Ο Φιλοποίμην Φίνος ήταν ο «πατριάρχης του ελληνικού κινηματογράφου» και για τους περισσότερους ηθοποιούς της εποχής εκείνης, ήταν και σαν δεύτερος πατέρας που πίστεψε στο ταλέντο τους και τους άνοιξε διάπλατα τις πόρτες των στούντιο της Finos, αλλά και της δικής του αγκαλιάς.
Ωστόσο, ο Φίνος -εκτός από διορατικός και με όραμα παραγωγός που «μυριζόταν» την επιτυχία και αρκετές φορές, ρίσκαρε γι’ αυτήν – είχε και τις άτυχες εκτιμήσεις. Κι αυτό διότι όχι μία, ούτε δύο, αλλά κάμποσες φορές, είχε πέσει έξω στις εκτιμήσεις του για ηθοποιούς και στις περισσότερες περιπτώσεις, αν δεν επέμεναν οι στενοί του συνεργάτες, όπως ο Αλέκος Σακελλάριος ή ο Γιάννης Δαλιανίδης, ενδεχομένως κάποιοι σταρ του ελληνικού κινηματογράφου να μη διέγραφαν την ίδια πορεία.
Αλλά τα λάθη είναι για τους ανθρώπους, και ο Φιλοποίμην Φίνος τα αναγνώριζε και στους ηθοποιούς που αρχικά είχε απορρίψει ή δεν πίστευε πολύ σε αυτούς, έδωσε στη συνέχεια την ευκαιρία να «χτίσουν» μια λαμπρή πορεία. Και μιλάμε για ηθοποιούς πρώτης σειράς, όπως ο Δημήτρης Χορν, ο Νίκος Κουρκουλος, η Τζένη Καρέζη, ακόμα και την οσκαρική Κατίνα Παξινού είχε απορρίψει.
Αλλά ας δούμε παρακάτω ποιοι είναι αυτοί οι ηθοποιοί και τις άγνωστες ιστορίες πίσω από την απόρριψή τους.

Δημήτρης Χορν
Ναι, συνέβη και αυτό: ο Φίνος δεν ήθελε τον Χορν για πρωταγωνιστή στην ταινία, «Αλίμονο στους νέους». Όταν ο Αλέκος Σακελλάριος τού παρέδωσε το σενάριο, ο παραγωγός ήθελε τον Ντίνο Ηλιόπουλο για τον ρόλο του Ανδρέα, ο οποίος αρνήθηκε. Ήθελε, επίσης και τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, τον οποίο είχε σε μεγάλη εκτίμηση. Ωστόσο, ο Σακελάριος επέμενε για τον Χορν, με τον Φίνο να μην τον θέλει, επειδή τον θεωρούσε «αντιεμπορικό». Ήταν, μάλιστα, ανένδοτος σε αυτό, παρόλο που ο Σακελλάριος τού είπε πως «Αν αποτύχει εισπρακτικά, θα σου δώσω εγώ όλα τα λεφτά της παραγωγής». Τελικά, ο σπουδαίος σκηνοθέτης, ο οποίος πίστευε πολύ στην ταινία, αλλά και στον Χορν, την γύρισε σε δική του παραγωγή παρέα με τους Αξαρλή και Παπαγεωργίου. Η αλήθεια είναι πως το «Αλίμονο στους νέους», εισπρακτικά δεν τα πήγε καλά, αφού έκοψε μόλις 37.302 εισιτήρια και κατατάχτηκε στην 16η θέση ανάμεσα στις 68 ελληνικές ταινίες της σαιζόν, όμως ο Χορν κέρδισε το βραβείο πρώτου αντρικού ρόλου στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και σήμερα θεωρείται μία από τις κλασικές του ελληνικού κινηματογράφου.
Ορέστης Μακρής
Αν έχουμε συνδέσει τον κορυφαίο ηθοποιό με έναν ρόλο, αυτός είναι σίγουρα του «Μεθύστακα». Σε τέτοιο σημείο, μάλιστα, που μέχρι και σήμερα, αποκαλούμε κάποιον μεθυσμένο «Ορέστη Μακρή». Και να φανταστεί κανείς πως ο Φίνος -όπως παραδέχτηκε χρόνια αργότερα στον Φρέντυ Γερμανό- δεν ήθελε τον ηθοποιό για πρωταγωνιστή, επειδή θεωρούσε πως δεν είχε τα προσόντα. Μάλιστα, παρακολουθώντας τις πρόβες, είχε πει στον Γιώργο Τζαβέλλα – ο οποίος για να τον πείσει να πει το «ναι» μπήκε με ποσοστό 25% στην παραγωγή – πως τσάμπα παιδεύεται, γιατί ο Ορέστης Μακρής είναι «κάφρος». Αλλά και σε αυτή την περίπτωση διαψεύστηκε πανηγυρικά.

Κατίνα Παξινού
Δεν θα μάθουμε ποτέ, αν θα συνέβαινε το ίδιο και με την περίπτωση της Κατίνας Παξινού, την οποία ο Φίνος δεν την ήθελε! Ναι, συνέβη και αυτό. Η μοναδική ελληνίδα ηθοποιός με Όσκαρ, είχε μόλις επιστρέψει στην Ελλάδα μετά τη θριαμβευτική της πορεία στο Χόλιγουντ και ο Αλέκος Σακελλάριος την ήθελε σαν τρελός για τον ρόλο της θείας Καλλιόπης στη ταινία του «Η Θεία από το Σικάγο». Όμως, ο Φίνος δεν είχε την ίδια άποψη, επειδή πίστευε πως η Παξινού δεν ταίριαζε στις κωμωδίες και η ταινία δεν θα είχε επιτυχία, καθώς ο κόσμος την είχε συνδέσει αποκλειστικά με το δράμα και τις τραγωδίες στην Επίδαυρο. Έτσι, στη θέση της είδαμε την Γεωργία Βασιλειάδου και μείναμε όλοι με την απορία, αν θα είχε δίκιο στην εκτίμησή του αυτή.
Τζένη Καρέζη
Η ηθοποιός υπήρξε από τα αγαπημένα παιδιά του Φίνου, με τον οποίο έκαναν μια σειρά από μεγάλες επιτυχίες. Ωστόσο, το ξεκίνημα της μακρόχρονης συνεργασίας τους δεν ήταν ιδανικό, αφού ο παραγωγός δεν ήθελε ούτε την Τζένη Καρέζη. Και ο λόγος είναι, τουλάχιστον απίστευτος, καθώς θεωρούσε ότι ήταν αλλήθωρη! Ήταν και πάλι ο Αλέκος Σακελλάριος εκείνος που επέμενε να πάρει τον ρόλο στη «Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο», που αποτέλεσε και το κινηματογραφικό της ντεμπούτο.

Βασίλης Αυλωνίτης
Παραμένουμε στην ίδια ταινία, αφού ο Φίνος δεν ήθελε ακόμη έναν ηθοποιό: τον Βασίλη Αυλωνίτη, τον οποίο θεωρούσε… καμένο χαρτί! Για την ακρίβεια, πίστευε πως ο ηθοποιός είχε αναλωθεί σε δεύτερους ρόλους, σε ταινίες δεύτερης διαλογής. Και ήταν πάλι, ο Σακελλάριος εκείνος που τον έπεισε να πει το «ναι» και δικαιώθηκε.
Νίκος Κούρκουλος
Ο Γιάννης Δαλιανίδης γυρίζει το 1961 τον «Κατήφορο» που προκαλεί αίσθηση, στα όρια του σκανδάλου εκείνη την εποχή. Ωστόσο, σκάνδαλο ήταν και η άρνηση του Φίνου να αναλάβει τον πρωταγωνιστικό ρόλο ο Νίκος Κούρκουλος, ο οποίος μέχρι τότε, είχε παίξει σε μικρότερους ρόλους ή σε αυτού του κομπάρσου. Σε κάποια από αυτές ταινίες τον είχε δει κάποτε και ο παραγωγός και δεν του άρεσε. Όταν, λοιπόν, ο Γιάννης Δαλιανίδης τον πρότεινε στον Φίνο, εκείνος τον απέρριψε χωρίς δεύτερη σκέψη. Μια μέρα όμως είδε τον Κούρκουλο σε ένα περιοδικό και είπε στον Δαλιανίδη «αυτόν θέλω για το ρόλο». Δεν τον είχε αναγνωρίσει και ο δαιμόνιος σκηνοθέτης δεν του είπε την αλήθεια. Ο Κούρκουλος πήρε τον πρωταγωνιστικό ρόλο και μετά τον «Κατήφορο» – που έκοψε 161.331 εισιτήρια και ήρθε πρώτος σε εισπράξεις το 1961 που πρωτοκυκλοφόρησε – είδε τις μετοχές του να εκτοξεύονται, ενώ ξεκίνησε και η μακρόχρονη κι επιτυχημένη συνεργασία του με τη Finos.

Μάρθα Καραγιάννη
Ήταν 20 χρονών, η όμορφη ηθοποιός, όταν πήρε το βάπτισμα του πυρός στον κινηματογράφο. Ο Γιάννης Δαλιανίδης πίστεψε στη Μάρθα Καραγιάννη από την αρχή και χρειάστηκε μεγάλη προσπάθεια για να πείσει τον Φίνο, να της δώσει μια ευκαιρία. Κι αυτό, διότι ο παραγωγός -αν και η ηθοποιός ήταν νεαρή και στο ξεκίνημά της – θεωρούσε πως είχε κιόλας προλάβει να «φθαρεί», καθώς είχε συμμετάσχει σε ταινίες δεύτερης διαλογής. Ο Δαλιανίδης τελικά τον έπεισε και σε αυτή την περίπτωση, με την Καραγιάννη τη δεκαετία του ’60 να εξελίσσεται σε σταρ των ελληνικών μιούζικαλ και «μούσα» του σκηνοθέτη.
Ρένα Βλαχοπούλου
Το 1962 το πετυχημένο μιούζικαλ «Μερικοί το προτιμούν κρύο», βρίσκεται στα σκαριά, με τον Γιάννη Δαλιανίδη να θέλει για πρωταγωνίστρια την Ρένα Βλαχοπούλου. Ωστόσο, ο Φίνος είχε αντίθετη άποψη και σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, ανάμεσα στους δύο στενούς συνεργάτες υπήρξε ο εξής διάλογος: «Μα τι τη θέλεις τώρα αυτή τη Βλαχοπούλου; Στον κινηματογράφο δεν έκανε επιτυχία», είχε πει ο παραγωγός με τον Γιάννη Δαλιανίδη να του απαντά: «Μα Φίφη μου, δεν την χρησιμοποίησαν σωστά. Έχε μου εμπιστοσύνη και θα δεις ότι θα αρέσει πολύ». Και όπως κι έγινε.

Μελίνα Μερκούρη
Η συγκεκριμένη περίπτωση διαφέρει από τις παραπάνω, καθώς δεν ξέρουμε αν είναι ξεκάθαρα για λόγους επαγγελματικούς ή προσωπικούς, η άρνηση του Φίνου να συνεργαστεί με τη Μελίνα Μερκούρη. Η ίδια είχε πει πως δεν την ήθελαν γιατί δεν τους άρεσε το στόμα της, το έβρισκαν μεγάλο και προκλητικό. «Ήταν η εποχή που οι κοπέλες έπρεπε να έχουν ένα μικρό μπουμπουκένιο στόμα, να είναι ξανθιές κι ενζενί. Εγώ ποτέ δεν ήμουν ενζενί. Δεν θεωρούσαν -ο Φίνος και όλοι- ότι θα άρεσα στο ελληνικό κοινό», είχε πει.
Ωστόσο, υπάρχει και μια δεύτερη εκδοχή, για τον λόγο που ο Φίνος δεν ήθελε και τελικά δεν συνεργάστηκε ποτέ μαζί της. Σύμφωνα με αυτήν, η Μελίνα Μερκούρη, όπως η ίδια είχε αποκαλύψει στην αυτοβιογραφία της, στα χρόνια της κατοχής, είχε σχέση με τον δωσίλογο και συνεργάτη των ναζί, Φειδία Γιαδικιάρογλου. Ο πατέρας του Φίνου εκτελέστηκε από τους Γερμανούς και ο ίδιος κυνηγήθηκε και για τον λόγο αυτό είχε βάλει τη Μελίνα στη «μαύρη λίστα» του και ποτέ κανείς δεν του άλλαξε γνώμη. Ούτε, ο Γιώργος Τζαβέλλας, την οποία ήθελε για την ταινία «Αγνή του λιμανιού» το 1952. Μάλιστα, λένε πως εξαιτίας της, ο Φίνος δεν ανέλαβε τη «Στέλλα» και το «Ποτέ την Κυριακή», δύο ταινίες που γνώρισαν ακόμα και διεθνή επιτυχία, ενώ η Μερκούρη τις «σφράγισε» με την ερμηνεία και την παρουσία της.
Βασίλης Λογοθετίδης
Και αυτή είναι μία διαφορετική περίπτωση από τις παραπάνω, καθώς ο Φίνος απέρριψε τον σπουδαίο ηθοποιό, όχι γιατί δεν τον εκτιμούσε ή δεν αναγνώριζε την αξία του, αλλά γιατί ήταν μεγάλος σε ηλικία! Συγκεκριμένα, τον «έκοψε» από την κινηματογραφική μεταφορά του «Ηλία του 16ου», που γνώριζε μεγάλη επιτυχία στο θέατρο με πρωταγωνιστή τον Βασίλη Λογοθετίδη. Ο λόγος της απόρριψης, όπως εξήγησε ο Φίνος στον Σακελλάριο ήταν η ηλικία του 60αρη τότε ηθοποιού, ο οποίος δεν θα μπορούσε να βγάλει κάποιες σκηνές, όπως το να σκαρφαλώνει στη μάντρα. Όπως είχε εξηγήσει, ο ρόλος έπρεπε να πάει σε έναν νεότερο ηθοποιό και αυτός ήταν -μετά από δική του πρόταση-ο Κώστας Χατζηχρήστος. Πάντως, ο Λογοθετίδης είχε πικραθεί από την απόρριψη, όπως φέρεται να είχε εξομολογηθεί σε συναδέλφους του.