Πολλές φορές οι εκθέσεις της χαρακτηρίστηκαν αρρωστημένες και μαζοχιστικές. Αυτά τα δυο χαρακτηριστικά είναι που την ακολουθούν πιστά σχεδόν σε κάθε βήμα της πολυετούς καλλιτεχνικής πορείας. Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς δεν είναι αυτό που θα λέγαμε «συμβατική περσόνα».
Μια αντισυμβατική περσόνα
Η μικρή Μαρίνα Αμπράμοβιτς γεννήθηκε στο Βελιγράδι μεγάλωσε σε ένα δύσκολο κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον. Μεγάλωσε στην Γιουγκοσλαβία του Τίτο. Ο θείος της ήταν ο Πατριάρχης Βαρνάβα της Σερβικής Ορθόδοξης εκκλησίας. Οι δύο της γονείς ήταν Παρτιζάνοι. Ο πατέρας της, μάλιστα, αναγνωρίστηκε ως εθνικός ήρωας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Οι performance που έφερναν σώμα και ψυχή στα όρια τους
Το ιστορικό κοινωνικό πείραμα του «Rythm 0»
Αν όλα τα παραπάνω σας φαίνονται αντισυμβατικά, ακραία και ίσως παράλογα, το «Rythm 0» θα σας κάνει να αναρωτηθείτε μέχρι πιο σημείο μπορεί να φτάσει ο άνθρωπος. Το 1974 η Αμπράμοβιτς μπαίνει στο Studio Morra στη Νάπολη. Τοποθετεί στο κέντρο της σκηνής ένας μεγάλο τραπέζι και πάνω σε αυτό αφήνει 72 αντικείμενα. Μπροστά από το τραπέζι υπάρχει μια επιγραφή που λέει πως οι επισκέπτες της έκθεσης μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν όπως εκείνοι θέλουν πάνω στο κορμί της επί έξι ολόκληρες ώρες. Η ίδια στέκεται μερικά βήματα πιο πίσω, εντελώς ακίνητη και με το βλέμμα κολλημένο στο άπειρο.