» επισημαίνει μιλώντας στο newsbeast.gr πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου.
«Πλέον το ζητούμενο για εμάς είναι να βρεθεί ο τρόπος ώστε να ξεκινήσει και πάλι το λιανεμπόριο, καθώς δεν υπάρχει η αντοχή των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων να παραμείνουν άλλο εκτός λειτουργίας. Σε αυτό το πλαίσιο το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών είχε καταθέσει εδώ και καιρό πρόταση στην κυβέρνηση να λειτουργεί το λιανεμπόριο, πέρα από τη μέθοδο click away που κυρίως ενισχύει τα μεγάλα καταστήματα, και με τη μέθοδο επίσκεψης του καταναλωτή στο κατάστημα, μετά από προκαθορισμένο ραντεβού. Η συζήτηση γύρω από το click in shop μπορώ να πω ότι βρίσκεται σε καλό σημείο και θεωρώ ότι είναι θέμα χρόνου να τεθεί σε εφαρμογή. Αν ισχύσει κάτι τέτοιο, θα βοηθηθούν σε σημαντικό βαθμό οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που δίνουν μάχη επιβίωσης, ενώ θα τονωθεί η κατανάλωση και στις τοπικές αγορές» προσθέτει.