Πριν λίγες ώρες ολοκληρώθηκε το Ράλι της Εσθονίας, ο 8ος αγώνας του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι (WRC) του 2023. Ήταν ένας αγώνας για ένα μόνο ρόλο καθώς ο νικητής (για 3η συνεχόμενη φορά) Φιλανδός Κάλε Ροβάνπερα οδηγώντας ένα Toyota Yaris Rally1 με συνοδηγό τον Γιόνας Χάλτουνεν, όχι μόνο δεν ενοχλήθηκε από κανένα αντίπαλο, αλλά – επιτρέψτε μας την έκφραση – διέσυρε στην κυριολεξία τον συναγωνισμό, κερδίζοντας τις 15 από τις 21 ειδικές διαδρομές του αγώνα, μαζί με την power stage, την διαδρομή που δίνει έξτρα βαθμούς στους 5 πρώτους. Χαρακτηριστικό της άνετης νίκης του 23χρονου περσινού πρωταθλητή WRC, είναι το ότι κέρδισε όλες τις ειδικές της 2ης & 3ης ημέρας του αγώνα παρά το ότι ήταν άνετα πρώτος και δεν υπήρχε κανείς λόγος να διακινδυνεύσει μια εγκατάλειψη.
Αν και η περιγραφή του Ράλι Εσθονίας θα μπορούσε να τελειώνει στις παραπάνω γραμμές, ας δούμε εν συντομία τι έγινε με τις άλλες δυο ομάδες που – θεωρητικά – κυνηγούν την Toyota στα δυο πρωταθλήματα της χρονιάς.
Η Hyundai, χωρίς να είναι απόλυτα ευχαριστημένη αφού ο Νο1 οδηγός της, ο Βέλγος Τιερί Νεβίλ δεν μπορεί να ξεπεράσει τον ρόλο του «υποψήφιου παγκόσμιου πρωταθλητή», εν τούτοις δείχνει στο πρόσωπο του Εσαπέκα Λάπι να βρίσκει μια εναλλακτική λύση που – ενδεχομένως – αν προσεχτεί από την ομάδα όσο πρέπει, να είναι η επόμενη αιχμή του δόρατος, αφού τα Hyundai i20N Rally1, δείχνουν συχνά πυκνά ανταγωνιστικά ως προς τα Yaris. Επίσης και η λύση Σούνινεν απεδείχθη σωστή, καθώς ο επανακάμψας στην πρώτη γραμμή του WRC Φιλανδός οδηγός, τα πήγε μια χαρά στον υποστηρικτικό ρόλο που εκλήθη να υποστηρίξει. Το αποτέλεσμα στην Εσθονία ήταν θετικό για την ομάδα του Σιρίλ Αμπιταμπούλ, αφού Νεβίλ & Λάπι ανέβασαν τα i20N στις 2 και 3 θέσεις του βάθρου, συλλέγοντας βαθμούς για τον τίτλο των κατασκευαστών, αυτόν για τον οποίο ενδιαφέρεται πρωτίστως η Hyundai. Επιπλέον και οι τρεις οδηγοί πήραν βαθμούς από την p.s. κρατώντας την διαφορά από την Toyota στους 58 βαθμούς, γεγονός που δίνει θεωρητικές ελπίδες στους Κορεάτες στους 5 αγώνες που απομένουν έως το τέλος του Πρωταθλήματος.
Στον αντίποδα, η ομάδα M-Sport Ford δεν αποδεικνύει ότι μπορεί να διεκδικήσει όποιον από τους δυο τίτλους, αφού είναι ουσιαστικά με μόνο ένα οδηγό (Όϊτ Τάνακ) στο Puma Rally1 και αυτός χωρίς να έχει επανέλθει στην προ εξόδου (πρόπερσι) στο Ράλι Μόντε Κάρλο κατάσταση. Ακόμα χειρότερα, στην Εσθονία, η ομάδα αναγκάστηκε να αλλάξει κινητήρα μετά το shake down με αποτέλεσμα ο Τάνακ να χρεωθεί ποινή 5 λεπτών, κάτι που ουσιαστικά τον έθεσε εκτός διεκδίκησης μιας θέσης που θα του έδινε σημαντικούς βαθμούς. Τελικά ο Εσθονός το μόνο που κατάφερε είναι να κερδίσει 5 ειδικές διαδρομές (αλλά όχι την p.s. στην οποία προσπάθησε σκληρά) και να πέσει 4ος στην βαθμολογία των οδηγών, 66 βαθμούς πίσω από τον Ροβάνπερα που εκτός συγκλονιστικού απροόπτου θα πάρει ένα δεύτερο στη σειρά τίτλο.
Θετική για την Ford ήταν η εμφάνιση του Πιερ Λουί Λουμπέ, ή – για να ακριβολογούμε – η πετυχημένη προσπάθεια να περάσει μόλις στην τελευταία ειδική (για 0.3΄΄) τον Ιάπωνα της Toyota, Τακαμότο Κατσούτα, καταλαμβάνοντας την 6η θέση της κατάταξης.
Κατά τα λοιπά την κατηγορία WRC2 κέρδισε το Skoda Fabia RS των Νορβηγών Μίκελσεν – Έρικσεν, ακολουθούμενο από ένα ίδιο αυτοκίνητο στα χέρια του νεαρού Σάμι Παγιάρι (στην καλύτερη επίδοσή του φέτος) και το Hyundai i20N του Φιλανδού Λίνχολμ.
Τώρα και αν αναμονή του ράλι Φιλανδίας (3 – 6 Αυγούστου) η βαθμολογία στους οδηγούς έχει στην πρώτη θέση τον Ροβάνπερα (170β), δεύτερο τον ομόσταβλό του Έβανς (115β) και τρίτο τον Νεβίλ (112β), ενώ στους κατασκευαστές η Toyota έχει 331β, έναντι 274β της Hyundai και 195β της Ford.
Κλείνοντας να σημειώσουμε ότι, οι Εσθονοί σχεδίασαν ένα πανέμορφο χωμάτινο αγώνα (τους βοηθούν και οι φλατ διαδρομές σε αυτό), τον οποίο «στόλισαν» με πολλές εκδηλώσεις σε μια προσπάθεια η εικόνα του WRC που μεταδίδεται σε όλο τον κόσμο να γίνει πόλος έλξης τουριστών στην πατρίδα τους.