Τον αποκαλούν σύγχρονο Ιντιάνα Τζόουνς, με τον οποίο ο πρωταγωνιστής αυτής της ιστορίας μοιράζεται και κάποιες αναζητήσεις. Εύκολα θα μπορούσαμε ωστόσο να τον χαρακτηρίσουμε και Σέρλοκ Χόλμς. Είναι ο 59χρονος Blaine Alan Gibson που είδε το όνομά του και πάλι να δημοσιεύεται στον Τύπο σε όλο τον κόσμο στις αρχές του χρόνου, όταν βρήκε συντρίμμια του Boeing 777 της πτήσης 370 των Malaysian Airlines, του μοιραίου αεροσκάφους που χάθηκε από τα ραντάρ λίγο μετά την απογείωσή του στις 8 Μαρτίου του 2014 παρασύροντας στο θάνατο 239 ανθρώπους. Ο 59χρονος εργάστηκε με συνέπεια και αφοσίωση για να φτάσει στις αρχές το κομμάτι που είχε βρει και στη συνέχεια εξακολούθησε να ασχολείται με αυτό το αεροπορικό μυστήριο, διεξάγοντας τη δική του -άνευ αμοιβής- έρευνα σε 12 χώρες για να βρει ίχνη του αεροσκάφους που εξαφανίστηκε. Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ο Gibson αφοσιώνεται σε μια υπόθεση, ένα μυστήριο όπως αυτό της πτήσης 370, γράφει το BBC. Έχει ταξιδέψει στη Γουατεμάλα και το Μπελίζ αναπτύσσοντας τη δική του θεωρία για την εξαφάνιση του πολιτισμού των Μάγια. Έχει φτάσει μέχρι τη Σιβηρία αναζητώντας τα αίτια της μυστηριώδους έκρηξης στην τάιγκα της περιοχής Tunguska που ισοπέδωσε δύο τετραγωνικά χιλιόμετρα δάσους το 1908. Και έχει αναζητήσει, όπως ο κινηματογραφικός Ιντιάνα Τζόουνς, τα ίχνη της Κιβωτού της Διαθήκης σε άγνωστα μονοπάτια της Αιθιοπίας. Ποιος είναι ο Gibson; Είναι δύσκολο να ταιριάξει επακριβώς σε μια περιγραφή. Είναι δικηγόρος αλλά δεν έχει ποτέ ασκήσει τη δικηγορία. Είναι επιχειρηματίας αλλά δεν τον ενδιαφέρει και τόσο να βγάλει λεφτά. Είναι ταξιδιώτης αλλά δεν ενδιαφέρεται και τόσο να δει τα αξιοθέατα- αντ’ αυτού αναζητεί την αλήθεια. Το βρετανικό δίκτυο εντόπισε τον Gibson στις Μαλδίβες, όπου συνεχίζει τις έρευνές του για την τύχη της πτήσης 370, φιλοδοξώντας να λύσει ένα από τα μεγαλύτερα σύγχρονα μυστήρια. «Γεννήθηκα στο Σαν Φρανσίσκο και πάντα αγαπούσα τα ταξίδια. Μάζευα φανατικά τα τεύχη του National Geographic και από μικρός ήθελα να μαθαίνω πού βρίσκεται η κάθε χώρα και ποια είναι η πρωτεύουσά της. Είχα από νωρίς αποφασίσει πως ήθελα να τις επισκεφθώ όλες και θα το κάνω, μου έχουν απομείνει 18 χώρες. Η Μοζαμβίκη ήταν η 177η χώρα που επισκεπτόμουν και όσο βρισκόμουν εκεί βρήκα ένα τμήμα από Boeing 777», αφηγείται στο BBC. «Ταξιδεύω σχεδόν συνέχεια, κάποτε ταξίδευα το μισό χρόνο αλλά από τότε που πούλησα το οικογενειακό μας σπίτι στην Καλιφόρνια και άρχισα να ασχολούμαι με την πτήση 370, πλέον ταξιδεύω ασταμάτητα. Θέλω να συνεχίσω να αναζητώ συντρίμμια της πτήσης, αυτή είναι η τωρινή μου περιπέτεια».
Το πρώτο μυστήριο
Το πρώτο μεγάλο μυστήριο που θέλησε να λύσει ήταν τι απέγινε ο πολιτισμός των Μάγια. Όπως εξομολογείται το ενδιαφέρον του ξύπνησε η ταινία «Κυνηγοί της Χαμένης Κιβωτού» που προβλήθηκε τη δεκαετία του ’80. Τότε πήγε στο Μπελίζ και τη Γουατεμάλα, μεταξύ 1984 και 1992, συμμετέχοντας εθελοντικά σε αρχαιολογικές έρευνες. «Ανακαλύψαμε κάποια κρανία μέσα σε σπηλιές στο Μπελίζ, είχαν στα δόντια οψιάνο που έδειχνε πως τα κρανία ανήκαν σε βασιλείς, ευγενείς και ιερείς. Συμπεράναμε πως πρέπει να έγινε κάποια εξέγερση, οι άνθρωποι στα βουνά και τη ζούγκλα κουράστηκαν να υπηρετούν υψηλόβαθμους ιερείς. Τους ανέτρεψαν, κατέβηκαν στην ακτή, άρχισαν το εμπόριο και πλούτισαν. Οι Μάγια δεν μπήκαν σε κάποιο διαστημόπλοιο κι εξαφανίστηκαν, απλώς ανέβηκαν κοινωνικά», είναι η θεωρία του. Οι ειδικοί δεν αποδέχθηκαν το σενάριο αυτό αλλά ο Gibson δεν ενδιαφερόταν ούτως ή άλλως για την αποδοχή. Όπως λέει, ήθελε να μάθει για τον εαυτό του.
«Η Κιβωτός είναι στην Αιθιοπία»
Το ενδιαφέρον για την Κιβωτό της Διαθήκης προέκυψε από την ταινία με τον Ιντιάνα Τζόουνς. «Ταξίδεψα στην Αιθιοπία το 2011 και διαπίστωσα πως η θρησκεία των κοπτών χριστιανών επικεντρωνόταν στην κιβωτό και όχι στον σταυρό ή τη σταύρωση και τα θεία μυστήρια, Κάθε εκκλησία στην Αιθιοπία έχει και μια ρέπλικα που εμφανίζει για το φεστιβάλ Timkat τον Ιανουάριο. Αναρωτήθηκα γιατί αυτή η χώρα να έχει τέτοια εμμονή με την Κιβωτό; Είχα διαβάσει πως η Κιβωτός είχε μεταφερθεί στην Αιθιοπία και οι Αιθίοπες επιμένουν πως βρίσκεται στο Aksum, μια μικρή πόλη κοντά στα σύνορα με την Ερυθραία. Δεν πιστεύω πως όλα αυτά ανήκουν μόνο στη σφαίρα του φολκλόρ, όταν κάτι είναι τόσο κυρίαρχο συνήθως υπάρχει και κάποια πραγματική ιστορική βάση γι’ αυτό», λέει. «Οπότε πιστεύω πως όντως η Κιβωτός είναι στην Αιθιοπία. Οι Αιθίοπες λένε σε όλους πως βρίσκεται στο μοναστήρι στο Aksum και φυλάσσεται από έναν μοναχό που δεν μπορεί ποτέ να βγει έξω ούτε να μιλήσει σε κανέναν. Είναι ο φρουρός της Κιβωτού. Τον αναζήτησα αλλά αν λένε όλοι πως είναι κάπου, πιθανότατα δεν είναι εκεί. Είναι πιθανώς μια ψεύτικη Κιβωτός. Δεν μπορείς να πλησιάσεις το μέρος ούτε σε απόσταση 60 μέτρων λόγω των μέτρων ασφαλείας, δεν μπορείς ούτε να δεις μέσα στο κτίριο». Ο Graham Hancock, συγγραφέας του «Sign and the Seal: The Quest for the Lost Ark of the Covenant», πιστεύει πως η Κιβωτός έμεινε στην Αίγυπτο και στη συνέχεια μέσω του Νείλου έφτασε στη λίμνη Tana στην Αιθιοπία, που είναι η πηγή του Νείλου. Ο Gibson έφτασε και εκεί. «Πήγα με βάρκα στο μοναστήρι Τana Kirkos. Κατά παράξενο τρόπο το GPS μου δεν δούλευε εκεί παρότι δούλευε παντού. Κάθε φορά που έβγαζα μια φωτογραφία απεικονιζόταν μια αύρα και σαν να διαχεόταν το φως. Η πυξίδα μου έπαιζε. Ο ιερέας μου έδειξε κάποια αντικείμενα που υποτίθεται πως συνοδεύουν την Κιβωτό αλλά κι εκείνος υποστήριξε πως η Κιβωτός είναι στο Aksum- αν και πρόσθεσε πως έγιναν τρία ακριβή αντίγραφα της Κιβωτού. Στη συνέχεια η αυθεντική και τα αντίγραφα μοιράστηκαν σε τέσσερα μοναστήρια, στο Aksum, το Tana Kirkos και άλλα δύο. Σύμφωνα με τον ιερέα αυτόν η πραγματική Κιβωτός φέρει τις πλάκες με τις δέκα εντολές γραμμένες στα εβραϊκά ενώ στα αντίγραφα οι πλάκες είναι γραμμένες στα αμαρικά. Εγώ ήθελα να δω την αυθεντική κι έστειλα εκεί τον φίλο μου αφότου έφυγα. Εκείνος τους μίλησε ξανά και του έδωσαν κάποια χειρόγραφα. Ο ηγούμενος στο Tana Kirkos, ένας πολύ μεγάλος σε ηλικία άνδρας που κανείς ποτέ δεν καταφέρνει να δει, εμφανίστηκε στο δωμάτιο του φίλου μου τη νύχτα και του είπε: ‘Έρχεται μια βάρκα, πάρ’ την και μην ξαναγυρίσεις εδώ’. Οπότε, θεωρώ πως έφτασα κοντά».
Η εξαφάνιση της πτήσης
Και φτάνουμε έτσι στην εξαφάνιση της πτήσης 370. «Ήμουν στη φάση που πουλούσα το σπίτι μου στην Καλιφόρνια και ξεσκόνιζα αναμνήσεις και φωτογραφίες», αφηγείται. «Τότε άκουσα για το αεροσκάφος, έμαθα πως είχε πετάξει για επτά ώρες, είχε φτάσει από τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας στον Ινδικό Ωκεανό και μετά εξαφανίστηκε. Με συνεπήρε, η φαντασία μου γέμισε γεωγραφία, αεροπλοΐα, τρομοκρατία, ταξίδια, όλα μαζί. Άκουσα πως υπήρχαν άνθρωποι που είχαν δει το αεροπλάνο στις Μαλδίβες αλλά τις αναφορές τους τις παρέβλεψαν επειδή οι δορυφόροι είχαν δείξει πως το αεροπλάνο είχε πάει νότια. Τότε σκέφτηκα, γιατί να μην ακούσουμε τους μάρτυρες; Μπορεί να υπήρχαν και επιζώντες στα ζεστά νερά κοντά στις Μαλδίβες. Γι’ αυτό είμαι εδώ τώρα, για να ψάξω κι αυτές τις πτυχές. Συνάντησα πολλούς ψαράδες και η μαρτυρία τους ήταν πολύ αξιόπιστη. Μου είπαν πως είδαν ένα αεροσκάφος, λευκό μπλε και κόκκινο να πετά χαμηλά πάνω από το νησί τους σε ώρα που πράγματι θα του τελείωναν τα καύσιμα, αν είχε κατευθυνθεί προς τα εκεί. Το αεροπλάνο αυτό δεν αναγνωρίστηκε. Αν τα ‘μάτια’ των ραντάρ κάνουν λάθος, για οποιοδήποτε λόγο, τα μάτια των ψαράδων μπορεί να έχουν δίκιο. Μπορεί να ήταν η πτήση 370, ταίριαζε στην περιγραφή». Η έρευνά του άρχισε τον Μάρτιο του 2015, ένα χρόνο μετά την εξαφάνιση του αεροσκάφους. Η επίσημη έρευνα στα ανοιχτά των ακτών της Αυστραλίας- που βασίζεται στις πληροφορίες από δορυφόρους- δεν βρήκε απολύτως τίποτα.