«Η πολιτική είναι ένα πανάκριβο σπορ» δηλώνουν όσοι έχουν βρεθεί στα κοινοβουλευτικά έδρανα και όσο περνάει ο καιρός αποδεικνύεται στην πράξη ακόμη πιο δαπανηρό. Έχετε αναλογιστεί πόσα χρήματα θα πρέπει να ξοδέψει ένας υποψήφιος ενόψει των εθνικών εκλογών της 21ης Μαΐου, ιδίως εάν κατέρχεται σε κάποια από τις περιφέρειες της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης ή των μεγάλων νομών;
Η απάντηση είναι πάρα πολλά, και για να έχετε μια πρώτη τάξη μεγέθους, φθάνουν (εάν δεν υπερβαίνουν) τις 80.000 ευρώ. Δηλαδή ξεκάθαρα παραπάνω από το ανώτατο όριο δαπανών που προβλέπει ο νόμος.
Τα ανώτατα όρια δαπανών
Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία ένας υποψήφιος δε θα πρέπει να ξοδέψει για τον προεκλογικό του αγώνα πάνω από 70.500 ευρώ εάν κατέρχεται στην Α’ Αθηνών, ενώ το αντίστοιχο πλαφόν είναι 72.000 ευρώ για τον Β1΄ Βόρειο Τομέα Αθηνών, 66.000 για τον Β2΄ Δυτικό Τομέα Αθηνών, 76.500 για τον Β3΄ Νότιο Τομέα Αθηνών, 52.500 ευρώ για την Α΄ Πειραιώς, 64.500 για την Ανατολική Αττική, 37.500 για τη Δυτική Αττική, 73.500 για την Α΄ Θεσσαλονίκης, 63.000 για τη Β΄ Θεσσαλονίκης και πέφτει στις 30.000 ευρώ για περιφέρειες όπως είναι αυτές της Αργολίδος, της Αρκαδίας, της Άρτας, ή της Δράμας, ενώ το όριο είναι ακόμη μικρότερο, μόλις 15.000 ευρώ για εκλογικές περιφέρειες όπως των Γρεβενών, της Κεφαλληνίας και της Λευκάδος.
Τα ποσά φαντάζουν αστεία για όσους γνωρίζουν από προεκλογικούς αγώνες και θέλουν να έχουν ελπίδες εκλογής ή επανεκλογής. Θεωρητικά εάν ξεπεράσει κάποιος της δαπάνες και μπει στη Βουλή, εκπίπτει του βουλευτικού αξιώματος, αλλά πρακτικά είναι κοινό μυστικό ότι ο καθένας φροντίζει να εμφανίζει λιγότερα έξοδα ώστε να μην υπάρχει αυτός ο φόβος.
Αναλυτικά ο… λογαριασμός
Για να δούμε όμως τί συμβαίνει στην πράξη. Καταρχάς κάποιος που κατέρχεται για πρώτη φορά σε κάποιο από τα πολυπληθή στα αστικά κέντρα, έχει ένα μεγάλο μειονέκτημα: συνήθως δεν είναι αναγνωρίσιμος (εξαιρούνται εννοείται ηθοποιοί, τραγουδιστές, δημοσιογράφοι, κ.λπ). Με κάποιον τρόπο θα πρέπει να τον μάθουν οι ψηφοφόροι εάν θέλει να λάβει έναν ικανοποιητικό αριθμό ψήφων.
Σκεφτείτε ότι εάν κάποιος κατεβαίνει υποψήφιος στην Β1 εκλογική περιφέρεια του Βόρειου Τομέα Αθηνών, απευθύνεται σε περίπου 600.000 πολίτες που προέρχονται από τους δήμους Κηφισιάς, Πεντέλης, Μεταμόρφωσης, Λυκόβρυσης – Πεύκης, Αμαρουσίου, Βριλησσίων, Ηρακλείου, Χαλανδρίου, Αγίας Παρασκευής, Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας, Νέας Ιωνίας, Γαλατσίου, Φιλοθέης – Ψυχικού και Παπάγου – Χολαργού. Πώς θα μάθουν οι κάτοικοι όλων αυτών των περιοχών ότι είναι υποψήφιος και διεκδικεί την ψήφο τους;
Τουλάχιστον 35.000 – 40.000 ευρώ κοστίζει η προώθηση
Η μόνη επιλογή που έχει είναι να απευθυνθεί σε κάποια από τις εταιρείες επικοινωνίας και προώθησης πολιτικών προσώπων, κάτι όμως που θα του κοστίσει στην καλύτερη περίπτωση περίπου 35.000 με 40.000 ευρώ και το ποσό ανεβαίνει ανάλογα με τις παροχές.
Στα χρήματα αυτά περιλαμβάνεται η ευρύτερη χάραξη στρατηγικής μέσω της εύρεσης ενός έξυπνου συνθήματος που θα δελεάσει τον κόσμο, η συγγραφή ομιλιών καθώς επίσης και η εξεύρεση μια σειράς επιχειρημάτων (ενίοτε και πολιτικών θέσεων) ώστε να γίνει περισσότερο πειστικός ο υποψήφιος.
Στοχευμένη καμπάνια σε Facebook, Twitter, Instagram και TikTok
Επίσης με τα χρήματα αυτά θα τρέξει μια πολυήμερη καμπάνια στα social media. Οι συγκεκριμένες εταιρείες αναλαμβάνουν να διαχειριστούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του πολιτευόμενου (σε Facebook, Twitter, Instagram και TikTok) και δη στοχευμένα.
Για παράδειγμα πληρώνουν π.χ. με τα λεφτά του υποψήφιου το Facebook, προκειμένου να προβάλει τη διαφήμιση του υποψήφιου μονάχα σε όσους μπαίνουν στην στη δημοφιλή πλατφόρμα από περιοχές του Βόρειου Τομέα Αθηνών. Δεν έχει νόημα να προβάλλεται η διαφήμιση σε κάποιον που ζει π.χ. στα Δωδεκάνησα.
Φυλλάδια και κάρτες
Τώρα, όσον αφορά τα φυλλάδια και τις κάρτες που θα τυπώσει ο υποψήφιος, το κόστος φθάνει τις 10.000 ευρώ (εάν προσφύγει σε κάποια από τις προαναφερόμενες εταιρείες, η τιμή είναι μέσα στο πακέτο). Κι αυτό γιατί θα απαιτηθεί φωτογράφιση του υποψήφιου σε στούντιο και υπαίθριους χώρους, τυχόν επεξεργασία του υλικού στον υπολογιστή (photoshop), σύνταξη κειμένων για το φυλλάδιο και βέβαια εκτύπωση.
Για δε τις κάρτες, θα πρέπει να βρεθεί και το κατάλληλο σχεδιαστικό θέμα που θα φτιάξει κάποιος γραφίστας. Απαιτείται επίσης μια βιντεοσκόπηση για το διαφημιστικό σποτ που θα προβάλλεται στα social media ή στα τοπικά τηλεοπτικά κανάλια εάν πρόκειται για υποψήφιο της επαρχίας, κάτι που σημαίνει πως πρέπει να υπολογίζουμε άλλα περίπου 2.000 ευρώ (αν δεν είναι μέσα στο πακέτο) μαζί με το μοντάζ.
3.000 ευρώ για μια τοπική δημοσκόπηση
Αρκετοί υποψήφιοι που επιθυμούν διακαώς να εκλεγούν παραγγέλνουν επίσης κάποιες φορές και δημοσκόπηση για να διαπιστώνουν πόσο ψηλά βρίσκονται, ποιες είναι οι πιθανότητες να μπουν στη Βουλή, ποιοι είναι οι βασικοί τους αντίπαλοι μέσα από τον ίδιο συνδυασμό και σε ποιες κοινωνικές ομάδες και ηλικίες θα πρέπει να ρίξουν το βάρος. Μια τοπική δημοσκόπηση με ένα αξιόπιστο δείγμα, κοστίζει στην καλύτερη περίπτωση 3.000 ευρώ. Υπάρχουν μάλιστα περιπτώσεις που μαζεύονται δύο και τρεις υποψήφιοι και παραγγέλνουν τη σφυγμομέτρηση, ώστε να μοιραστούν το ποσό που θα δώσουν.
Τηλεφωνικό κέντρο
Από κει και πέρα χρειάζεται σίγουρα ένα τηλεφωνικό κέντρο που θα λειτουργεί τις προσεχείς εβδομάδες έως τις εκλογές, προκειμένου να υπάρχει επικοινωνία με τους ψηφοφόρους ώστε να γίνει γνωστή και μέσω αυτού του τρόπου η υποψηφιότητα αλλά και να ενημερωθούν οι πολίτες για το πότε θα πραγματοποιηθεί π.χ. η κεντρική προεκλογική ομιλία και σε ποιο μέρος. Εννοείται πως τα τηλέφωνα τα κάνει κάποιος υπάλληλος ο οποίος θα πρέπει να πληρωθεί γι’ αυτό. Άρα το κόστος των τηλεφωνημάτων και η αμοιβή του τηλεφωνητή προσθέτει τουλάχιστον άλλα 1.500 ευρώ.
Κόστη μετακίνησης και κεράσματα
Ο υποψήφιος αυτές τις ημέρες αφήνει κάθε άλλη εργασία που κάνει και επιδίδεται στο κυνήγι του σταυρού. Αυτό σημαίνει ότι θα μετακινείται συνεχώς, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε κόστος βενζίνης ή πετρελαίου κίνησης και βέβαια δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και τα κεράσματα σε καφενεία, καφετέριες κ.λπ. Εννοείται πως θα πρέπει να κλείσει κάποιον χώρο ώστε να πραγματοποιήσει την προεκλογική του ομιλία και να σερβίρει στην καλύτερη περίπτωση και αναψυκτικά, χυμούς, καφέδες και τα σχετικά, κόστος που μπορεί να φθάσει τις 10.000 ευρώ, ανάλογα με την αίθουσα που θα επιλέξεις και τον αριθμό ατόμων που περιμένεις, ενώ δεν συζητάμε την περίπτωση να διατηρείς και εκλογικό κέντρο σε νοικιασμένο χώρο, ώστε να υποδέχεσαι εκεί τον κόσμο.
Ιστοσελίδα και παράβολο
Άλλες περίπου 2.500 – 3.000 ευρώ θα απαιτηθούν για την κατασκευή ιστοσελίδας την οποία θα ενημερώνει κάποιος συνεργάτης σε καθημερινή βάση προβάλλοντας τις δραστηριότητες του υποψηφίου (με κείμενο, φωτογραφίες και βίντεο), εκτός εάν απευθυνθείς σε κάποια από τις εταιρείες προβολής υποψηφίων που θα στα συμπεριλάβουν όλα αυτά στο πακέτο που θα συμφωνήσεις.
Κατόπιν όλων αυτών, η πληρωμή του παράβολου των 200 ευρώ που απαιτείται προκειμένου να θέσει κάποιος υποψηφιότητα φαντάζει ως το πιο αμελητέο έξοδο.