Πρεμιέρα έκανε πριν λίγες ημέρες στο Netflix το ντοκιμαντέρ για τον Μέγα Αλέξανδρο, καταφέρνοντας να προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τους τίτλους αρχής, κιόλας. Η διάσημη streaming πλατφόρμα, μετά από μια σειρά ιστορικών ντοκιμαντέρ, αποφάσισε να ασχοληθεί και με τον μακεδόνα στρατηλάτη και στο «Alexander: The Making of a God (Μέγας Αλέξανδρος: Η Γέννηση Ενός Θεού)» κάνει μια απόπειρα να εξερευνήσει τη ζωή του Μ. Αλέξανδρου μέσα από την κατάκτηση της Περσικής Αυτοκρατορίας.
Ωστόσο, στο επίκεντρο της νέας παραγωγής του Netflix, το οποίο περιλαμβάνει 6 επεισόδια, είναι η σχέση του με τον Ηφαιστίωνα, που έχει απασχολήσει πολλούς ιστορικούς, καθώς δεν είναι ξεκάθαρο αν επρόκειτο για φιλία ή ερωτική σχέση. Αλλά η πλατφόρμα φρόντισε με το «καλημέρα» του ντοκιμαντέρ να βάλει τους τηλεθεατές στα πολύ… ενδότερα της αμφιλεγόμενης αυτής σχέσης, από το πρώτο κιόλας δεκάλεπτο της πρεμιέρας.
Το γκέι φιλί του Μ. Αλέξανδρου και τα ιστορικά φάλτσα
Ο Μέγας Αλέξανδρος μετά από πάλη με τον Ηφαιστίωνα, τον φιλάει στο στόμα. Η παθιασμένη αυτή σκηνή, ήταν αρκετή για να προκαλέσει ξεσηκωμό. Οι αντιδράσεις ήταν πολλές και σφοδρές, με τους χρήστες στα social media να σχολιάζουν, μεταξύ άλλων ότι αυτό είναι παραποίηση της ιστορίας. Όμως, στο συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ, δεν είναι μόνο το γκέι φιλί που διχάζει, αλλά και ο τρόπος που παρουσιάζεται ο Μ. Αλέξανδρος.
Ο πρωταγωνιστής Μπακ Μπρεϊθγουέιτ φαίνεται να μην έχει καταλάβει το ειδικό βάρος του προσώπου που κλήθηκε να ενσαρκώσει. Αν κι εδώ που τα λέμε, ούτε η ίδια η παραγωγή δεν το έχει καταλάβει, παρουσιάζοντας τον μακεδόνα στρατηλάτη πολύ… μικρό για να είναι ο Μέγας της ιστορίας. Για να μην σχολιάσουμε τις ιστορικές ανακρίβειες και τα μπόλικα φάλτσα μέσα στο ντοκιμαντέρ, όπως η σκηνή με τον γόρδιο δέσμο ή η απεικόνιση της μεγάλης μάχης του Γρανικού ποταμού.
Γενικά, παρακολουθώντας το «Alexander: The Making of a God», δεν αισθάνεσαι αυτό το δέος που σου προκαλεί ο Μ. Αλέξανδρος, ο θνητός που έφτασε να θεωρηθεί θεός, όπως, άλλωστε, υποδεικνύει και ο τίτλος του ντοκιμαντέρ.
Αλλά αυτό δεν είναι το μόνο ιστορικό ντοκιμαντέρ του Netflix που έχει προκαλέσει ξεσηκωμό και καταγγελίες για «παραποίηση της ιστορίας».
Η μαύρη Κλεοπάτρα
Πριν λίγους μήνες προκλήθηκε σάλος με το ντοκιμαντέρ, «Κλεοπάτρα», όπου τη βασίλισσα της Αιγύπτου ενσαρκώνει η μαύρη ηθοποιός, Αντέλ Τζέιμς. Η επιλογή προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις από μια μεγάλη μερίδα του κοινού που έκανε λόγο για «ιστορικές ανακρίβειες».
Οι περισσότερες αντιδράσεις, όπως ήταν αναμενόμενο ήρθαν από την Αίγυπτο, με έναν εκ των κορυφαίων αρχαιολόγων της χώρας, τον Ζαχί Χαουάς να εξηγεί πως η Κλεοπάτρα, που γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 69 π.Χ, ήταν μέλος της δυναστείας των Πτολεμαίων και μακεδονικής – ελληνικής καταγωγής. «Το κάνουν για να προβοκάρουν και να δημιουργήσουν ψευδείς εντυπώσεις, πως οι Αιγύπτιοι είναι μαύροι», είχε δηλώσει τότε.
Η σκηνοθέτις του ντικομαντέρ, πάλι, Τίνα Γκαράβι σε άρθρο της στο variety.com είχε υπερασπιστεί την επιλογή, γράφοντας: «ήταν λοιπόν η Κλεοπάτρα μαύρη; Δεν ξέρουμε με βεβαιότητα, αλλά μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι δεν ήταν λευκή όπως η Ελίζαμπεθ Τέιλορ. Πρέπει να κάνουμε μια συζήτηση με τους εαυτούς μας για το χρώμα και την εσωτερικευμένη λευκή υπεροχή με την οποία μας έχει γαλουχήσει το Χόλιγουντ».
Το ότι η Κλεοπάτρα υπήρξε ιστορικό πρόσωπο και όχι προϊόν μυθοπλασίας και δεν έχει να κάνει με τα στερεότυπα του Χόλιγουντ, λίγη σημασία είχε για τους παραγωγούς και την πλατφόρμα.
Ο μαύρος Αχιλλέας
Κράξιμο είχε δεχτεί και η σειρά ντοκιμαντέρ «Troy: Fall of A City» σε συμπαραγωγή Netflix και BBC, αφού σε αυτήν ο Αχιλλέας ήταν μαύρος. Λίγο οι περιγραφές μέσα από τα ομηρκά έπη και τη μυθολογία και πολύ η εικόνα του Μπραντ Πιτ στην «Τροία», ο μαύρος μυθικός ήρωας προκάλεσε αντιδράσεις.
Τον Αχιλλέα ενσάρκωσε ο David Gyasi, ενώ σε αυτή την περίπτωση, υπήρξαν και πολλοί υποστηρικτές της επιλογής, οι οποίοι θεώρησαν πως από τη στιγμή που δεν πρόκειται για υπαρκτό πρόσωπο, δεν τίθεται θέμα αυθεντικότητας της φυλής.
«Ο Ιβάν ο τρομερός»
Την οργή της Πολωνίας προκάλεσε το ντοκιμαντέρ «Ο Διάβολος της Διπλανής Πόρτας» που αφηγείται την ιστορία του δεσμοφύλακα των Ναζί, Τζον Ντέμιανουκ, γνωστού και ως «Ιβάν ο τρομερός». Μάλιστα, ο πρωθυπουργός της χώρας, Ματέους Μοραβιέτσκ έστειλε επιστολή στον ίδιο τον CEO του Netflix αντιδρώντας για ένα χάρτη που εμφανίζεται στο ντοκιμαντέρ.
Σε αυτόν παρουσιάζονται στρατόπεδα συγκέντρωσης της ναζιστικής Γερμανίας στα γεωγραφικά όρια της σημερινής Πολωνίας. Ωστόσο, όπως τονιζόταν στην επιστολή, εκείνα τα χρόνια η Πολωνία ήταν μέρος του Γ′ Ράιχ της ναζιστικής Γερμανίας, που ήταν υπεύθυνο για τα στρατόπεδα, άρα το ντοκιμαντέρ δεν δείχνει τα πραγματικά σύνορα της περιόδου.
«Να τιμηθεί η μνήμη και να προστατευθεί η αλήθεια για τον Β′ Παγκόσμιο Πόλεμο και το Ολοκαύτωμα», ανέφερε η επιστολή του πρωθυπουργού, ο οποίος τόνιζε με νόημα πως αρκετές παραγωγές της συγκεκριμένης πλατφόρμας είναι ανακριβείς και ουσιαστικά προσπαθούν να «ξαναγράψουν την Ιστορία». Το υπουργείο Εξωτερικών είχε απαιτήσει από το Netflix να μείνει πιστό στα ιστορικά γεγονότα.
Το εν λόγω ντοκιμαντέρ αφηγείται τη δίκη του Ντέμιανουκ στο Ισραήλ, που κατηγορήθηκε ότι ήταν ο διαβόητος δεσμοφύλακας ναζιστικού στρατοπέδου συγκέντρωσης. Πέθανε το 2012 σε ηλικία 91 ετών, σε οίκο ευγηρίας στη Νότια Γερμανία και ήταν γνωστός μεταξύ των Εβραίων κρατουμένων ως «Ιβάν ο Τρομερός», για τις δολοφονίες 29.000 Εβραίων του Σομπιμπόρ.
Η «χαρά των συνομοσιολόγων» στο Ancient Apocalypse
Το Ancient Apocalypse αποτέλεσε τη «χαρά των συνομοσιολόγων» όλου του πλανήτη. Το ντοκιμαντέρ του Netflix προκάλεσε έντονες αντιδράσεις, με την επιστημονική κοινότητα να το κατακεραυνώνει επειδή υποστηρίζει μια «επικίνδυνη» θεωρία συνωμοσίας.
Ο δημοσιογράφος Graham Hancock αμφισβητεί όσα γνωρίζουν οι άνθρωποι για την ιστορία του κόσμου. Πιστεύει ότι ένας προηγμένος πολιτισμός της εποχής των παγετώνων -υπεύθυνος για τη διδασκαλία εννοιών όπως τα μαθηματικά, η αρχιτεκτονική και η γεωργία- αφανίστηκε από πλημμύρα που προκλήθηκε από πολλαπλά χτυπήματα κομητών πριν από περίπου 12.000 χρόνια.
Θεωρεί, επίσης, ότι υπάρχουν σημάδια όπου κι αν κοιτάξει κανείς. Μάλιστα, ένας από τους καλεσμένους είχε δηλώσει πως τα στοιχεία που παρουσιάζονται στο εν λόγω ντοκιμαντέρ «θα απαιτήσουν να ξαναγράψουμε την ιστορία όπως την ξέρουμε».
Ο Guardian σε ένα άρθρο του είχε γράψει ότι σε κάθε επεισόδιο καταφέρονταν εναντίον των τεκμηριωμένων αρχαιολογικών οργανισμών. «Θέλουν να νομίζετε ότι είναι αυτό, αλλά στην πραγματικότητα είναι εκείνο» επέμενε ο Graham Hancock, ο οποίος απέκτησε ένα φανατικό κοινό, συνομοσιολόγων φυσικά.