Ο τρόμος που προκλήθηκε την Παρασκευή 13 Νοεμβρίου, όταν οι μαχητές του Ισλαμικού Κράτους εξαπέλυσαν συντονισμένες τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι, δεν περιορίστηκε στη Γαλλία. Η χώρα υπέστη ασφαλώς το μεγαλύτερο σοκ, ο φόβος ωστόσο εξαπλώθηκε σε ολόκληρη την Ευρώπη. Τα όσα ακολούθησαν είναι πολύ χαρακτηριστικά: Αεροπλάνα προσγειώθηκαν εσπευσμένα, αεροδρόμια έκλεισαν, στάδια εκκενώθηκαν, αγώνες ματαιώθηκαν, μέχρι μια ολόκληρη πόλη «νέκρωσε»: στις Βρυξέλλες στρατός βγήκε στους δρόμους, σχολεία, μουσεία, μετρό έκλεισαν για μέρες. Λίγο πριν μπει ο Δεκέμβριος, στη στολισμένη και φωταγωγημένη Grand Place στρατιωτικά οχήματα και ένοπλοι συνέθεταν μια εικόνα πρωτοφανή. Η ανησυχία για όσα ακραία έκαναν οι μαχητές του ISIS στη Συρία και το Ιράκ ήταν κοινή σε όλη την Ευρώπη. Και μετά τα χτυπήματα της 13ης Νοεμβρίου έγινε φόβος που μοιράζονται οι περισσότεροι Ευρωπαίοι. Ήταν ωστόσο το Παρίσι εκείνο που είχε επιλεγεί να χτυπηθεί. Πολλά γράφτηκαν για τον συμβολισμό που είχε η επιλογή των συγκεκριμένων περιοχών που χτύπησαν οι τζιχαντιστές στη γαλλική πρωτεύουσα. Το Stade de France όπου βρίσκονταν χιλιάδες άνθρωποι- ανάμεσά τους και ο ίδιος ο Γάλλος πρόεδρος- ο πολυχώρος Μπατακλάν, τα καφέ και τα εστιατόρια στο 10ο και το 11ο διαμέρισμα του Παρισιού.
Λουτετία – Παρίσι – Πόλη του Φωτός
Το Παρίσι «γεννήθηκε» από έναν κέλτικο οικισμό στα μέσα του 3ου π.Χ αιώνα, πάνω στο νησάκι Ιλ ντε λα Σιτέ του Σηκουάνα. Το 52 π.Χ ο οικισμός κατακτήθηκε από τους Ρωμαίους και είναι η εποχή που ονομάζεται «Lutetia», όπως γνωρίζουν όσοι διαβάζουν όχι μόνο ιστορία αλλά και Αστερίξ! Ως πόλη των Παρισίων εμφανίζεται για πρώτη φορά στο έργο «Ιστορία» του Ιουλίου Καίσαρα, ο οποίος την αναφέρει ως Λουτετία και τη φυλή που την κατοικεί ως Παρισίους.
Διανοούμενοι και καλλιτέχνες
Στο μεσοπόλεμο άνθισε η περιοχή Μονπαρνάς ως επίκεντρο της καλλιτεχνικής κοινότητας της πόλης. Τα μπαρ και τα καφέ του πάλλονταν στο ρυθμό της τζαζ και οι φιλοσοφικές συζητήσεις ήταν ατέρμονες. Τη δεκαετία του 1920 το Παρίσι παρέμεινε, σε ό,τι αφορά την κουλτούρα αλλά και τα ήθη, μια από τις πιο συναρπαστικές και σοφιστικέ πόλεις στον κόσμο. Ως πρωτεύουσα της πρωτοπορίας σε όλες τις μορφές της, φιλοξένησε κάθε καλλιτεχνικό ρεύμα και εκπροσώπους του, μοντερνιστές, κυβιστές, ντανταϊστές, εξπρεσιονιστές και υπερρεαλιστές. Σε αυτή την ολοζώντανη κοίτη ιδεών και καινοτομίας βρήκαν καταφύγιο και οι αυτοεξόριστοι της λεγόμενης «χαμένης γενιάς» της Αμερικής: ο Χέμινγουεϊ, ο Έζρα Πάουντ, λίγο αργότερα ο Χένρι Μίλερ και η Αναΐς Νιν εξέδωσαν ορισμένα από τα πιο δυνατά και αμφιλεγόμενα έργα τους σε τούτη την πόλη, το Παρίσι.
Τα παρισινά σαλόνια που φιλοξένησαν τον Διαφωτισμό
Βασικό ρόλο στη διάδοση του κινήματος του Διαφωτισμού έπαιξε η Γαλλία, τόσο πριν όσο και μετά τη Γαλλική Επανάσταση. Οι νέες φιλοσοφικές ιδέες του ορθολογισμού και της πίστης στην πρόοδο εξαπλώνονταν γρήγορα μέσω των σαλονιών, των καφέ και των λογοτεχνικών και επιστημονικών συναθροίσεων. Πρώτος φορέας των καινούριων ιδεών ήταν τα καφέ, και κυρίως τα καφέ του Παρισιού, στα οποία έβρισκαν καταφύγιο νεαροί ποιητές και πολλοί άνθρωποι που συζητούσαν με ζέση για τις νέες ιδέες. Ο Διαφωτισμός βρήκε εύφορο έδαφος στα λεγόμενα «σαλόνια», χώρους συγκέντρωσης ανθρώπων ποικίλων επαγγελμάτων και θρησκευτικών πιστεύω οι οποίοι έβρισκαν εκεί την ευκαιρία να εκφράσουν τις απόψεις τους- σε μια εποχή που στη Γαλλία αλλά και άλλα μέρη στην Ευρώπη δεν υπήρχε ελευθερία γνώμης και ελευθεροτυπία.
Μάης του ’68 – Η φαντασία στην εξουσία
Ορισμένοι ιστορικοί και φιλόσοφοι λένε πως η εξέγερση αυτή, ο λεγόμενος και Γαλλικός Μάης, ήταν η σημαντικότερη του 20ου αιώνα επειδή δεν αφορούσε μεμονωμένες ομάδες, όπως τους εργαζόμενους ή τις φυλετικές μειονότητες, αλλά ήταν μια εξέγερση χωρίς φυλετικές, πολιτιστικές, ηλικιακές και κοινωνικές διακρίσεις. Μας άφησε παρακαταθήκη, μεταξύ πολλών άλλων, και το σύνθημα «Η φαντασία στην εξουσία».
Το Παρίσι σήμερα
Λαβωμένο από τις επιθέσεις της 13ης Νοεμβρίου το Παρίσι ζει αυτό τον καιρό πρωτοφανείς στιγμές: ο φόβος, που γίνονται προσπάθειες να περιοριστεί για να γυρίσει η πόλη στους ρυθμούς της. Η κατάσταση έκτακτης ανάγκης με όλα τα παρεπόμενά της, κάτι σχεδόν «ξένο» στη νοοτροπία των κατοίκων της. Η λέξη «πόλεμος», που κυριαρχούσε στα μαύρα πρωτοσέλιδα του γαλλικού Τύπου την επομένη των χτυπημάτων. Όλα αυτά έρχονται σε πλήρη αντίθεση με όσα το Παρίσι πρεσβεύει αλλά και όσα προσλαμβάνουν από αυτό όσοι ξένοι το επισκέπτονται.