Ένα από τα πλέον πετυχημένα SUV της premium κατηγορίας, είναι αναμφίβολα η Χ1 της BMW, η οποία πρόσφατα ανανεώθηκε «διακριτικά», ενώ σε επίπεδο λειτουργικότητας, είναι σαν να έχει γίνει fine tuning στην προηγούμενη έκδοση. Η νέα Χ1 με τον 3κύλινδρο 1500άρη κινητήρα, είναι το μοντέλο που διαπραγματεύεται αυτό το άρθρο στην συνέχεια.
Δυσδιάκριτες αισθητικές αλλαγές
Οι περιορισμένες σχεδιαστικές αλλαγές του μοντέλου είναι δυσδιάκριτες και εντοπίζονται κυρίως από την μεγαλύτερη μάσκα με τα διογκωμένα παραδοσιακά «νεφρά» σήμα κατατεθέν της μάρκας. Διαφορές υπάρχουν επίσης στην σχεδίαση των προφυλακτήρων, στα φώτα εμπρός – πίσω, στις ζάντες και τους χρωματικούς συνδυασμούς, με αποτέλεσμα η εμφάνιση να είναι πιο στιβαρή και σπορτίφ. Περιορισμένες οι αλλαγές και στο εσωτερικό, έχουν να κάνουν με νέα υλικά στις επενδύσεις, διαφοροποιημένο διάκοσμο και την καινούρια –προαιρετική- οθόνη των 10,25’’ (αντί 6,5” της στάνταρ), τοποθετημένη στο πάνω μέρος του ταμπλό, με κλίση προς τον οδηγό. Η οθόνη αυτή, εύχρηστη και ευανάγνωστη, διαθέτει πλούσιο μενού λειτουργιών και ρυθμίσεων, ενώ ο χειρισμός της γίνεται φωνητικά, ή με την αφή, ή μέσω του iDrive Controller στην κονσόλα.
Εσωτερικό – Χώροι – Εξοπλισμός
Η τυπικά γερμανική θέση οδήγησης, θα ικανοποιήσει τους περισσότερους σωματότυπους, καθώς ρυθμίζεται προς όλες τις κατευθύνσεις (η ρύθμιση της πλάτης γίνεται σκαλωτά), όπως επίσης και το σχετικά μικρό, πολυλειτουργικό τιμόνι. Το επίσης τυπικά γερμανικό ταμπλό, με τα δυο μεγάλα κυκλικά βασικά όργανα, δεν εντυπωσιάζει τους «τεχνοφρίκ», αλλά είναι ευανάγνωστο και πλήρες σε πληροφόρηση. Διακόπτες και χειριστήρια βρίσκονται εκεί που περιμένεις να είναι, ενώ η ορατότητα έχει βελτιωθεί προς τα πίσω με το τέταρτο πλευρικό κρύσταλλο.
Η ποιότητα υλικών και συναρμολόγησης δεν επιδέχεται κριτικής, ενώ οι χώροι επαρκούν επισήμως για 5 επιβάτες, στην ουσία όμως για 4 καθώς εάν υπάρξει τρίτος επιβάτης πίσω, αυτός θα κάθεται πάνω στο εξόγκωμα του πάγκου που οριοθετεί τις πίσω θέσεις.
Οι χώροι για αποσκευές και μικροαντικείμενα είναι απολύτως ικανοποιητικοί, με την χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ στα 505 λίτρα και δυνατότητα να φτάσει στα 1.550 λτ, αν αναδιπλωθεί η πλάτη (με διάταξη 40:20:40), του συρόμενου κατά 13 εκ. πίσω καθίσματος. Πλεονέκτημα θεωρείται και το διπλό αναδιπλούμενο δάπεδο του χώρου αποσκευών που αποκαλύπτει ένα ακόμα μικρότερο σε διαστάσεις χώρο και η ηλετρικά ανοιγόμενη 5η πόρτα που μπορεί (προαιρετικός εξοπλισμός) να ανοιγοκλείνει με πέρασμα του ποδιού κάτω από τον προφυλακτήρα. Πολλές και έξυπνα σχεδιασμένες είναι οι θέσεις για τα μικροαντικείμενα, ενώ κάτι που μας ενόχλησε ήταν τα μικρά σκιάδια, που ειδικά αν κάθεσαι χαμηλά, ελάχιστα σε προστατεύουν από τον ήλιο.
Ο πλήρης εξοπλισμός περιλαμβάνει ESP, σύστημα ανίχνευσης εμποδίων και αυτόματου φρεναρίσματος, έλεγχο προσοχής οδηγού, 8 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, ζάντες αλουμινίου, ράγες οροφής, υπολογιστή ταξιδιού, ηχοσύστημα με θύρα USB και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, σύστημα start-stop κλπ. Με λίγα λόγια, σχεδόν τα πάντα, αλλά όχι ρεζέρβα (έστω και ασφαλείας), στοιχείο απαραίτητο στους σχεδόν πάντα έτοιμους να σκίσουν τα πλαϊνά των ελαστικών, ελληνικούς δρόμους.
Κινητήρας – Κιβώτιο
Το Χ1 της δοκιμής μας «φορούσε» τον βελτιωμένο πριν την ανανέωση του μοντέλου, 3κύλινδρο, τούρμπο κινητήρα βενζίνης 1,5 λίτρων. Η μέγιστη ισχύς των 140 ίπποι και η ροπή 220 Nm ροπής, μεταφέρονται στους εμπρός τροχούς μέσω (στην έκδοση της δοκιμής μας) αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη Steptronic 7 σχέσεων. Ο Twin Power Turbo κινητήρας (με δυνατότητα επιλογής 3 στιλ οδήγησης – sport, comfort, eco pro) είναι άριστα συντονισμένος με το αυτόματο κιβώτιο (με 3 επιλογές αλλαγών – drive, sport, manual). Το αποτέλεσμα είναι η δυνατότητα να οδηγείς σβέλτα χωρίς να περιορίζεται η άνεση, καθώς το Steptronic αλλάζει σχέσεις γρήγορα και απαλά, διατηρώντας πάντα τον κινητήρα σε ένα εύρος στροφών όπου υπάρχει επαρκής ιπποδύναμη για να μεταβάλλει άμεσα την κινητική κατάσταση του βάρους 1500 κιλών οχήματος.
Πάντως, οι αξιόλογες επιδόσεις με 9.7΄΄ για τα 0-100 και τα 203 χλμ/ώρα τελικής ταχύτητας, έχουν τσουχτερό αντίτιμο στην κατανάλωση που για την διάρκεια της δοκιμής μας, έδωσε μέση τιμή 9,5 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα, αλλά αν παρασυρθείς από τις δυνατότητες της κατασκευής εύκολα θα περάσει και τα 11 λίτρα, παρά και την άψογη λειτουργία του συστήματος start/stop. Επίσης, με «ελαφρύ» πόδι, στο ταξίδι η κατανάλωση μπορεί να πέσει και στα 7 λίτρα, τιμή που και πάλι απέχει από τα 5,4 που ισχυρίζεται ο κατασκευαστής.
Από την θέση του οδηγού
Από την υπερυψωμένη θέση του οδηγού, «περικυκλωμένος» από πλούσιο εξοπλισμό, εύκολα αισθάνεσαι την σιγουριά του γεροδεμένου αμαξώματος και της σφιχτής ανάρτησης. Το μεσαίο γερμανικό SUV, είναι απόλυτα σταθερό στις μεγάλες ταχύτητες, ουδέτερο έως ελάχιστα υποστροφικό στους επαρχιακούς δρόμους και γέρνει ελάχιστα παρά το ύψος (18,3 εκ. από το έδαφος) και το μεγάλο βάρος του. Την ευθυβολία του εμπρός μέρους ακολουθεί και η «ουρά», η οποία ακολουθεί πιστά τους κατευθυντήριους τροχούς και δεν σαλεύει ούτε όταν περνά πάνω από τις όποιες ατέλειες του οδικού δικτύου. Στις ίδιες ατέλειες, δεν παράγεται κανένας θόρυβος από το αμάξωμα και τα μηχανικά μέρη, ενώ το μόνο που θα ενοχλήσει είναι ο ξερός ήχος που κάνουν τα run flat ελαστικά (225/50/18), όταν έρχονται σε επαφή με ανώμαλο οδόστρωμα.
Επίσης η ποιότητα κύλισης είναι επιπέδου …κούρσας (π.χ. Σειράς 3), ο θόρυβος του κινητήρα δεν φτάνει μέσα στην καμπίνα με κλειστά τα παράθυρα, ενώ αυτό το 3κύλινδρο σύνολο δεν παράγει κραδασμούς.
Το ελαφρύ αλλά ακριβές σύστημα διεύθυνσης, με 2 ¾ στροφές από άκρη σε άκρη, βοηθά τον οδηγό να σημαδέψει και να κινηθεί γρήγορα με το βαρύ όχημα, έχοντας εμπιστοσύνη και στα φρένα που είναι υπεράνω κριτικής. Πέραν αυτών το ύψος των 18,3 εκ. από το έδαφος, δίνει την ευχέρεια και για χωμάτινες εξορμήσεις, με απόλυτο όμως σεβασμό στα ελαστικά που δεν αρέσκονται σε περιπέτειες.
Διαβάζοντας τα παραπάνω υποθέτεις ότι η άνεση θυσιάστηκε στην αποτελεσματικότητα και την οδηγική ευχαρίστηση. Όμως όχι. Η καλορυθμισμένη ανάρτηση της Χ1, καταφέρνει να ελέγχει το όχημα χωρίς να κουράζει τους επιβάτες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι, διεκδικεί πρωτεία άνεσης. Άλλωστε ποτέ η BMW δεν έδινε προτεραιότητα στην άνεση ακόμα και στις λιμουζίνες, επιλέγοντας (και σωστά) πρώτα την οδική συμπεριφορά και την οδηγική ευχαρίστηση.
Δια ταύτα
Πέντε χρόνια μετά την παρουσίαση της σε πολλά σημεία βελτιωμένης 2ης γενιάς της Χ1, το μοντέλο παραμένει στην επικαιρότητα, χωρίς να υστερεί σε σχέση με νεότερα μοντέλα του ανταγωνισμού. Επιβλητική, ευρύχωρη, γεροδεμένη, πλούσια εξοπλισμένη, σβέλτη και με άψογη οδική συμπεριφορά, δύσκολα θα απογοητεύσει όσους την επιλέξουν, αν και τελικά απευθύνεται σε περιορισμένο αγοραστικό κοινό. Ο λόγος έχει να κάνει με την τσουχτερή τιμή, που ξεκινά από σχεδόν 32.000 ευρώ, με το αυτοκίνητο της δοκιμής μας να είναι ακριβότερο. Πάντως, θα πρέπει να εκτιμηθεί ότι, το Χ1 καλύπτει πλήρως τις ανάγκες μια οικογένειας και συνεπώς μπορεί να παίξει τον ρόλο του μοναδικού οχήματος, ενώ έχει χαμηλά τέλη κυκλοφορίας και – με προσοχή στο γκάζι – μπορεί να γίνει και οικονομικό στην κατανάλωση.
Υπέρ
- Ποιότητα κατασκευής
- Χώροι επιβατών – αποσκευών
- Κινητήρας
- Κιβώτιο
- Οδική συμπεριφορά
- Ποιότητα κύλισης
- Φρένα
- Tιμόνι
- Χαμηλά τέλη & τεκμήριο
Κατά
- Έλλειψη ρεζέρβας
- Κατανάλωση
- Τιμή
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό Crossover/SUV
- Διαστάσεις: 4.447 x 1.821 x 1.598 χλστ
- Μεταξόνιο (χλστ.) 2.670 χλστ
- Χώρος αποσκευών: 505/1550 λτ
- Ρεζερβουάρ: 51 λτ
- Βάρος: 1505 κιλά
- Κινητήρας: 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, Twin turbo, 1.499 κ.εκ.
- Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.): 140/4.500 -6.500
- Ροπή (Nm/ σ.α.λ): 220/1480 – 4.200
- Μετάδοση κίνησης: Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη, Steptronic, 7 σχέσεων
- Ανάρτηση: Εμπρός Διπλά ψαλίδια / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
- Φρένα: Εμπρός αεριζόμενοι δίσκοι / πίσω δίσκοι
- Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 11,4 μ.
- Τροχοί: 225/50/18
- Επιτάχυνση 0-100 (χλμ./ώρα): 9,7΄΄
- Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 203
- Κατανάλωση (δοκιμής): 9,5 λτ/100χλμ
- Εκπομπές CO2: 133 γρ/χλμ
Νίκος Τσάδαρης