Μια ενδιαφέρουσα ενημέρωση έλαβαν σήμερα το πρωί οι εκπρόσωποι του Τύπου στο Αρχηγείο της Πολεμικής Αεροπορίας με αφορμή την προετοιμασία της Πολεμικής Αεροπορίας για τη γιορτή του προστάτη αρχαγγέλου της. Σε σχέση με τα ελληνοτουρκικά και ειδικότερα την προκλητική στάση της Άγκυρας στο Αιγαίο, τα στοιχεία που δόθηκαν, δείχνουν πως η τουρκική προκλητικότητα είναι η μεγαλύτερη που έχει σημειωθεί από το 2003!
Του Μαρίνου Γκασιάμη
Συγκεκριμένα, μέχρι και τις 22 Οκτωβρίου είχαν καταγραφεί 944 παραβάσεις των κανόνων πτήσεων στο FIR Αθηνών και περί τις 2.847 παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου. Ρεκόρ τελευταίων ετών, όμως, σημείωσαν οι εμπλοκές καθώς έφτασαν τις 167 ενώ πέρυσι ήταν 68 και το 2015 έφτασαν τις 80. Το λυπηρό ρεκόρ εμπλοκών είχε καταγραφεί το 2003 με 1.032. Μέχρι στιγμής, οι υπερπτήσεις είναι στις 36. Αριθμός ίδιος με όλο το 2015.
Όσον αφορά το θέμα της αναβάθμισης των ελληνικών F-16 ήταν χαρακτηριστική η δήλωση του αρχηγού της Πολεμικής Αεροπορίας Αντιπτέραρχου (Ι) Χρήστου Χριστοδούλου: «Πολύ φιλολογία έχει αναπτυχθεί γύρω από τη σύγκριση του F35 με το Viper. Δεν με προβληματίζουν τα είκοσι F-35 που θα έχει η τουρκική Αεροπορία μετά από δέκα χρόνια. Αν θα τα έχει. Η διαφορά ανάμεσα στα Viper και τα τουρκικά F-16, σας το υπογράφω, θα είναι γεωμετρική».
Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά, στο πρόγραμμα αναβάθμισης θα ενταχθούν συνολικά 85 αεροσκάφη των εκδόσεων Block 52+ και Block 52+Advance. Σύμφωνα μάλιστα με υψηλόβαθμες πηγές του ΓΕΑ, τα 38 F-16 Block 50 του στόλου της Πολεμικής Αεροπορίας, θα αναβαθμιστούν στην τελευταία έκδοση (Block 52+Advance) στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ με την αξιοποίηση των υλικών από τα Block 52+Advance.
Η χρηματοδότηση θα προέλθει σύμφωνα με υψηλόβαθμες πηγές του ΓΕΑ σε ποσοστό 45%, από τις πιστώσεις του τριετούς κυλιόμενου προϋπολογισμού της Πολεμικής Αεροπορίας. «Δεν θα πάρουμε ούτε ευρώ παραπάνω από το Υπουργείο Οικονομικών» τόνισαν συγκεκριμένα.
Σημαντικά για την κάλυψη του κόστους της αναβάθμισης θα είναι και τα έσοδα από την πώληση των F-16 του block 30. Το ποσό του 1,1 δις είναι η οροφή για την πολεμική αεροπορία που όπως δηλώθηκε χαρακτηριστικά «φτάνει και περισσεύει» για την πληρωμή της αναβάθμισης καθώς θα αξιοποιηθούν και αδιάθετα κονδύλια από παλαιές συμβάσεις.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, φvς στο βάθος του τούνελ υπάρχει και για την στήριξη των Μιράζ 2000, για τα οποία ενώ τα χρήματα υπάρχουν από το 2014, χρειάζονται οι σχετικές συμφωνίες με την Γαλλία.