Η Tesla ανακοίνωσε πως ανακαλεί περισσότερα από δύο εκατομμύρια οχήματα στις ΗΠΑ (Model S, X, 3 και Y), για να εγκαταστήσει νέες δικλείδες ασφαλείας για τη χρήση του προηγμένου συστήματος αυτόματης οδήγησης, το γνωστό και ως «Autopilot».
Υπενθυμίζεται πως η εταιρεία έχει βρεθεί υπόλογη για το εν λόγω σύστημα τεχνητής νοημοσύνης, καθώς κατηγορείται πως προκάλεσε αρκετά δυστυχήματα και ατυχήματα. Τουλάχιστον 23 θάνατοι από σύγκρουση έχουν αναφερθεί μέχρι σήμερα.
Πολλές υποθέσεις έχουν οδηγηθεί στη Δικαιοσύνη και η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας (NHTSA) ερευνά την αυτοκινητοβιομηχανία του μεγιστάνα της τεχνολογίας Έλον Μασκ για περισσότερα από δύο χρόνια σχετικά με το εάν τα οχήματα της Tesla διασφαλίζουν επαρκώς την ορθή χρήση του συστήματος.
Η NHTSA ανακοίνωσε πως από την έρευνά της διαπίστωσε ότι «ο μοναδικός σχεδιασμός του συστήματος Autopilot της Tesla μπορεί να παρέχει ανεπαρκή εμπλοκή του οδηγού και ανεπαρκείς ελέγχους χρήσης που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε κακή χρήση του συστήματος». Η NHTSA είπε ότι ενδεχομένως να υπάρχει αυξημένος κίνδυνος σύγκρουσης σε καταστάσεις κατά τις οποίες το σύστημα είναι ενεργοποιημένο, αλλά ο οδηγός δεν φέρει την ευθύνη για τη λειτουργία του οχήματος και είναι απροετοίμαστος να επέμβει ή αδυνατεί να αναγνωρίσει πότε ακυρώνεται ή όχι.
Μετά από σωρεία καταγγελιών, η Tesla παραδέχτηκε πως οι ελέγχοι του συστήματος Autopilot «μπορεί να μην επαρκούν, για να αποτρέψουν την κακή χρήση του οδηγού». Η Αν Κάρλσον της NHTSA δήλωσε στο Reuters πως είναι «πραγματικά σημαντικό τα συστήματα παρακολούθησης των οδηγών να λαμβάνουν υπόψη ότι οι άνθρωποι ενδεχομένως να εμπιστεύονται υπερβολικά την τεχνολογία».
Η δίκη ορόσημο και οι αποκαλύψεις πρώην υπαλλήλου
Στη δίκη ορόσημο, που πραγματοποιήθηκε τον προηγούμενο μήνα σχετικά με ένα δυστύχημα σε αυτοκινητόδρομο του Λος Άντζελες, κατά το οποίο έχασε τη ζωή του ο οδηγός, το δικαστήριο δικαίωσε την αυτοκινητοβιομηχανία. Συγκεκριμένα, αποφάσισε πως η τελική ευθύνη βαραίνει τον οδηγό, παρότι οι συγγενείς του θύματος, που επέβαιναν στο όχημα, ένα Tesla Model 3, ισχυρίζονται ότι ο οδηγός προσπάθησε να ανακτήσει τον έλεγχο, αλλά το σύστημα δεν ανταποκρίθηκε.
Πριν από λίγο καιρό ήρθαν στο φως και αποκαλύψεις από πρώην υπάλληλο της Tesla, ο οποίος υποστήριξε πως «ο αυτόματος πιλότος δεν είναι ασφαλής» και πως «δεν τηρήθηκαν οι απαιτούμενες ενέργειες για την ασφαλή λειτουργία των οχημάτων». «Δεν νομίζω πως το πρόγραμμα είναι έτοιμο. Και αυτό μας επηρεάζει όλους μας, γιατί γινόμαστε ουσιαστικά πειραματόζωα σε δημόσιους δρόμους», υπογράμμισε μεταξύ άλλων ο πρώην υπάλληλος.
Οι κινήσεις της Tesla
Η Tesla ανακοίνωσε τελικά πως ανακαλεί πάνω από δύο εκατομμύρια αυτοκίνητα, ώστε να εγκαταστήσει μια νέα έκδοση λογισμικού, η οποία «θα ενωματώνει πρόσθετους ελέγχους και ειδοποιήσεις σε αυτούς που ήδη υπάρχουν, για να ενθαρρύνει περαιτέρω τον οδηγό να διατηρεί τη συνεχή οδηγική ευθύνη κάθε φορά που θα ενεργοποιεί το σύστημα».
Το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης αυτόματου πιλότου της Tesla επιτρέπει στα αυτοκίνητα να κατευθύνουν, να επιταχύνουν και να φρενάρουν αυτόματα εντός της λωρίδας τους, αλλά και βοηθούν στην αλλαγή λωρίδας στους αυτοκινητοδρόμους. Ωστόσο, η εταιρεία στον επίσημο ιστότοπό της υπογραμμίζει πως σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για αυτόνομα οχήματα. Συγκεκριμένα, διευκρινίζει πως «οι λειτουργίες Autopilot, Enhanced Autopilot και Full Self-Driving αυτή τη στιγμή απαιτούν ενεργή επίβλεψη του οδηγού και δεν καθιστούν το όχημα αυτόνομο».
Σε κάθε περίπτωση η έρευνα της NHTSA για τον αυτόματο πιλότο της Tesla θα παραμείνει ανοιχτή, καθώς θα παρακολουθήσει και την αποτελεσματικότητα του ενημερωμένου λογισμικού, που θα εγκαταστήσει η αυτοκινητοβιομηχανία. Στο παρελθόν το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB) των ΗΠΑ είχε επικρίνει την Tesla για έλλειψη διασφαλίσεων συστήματος για τον αυτόματο πιλότο, αλλά και την NHTSA για την αποτυχία να διασφαλίσει την ασφάλεια του αυτόματου πιλότου.