«Το αυτοκίνητο τού μέλλοντος θα μοιάζει με το ιππήλατο αγροτικό κάρο του παρελθόντος. Ο αγρότης μπορούσε να καθοδηγήσει το άλογο και το κάρο, αλλά όταν αποκοιμιόταν, το άλογο τον γύριζε πάντα με ασφάλεια στο σπίτι».
«Επιπλέον, αν ο αγρότης προσπαθούσε να οδηγήσει το κάρο πάνω σε ένα δέντρο ή να το ρίξει σε έναν γκρεμό το άλογο αρνιόταν να υπακούσει». Η παράδοξη αυτή περιγραφή έγινε από τον Anders Eugensson, επικεφαλής των κυβερνητικών υποθέσεων στη σουηδική εταιρεία Volvo.
Τι ήθελε να πει ο ποιητής; Με λίγα λόγια, ότι η Volvo αναπτύσσει αυτόν τον καιρό οχήματα «μηδενικών θανάτων» που μπορούν να κινούνται αυτόνομα, σε βαθμό που θα είναι αδύνατο να εμπλακούν σε σύγκρουση! Το όραμά των Σουηδών είναι, μέχρι το 2020 να μην σκοτώνεται κανείς πια με τα (καινούργια) αυτοκίνητα τής Volvo.
Εξοπλισμένα με πληθώρα αισθητήρων και καθοδηγούμενα από έναν ισχυρό υπολογιστή τα αυτοκίνητα της επόμενης δεκαετίας απλά θα αρνούνται να συγκρουστούν με άλλα οχήματα ή πεζούς. Με κάμερες και αισθητήρες και λέιζερ παντού, θα εποπτεύουν το περιβάλλον όπως τουλάχιστον και ένας πολύ καλός οδηγός σε πλήρη εγρήγορση.
Μέσα στον καμπίνα των επιβατών, άλλοι αισθητήρες θα παρακολουθούν διαρκώς τον οδηγό, ελέγχοντας για παράδειγμα αν δείχνει έτοιμος να αποκοιμηθεί, ή διακρίνοντας αν έχει πιει πάνω από όριο αλκοόλ.
Τα πρώτα αυτόνομα οχήματα θα εμφανιστούν μετά το 2014. Θα είναι σε θέση να οδηγούν μέχρι την ταχύτητα των 50 χαω μόνα τους, καθώς η τεχνολογία αρχικά θα εφαρμοστεί στις πόλεις με αυξημένο κυκλοφοριακό φόρτο.
Οι επιπτώσεις της εφαρμογής αυτής της τεχνολογίας, εφόσον αποδειχθεί λειτουργική, θα μπορούσαν να είναι πολύ θετικές για τους μοτοσυκλετιστές, τους ποδηλάτες και τους ασθενέστερους κρίκους της κυκλοφορίας στην πόλη.
Θεωρητικά η τεχνολογία της Volvo μειώνει δραστικά τις πιθανότητες ενός ατυχήματος εξαιτίας της αδυναμίας του οδηγού να παρατηρήσει τον αναβάτη ή τη μοτοσυκλέτα.
Ο τελικός στόχος είναι όλα τα αυτοκίνητα στο μέλλον να επικοινωνούν μεταξύ τους ασύρματα (τέτοια τεχνολογία έχει αναπτύξει η BMW μεταξύ άλλων), ώστε να γνωρίζουν με μαθηματική ακρίβεια τη σχετική θέση τους στον δρόμο. Κατόπιν θα μπορούν να ρυθμίζουν αυτόνομα τις μεταξύ τους αποστάσεις, ώστε να κινούνται συγχρονισμένα και να αποφεύγουν τις δυνητικά επικίνδυνες διασταυρώσεις ή παραβιάσεις προτεραιότητας.
Σύμφωνα με την Volvo, η συγχρονισμένη κίνηση των αυτοκινήτων θα μπορούσε επίσης να επιφέρει μείωση της κατανάλωσης ως και 20%, αφού θα αποφεύγονται κατά το δυνατόν οι αλλαγές (αυξομειώσεις) ταχύτητας. Η επιτάχυνση ενός οχήματος είναι που απαιτεί το περισσότερο καύσιμο, ενώ με σταθερή ταχύτητα η κατανάλωση μειώνεται δραστικά.
Το ηλεκτρονικό σύστημα συγχρονισμένης κίνησης θα μπορεί να καθοδηγεί ως και έξι αρχικά αυτοκίνητα, το ένα πίσω από το άλλο.
Οι αναλυτές της βιομηχανίας πάντως εμφανίζονται σκεπτικοί. Όχι πως το σύστημα της Volvo είναι τεχνολογικά ανέφικτο, το αντίθετο. Τα προβλήματα είναι κυρίως νομικής φύσης και η αυτόνομη κίνηση ενός οχήματος παρά τις εντολές του οδηγού, θα έχει σύμφωνα με την ισχύουσα νομολογία απροσδόκητες και ίσως δυσμενείς επιπτώσεις για τον οδηγό.
Έτσι οι ενδιαφερόμενες εταιρείες προσπαθούν τώρα να πείσουν τις ευρωπαϊκές υπηρεσίες να αλλάξουν τα ισχύοντα. Θυμίζουμε ότι το συνέδριο της Βιέννης για την οδική κυκλοφορία ο οδηγός πρέπει να διατηρεί σε κάθε περίπτωση τον έλεγχο του οχήματος, κάτι που δεν θα ισχύει, εάν το σύστημα της Volvo λειτουργεί.
Ως γνωστόν η Volvo εδώ και δεκαετίες επενδύει σημαντικά στην εικόνα του «ασφαλούς αυτοκινήτου» και έχει συνεισφέρει σημαντικές τεχνολογικές καινοτομίες στην βελτίωση της ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας των τετρατρόχων, όπως για παράδειγμα τη ζώνη τριών σημείων.
Παρότι τεχνολογίες σαν κι αυτή που περιγράψαμε αναπτύσσονται και από άλλους κατασκευαστές, η σουηδική εταιρεία δείχνει να ποντάρει σε αυτή. Πέρσι πούλησε 436.000 οχήματα, αριθμό που φέτος αναμένει να μειωθεί ήδη έχει μειώσει την παραγωγή της στη Σουηδία και το Βέλγιο. Αναζητεί λοιπόν ένα κρίσιμο πλεονέκτημα, το οποίο πιστεύει ότι έχει βρει με την υιοθέτηση της τεχνολογίας μηδενικών συγκρούσεων.
Η Volvo που κλείνει φέτος τα 85 χρόνια ζωής, αγοράστηκε το 2010 από την κινεζική εταιρεία Zhejiang Geely Holding Group έναντι 1,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων.