Ο πλέον περίφημος και με διαφορά κασκαντέρ που όργωσε το σύγχρονο σινεμά έμελλε να πεθάνει στο καθήκον, όχι βέβαια προτού σπάσει Ρεκόρ Γκίνες με το τσουβάλι και γράψει μερικές ακόμα δικές του πρωτιές. Ο συνήθης αντικαταστάτης του Στιβ ΜακΚουίν στις δύσκολες και επικίνδυνες σκηνές έμελλε να εμφανιστεί σε μικρό σχετικά αριθμό ταινιών συγκριτικά με άλλους συναδέλφους του, πρόλαβε όμως να θέσει νέα και δυσθεώρητα ορόσημα του τι σημαίνει να είσαι κασκαντέρ. Τα 19 παγκόσμια ρεκόρ και οι 21 προσωπικές πρωτιές του το προσυπογράφουν αυτό με τον καλύτερο τρόπο! Λατρεμένος τόσο του ΜακΚουίν όσο και των Κρίστοφερ Πλάμερ και Μπαρτ Ρέινολντς, ο ατρόμητος ντουμπλέρ απόλαυσε φήμη και χρήμα με ουρά στο Χόλιγουντ, φτάνοντας να αμείβεται με 100.000 δολάρια για κάθε του σκηνή. Ποσό δίκαιο φυσικά, καθώς οι πρωτόγνωροι κινηματογραφικοί του άθλοι δεν αναλαμβάνονταν από κανέναν σώφρονα κασκαντέρ του σιναφιού! Διάσημος γιατί αψηφούσε αυθάδικα τον θάνατο και δεν καταλάβαινε από φόβο, ο Ρόμπινσον έπεφτε πρακτικά από παντού, όπως τότε που έκανε bungee jumping από ουρανοξύστη του Τορόντο από ύψος 270 μέτρων. Ένας μικρός βέβαια σταθμός στην πλούσια σε δράση καριέρα του, πριν πηδήξει δηλαδή από πύργους και ελικόπτερα και κάνει με τη μοτοσικλέτα του όλα αυτά που οι άλλοι μόνο να ονειρευτούν μπορούσαν. Ο αιφνίδιος θάνατός του λειτουργεί ωστόσο ως υπόμνηση για τους απίστευτους κινδύνους που καραδοκούν στα τολμηρά κασκαντεριλίκια, ένα ρίσκο που λίγοι είναι πρόθυμοι να πάρουν με τέτοια γενναιότητα. Το 1986, κατά τη διάρκεια ρουτινιάρικου stunt με μοτοσικλέτα στα πλατό της ταινίας «Million Dollar Industry», ο Νταρ έχασε τον έλεγχο της μηχανής και έφυγε ξαφνικά από τη ζωή. Ο «βασιλιάς των κασκαντέρ» ήταν μόλις 39 ετών…
Πρώτα χρόνια
Ο Νταρ Άλεν Ρόμπινσον γεννιέται στις 26 Μαρτίου 1947 στο Λος Άντζελες της Καλιφόρνια ως άλλο ένα παιδί-θαύμα της γυμναστικής. Τα αθλητικά του χαρίσματα θα γίνουν γνωστά ήδη από τρυφερή ηλικία, καθώς ο πατέρας του ήταν κατασκευαστής τραμπολίνων και έβαζε τον πιτσιρικά να κάνει επιδείξεις με το καινοτόμο προϊόν του. Κι έτσι ήδη σε ηλικία 9 ετών ο Νταρ θα κάνει το πρώτο του εξώφυλλο στο περιοδικό «Life» επιδεικνύοντας τις τρομακτικές ικανότητές του στη γυμναστική! Με τη βοήθεια του μικρού, το τραμπολίνο του Γουές Γουέστον Ρόμπινσον θα γίνει ανάρπαστο στις ΗΠΑ, εξασφαλίζοντας στην οικογένεια άνετη οικονομικά ζωή. Ο πιτσιρικάς συνεχίζει τις επιδείξεις και τις καθημερινές προπονήσεις και στα 12 του, την ώρα που κατατάσσεται τρίτος στο πρωτάθλημα τραμπολίνου των ΗΠΑ, εξασφαλίζει το πρώτο του τηλεοπτικό συμβόλαιο για να μοστράρει τα υπέροχα ακροβατικά του πάνω σε ένα τεράστιο κουτί γάλατος σχετικής διαφήμισης. Όταν δεν ήταν στον στίβο, το σχολείο και τις επαγγελματικές του υποχρεώσεις στη showbiz, ο έφηβος Νταρ βοηθούσε τον πατέρα του στον σχεδιασμό ακόμα πιο αποδοτικών οργάνων γυμναστικής, κάνοντας την πατρική εταιρία Gymnastic Supply Company υπολογίσιμο όνομα στον χώρο του αθλητικού εξοπλισμού. Μεγάλο ταλέντο και ατρόμητος από παιδί, «ο Νταρ ήξερε πάντα πού βρισκόταν ακόμα και όταν ήταν αναποδογυρισμένος», έλεγε με καμάρι ο πατέρας του, «ήταν φυσικό το ταλέντο του, σαν γάτα»…
Η γέννηση του κασκαντέρ
Μια ωραία πρωία, ο 20χρονος πια Νταρ ήταν να παραδώσει ένα φορτίο με εξοπλισμό γυμναστηρίου σε μια εταιρία παραγωγής του Χόλιγουντ, καθώς εργαζόταν πια κανονικά στην πατρική επιχείρηση. Ο τολμηρός και στη ζωή Νταρ θα εξασφαλίσει εκείνη τη μέρα το πρώτο δοκιμαστικό συμβόλαιό του για κασκαντέρ, καθώς το Χόλιγουντ είχε πάντα τα μάτια του ανοιχτά για θαρραλέους ντουμπλέρ που ήταν έτοιμοι να αψηφήσουν τη ζωή τους για χάρη της showbiz. Έτσι απλά ξεκίνησε την περιπέτεια με το σινεμά και πριν καλά καλά το καταλάβει, θα βρεθεί να ντουμπλάρει τον Κλιντ Ίστγουντ στο «Paint Your Wagon» (1969). Η μεγάλη του στιγμή στο Χόλιγουντ θα έρθει τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1973, όταν θα αντικαταστήσει τον Στιβ ΜακΚουίν σε όλες τις επικίνδυνες σκηνές του «Papillon» («Ο Πεταλούδας») αφήνοντας τα συνεργεία με το στόμα ανοιχτό, ειδικά όταν βούτηξε στο κενό από έναν απότομο γκρεμό. Την ίδια χρονιά θα κάνει τα δικά του με τη μοτοσικλέτα του στα πλατό του «Magnum Force», ντουμπλάροντας και πάλι τον «Βρόμικο Χάρι» Κλιντ Ίστγουντ και γεννώντας αμέσως έναν θρύλο. Το 1979 έθεσε ένα ακόμα παγκόσμιο ρεκόρ για ελεύθερη πτώση από ελικόπτερο: πήδηξε χωρίς προστατευτικό εξοπλισμό από ύψος 95 μέτρων!
Την επόμενη χρονιά θα αφήσει και πάλι άφωνη την οικουμένη όταν θα πηδήξει έξω από ένα αεροπλάνο και κάνοντας ελεύθερη πτώση θα καταφέρει να πιαστεί στο δεύτερο αεροσκάφος, το οποίο ήταν επίσης σε ελεύθερη πτώση! Άλλο ένα Ρεκόρ Γκίνες στο σπουδαίο παλμαρέ του.
Κι όλα αυτά βέβαια μετά τον πρώτο και συγκλονιστικό άθλο του Νοεμβρίου 1979, όταν ανέβηκε στην κορυφή του ουρανοξύστη CN Tower του Τορόντο, του ψηλότερου τότε κτιρίου του κόσμου, και ρίχτηκε με τα μούτρα στο κενό. Για την απόπειρα αυτή, για λογαριασμό της ταινίας «High Point», πήρε 100.000 δολάρια, καταρρίπτοντας έτσι δύο ρεκόρ, ένα υψομετρικό και ένα χρηματικό (ως ο πιο ακριβοπληρωμένος κασκαντέρ όλων των εποχών, σύμφωνα με τα Ρεκόρ Γκίνες του 1986)!
Άλλα αξιομνημόνευτα κατορθώματά του περιλαμβάνουν τη φορά που έπεσε με ένα αυτοκίνητο από το Grand Canyon και πρόλαβε να βγει και να ανοίξει το αλεξίπτωτό του πριν συντριβεί το αμάξι στο έδαφος, αλλά και η σκηνή που πηδά με ένα σπορ αμάξι έξω από αεροπλάνο σε υψόμετρο 12.000 ποδών! Άλλες δύο εμβληματικές πρωτιές του.
Οραματιστής και καινοτόμος, ο Ρόμπινσον ήταν ιδιαιτέρως γνωστός για τον λεπτομερέστατο σχεδιασμό και τα ακριβέστατα μαθηματικά στις απόπειρές του, γι’ αυτό ίσως δεν έσπασε ποτέ ούτε κοκαλάκι στα 19 χρόνια της πλούσιας τηλεοπτικής και κινηματογραφικής του καριέρας. Κάτοχος 21 ρεκόρ, ο Νταρ εφηύρε ταυτοχρόνως νέες τεχνικές εκτέλεσης κασκαντερικών κόλπων αλλά και καινούριους τρόπους κινηματογράφησής τους, απολαμβάνοντας πια δικαιώματα στις χρήσεις των μηχανικών συσκευών του. Σε μια άγνωστη πλευρά της δράσης του, ο Ρόμπινσον σχεδίασε εντυπωσιακούς στη λειτουργία τους εξοπλισμούς για την ασφάλεια των πυροσβεστών, που υιοθετήθηκαν αμέσως από το Πυροσβεστικό Σώμα των ΗΠΑ, την ίδια ώρα που ήταν ένας από τους πρώτους που δοκίμαζαν το νέο σύστημα προστασίας των αυτοκινήτων που είπαν τελικά «αερόσακους»! Ο ίδιος σχεδίασε μάλιστα έναν αερόσακο που άνοιγε σε τρία στάδια, ειδικά για τις κινηματογραφικές ανάγκες του πρώτου «Φονικού Όπλου». Ο Νταρ έφτασε να αποσπάσει ακόμα και 250.000 δολάρια για τους δυσκολότερους και πιο ακραίους κασκαντερικούς άθλους του, όπως στις ταινίες που σκηνοθέτησε ο Μπαρτ Ρέινολντς, που ήταν και ο μεγαλύτερος θαυμαστής του Νταρ. Για χάρη του Μπαρτ, ο Ρόμπινσον έπεφτε και ξανάπεφτε από ουρανοξύστες σε ελεύθερη πτώση, όπως στο «Sharky’s Machine» του 1981 (που θα του φέρει άλλο ένα παγκόσμιο ρεκόρ) και το «Stick» (1985). Στο τελευταίο μάλιστα ο Ρέινολντς επιβεβαίωσε την εμπιστοσύνη στα υποκριτικά χαρίσματα του Νταρ βάζοντάς τον πια μπροστά από τις κάμερες, στον ρόλο του σαδιστή αλμπίνο Moke. Ο Νταρ έπαιξε με καμάρι τον ρόλο του και σχεδίασε όλες τις πτώσεις από μπαλκόνια που βλέπουμε στο φιλμ, αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά τη μηχανική του διάνοια, καθώς η τεχνική που εφηύρε για τις ελεύθερες πτώσεις του «Stick» έγινε άμεσα κοινός τόπος.
«Μιλώντας για ελεύθερες πτώσεις, ο Νταρ ήταν ο καλύτερος στη δουλειά», θα πει γι’ αυτόν ο Μπαρτ Ρέινολντς, για να συνεχίσει: «Και σε όρους καθαρού θάρρους, δεν είχε δεύτερό του». Παρά το γεγονός ότι αψηφούσε αλαζονικά τον θάνατο, ακόμα και ο «βασιλιάς», όπως τον αποκαλούσαν οι συνάδελφοί του, δείλιασε κάποιες φορές, εξομολογουμένος στον καλό του φίλο και συνάδελφο Pat McGroaty πως μπορεί να είχε έρθει η ώρα να αλλάξει καριέρα. «Δεν μπορείς να παρατραβάς για πολύ την τύχη σου», είχε πει στην τηλεπαρουσιάστρια Cathy Lee Crosby που παρουσίασε το ειδικό αφιέρωμα του ABC στον Ρόμπινσον το 1980 «The World’s Most Spectacular Stuntman». Παρά τις δεύτερες αυτές σκέψεις όμως για τη φύση της δουλειάς του, ο Νταρ έλεγε συνεχώς στη σύζυγό του Linda ότι ποτέ δεν ήταν πιο ευτυχισμένος στη ζωή του παρά όταν βρισκόταν στη ράμπα για το άλμα. Εκείνη του αντιγύριζε τους κινδύνους που εγκυμονεί το επάγγελμα του κασκαντέρ, ειδικά για έναν πατέρα με ένα μωρό 18 μηνών στην αγκαλιά του, «αλλά, όπως και όλοι οι άλλοι, πίστευα ότι ο Νταρ ήταν άφθαρτος»…
Το μοιραίο δυστύχημα
Το απόγευμα της 20ής Νοεμβρίου 1986, ο 39χρονος μαέστρος κασκαντέρ σχεδίαζε στο μπαρ ενός ξενοδοχείου με τη γνώριμη μεθοδικότητά του τη σκηνή καταδίωξης που θα γυριζόταν την επομένη το πρωί. Τον απασχολούσε ιδιαίτερα, όπως είπε το συνεργείο του, πώς θα χτυπούσε με τη μηχανή του πάνω στο προστατευτικό κιγκλίδωμα με ταχύτητα άνω των 70 χλμ/ώρα. Ο σκηνοθέτης του «Million Dollar Mystery» ήθελε τη σκηνή εντυπωσιακή και ο Ρόμπινσον προσπαθούσε να βρει τρόπους να ελαχιστοποιήσει το ρίσκο. Όταν μάλιστα έδειξε στις δύο γυναίκες κασκαντέρ της ομάδας του το λεπτομερέστατο πλάνο του για την καταδίωξη με τις μηχανές και τη σύγκρουση, τους είπε με σχεδόν πατρική χροιά: «Ποτέ μην το ξεχάσετε αυτό, είναι αυτή η μικρή λεπτομέρεια που θα αγνοήσεις που στο τέλος θα σε σκοτώσει». Δεν είχε βέβαια κανέναν σοβαρό λόγο ανησυχίας, καθώς στις πρόβες που είχε κάνει το κασκαντεριλίκι της σύγκρουσης λειτουργούσε άψογα: ο Νταρ είχε πέσει πάνω στην προστατευτική μπάρα και προσγειώθηκε με ασφάλεια πάνω στον αερόσακο στον πυθμένα του γκρεμού. Το πρωινό της 21ης Νοεμβρίου 1986, ο ανεπανάληπτος κασκαντέρ εκτέλεσε τη δυσκολότερη σκηνή του φιλμ με τη χαρακτηριστική μαεστρία του (και μάλιστα δύο φορές, καθώς δεν ικανοποιήθηκε από την απόδοσή του στην πρώτη) αφήνοντας πίσω τα δύσκολα. Τώρα είχε απλώς να ολοκληρώσει μια ρουτινιάρικη σκηνή καταδίωξής του από δυο συναδέλφους κασκαντέρ, όταν σε μια κλειστή στροφή έκανε την εμφάνισή της αυτή η μικρή λεπτομέρεια: ο Νταρ έχασε τον έλεγχο της μηχανής και έπεσε πάνω σε έναν βράχο. Ο «βασιλιάς των κασκαντέρ» άφησε την τελευταία του πνοή από τα σοβαρά εσωτερικά του τραύματα πριν καν φτάσει στο νοσοκομείο. Ο σκηνοθέτης Richard Donner του αφιέρωσε το «Φονικό Όπλο» (1987), για το οποίο τον είχε ήδη προσλάβει, και το 1995 η Ακαδημία Κινηματογράφου των ΗΠΑ τον βράβευσε με τιμητικό Όσκαρ για την προσφορά του στην έβδομη τέχνη… Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr