Την αντίδραση της κυβέρνησης και των βουλευτών της κυβερνητικής πλειοψηφίας, προκάλεσε η προτροπή της περιφερειάρχη Β. Αιγαίου Χριστιάνας Καλογήρου, προς το υπουργείο «να πάρει πίσω το νομοσχέδιο για το Μεταφορικό Ισοδύναμο και να επαναφέρει τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά».
Κατά τη διάρκεια της ακρόασης φορέων στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός, απάντησε πως το Μεταφορικό Ισοδύναμο θα κριθεί σε μια εβδομάδα που θα πρέπει να ξεκινήσει η εφαρμογή του και τότε οι φορείς θα πρέπει να το αξιολογήσουν. «Εκεί θα τα πούμε αν είναι πρόχειρο και αόριστο το νομοσχέδιο. Δεν είναι μακρινός ο χρόνος τής μιας εβδομάδας» είπε ο κ. Σαντορινιός.
Όπως μετέδωσε το ΑΠΕ, είχε προηγηθεί η περιφερειάρχης Β. Αιγίου, η οποία -αν και υπογράμμισε ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι πάγιο αίτημα των νησιών- κάλεσε την κυβέρνηση να το αποσύρει. «Το Μεταφορικό Ισοδύναμο δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αντισταθμίσει τις ολέθριες επιπτώσεις από την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ. Το νομοσχέδιο είναι πρόχειρο, χαρακτηρίζεται από ασάφεια και αοριστία, λειτουργεί με όρους δημοσιότητας και με το κριτήριο ενός πρόσκαιρου επικοινωνιακού οφέλους» είπε η κ. Καλογήρου και απευθυνόμενη στην κυβέρνηση πρόσθεσε: «Πάρτε πίσω το νομοσχέδιο και φέρτε ξανά στα νησιά τον μειωμένο ΦΠΑ».
«Πολιτικά αυτοκτονική» χαρακτήρισε τη θέση της κ. Καλογήρου, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Συρμαλένιος. «Εντυπωσιάστηκα από τη διατύπωση που έκανε η περιφερειάρχης Β. Αιγαίου. Δηλαδή το “πάρτε πίσω ένα νομοσχέδιο” που έρχεται να ωφελήσει τους νησιώτες είναι πολιτικά αυτοκτονική τοποθέτηση. Θα παλέψουμε για την επιστροφή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ εκτός και αν ευελπιστείτε να φέρετε εσείς, όταν θα γίνετε κυβέρνηση, το τέλειο νομοσχέδιο που δεν φέρατε εδώ και δεκαετίες» σχολίασε ο κ. Συρμαλένιος.
«Μα, είναι κακό να έχουμε και τα δύο; Πειράζει τους κυρίους περιφερειάρχες το Μεταφορικό Ισοδύναμο; Αν δεν μπορούμε να έχουμε και τα δύο, τους πειράζει να έχουμε τώρα το Μεταφορικό Ισοδύναμο; Διαφωνείτε, δηλαδή, με αυτό το πρώτο βήμα;» σχολίασε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ηλίας Καματερός.
«Εκείνο που είπε η κ. Καλογήρου είναι πως πρέπει να διατηρηθεί ο μειωμένος ΦΠΑ στα νησιά και το Μεταφορικό Ισοδύναμο να το δούμε βελτιώνοντας το. Όχι να γίνει το ένα και να μην γίνει το άλλο» παρενέβη ο βουλευτής της ΝΔ Χ. Αθανασίου.
«Η πρόθεση της εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδυνάμου είναι θετική. Όμως απλώς με τις προθέσεις δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν οι πραγματικές ανάγκες των νησιωτών. Δεν αρκούν οι προθέσεις και υπάρχει μεγάλη απόσταση, ανάμεσα στις καλές προθέσεις και στην πραγματική αντιμετώπιση των αναγκών» σημείωσε η περιφερειάρχης.
«Τα 150 εκατομμύρια είναι πρόθεση;» σχολίασε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής.
«Δεν υπάρχει ετοιμότητα της εφαρμογής του μέτρου. Δεν υπάρχει σαφής δέσμευση για τα καύσιμα, υπάρχει μόνο αναφορά σε συντελεστές χωρίς κανένα προσδιορισμό του κόστους. Δεν υπάρχει καταγεγραμμένη η διαδικασία ενίσχυσης των τοπικών επιχειρήσεων. Δεν μπορούμε να μιλάμε για νησιωτικό ισοδύναμο χωρίς διαδικασία ενίσχυσης των τοπικών επιχειρήσεων. Δεν αναφέρονται κριτήρια σε πολλά μέτρα. Και όλα παραπέμπονται στο μέλλον. Αυτό δεν είναι απάντηση σε ένα μεγάλο πρόβλημα» είπε η περιφερειάρχης Β. Αιγαίου και επέμεινε: «Με αυτό το σκεπτικό λέμε ότι κάτι που περίμεναν χρόνια οι νησιώτες, κάτι που δεν έχει γίνει τόσα χρόνια, είναι άδικο να γίνεται με τέτοια αοριστία και προχειρότητα. Είναι πολύ κατώτερο από τις προσδοκίες των νησιωτών. Το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι πάγιο αίτημα και το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι άδικο. Γι αυτόν ακριβώς τον λόγο λέμε “πάρτε το πίσω, φέρτε τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ”. Με αυτά τα 150 εκατομμύρια καλύπτεται η επαναφορά των μειωμένων συντελεστών στα νησιά και είναι ένα μέτρο που άμεσα θα θωρακίσει το εισόδημα, την επιχειρηματική δραστηριότητα και τον τουρισμό. Με αυτό το σκεπτικό διατυπώνω αυτή τη θέση».
Όλοι οι φορείς που εκλήθησαν στην Επιτροπή είπαν ότι το νομοσχέδιο για το Μεταφορικό Ισοδύναμο βρίσκεται σε θετική κατεύθυνση, ζήτησαν ωστόσο βελτιώσεις, μεταξύ των οποίων θα ήταν η πρόβλεψη για καθολική εφαρμογή του μέτρου. Δεν παρέλειψαν, επίσης, να σημειώσουν ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο δεν θα αντισταθμίσει τις απώλειες από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών. Αξιοσημείωτη ήταν η παρέμβαση των αναπληρωτών δασκάλων και καθηγητών οι οποίοι περιέγραψαν τις σοβαρές οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν όσοι συνάδελφοί τους εργάζονται στα νησιά και είναι αδύνατο να ανταποκριθούν στο κόστος των μετακινήσεων και της διαμονής που είναι ιδιαίτερα υψηλό.