Χρονιά ανατροπών και ριζικών ανακατατάξεων είναι το 2016 για το λιανεμπόριο και όπως όλα δείχνουν στον κλάδο σημειώνεται συγκέντρωση δυνάμεων, ενώ ιστορικές σελίδες περνούν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης καταγράφονται αλλαγές, όπως η βιαστική φυγή της γερμανικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Aldi το 2010, το λουκέτο της Ατλάντικ το 2011 και την αποχώρηση της γαλλικής Carrefour από την Ελλάδα με την πώληση του ποσοστού της στον Όμιλο Μαρινόπουλου. Η εξαγορά της Βερόπουλος από την Μetro του Ομίλου Παντελιάδη, αλλά και η συνένωση δυνάμεων της Σκλαβενίτης με την Μαρινόπουλος δημιουργούν, τα δύο νέα ισχυρά σχήματα στην αγορά, με την ΑΒ Βασιλόπουλος, αλλά και τη Μασούτης, να συμπληρώνουν την «σκακιέρα». Βέβαια ισχυρός παίκτης παραμένουν τα Lidl, ενώ οι ανακατατάξεις θα συνεχιστούν στον κλάδο. Οι μικρότερες αλυσίδες όπως ο ΕΛΟΜΑΣ (Ελληνικός Όμιλος Αλυσίδων Σουπερμάρκετ, που απαρτίζεται από 35 αλυσίδες και διαθέτει 500 καταστήματα) και ο ΕΛΕΤΑ (Ελληνική Εταιρία Αγορών και με την επωνυμία Proton), ο οποίος απαρτίζεται από 380 επιχειρήσεις λιανικής πώλησης τροφίμων με 793 σημεία πώλησης) ετοιμάζουν τις κινήσεις τους. Εκτός παιχνιδιού δεν θα μείνουν η επιχείρηση «Αφοί Καρυπίδη ΑΕΕΕ» (πρώην «Αρβανιτίδης»), ενώ η αγορά περιμένει τις κινήσεις των ελληνικών αλυσίδων της Μασούτης και της Γαλαξίας. Καταστήματα σουπερμάρκετ αναμένεται να κλείσουν μέσα στο προσεχές διάστημα, κάτι ανάλογο με αυτό που συνέβη με τις τράπεζες, όταν ξεκίνησε η συγκέντρωση του κλάδου. Ήδη ο Α. Παντελιάδης της Metro, ανακοίνωσε ότι 19 καταστήματα τη Βερόπουλος τα οποία είναι μικρά και ζημιογόνα και δεν υπάρχει περιθώριο να εξυγίανσης τους θα κλείσουν, ωστόσο η εταιρεία θα προχωρήσει στο άνοιγμα νέων καταστημάτων. Οι συμφωνίες που αλλάζουν τον χάρτη των σούπερ μάρκετ
Ο Βερόπουλος γίνεται Μy Market
Οι κινήσεις του Σκλαβενίτη με τον Μαρινόπουλο και τα Makro
Ο «Μασούτης» ετοιμάζεται για Αθήνα
Η πίτα των 9 δισ. ευρώ
Ο κλάδος των super markets αποτελεί έναν από τους πιο δυναμικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας με μια πίτα της τάξεως των 9 δισ. ευρώ. Στη συγκεκριμένη αγορά δραστηριοποιείται μεγάλος αριθμός εταιρειών, οι κυριότερες εκ των οποίων ελέγχουν γνωστές και εδραιωμένες αλυσίδες καταστημάτων. Ο έντονος ανταγωνισμός που παρατηρείται μεταξύ των επιχειρήσεων, σε συνδυασμό με τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες που κυριάρχησαν στη χώρα τα τελευταία χρόνια, επηρέασαν τη συνολική ζήτηση και οδήγησαν τις εταιρείες στην αναζήτηση νέων στρατηγικών ανάπτυξης. Οι κυριότερες επιπτώσεις της κρίσης αποτυπώνονται στην αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς και τη μείωση της αξίας του μέσου καλαθιού αγορών. Σύμφωνα με την ΙCAPη αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς εκφράζεται με τη στροφή σε λιγότερα και φθηνότερα προϊόντα, όπως για παράδειγμα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Επιπλέον, συνεχώς μεγαλύτερο ποσοστό καταναλωτών ελαχιστοποιεί τις παρορμητικές αγορές και συγκρίνει τις τιμές των προϊόντων στα καταστήματα, αναζητώντας το βέλτιστο συνδυασμό μεταξύ κόστους και αξία. Αξιοσημείωτη είναι, επίσης, η τάση προτίμησης των ελληνικών προϊόντων. Οι συνολικές πωλήσεις του κλάδου των super markets και cash & carry παρουσίασαν πτωτική πορεία, με μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης 4,1% την τετραετία 2010-2013, έπειτα από διαχρονική αύξηση επί σειρά ετών. Το 2014 υπήρξε αναστροφή του κλίματος (+1,6%), αλλά σύμφωνα με εκτιμήσεις το 2015 ο κλάδος συρρικνώθηκε κατά 3% περίπου. Σε κάθε περίπτωση όμως, ο κλάδος των super markets αποτελεί έναν από τους πιο ισχυρούς και «ανθεκτικούς» τομείς της ελληνικής οικονομίας και έχει επηρεαστεί συγκριτικά λιγότερο από την οικονομική κρίση σε σχέση με άλλους κλάδους. Δείτε όλα τα θέματα του Weekend