Αλματώδεις ρυθμούς ανάπτυξης καταγράφει η διείσδυση των private-label (ιδιωτικής ετικέτας) προϊόντων στο «καλάθι» της νοικοκυράς, καθώς το 89% των νοικοκυριών στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη δηλώνουν σήμερα πως έχουν κάνει τουλάχιστον μία αγορά σχετικού είδους.
Το αντίστοιχο ποσοστό το έτος 2000 ήταν 74%, ενώ παράλληλα φέτος πάνω από τρεις στις τέσσερις νοικοκυρές (ποσοστό 77%) αγοράζουν τακτικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τη στιγμή που πριν 10 χρόνια το αντίστοιχο μέγεθος ήταν 50%.
Τα δεδομένα αυτά προκύπτουν από έρευνα της εταιρίας δημοσκοπήσεων Focus Bari ΑΕ, την οποία παρουσίασε η Πρόεδρος & Διευθύνουσα Σύμβουλος της εταιρίας κα. Ξένια Κούρτογλου, κατά τη διάρκεια των εργασιών ημερίδας για τις Εξελίξεις στην Αγορά των Προϊόντων Ιδιωτικής Ετικέτας.
Η ημερίδα πραγματοποιείται στο πλαίσιο της 1ης Έκθεσης Private-Label, η οποία διοργανώνεται από τη HELEXPO και ξεκίνησε σήμερα στο εκθεσιακό κέντρο HELEXPO Palace, στο Μαρούσι Αττικής, ενώ θα διαρκέσει μέχρι τις 3 Οκτωβρίου.
Σύμφωνα με ευρήματα της έρευνας, εντός του χρονικού διαστήματος 2000-2010 υπερδιπλασιάστηκε ο μέσος όρος διαφορετικών κατηγοριών private-label, που έχουν αγοράσει οι καταναλωτές και έφτασε τα 15,7 προϊόντα φέτος, έναντι 7 πριν από μια δεκαετία.
Ακόμη τα «πρωτεία» στις κατηγορίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, που προτιμούν οι καταναλωτές, κρατούν τα χαρτικά με 60% και έπονται τα κονσερβοειδή με 40%, το ρύζι-ζυμαρικά-αλεύρι με 36%, τα κατεψυγμένα με 33%, τα είδη προσωπικής περιποίησης με 31%, τα αλουμινόχαρτο-διαφανής μεμβράνη με 29%, τα μπισκότα-φρυγανιές-δημητριακά με 27%, τα απορρυπαντικά ρούχων με 25%, τα αναψυκτικά-χυμοί με 24%, το ξύδι-λάδι με 23%, τα καρυκεύματα με 23%, τα καθαριστικά με 20%, τα απορρυπαντικά πιάτων με 19%, η μπύρα με 11% και ο καφές με 10%.
Έτσι σήμερα, κατά την έρευνα της Focus-Bari, οι νοικοκυρές γνωρίζουν και αναγνωρίζουν τα private-label σε 29,2 προϊοντικές κατηγορίες, έναντι 12,1 το έτος 2000.
Μάλιστα το 98% των ερωτώμενων της έρευνας γνωρίζει τουλάχιστον ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας, έναντι αντίστοιχου ποσοστού 90% πριν δέκα χρόνια.
Απαντώντας στο ερώτημα «εάν η αγορά private-label είναι μία συνήθεια, που προϋπήρχε, αλλά κορυφώνεται παράλληλα με την κρίση», το 47% αναφέρει ότι πάντα αγόραζε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το 19% ότι το πράττει πιο συστηματικά έπειτα από την έναρξη της κρίσης, το 12% ότι πραγματοποιεί πιο εντατικά αγορές παρόμοιων ειδών μετά την εφαρμογή του Μνημονίου και μόλις το 23% λέει πως δεν προτιμά τα private-label.
Γενικότερα η εξέλιξη της αποδοχής των private-label την τελευταία δεκαετία, κατά την έρευνα της Focus-Bari, καταδεικνύει πως πολύ θετική άποψη γι’ αυτά έχει σήμερα το 31% των καταναλωτών, έναντι 14% το 2000, ενώ αρνητική γνώμη έχει εν έτει 2010 το 19%, σε σχέση με 24% πριν δέκα χρόνια.
Μάλιστα ποσοστό 64% απαντά σήμερα πως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας «αξίζουν τα λεφτά» τους (value for money) και μόλις 19% διατηρεί αντίθετη άποψη, ενώ 17% δεν γνωρίζει-δεν απαντά.
Στο πλαίσιο του συνεδρίου, εκτός από την έρευνα της Focus-Bari, εκπρόσωποι των αλυσίδων A-B Βασιλόπουλος, Αφοί Βερόπουλοι ΑΕΒΕ, Makro Cash & Carry, Όμιλος Αστέρας κ.α., καταθέτουν τις απόψεις, προβληματισμούς και τις προβλέψεις τους για την πορεία των private-label, καθώς και για τις νέες τάσεις-εξελίξεις στο ζήτημα αυτό.
Όσον αφορά στην η 1η Έκθεση Private-Label, στόχος είναι να προωθήσει τις ελληνικές παραγωγικές εταιρίες στην εγχώρια και διεθνή αγορά και για το λόγο αυτό έχει εξασφαλιστεί η συμμετοχή πολλών μεγάλων εταιριών από τον κλάδο των τροφίμων, απορρυπαντικών, χαρτικών, καλλυντικών, ένδυσης κ.α..