Με τη στάθμη της θάλασσας να ανεβαίνει, παράκτιες πόλεις ανά τον κόσμο, μεταξύ των οποίων και η Νέα Υόρκη, βρίσκονται αντιμέτωπες με πλημμύρες και καταστροφές. Το μέλλον της αστικής διαβίωσης θα μπορούσε σε μερικές δεκαετίες να είναι πολύ διαφορετικό και ήδη στο τραπέζι βρίσκονται σχέδια για κατασκευή πόλεων στην ανοικτή θάλασσα, μέσα στα επόμενα 30 χρόνια.
Ο παγκόσμιος πληθυσμός, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, έφτασε στα 8 δισεκατομμύρια και σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, προβλέπεται να φτάσει τα 9,7 δισεκατομμύρια μέχρι το 2050. Αυτό και μόνο είναι αρκετό για να εξετάζονται σχέδια για εναλλακτικές πόλεις.
Αν στην αύξηση του πληθυσμού συνυπολογιστεί και η κλιματική κρίση, τότε τα σχέδια καθίστανται επιτακτικά. Οι ειδικοί εκτιμούν πως περίπου 800 εκατομμύρια άνθρωποι από 570 πόλεις ενδέχεται να αναγκαστούν να μετεγκατασταθούν έως το 2050.
Οι πλωτές πόλεις θα μπορούσαν να δώσουν τη λύση στο πρόβλημα και να αποτελέσουν ένα ασφαλές και σύγχρονο καταφύγιο για τους κλιματικούς πρόσφυγες. Μια ιαπωνική αρχιτεκτονική startup «N-ARK» έχει αναπτύξει σχέδια που θα μπορούσαν να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση. Πρόκειται για τη «Dogen City», μια αυτόνομη πόλη που επιπλέει στον ωκεανό, προσφέροντας μια μοναδική λύσεις στις σύγχρονες προκλήσεις του υπερπληθυσμού και της κλιματικής αλλαγής.
Όπως αναφέρουν οι εμπνευστές της, έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί ως «έξυπνη πλωτή πόλη υγειονομικής περίθαλψης» σε καιρό ειρήνης, αλλά και ως αυτόνομη πόλη σε περίπτωση φυσικής καταστροφής.
Η διάμετρός της είναι περίπου 1,58 χλμ και η περιφέρειά της είναι περίπου 4 χλμ. Έχει σχεδιαστεί για να φιλοξενεί περίπου 10.000 κατοίκους, ενώ ο πληθυσμός της κατά τη διάρκεια της ημέρας θα μπορούσε να αυξηθεί σε 30.000. Άρα πρόκειται περισσότερο για μια μικρή πόλη παρά μια μητρόπολη, ωστόσο η αρθρωτή δομή της επιτρέπει την γρήγορη επέκτασή της.
Σύμφωνα με τους σχεδιαστές, οι κάτοικοι – εν καιρώ ειρήνης – θα μπορούσαν «να λαμβάνουν υπηρεσίες τηλεϊατρικής σε καθημερινή βάση, αλλά και άλλες υγειονομικές υπηρεσίες», ενώ παράλληλα στη «Dogen City» θα μπορούσαν να λειτουργούν ερευνητικά εργαστήρια για την προώθηση της ιατρικής επιστήμης.
Επίσης, έχοντας εστιάσει στην αυτάρκεια, η «Dogen City» θα περιλαμβάνει εγκαταστάσεις για αστική γεωργία, επιτρέποντας στους κατοίκους να καλλιεργούν τη δική τους τροφή, μειώνοντας την εξάρτηση από εξωτερικούς πόρους. Ακόμη στην πλωτή πόλη θα υπάρχουν εγκαταστάσεις παραγωγής τροφίμων, σχολεία, νοσοκομεία, στάδια και πάρκα.
Σχετικά με την αυτονομία της, αυτή επιτυγχάνεται μέσω ενός συνδυασμού ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων ηλιακών συλλεκτών και ανεμογεννητριών. Επιπλέον στην πόλη έχουν ενσωματωθεί προηγμένα συστήματα διαχείρισης νερού, που καθαρίζουν και ανακυκλώνουν τα λύματα.
Για τη μεταφορά, η Dogen City θα διαθέτει ένα δίκτυο ηλεκτρικών οχημάτων και αυτόνομων drones, ελαχιστοποιώντας τη συμφόρηση και τις εκπομπές άνθρακα. Με τα έξυπνα συστήματα μεταφορών και τα έξυπνα δίκτυα επιτυγχάνεται η βελτιστοποίηση της χρήσης των πόρων και η βελτίωση της συνδεσιμότητας.
Αξίζει ακόμη να σημειωθεί πως η πόλη είναι εξοπλισμένη με προηγμένη τεχνολογία για την πρόληψη και τον μετριασμό των καταστροφών, διασφαλίζοντας την ασφάλεια και την ευημερία των κατοίκων της, με κατοικίες που βρίσκονται μακριά από τον εξωτερικό δακτύλιο σε έναν εσωτερικό κόλπο που προστατεύει τους πολίτες από τα τσουνάμι.
Όπως αναφέρει η ιαπωνική αρχιτεκτονική εταιρεία, η ιδέα της «Dogen City» στοχεύει στη δημιουργία ενός νέου ανθεκτικού και προσαρμόσιμου αστικού περιβάλλοντος. Αν και βρίσκεται ακόμη στα χαρτιά, προσφέρει ένα όραμα για το μέλλον της αστικής ζωής, μια εναλλακτική προσέγγιση στις παραδοσιακές χερσαίες πόλεις.
Η ιδέα της πλωτής πόλης απαντά στις προκλήσεις του περιορισμένου χώρου, της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και της κλιματικής αλλαγής. Καθώς η τεχνολογία και η καινοτομία συνεχίζουν να εξελίσσονται, έργα όπως το Dogen City ξεπερνούν τα όρια του αστικού σχεδιασμού και εμπνέουν συζητήσεις για τις πόλεις του αύριο, αναφέρει το Interesting Engineering.
Σύμφωνα με τον ιστότοπο N-ARK, η εταιρεία θα δημιουργήσει μια κοινοπραξία επιχειρηματιών, ακαδημαϊκών και κυβερνητικών φορέων, ώστε να ενσωματωθούν στα σχέδια διάφορες τεχνολογίες, αλλά και το κανονιστικό – νομικό πλαίσιο που απαιτείται για τη δημιουργία μιας πλωτής πόλης.