Μπορεί για κάποιους η οσκαρική υποψηφιότητα να είναι ένα όνειρο απατηλό, για τον απατηλό όμως κύριο Jaynes τα Όσκαρ και οι λαμπρές τελετές τους είναι ψωμοτύρι.
Ποιος είναι όμως ο διαπρεπής μοντέρ-αγαπημένο παιδί της αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου;
Μόνιμος συνεργάτης του αχτύπητου διδύμου του Χόλιγουντ, των αδελφών Κοέν, ο γεροπαράξενος -όπως τον έχουν χαρακτηρίσει οι ίδιοι οι Κοέν τουλάχιστον- μοντέρ δούλεψε τόσο για το «Fargo» όσο και το «Καμιά Πατρίδα για τους Μελλοθάνατους», ταινίες για τις οποίες απέσπασε εξάλλου τις βαρύτιμες υποψηφιότητες για τον θείο Όσκαρ.
Δεν κέρδισε βέβαια καμία από τις δύο φορές που έφτασε στο κατώφλι της βράβευσης, κι αυτό για το καλύτερο πάντα, καθώς το να παρουσιαστεί στην τελετή θα αποδεικνυόταν κομματάκι δυσκολούτσικο γι’ αυτόν!
Μια προσεκτικότερη μάλιστα ματιά στις ταινίες του σκηνοθετικο-σεναριακού διδύμου αποδεικνύει ότι ο γηραλέος κύριος Jaynes έχει υπογράψει το μοντάζ σε όλα μα όλα τα φιλμ των δημιουργών! Δεν είναι εξάλλου μυστικό, υπάρχουν οι τίτλοι τέλους που το επιβεβαιώνουν αυτό πέραν αμφιβολίας.
Οι Τζόελ και Ίθαν Κοέν τον έχουν περιγράψει ως γκρινιάρη, στρυφνό και εριστικό βρετανό υπήκοο, κάπου 80 ή 90 χρονών, καθώς μεγαλώνει φυσικά στα τόσα χρόνια παρουσίας του στη βιομηχανία του αμερικανικού σινεμά με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν και όλοι οι άλλοι άνθρωποι του πλανήτη. Πέρα από βραβευμένος, ο βρετανός γκουρού του κινηματογραφικού μοντάζ είναι ζηλευτός συνάδελφος στο Χόλιγουντ, με το περιοδικό «Entertainment Weekly» να σπεύδει να τον συμπεριλάβει στους «50 πιο έξυπνους ανθρώπους του Χόλιγουντ».
Τα τρομερά παιδιά του αμερικανικού σινεμά προσπάθησαν πάντως να υποδείξουν την πραγματικότητα όταν σκάρωσαν την ταινία «Ο άνθρωπος που δεν ήταν εκεί». Ε ναι, τον Roderick Jaynes είχαν στον νου τους! Για τη συγκεκριμένη μάλιστα ταινία, ο διακριτικότατος μοντέρ είχε παραχωρήσει συνέντευξη στον βρετανικό «Guardian» το 2001, όσο πιο κοντά έφτασε τουλάχιστον ποτέ σε κανονική συνέντευξη.
Η μόνη λεπτομέρεια είναι ότι ο τύπος δεν υφίσταται! Δεν υπάρχει που λέμε, δεν έχει γεννηθεί ποτέ και όλα είναι μια μηχανορραφία των Κοέν! Ο Roderick Jaynes δεν είναι παρά ένα ψευδώνυμο που σκαρφίστηκαν για τον μοντέρ των ταινιών τους, καθώς είναι ευρύτερα γνωστό ότι την «κοπτοραπτική» στα φιλμ τους την κάνουν μόνοι τους οι Κοέν.
Ήταν λοιπόν θέμα συνδικαλιστικό να διαθέτει η παραγωγή μοντέρ, γι’ αυτό και γεννήθηκε ο φαντομάς της αμερικανικής κινηματογραφίας! Κι έτσι μια από τις πλέον αινιγματικές φιγούρες του Χόλιγουντ δεν είναι παρά ένα φανταστικό δημιούργημα των Κοέν, που βάλθηκαν να φέρουν τη μαγεία του σινεμά εκτός μεγάλης οθόνης.
Όχι ότι αυτό στέρησε βέβαια σε τίποτα τη φήμη και την αίγλη που απολαμβάνει ο απατηλός μοντέρ, καθώς το να βρεθείς δυο φορές σε τελική φάση Όσκαρ μόνο εύκολο δεν το λες!
Όσο για τη φωτογραφία που χρησιμοποίησαν οι Κοέν για τον χαρακτήρα τους, είναι ο εκκεντρικός φωτογράφος Mike Meyers (1884-1959), που έμεινε γνωστός ως «Disfarmer»…
Διαβάστε όλα τα θέματα της ενότητας Weekend του newsbeast.gr