Όπως ξέρουμε από την Ιστορία, οι πόλεμοι ήταν συνήθως ανδρική υπόθεση, καθώς στις αιματοχυσίες το ανδρικό στοιχείο είχε πρωταγωνιστικό ρόλο. Αλλά όχι αποκλειστικό! Πολλές γυναίκες πολεμίστριες έμειναν θρύλοι στις τέσσερις γωνιές της οικουμένης και η Βοαδίκεια των Κελτών στέκει εδώ ορόσημο. Στην άλλη ακριβώς πλευρά του κόσμου έζησε όμως μια εξίσου ικανή μαχήτρια που έμεινε στην ιστορία της Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου όταν έκοψε καβάλα στο άλογό της το κεφάλι του δυνατότερου σαμουράι του αντίπαλου στρατού, κάνοντας άπαντες να αναγνωρίσουν την ικανότητά της στη μάχη. Το όνομά της ήταν Τομόε Γκοτσέν και κάποτε στο άκουσμά του και μόνο θα ριγούσαν όλοι οι σαμουράι της μεσαιωνικής Ιαπωνίας. Στην οποία βέβαια μόνο ασυνήθιστες δεν ήταν οι γυναίκες πολεμίστριες, οι φοβερές όνα μπουγκέισα, άψογα εκπαιδευμένες μαχήτριες και πιστές στον Κώδικα Μπουσίντο και το ναγκινάτα (κοντάρι με κυρτή λεπίδα στην άκρη του), αλλά και φαρμακερές με το τόξο στα χέρια. Παρά το γεγονός ότι ο ρόλος τους ήταν πρωτίστως αμυντικός, να υπερασπίζονται τα σπιτικά και τις πατρίδες τους δηλαδή από τις ακόρεστες ορέξεις των αντίπαλων σογκούν, η Τομόε ήταν σταθερό μέλος του φεουδαρχικού στρατού του σογκουνάτου της, μιας και ήταν ένα θανάσιμο εργαλείο που κρίμα ήταν να μένει στο σπίτι! Ο κινούμενος θάνατος του 12ου αιώνα πετσόκοψε ό,τι βρήκε στον δρόμο του για το σταριλίκι των σαμουράι, αφήνοντας κομμένα κεφάλια και ακρωτηριασμένα σώματα στο διάβα της. Η θητεία της στον οργανωμένο μισθοφορικό στρατό ήταν πράγματι μοναδική στα χρονικά της μεσαιωνικής Ιαπωνίας, αναγκάζοντας τους συγχρόνους της να την απαλλάξουν από τον ρόλο της όνα μπουγκέισα, της αμυντικής μαχήτριας δηλαδή που έπιανε τα όπλα από ανάγκη, και να την τιμούν ως πολεμοχαρή και επιθετική όνα μούσα. Και βέβαια, παρά το γεγονός ότι οι περισσότερες απεικονίσεις τη δείχνουν να κρατά το σταθερό όπλο των όνα μπουγκέισα, το ναγκινάτα, οι σύγχρονοί της ήξεραν καλά ότι η Τομόε προτιμούσε το παραδοσιακό κατάνα των σαμουράι και το τόξο, καθώς πολεμούσε σαν άντρας. Και μάλιστα σαν χίλιοι από δαύτους! Όπως μας παραδίδεται, η Τομόε δεν ήταν γέννημα του θρύλου αλλά τρόμος με σάρκα και οστά. Άρτια εκπαιδευμένη μηχανή του θανάτου, άσος πάνω στη σέλα και πειθαρχημένη ως εκεί που δεν πάει, η Γκοτσέν άφησε μια διαχρονική κληρονομιά στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου και έγινε συνώνυμη της γυναικείας περιπέτειας με τον πόλεμο. Ακόμα πιο ιδιαίτερο είναι το γεγονός ότι η αυστηρή και πατριαρχική τάξη των σαμουράι τη δέχτηκε στις τάξεις της, γεννώντας ένα σύμβολο γυναικείας χειραφέτησης σε περιόδους που ο ρόλος της γυναίκας παραήταν περιορισμένος κοινωνικά. Παρά το γεγονός ότι η αρχαιολογική σκαπάνη έχει φέρει στο φως αναρίθμητους γυναικείους σκελετούς στα πεδία των ιαπωνικών μαχών, οι ιστορικοί τις παρέλειπαν συνήθως από τις μαρτυρίες τους. Και ήταν η Τομόε αυτή που θα ανάγκαζε να ξαναγραφούν τα ιστορικά εγχειρίδια της φεουδαρχικής Ιαπωνίας, καθώς αυτή την πολεμίστρια όφειλαν όλοι να την αναγνωρίσουν ως ισότιμη με τους άντρες. Κι έτσι στον Πόλεμο Γκενπέι (1180-1185) ανάμεσα στις φατρίες Ταΐρα και Μιναμότο, ένας γυναικείος θρύλος θα γεννιόταν όταν κάποια Τομόε Γκοτσέν όρμησε με το άλογό της μέσα στις εχθρικές γραμμές, επιτέθηκε στον καλύτερο πολεμιστή των αντιπάλων, τον έριξε από το άλογό του και τον αποκεφάλισε με μια αστραπιαία κίνηση…
Πρώτα χρόνια
Η «πολεμίστρια που άξιζε σαν χίλιους»
Τελευταία χρόνια