Γεννήθηκε στο Ανόι το 1939. Ή μήπως στο Χονκ Κονγκ το 1941; Ίσως και στην Τρανσυλβανία το 1946. Ή το 1950 στην Σαϊγκόν; Η μητέρα της είναι Αγγλίδα. Μπορεί να ήταν και Γαλλίδα. Ίσως πάλι να ήταν Βιετναμέζα. Ή μήπως Κινέζα; Ο πατέρας ήταν Γάλλος. Ίσως Ρώσος. Δεν αποκλείεται βέβαια να ήταν και βρετανός αξιωματικός του στρατού. Αν και δεν μπορούμε να είμαστε βέβαιοι πως δεν ήταν Ινδονήσιος.
Μιλάει γαλλικά, ιταλικά και αγγλικά άπταιστα. Υπήρξε φωτομοντέλο. Μούσα του Νταλί. Ήταν κολλητή με τους Beatles, φίλη του Μπράιαν Τζοουνς των Rolling Stones. Ερωμένη του Ντέιβιντ Μπάουι… Φωτογραφήθηκε για εξώφυλλο των Roxy Music. Ανακηρύχθηκε σε «βασίλισσα της disco». Τραγούδησε με μεγάλη ευκολία διαφορετικά μουσικά είδη. Ασχολήθηκε με τη συγγραφή βιβλίων. Άφησε το σημάδι της στα εικαστικά. Έλαμψε στα τηλεοπτικά πλατό.
Αυτή είναι σε γενικές γραμμές η πολυτάραχη ζωή της Αμάντα Ληρ. Ή μήπως όταν γεννήθηκε ήταν ο Αλέν Ταπ;
Ένα αστέρι γεννιέται
Όπως ήδη θα έχετε καταλάβει το να ξεκινήσει κανείς να μιλάει για την Αμάντα Ληρ αναφερόμενος στο που γεννήθηκε ή στα παιδικά της χρόνια είναι μάλλον… παρακινδυνευμένο.
Εδώ που τα λέμε, εξίσου παρακινδυνευμένο είναι να μιλήσει κάποιος και για τον τρόπο που από την αφάνεια βρέθηκε μπροστά στα φώτα της δημοσιότητας αλλά εδώ τα πράγματα μοιάζουν να είναι λίγο πιο σίγουρα.
Η ίδια λέει πως γεννήθηκε στο Χονκ Κονγκ. Ο πατέρας της -όπως λέει η ίδια- ήταν βρετανός αξιωματικός του στρατού, ενώ η μητέρα της είχε καταγωγή από την Γαλλία και την Ασία. Αυτά τα λίγα και γενικά. Όσο αφορά την ηλικία η Αμάντα Ληρ φροντίζει να την περιβάλει και αυτή με ένα πέπλο μυστηρίου αλλά όλοι οι… ερευνητές της ζωής της υπολογίζουν πως είναι γύρω στα 80. Λίγο πάνω- λίγο κάτω, έχει μάλλον μικρή σημασία.
Το επίθετό «Ληρ» δεν είναι το πατρικό της. Είναι το επώνυμο του πρώτου συζύγου της. Ενός φοιτητή αρχιτεκτονικής που παντρεύτηκε το 1965. Κανείς δεν ξέρει (όχι ότι αυτό αποτελεί έκπληξη) πόσο καιρό κράτησε αυτός ο γάμος. Πιθανότατα κράτησε ελάχιστα. Ούτε βέβαια αν όντως παντρεύτηκε ποτέ.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, και όποια κι αν είναι μέχρι εκείνη τη στιγμή η πραγματική της ιστορία, τα πράγματα σχετικά με αυτή τη μυστηριώδη γυναίκα αρχίζουν να ξεκαθαρίζουν από το 1967 και έπειτα. Τότε- όπως όλα τα στοιχεία δείχνουν- ήταν μια κομβική χρονιά.
Μούσα του Σαλβατόρ Νταλί και ερωμένη του Ντέιβιντ Μπάουι
Εκείνη τη χρονιά ο μύθος θέλει την Αμάντα να εργάζεται ως μοντέλο του Οίκου Paco Rabanne. Μια βραδιά πηγαίνει στο περίφημο club «Castel» του Παρισιού. Εκεί συναντιέται με τον Σαλβατόρ Νταλι ο οποίος είναι τακτικός θαμώνας.
Έτσι, από εκείνο το βράδυ, ξεκινάει μια ιδιαίτερη σχέση που κράτησε 15 ολόκληρα χρόνια.
«Υπέκυψα αμέσως στη γοητεία αυτού του τύπου που μου απήγγειλε στίχους του Λόρκα και με συνέκρινε με τον πίνακα «Melencolia Ι» του Άλμπρεχτ Ντύρερ. Ήταν ένας υπέροχος κύριος, ο οποίος αμέσως μόλις σε έβλεπε ανακοίνωνε ότι ήταν σεξουαλικά ανίκανος», είχε πει η Αμάντα Ληρ σε παλαιότερη συνέντευξή της στο Vanity Fair.
Ο Νταλί από την πλευρά του σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις του έλεγε πάντα ότι η Αμάντα Ληρ ήταν άντρας! Λέγεται, μάλιστα, πως ο ίδιος ήταν που είχε πληρώσει την εγχείρηση για την αλλαγή φύλου (κάπου στην Καζαμπλάνκα) που τόσο ήθελε η Αμάντα. Αν και κάτι τέτοιο μπορεί και να μην ισχύει γιατί… δεν βγαίνει χρονικά.
Η Έιπριλ Άσλεϊ, διάσημο μοντέλο της δεκαετίας του 1960, που είχε παραδεχτεί δημοσίως ότι ήταν τρανσέξουαλ, είχε γράψει στο βιβλίο της με τίτλο: «Η Οδύσσεια της Έιπριλ Άσλεϊ», ότι η Ληρ είχε γεννηθεί άντρας και το όνομά του ήταν Αλέν Ταπ και εργάζονταν μαζί ως στρίπερ σε καμπαρέ για τραβεστί! Μύλος….
Η ίδια η Αμάντα Ληρ, πάντως, πάντα και με ιδιαίτερο πείσμα έλεγε πως είχε γεννηθεί γυναίκα και πως όλος αυτός ο μύθος για το αν είχε γεννηθεί θηλυκό ή αρσενικό ήταν ένα διαφημιστικό κόλπο του Νταλι για ν’ ανεβάσει τις μετοχές της. Ίσως να είναι και έτσι. Δύσκολο, βέβαια, να την πιστέψει κανείς όταν η ίδια κατά καιρούς μπερδεύεται και λέει πως αυτό ήταν ένα κόλπο που ήταν έμπνευση του Ντέιβιντ Μπάουι! Ίσως, πάλι, να μην μπερδεύεται αλλά να της αρέσει να ενισχύει το μύθο γύρω από το όνομα της.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, και μιας και έγινε λόγος για τον Ντέιβιντ Μπάουι η Αμάντα είχε μαζί του μια θυελλώδη ερωτική σχέση. Εκείνος ήταν που την «έσπρωξε» προς το τραγούδι και, μάλιστα, πλήρωσε και τα δίδακτρα για τα μαθήματα χορού και φωνητικής που έκανε η Αμάντα.
Η επιτυχία και μια παράξενη ιστορία που ουδέποτε επιβεβαιώθηκε
Υπό την καθοδήγηση του Ντέιβιντ Μπάουι, η Αμάντα Ληρ, γίνεται αστέρι του τραγουδιού και βασίλισσα της disco. Το 1978 τραγουδάει το θρυλικό «Give a bit of hmm to me» και ένα χρόνο αργότερα το επίσης διάσημο «Fabulous (Lover, Love Me)» το οποίο αφήνει διάφορα ωραία υπονοούμενα σχετικά με το αν είναι άνδρας ή γυναίκα, όπως ο στίχος που λέει: «I seem so transparent, I move like a serpent. My fabulous secret is mine» ή «Searching with me so well nobody could tell, that I once was somebody else»!
Και αν μέχρι τώρα δεν έχετε βγάλει άκρη (κάτι που είναι απόλυτα φυσιολογικό), εδώ τα πράγματα θα μπερδευτούν ακόμα περισσότερο.
Το 2011 μια ιταλική εφημερίδα «τερματίζει» το μυστήριο σχετικά με το αν η Ληρ γεννήθηκε άνδρας ή γυναίκα. Φέρνει στο φως της δημοσιότητας μια φωτογραφία ενός αγοριού με το όνομα Αλέν Μορίς Λουί Ρενέ Ταπ ο οποίος γεννήθηκε στις 18 Ιουνίου του 1939 στη Σαϊγκόν.
Ναι. Σωστά μαντέψατε. Το αγόρι αυτό υποτίθεται (σύμφωνα πάντα με την εφημερίδα) πως είναι… η Αμάντα στα νιάτα της!
Μέχρι σήμερα, η εγκυρότητα του εγγράφου παραμένει στον αέρα. Η ίδια η Αμάντα Ληρ το διέψευσε αλλά με τον κλασικό της τρόπο ο οποίος αφήνει πάντα ανοιχτό το ενδεχόμενο να είναι και αλήθεια.
«Είμαι γνωστή. Στην Ιταλία επειδή είναι μανιακοί με το σεξ. Στη Γερμανία, επειδή περίμεναν πώς και πώς να βρεθεί μία καινούρια Μαρλέν Ντίτριχ. Και έχω κερδίσει τους γκέι, που είναι άκρως απαραίτητοι, γιατί έχουν τις καλύτερες ντίσκο, εξαιτίας των εξωπραγματικών μύθων που έχουν βγει για μένα» είχε πει.