Καταγγέλλοντας πως η κατασκευή διώρυγας που θα συνδέει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό θα έχει καταστροφικές συνέπειες για το περιβάλλον χιλιάδες πολίτες της Νικαράγουα που αντιτίθενται στο φαραωνικό αυτό έργο βγήκαν στους δρόμους και διαδήλωσαν απαιτώντας την αναστολή του.
«Όχι στη Διώρυγα», φώναζαν οι διαδηλωτές, που κατηγόρησαν τον πρόεδρο Ντανιέλ Ορτέγα ότι ξεπουλάει την πατρίδα με αυτό το έργο, που έχει ανατεθεί στην κινεζική εταιρεία Hong Kong Nicaragua Development Investment (HKND).
Ανεμίζοντας σημαίες της Νικαράγουας και φωνάζοντας το σύνθημα «έξω οι Κινέζοι», οι πολέμιοι του έργου συγκεντρώθηκαν από διάφορες περιοχές της χώρας για να διαδηλώσουν στη Χουιγκάλπα, σε απόσταση περίπου 140 χλμ. νοτιοανατολικά από την πρωτεύουσα Μανάγκουα.
Πρόκειται για την 47η διαδήλωση μετά την έναρξη του έργου, το κόστος του οποίου εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 50 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ, σύμφωνα με τους οργανωτές της, προσέλκυσε τον μεγαλύτερο αριθμό συμμετεχόντων μέχρι τώρα: 15.000 ανθρώπους. Οι αρχές δεν επιβεβαίωσαν τον αριθμό αυτό.
Οι διαδηλωτές, στην πλειονότητά τους αγρότες που καλλιεργούν εδάφη που βρίσκονται στην εκτιμώμενη πορεία της διώρυγας, υποστηρίζονται από βουλευτές κομμάτων της αντιπολίτευσης, οργανώσεις προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και οικολογικές οργανώσεις.
Η HKND, μια μάλλον άγνωστη κινεζική εταιρεία με έδρα το Χονγκ Κονγκ, εξασφάλισε τον Ιούλιο του 2013 από την κυβέρνηση του προέδρου Ορτέγα μια σύμβαση παραχώρησης διάρκειας 50 ετών, η οποία μπορεί να ανανεωθεί, για την κατασκευή και την εκμετάλλευση της θαλάσσιας οδού που θα συνδέει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό.
Η κατασκευή της διώρυγας μήκους 278 χλμ., η οποία θα ανταγωνίζεται τη διάσημη γειτονική Διώρυγα του Παναμά, προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί το 2019. Τα έργα εγκαινιάστηκαν την 22η Δεκεμβρίου του 2014. Τα έργα εκσκαφής για τη διάνοιξη της διώρυγας προβλέπεται να αρχίσουν το 2016.
Το έργο αναμένεται να περάσει από τη λίμνη Κοσίμπολκα—τη δεύτερη μεγαλύτερη φυσική δεξαμενή γλυκού νερού στη Λατινική Αμερική. Εκτιμάται εξάλλου ότι θα εκτοπίσει περίπου 30.000 ανθρώπους.
Οι αβεβαιότητες όσον αφορά το σχέδιο για την κατασκευή της διώρυγας, ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομών στον κόσμο, παραμένουν αρκετές: οι πραγματικοί επενδυτές είναι άγνωστοι, δεν προκηρύχθηκε διεθνής μειοδοτικός διαγωνισμός, ενώ ως ακόμη και σήμερα, η πορεία της διώρυγας δεν είναι γνωστή επακριβώς.