Χρονιά ανατροπών και ριζικών ανακατατάξεων είναι το 2016 για το λιανεμπόριο και όπως όλα δείχνουν στον κλάδο σημειώνεται συγκέντρωση δυνάμεων, ενώ ιστορικές σελίδες περνούν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης καταγράφονται αλλαγές, όπως η βιαστική φυγή της γερμανικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Aldi το 2010, το λουκέτο της Ατλάντικ το 2011 και την αποχώρηση της γαλλικής Carrefour από την Ελλάδα με την πώληση του ποσοστού της στον Όμιλο Μαρινόπουλου. Η εξαγορά της Βερόπουλος από την Μetro του Ομίλου Παντελιάδη, αλλά και η συνένωση δυνάμεων της Σκλαβενίτης με την Μαρινόπουλος δημιουργούν, τα δύο νέα ισχυρά σχήματα στην αγορά, με την ΑΒ Βασιλόπουλος, αλλά και τη Μασούτης, να συμπληρώνουν την «σκακιέρα». Βέβαια ισχυρός παίκτης παραμένουν τα Lidl, ενώ οι ανακατατάξεις θα συνεχιστούν στον κλάδο. Οι μικρότερες αλυσίδες όπως ο ΕΛΟΜΑΣ (Ελληνικός Όμιλος Αλυσίδων Σουπερμάρκετ, που απαρτίζεται από 35 αλυσίδες και διαθέτει 500 καταστήματα) και ο ΕΛΕΤΑ (Ελληνική Εταιρία Αγορών και με την επωνυμία Proton), ο οποίος απαρτίζεται από 380 επιχειρήσεις λιανικής πώλησης τροφίμων με 793 σημεία πώλησης) ετοιμάζουν τις κινήσεις τους. Εκτός παιχνιδιού δεν θα μείνουν η επιχείρηση «Αφοί Καρυπίδη ΑΕΕΕ» (πρώην «Αρβανιτίδης»), ενώ η αγορά περιμένει τις κινήσεις των ελληνικών αλυσίδων της Μασούτης και της Γαλαξίας. Καταστήματα σουπερμάρκετ αναμένεται να κλείσουν μέσα στο προσεχές διάστημα, κάτι ανάλογο με αυτό που συνέβη με τις τράπεζες, όταν ξεκίνησε η συγκέντρωση του κλάδου. Ήδη ο Α. Παντελιάδης της Metro, ανακοίνωσε ότι 19 καταστήματα τη Βερόπουλος τα οποία είναι μικρά και ζημιογόνα και δεν υπάρχει περιθώριο να εξυγίανσης τους θα κλείσουν, ωστόσο η εταιρεία θα προχωρήσει στο άνοιγμα νέων καταστημάτων. Οι συμφωνίες που αλλάζουν τον χάρτη των σούπερ μάρκετ
Ο Βερόπουλος γίνεται Μy Market
Ο Όμιλος Metro (Μy Market), αναλαμβάνει πλέον τα ηνία της Βερόπουλος. Το νέο σχήμα που θα προκύψει από την εξαγορά της Βερόπουλος από τη Metro, στοχεύει σε τζίρο 1,5 δισ. ευρώ σε βάθος τριετίας και στην πρόσληψη 1.000 νέων εργαζόμενων. Το νέο ισχυρό σχήμα θα διαθέτει δίκτυο άνω των 240 καταστημάτων σούπερ μάρκετ και 50 cash and carry. Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Βερόπουλος, η οποία μεσουράνησε επί δεκαετίες μέσα στο χρόνο θα αποτελεί παρελθόν, καθώς όλα τα καταστήματά της «Βερόπουλος» θα μετονομαστούν σταδιακά σε My Market μέχρι το τέλος του 2016, ξεκινά η ανακαίνιση 120 καταστημάτων αλλά και το κλείσιμο 19, τα οποία είναι ζημιογόνα, χωρίς ωστόσο να χαθούν θέσεις εργασίας. Η Βερόπουλος, ιστορική εταιρεία, η οποία ίδρυσε το πρώτο της κατάστημα το 1973 επιχείρησε αρχικά να συνεργαστεί με τον «Σκλαβενίτη», ωστόσο η συμφωνία δεν προχώρησε και πέρασε στο άρμα της Metro. Επιπλέον, ξεκινάει πόλεμος τιμών, καθώς στα σχέδια είναι η μείωση κατά 4,5% με 5% στις τιμές στα ράφια της εταιρείας.
Οι κινήσεις του Σκλαβενίτη με τον Μαρινόπουλο και τα Makro
Το deal του Σκλαβενίτη με τον Μαρινόπουλο ήταν μία κίνηση που ομολογουμένως προκάλεσε έκπληξη στην αγορά. Οι δύο πλευρές ανακοίνωσαν τη σύσταση κοινής εταιρίας, με σκοπό τη λειτουργία και ανάπτυξη hypermarkets σε όλη την Ελλάδα. Η νέα εταιρεία θα διαχειρίζεται κατ’ αρχήν τη λειτουργία των 33 hypermarkets, συνολικής έκτασης 160.000 τμ., που διαθέτει σήμερα η Μαρινόπουλος σε μεγάλα αστικά κέντρα, και θα προχωρήσει μελλοντικά σε περαιτέρω ανάπτυξη του εν λόγω δικτύου. Τα καταστήματα αυτά απασχολούν σήμερα πάνω από 3.000 εργαζόμενους και ο κύκλος εργασιών τους ανήλθε το 2015 σε 325 εκατ. περίπου. Η συμμετοχή των δύο Ομίλων στο μετοχικό κεφάλαιο και το Δ.Σ. της νέας εταιρίας θα είναι 50%-50%. Ο Σκλαβενίτης, εν μέσω κρίσης και με βασικό σύμμαχο της πιστώτριες τράπεζες κατάφερε να εξαγοράσει τις αλυσίδες Makro και Χαλκιαδάκη προσθέτοντας πάνω από 400 εκατ. ευρώ επιπλέον στον τζίρο. Από το ποσό των κεφαλαίων 600 εκατ. ευρώ το deal των δύο ομίλων, περί τα 150 εκατ. ευρώ θα καταβάλει η Σκλαβενίτης για τη συμμετοχή της στην κοινή εταιρεία, καθώς η αποτίμηση της ακίνητης περιουσίας της κοινής εταιρείας ανέρχεται περίπου στα 150 εκατ. ευρώ, δεδομένου ότι βάσει των όσων προβλέπει η συμφωνία η συμμετοχή των δύο εταιρειών στο νέο σχήμα θα είναι ισοβαρής. Σημειώνεται ότι ο Σκλαβενίτης προχώρησε σε συμφωνία με την Grivalia για την εκμίσθωση των καταστημάτων. Δηλαδή η Grivalia αγόρασε ακίνητα από τον όμιλο Σκλαβενίτη και τα νοίκιασε ταυτόχρονα.. Η συμφωνία αφορά ακίνητα συνολικής επιφάνειας 100.000 τ.μ. περίπου, από την Grivalia έναντι τιμήματος 60 εκατ. ευρώ και την ταυτόχρονη εκμίσθωση τους στη Makro έναντι αρχικού ετήσιου μισθώματος 5,7 εκατ. ευρώ. Το χαρτοφυλάκιο αποτελείται από δύο ακίνητα στην Αθήνα, δύο στη Θεσσαλονίκη και από ένα στο Ηράκλειο Κρήτης, στην Πάτρα, στην Λάρισα, στον Βόλο και στην Ξάνθη.
Ο «Μασούτης» ετοιμάζεται για Αθήνα
Κάθοδο της στην Αθήνα, προετοιμάζει η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Μασούτης» η οποία αναζητά να εξαγοράσει μικρομεσαίο όμιλο με τζίρο της τάξης των 50 εκατ. ευρώ. Η αλυσίδα που ιδρύθηκε το 1976 από τον Διαμαντή Μασούτη είναι leader στη Βόρεια Ελλάδα. Σήμερα η αλυσίδα διαθέτει 260 καταστήματα (241 λιανική και 19 cash & carry από τον Έβρο μέχρι τη Χαλκίδα) και έχει 6.300 εργαζόμενους.
Η πίτα των 9 δισ. ευρώ
Ο κλάδος των super markets αποτελεί έναν από τους πιο δυναμικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας με μια πίτα της τάξεως των 9 δισ. ευρώ. Στη συγκεκριμένη αγορά δραστηριοποιείται μεγάλος αριθμός εταιρειών, οι κυριότερες εκ των οποίων ελέγχουν γνωστές και εδραιωμένες αλυσίδες καταστημάτων. Ο έντονος ανταγωνισμός που παρατηρείται μεταξύ των επιχειρήσεων, σε συνδυασμό με τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες που κυριάρχησαν στη χώρα τα τελευταία χρόνια, επηρέασαν τη συνολική ζήτηση και οδήγησαν τις εταιρείες στην αναζήτηση νέων στρατηγικών ανάπτυξης. Οι κυριότερες επιπτώσεις της κρίσης αποτυπώνονται στην αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς και τη μείωση της αξίας του μέσου καλαθιού αγορών. Σύμφωνα με την ΙCAPη αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς εκφράζεται με τη στροφή σε λιγότερα και φθηνότερα προϊόντα, όπως για παράδειγμα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Επιπλέον, συνεχώς μεγαλύτερο ποσοστό καταναλωτών ελαχιστοποιεί τις παρορμητικές αγορές και συγκρίνει τις τιμές των προϊόντων στα καταστήματα, αναζητώντας το βέλτιστο συνδυασμό μεταξύ κόστους και αξία. Αξιοσημείωτη είναι, επίσης, η τάση προτίμησης των ελληνικών προϊόντων. Οι συνολικές πωλήσεις του κλάδου των super markets και cash & carry παρουσίασαν πτωτική πορεία, με μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης 4,1% την τετραετία 2010-2013, έπειτα από διαχρονική αύξηση επί σειρά ετών. Το 2014 υπήρξε αναστροφή του κλίματος (+1,6%), αλλά σύμφωνα με εκτιμήσεις το 2015 ο κλάδος συρρικνώθηκε κατά 3% περίπου. Σε κάθε περίπτωση όμως, ο κλάδος των super markets αποτελεί έναν από τους πιο ισχυρούς και «ανθεκτικούς» τομείς της ελληνικής οικονομίας και έχει επηρεαστεί συγκριτικά λιγότερο από την οικονομική κρίση σε σχέση με άλλους κλάδους. Δείτε όλα τα θέματα του Weekend