Μπορεί ένα ωραίο stand-up σώου να ξεσηκώσει τόσο μίσος εναντίον του Netflix και ενός συγκεκριμένου κωμικού; Όλα είναι πιθανά σε αυτούς τους «ύποπτους» καιρούς που ζούμε, καιρούς γεμάτους λογοκρισία πανταχόθεν και μια κουλτούρα «ακύρωσης» μέχρι και της ίδιας της κωμωδίας.
Πέτρα του σκανδάλου των τελευταίων ημερών αποτελεί ο διάσημος και εξαιρετικά δημοφιλής κωμικός Ντέιβ Σαπέλ, πρωταγωνιστής του ωριαίο stand up σώου «The Closer» που προβλήθηκε προ ημερών από το Netflix και έχει προκαλέσει σωρεία αντιδράσεων μεταξύ της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας κυρίως το Λος Αντζελες.
Όπως αναφέρουν οι Financial Times, τρανς ακτιβιστές προέβησαν σε διαμαρτυρία μπροστά από ένα από τα κτήρια του Netflix στο Λος Άντζελες.
Κρατώντας πλακάτ με συνθήματα όπως «Το μίσος δεν είναι αστείο», «Black Trans Lives Matter» και «Hateflix», επέκριναν την πλατφόρμα streaming για το συγκεκριμένο σώου που, όπως υποστηρίζουν, ενθαρρύνει τις διακρίσεις κατά μελών της κοινότητάς τους.
Στη διαμαρτυρία τους αυτή δεν ήταν μόνοι τους, καθώς συγκέντρωση στο ίδιο χώρο πραγματοποίησαν και δεκάδες εργαζόμενοι στο Netflix που εμφανίστηκαν αλληλέγγυοι.
Οι διαδηλωτές διαμήνυσαν πως δεν ζητούν να διακοπεί το σώου του Σαπέλ από το Netflix. Αυτό που ζητούν από το Netflix είναι να επενδύσει τόσα χρήματα «σε τρανς και non-binary περιεχόμενο» όσα επενδύει και στο «τρανσοφοβικό».
«Δεν αφορά το σόου του Σαπέλ. Αφορά την ύπαρξη ισότητας στο τηλεοπτικό περιεχόμενο και τη διασφάλιση για λιγότερο επιβλαβές περιεχόμενο» εξηγεί ο B Pagels-Minor, πρώην διευθυντικό στέλεχος στο Netflix που απολύθηκε αυτόν το μήνα καθώς φέρεται να διέρρευσε στοιχεία για το σόου του Σαπέλ.
«Εγώ πάντως νομίζω πως ο Ντέιβ είναι αστείος» φώναξε την ίδια στιγμή ένας περαστικός στο πεζοδρόμιο βλέποντας τη συγκέντρωση των ακτιβιστών, αναφερόμενος στον Σαπέλ.
Το «ριζοσπαστικό» Netflix έγινε… «σπαστικό»;
Το περίεργο, φυσικά στην περίπτωση αυτή είναι όλος αυτός ο σάλος εναντίον ενός μέσου που εξαρχής ξεκίνησε ως το ακριβώς και το πλέον προοδευτικό αντίθετο στην «αυστηρή» κουλτούρα του Χόλιγουντ και των μεγάλων στούντιο.
«Το Netflix αυτοπροσδιορίζεται ως μέσο με ριζοσπαστική, χωρίς κανόνες, κουλτούρα, προάγοντας τη σπουδαιότητα της δημιουργικής ελευθερίας και των προοδευτικών αξιών. Η εκτόξευση και η τρομακτική απήχησή του οφείλονται εν πολλοίς στην ιδέα της δημιουργικής ελευθερίας. Ωστόσο, δεν είναι λίγοι όσοι το κατηγορούν για αυτοαναίρεση», σημειώνει το άρθρο των FT.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, το Netflix πρόσφερε υψηλότερους μισθούς και μεγαλύτερη καλλιτεχνική ελευθερία σε νέα, αλλά και αναγνωρισμένα ταλέντα ώστε να τα προσελκύσει από τα καταξιωμένα στούντιο. «Κατά την «ιδρυτική κουλτούρα» της εταιρείας, κανείς εργαζόμενος, ούτε καν ο CEO δεν ήταν στο απυρόβλητο της κριτικής ενώ το ζητούμενο ήταν πάντα οι εργαζόμενοι να εκφράζουν τις διαφωνίες, τα παράπονα, τις αντιθέσεις. Η επιχείρηση πρόσφερε για χρόνια στους εργαζομένους της απεριόριστες διακοπές και ένα χρόνο πληρωμένης γονικής άδειας, σπάνιες παροχές για το χολιγουντιανό κατεστημένο», επισημαίνεται στο άρθρο.
Επιπλέον, το 2019, όταν οι Ρεπουμπλικανοί προωθούσαν νόμο κατά των αμβλώσεων στην Τζόρτζια, καμία μεγάλη «φωνή» δεν προέβαλε αντίσταση αντιτιθέμενη στις παρωχημένες νομικές αλλαγές.
Όμως τότε «βγήκε μπροστά» ο Τεντ Σαράντος, διευθύνων σύμβουλος της πλατφόρμας, προειδοποιώντας τους νομοθέτες πως «το δίκτυο θα επανεξέταζε την όλη επένδυσή του στην πολιτεία» στην περίπτωση που εγκρινόταν ο νόμος αυτός.
Αλλά και στη μικρή οθόνη άφησε το δικό του προοδευτικό στίγμα, προωθώντας διαφορετικές φωνές, όπως την σειρά «Orange is the New Black», μία από τις πρώτες επιτυχίες του Netflix, που άνοιξε νέους ορίζοντες στην εκπροσώπηση των τρανς στη μικρή οθόνη, με τη Λαβέρν Κοξ να γίνεται η πρώτη διεμφυλική που κερδίζει Emmy για το ρόλο της στη σειρά.
Γι’ αυτό και οι αντιδράσεις για το σόου του Σαπέλ – το οποίο εδώ και εβδομάδες υπερασπίζεται δημοσίως και επίμονα ο Σαράντος, αγνοώντας τους εργαζομένους του – είναι σχεδόν… παράλογες και εκτός τόπου και χρόνου.
Και είναι τόσο παράλογες, ώστε ο ίδιος ο (ελληνικής καταγωγής) Σαράντος αναγκάστηκε και παραδέχθηκε προ μερικών 24ωρων, κατόπιν γενικής κατακραυγής, ότι «τα θαλάσσωσε» επικοινωνώντας με τους εργαζόμενους της εταιρείας που ένιωσαν προσβεβλημένοι από το «The Closer».
Σε e-mail προς το προσωπικό του Netflix μετά την πρεμιέρα του stand up σόου, ο Σαράντος υπερασπίστηκε το «The Closer», επικαλούμενος τη δημοτικότητά του στην πλατφόρμα αλλά και τη δέσμευση της εταιρείας για μια «δημιουργική ελευθερία». Είπε επίσης ότι η εταιρεία πιστεύει πως ότι προβάλλεται στην οθόνη «δε μεταφράζεται σε πραγματικό κακό», αλλά ότι «ο ίδιος, ως επικεφαλής, θα έπρεπε να είναι περισσότερο προσεκτικός ως προς το περιεχόμενο που ανεβαίνει στην πλατφόρμα».
Εκτός από την απόλυση του Pagels-Minor, άλλοι τρεις άνθρωποι έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα κατά τη διάρκεια των τελευταίων δυο εβδομάδων.
Σε ανακοίνωσή της η εταιρεία τόνισε πως σέβεται την απόφαση «οποιουδήποτε εργαζομένου επιλέξει να βγει να διαδηλώσει», παραδεχόμενη πως «υπολείπονται να γίνουν πολλά ακόμα, τόσο εντός της εταιρείας όσο και ως προς το περιεχόμενο».