Έχουμε περάσει 2 γεμάτα χρόνια μέσα στις απαγορεύσεις και τους περιορισμούς λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Και πάμε και για έναν τρίτο που φαίνεται ότι θα είναι και αυτός εξουθενωτικός. Πολλές από τις καθημερινές μας συνήθειες άλλαξαν πλήρως ή ενισχύθηκαν ακόμα περισσότερο φτάνοντας στο σημείο να αποτελούν ρουτίνα. Όπως η εστίαση και τα προϊόντα take away.
Για να είμαστε ειλικρινείς το κομμάτι της εστίασης στα χρόνια του κορονοϊού δέχθηκε τεράστιο πλήγμα, ειδικά στις περιόδους των καθολικών lockdown. Οι επιχειρήσεις take away και οι πλατφόρμες ντελίβερι ωστόσο έζησαν μέρες δόξας και συνεχίζουν να προχωρούν ακάθεκτες.
Μέσα σε αυτό το κλίμα που έχει διαμορφωθεί διάφοροι άνθρωποι αποφάσισαν να δουν την ζωή τους διαφορετικά, αφήνοντας πίσω τη συμβατική τους δουλειά και ακολουθώντας μία μεγάλη τους αγάπη και σε επαγγελματικό επίπεδο. Δεν ήταν λίγοι λοιπόν αυτοί που αποφάσισαν να κάνουν τις κουζίνες των σπιτιών τους, κουζίνες εστιατορίων, ανά τον κόσμο. Υπήρχε όμως ένα μικρό πρόβλημα στην ανάπτυξη. Ποιος θα οργάνωνε όλους αυτούς τους μάγειρες και μαγείρισσες; Και ποιος θα πήγαινε τις παραγγελίες τους στους πελάτες;
Το ντελίβερι app που δίνει λύσεις στους μικρούς
Το ζευγάρι από την Τουρκία Emre Uzundag και Yonca Cubuk, λένε ότι τώρα «ζουν το μικρό τους όνειρο», και όλα αυτά χάρη σε μια εφαρμογή παράδοσης φαγητού. Οι δυο τους μετακόμισαν στη Νέα Υόρκη το 2020 και λόγω κορονοϊού βρέθηκαν κολλημένοι στο μικρό τους διαμέρισμα στο Μπρούκλιν.
Νοσταλγώντας τις γεύσεις της χώρας τους άρχισαν να μαγειρεύουν όλο και περισσότερο τουρκικό φαγητό, για να βοηθηθούν ώστε να αντιμετωπίσουν το άγχος του lockdown. «Ήταν μια ψυχική αναγκαιότητα κατά τη διάρκεια της πανδημίας», λέει η κ. Cubuk.
Στη συνέχεια συνέχισαν να μαγειρεύουν γεύματα για φίλους στην πόλη και η κ. Cubuk λέει ότι τα σχόλια ήταν απίστευτα θετικά. «Άρχισαν να μας λένε ότι πρέπει να το κάνουμε καριέρα». Έτσι αποφάσισαν να κάνουν το βήμα και έκαναν εγγραφή την επιχείρησή τους (παρόλο που κανείς τους δεν είχε ασχοληθεί επαγγελματικά με τη μαγειρική) σε μια νέα εφαρμογή παράδοσης φαγητού που ονομάζεται Woodspoon.
Ενώ οι τεράστιες κορυφαίες εφαρμογές παράδοσης στην αγορά των ΗΠΑ, όπως οι Just Eat, Deliveroo, Uber Eats και DoorDash (οι μεγαλύτερες στις ΗΠΑ) απαριθμούν τώρα πολλές μεγάλες αλυσίδες εστιατορίων, το επιχειρηματικό μοντέλο της Woodspoon είναι εντελώς διαφορετικό.
Κυκλοφόρησε στις αρχές του 2020 για να συνδέσει τους οικιακούς μάγειρες – άτομα που μαγειρεύουν κυριολεκτικά από την κουζίνα του σπιτιού ή του διαμερίσματός τους – με πελάτες που θέλουν ένα φρέσκο, σπιτικό φαγητό σε πακέτο, αντί για κάτι από μια αλυσίδα εστιατορίου.
Πώς λειτουργεί
Ο πελάτης παραγγέλνει μέσω της εφαρμογής Woodspoon, η οποία στέλνει τα στοιχεία στον αρμόδιο αρχιμάγειρα – που μπορεί να είναι η μαμά ή ο μπαμπάς της οικογένειας. Στη συνέχεια, όταν το φαγητό έχει ετοιμαστεί, παραλαμβάνεται και παραδίδεται από έναν οδηγό της εταιρείας.
Αυτήν τη στιγμή το app είναι διαθέσιμο σε όλη τη Νέα Υόρκη και στο Νιου Τζέρσεϊ, με περισσότερους από 120 μάγειρες επί του παρόντος στα βιβλία του ενώ σύντομα θα επεκταθεί στη Φιλαδέλφεια.
Το BanBan Anatolian Home Cooking των Emre Uzundag και Yonca Cubuk είναι πλέον διαθέσιμο μέσω της εφαρμογής τέσσερις ημέρες την εβδομάδα, ενώ τις υπόλοιπες τρεις ημέρες εργάζονται πάνω σε νέες συνταγές. Η κ. Cubik λέει ότι είναι τόσο απασχολημένοι που πρόσφατα αναγκάστηκαν να δουλέψουν ακόμα και τη μέρα της επετείου του γάμου τους.
Ωστόσο, χάρη στον Woodspoon, δεν χρειάζεται να επωμιστούν έξοδα ενοικίασης ενός εμπορικού χώρου. «Η Woodspoon μας δίνει μια πλατφόρμα και μια φωνή για να πούμε την ιστορία μας», προσθέτει. «Και είμαστε κάτι περισσότερο από κεμπάπ και πιλάφι. Τα πιάτα μας με τις μεγαλύτερες πωλήσεις είναι η σούπα με φακές και το στιφάδο με πορτοκάλι και σπανάκι, και τα δύο είναι χορτοφαγικά, το δεύτερο είναι vegan».
Η οικονομία με τα παρελκόμενα των 2,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων
Ο συνιδρυτής του Woodspoon, Lee Reschef, λέει ότι η εκτόξευση ταυτόχρονα με την έναρξη της πανδημίας αποδείχθηκε πραγματικά χρήσιμη. «Ήμασταν αρκετά τυχεροί να βοηθήσουμε πολλούς εργαζόμενους σε εστιατόρια που έπρεπε να βρουν μια νέα γραμμή εισοδήματος», λέει.
Προτού γίνουν δεκτοί οι σεφ του σπιτιού από τον Woodspoon, πρέπει να επιδείξουν απόδειξη εκπαίδευσης για την ασφάλεια των τροφίμων και η εταιρεία στέλνει κάποιον για να πραγματοποιήσει μια επιθεώρηση της κουζίνας τους. Οι σεφ πρέπει επίσης να δηλώσουν την επιχείρησή τους στην αρμόδια τοπική αρχή και να υποβληθούν σε επίσημους ελέγχους υγιεινής τροφίμων.
Με την πανδημία να κλείνει τα εστιατόρια για μεγάλα χρονικά διαστήματα, τα τελευταία δύο χρόνια ήταν η εποχή της έκρηξης για τις εφαρμογές παράδοσης σε πακέτο. Η μεγαλύτερη εταιρεία του Ηνωμένου Βασιλείου, η Just Eat, είδε τα έσοδά της να αγγίζουν τα 725 εκατ. λίρες το 2020, αυξημένα κατά 42% από το 2019, ενώ εκείνα στο DoorDash υπερτριπλασιάστηκαν στα 2,9 δισ. δολάρια.
Τι ισχύει αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα – Οι βασικοί παίκτες και οι νεοφερμένοι
Όσο γράφονται αυτές οι γραμμές στη χώρα μας δεν υπάρχει κάποιο application ή κάποια υπηρεσία που να απευθύνεται αποκλειστικά σε μικρές επιχειρήσεις εστίασης και φαγητού όπως αυτές που περιγράφηκαν παραπάνω.
Δέκα χρόνια μετά την εμφάνιση του eFood στην Ελλάδα, η αγορά του online delivery έχει γιγαντωθεί με την έλευση νέων «παικτών» και τον συνολικό τζίρο να προσεγγίζει πλέον τα επίπεδα των 800 εκατ. ευρώ. Σημαντικό ρόλο στην εκτόξευσή της έπαιξε ασφαλώς και η πανδημία, καθώς χιλιάδες καταναλωτές εξοικειώθηκαν με τα delivery apps και τις παραγγελίες φαγητού και καφέ στο σπίτι.
Αυτή τη στιγμή οι βασικοί παίκτες στο online delivery είναι τρεις με μία ακόμα εταιρεία να έπεται. Αρχικά η eFood, για την οποία η περίοδος της πανδημίας λειτούργησε ευεργετικά μιας και σύμφωνα με τα στοιχεία για το 2020 ο κύκλος εργασιών της ανέρχεται στα 64,4 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 49,38%.
Ακολουθεί η Wolt η οποία ήρθε στην Ελλάδα το 2019, κατάφερε το 2020 να εκτοξεύσει τον τζίρο της στα 12,8 εκατ. ευρώ από 3 εκατ. την αμέσως προηγούμενη χρονιά και να κλείσει τη χρήση με κέρδη 283 χιλ. Ευρώ από 71 χιλ. το 2019.
Σταθερά συνεχίζει την ανοδική του πορεία στην ελληνική αγορά το BOX, η υπηρεσία online παραγγελίας φαγητού της Cosmote, καθώς ξεπέρασε τα 9.000 καταστήματα σε 60 πόλεις σε όλη την Ελλάδα.
Τέλος πρόσφατα μπήκε στην ελληνική αγορά online delivery η Rocket. Η Rocket ιδρύθηκε στην Ουκρανία το 2018 και από τότε έχει καταφέρει να επεκταθεί σε 28 πόλεις και 18 περιφέρειες της χώρας, παραδίδοντας όχι μόνο φαγητό, αλλά και είδη supermarket.
Υπάρχουν όμως και δύο νεοφερμένες εταιρείες οι οποίες αναμένεται να παλέψουν για το μερίδιό τους στην ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά. Η μία είναι η ελληνική start up ντελίβερι υπηρεσία ειδών σούπερ μάρκετ εντός 15 λεπτών, Pop Market. Το app είναι διαθέσιμο σε iOs και Android από τον Οκτώβριο του 2021 και μέχρι στιγμής εξυπηρετεί περιοχές του κέντρου των Αθηνών μέσω του πρώτου dark store που έχει ανοίξει στο Κουκάκι.
Την ίδια στιγμή, έντονο συνεχίζει να είναι το ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά και της quick delivery retail startup Jokr, έδρα της οποίας είναι η Νέα Υόρκη. Η είσοδός της στην Αθήνα βρίσκεται «σε εξέλιξη» όπως αναφέρουν πηγές, κάτι που θα πραγματοποιηθεί με την ανάπτυξη των δικών της dark stores και την παράδοση των προϊόντων που παραγγέλνουν οι χρήστες εντός 15 λεπτών. Στόχος είναι η δημιουργία ενός ιδιαίτερα πυκνού πλέγματος καθώς η υπηρεσία στοχεύει να διανέμει τα προϊόντα της σε κάτω από 15 λεπτά. Σύμφωνα με τα θέλω της εταιρείας η διανομή θα πραγματοποιείται με e-scooters και θα αφορά ιδιαίτερα διευρυμένο ωράριο 365 μέρες τον χρόνο.