Διαβάζοντας τις προδιαγραφές του ποθητού Ducati Panigale 1199, συναντά κανείς μια σειρά ακρωνυμίων που μπερδεύουν, ειδικά όποιον δεν έχει τακτική επαφή με την τεχνολογία των μοτοσυκλετών. Το newsbeast.gr καταγράφει και επεξηγεί τι σημαίνουν τα μαγικά γράμματα που συνοδεύουν την κορυφαία μοτοσυκλέτα της ιταλικής εταιρείας.

Τα ηλεκτρονικά της Panigale δεν αποτελούν αξεσουάρ προς εντυπωσιασμό, αλλά αναπόσπαστα μέλη της μοτοσυκλέτας, εξελιγμένα στους αγώνες MotoGP και WSBK. Η αγάπη των Ιταλών προς τα ακρωνύμια έχει πάρει τα τελευταία χρόνια διαστάσεις τρέλας. Να λοιπόν ποια χρησιμοποίησαν οι σχεδιαστές της ήδη μυθικής Panigale για να περιγράψουν τα μοναδικά ηλεκτρονικά βοηθήματά της.

1. Ducati Data Analyser (DDA+),
2. Ducati Riding Modes (DRM),
3. ABS (το γνωστό),
4. Ducati Electronic Suspension (DES),
5. Ducati Traction Control (DTC),
6. Ducati Quick Shift (DQS),
7. Engine Brake Control (EBC) και
8. Ride-by-Wire (RbW).

Και ορίστε και η αποκωδικοποίησή τους:

1. DDA+ (Ducati Data Analyser): Αναλύει τα δεδομένα λειτουργίας του κινητήρα και βοηθά την κεντρική υπολογιστική μονάδα να αποφασίσει τις βέλτιστες παραμέτρους λειτουργίας της μοτοσυκλέτας. Προσφέρεται στον στάνταρ εξοπλισμό της ακριβής Panigale S Tricolore, κοστίζει όμως μερικές χιλιάδες ευρώ για να την προσθέσετε στην «απλή» Panigale.

Με εκτεταμένες βελτιώσεις σε σχέση με την πρώτη έκδοση του συστήματος στο 1099, το DDA+ καταγράφει τη σχέση στο κιβώτιο, την ταχύτητα, το άνοιγμα του γκαζιού, τη λειτουργία του Τraction Control (DTC) και τη θερμοκρασία ψυκτικού. Αν έχετε τοποθετήσει το εργοστασιακό GPS στη μοτοσυκλέτα, θα μπορέσει να χρονομετρήσει αυτόματα τους γύρους σας στην πίστα και να σχεδιάσει τις γραμμές που χρησιμοποιείτε. Όλα αυτά κατόπιν μπορείτε να τα περάσετε πάνω σε ένα δορυφορικό χάρτη του Google Maps και να εντυπωσιάσετε τους φίλους σας με ατέλειωτες αναλύσεις των δεξιοτήτων σας στο λάπτοπ.



2. DRM (Ducati Riding Mode):
Πρόκειται για ένα σύστημα που αλλάζει την απόδοση του κινητήρα, αλλά όχι μόνον. Είναι στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις της Panigale και επιτρέπει την επιλογή της απόδοσης σε συνεργασία με τα υπόλοιπα ηλεκτρονικά της. Οι προσφερόμενες επιλογές είναι:

Race Riding Mode: Προορίζεται μόνο για οδήγηση σε πίστα, αφού απελευθερώνει και τους 195 ίππους μέσω του ενσύρματου γκαζιού (Riswe by Wire).

Μάλιστα στην έκδοση «S» η επιλογή της RRM συνδυάζεται με αυτόματη ρύθμιση της ανάρτησης για αγωνιστική οδήγηση. Η RRM μειώνει επίσης την παρέμβαση του Traction Control, περιορίζει το ABS στα εμπρός φρένα, ελέγχοντας οριακά μόνον την περίπτωση endo, ελαχιστοποιεί το φρενάρισμα του κινητήρα στο κλείσιμο του γκαζιού (σύστημα EBC) και μεταβάλλει τις ενδείξεις στον πίνακα οργάνων, επιλέγοντας μόνον όσες είναι χρήσιμες στην πίστα.

Sport Riding Mode: Επιτρέπει επίσης την πλήρη απόδοση των 195 ίππων, αλλά την παραδίδει στην άσφαλτο πιο ομαλά, μέσω πιο ήπιας λειτουργίας του RbW. Στην ακριβή έκδοση «S» επιλέγει επίσης ένα σπορ σετάρισμα των αναρτήσεων. Η επιλογή Sport Μode αυξάνει λίγο την παρέμβαση του DTC (για αποφυγή αθέλητων γλιστρημάτων) και του EBC, ενώ επαναφέρει τη λειτουργία του ABS στον πίσω τροχό και αυξάνει την παρέμβαση των φρένων στην περίπτωση σούζας ή έντο (ανάποδη σούζα).

Wet Riding Mode: Παραδίδει στον αναβάτη «μόλις» 120 ίππους με απόλυτα ομαλό τρόπο, αυξάνει τον βαθμό παρέμβασης των συστημάτων DTC και EBC, απενεργοποιεί το DQS και ενεργοποιεί πλήρως τη λειτουργία του ΑBS. Στην έκδοση «S» επιλέγει και ρύθμιση της ανάρτησης κατάλληλη για συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης όπως σε βροχή παραδείγματος χάριν.

3. ABS: Είναι στάνταρ στην έκδοση Tricolore S, αλλά εξτρά στις υπόλοιπες εκδόσεις. Χρησιμοποιεί τον επεξεργαστή τελευταίας γενιάς 9ME της Bosch. Επιτρέπει τη ξεχωριστή εμπλοκή του συστήματος μόνον στους εμπρός δίσκους, όταν έχει επιλεγεί η Race Riding Mode. Η υπολογιστική μονάδα διαθέτει επίσης αισθητήρα «ανύψωσης» του πίσω μέρους της μοτοσυκλέτας που ενεργοποιείται στις επιλογές Sport και Wet Riding Mode.

4. DES (Duati Electronic Suspension):
Ηλεκτρονική ανάρτηση Ducati. Συνοδεύει μόνο την έκδοση «S», σε συνδυασμό με την κορυφαία σειρά των αναρτήσεων της Öhlins. Επιτρέπει την πολλαπλή ρύθμιση απόσβεσης και συμπίεσης επαναφοράς ανάλογα με την προεπιλογή της απόδοσης του κινητήρα (Riding Mode). Ο αναβάτης μπορεί όμως να παρέμβει ο ίδιος στις ρυθμίσεις, να δημιουργήσει και να καταχωρίσει στη μνήμη του συστήματος τις προσωπικές του επιλογές. Δεν συστήνεται παρά για όσους έχουν εκτενή εμπειρία σε αγώνες.



5. DTC (Ducati Traction Control):
Σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης των τροχών. Προσπαθεί και καταφέρνει να περιορίζει τα γλιστρήματα από το άνοιγμα του γκαζιού σε ακραίες συνθήκες πρόσφυσης. Είναι στάνταρ σε όλα τα μοντέλα, ενώ προσφέρει στον αναβάτη 8 επίπεδα ρύθμισης. Παρεμβαίνει στην προπορεία της ανάφλεξης και στην τροφοδοσία για τον περιορισμό ενός γλυστρίματος. Αποδίδει εξαιρετικά, καθώς στο 98% των περιπτώσεων, ο αναβάτης δεν νιώθει καν την επέμβαση του DTC. Επιτρέπει το άνοιγμα του γκαζιού στην έξοδο των στροφών νωρίτερα και πιο απότομα.

6. DQS (Ducati Quick Shifter): Είναι ένα σύστημα που επιτρέπει την αστραπιαία αλλαγή ταχυτήτων χωρίς χρήση του συμπλέκτη και κλείσιμο του γκαζιού. Οι αλλαγές ακόμα και υπό οριακή κλίση γίνονται βελούδινα χωρίς την παραμικρή ταλάντωση της μοτοσυκλέτας.

7. RbW (Ride by Wire): Ηλεκτρικό γκάζι με ροοστάτη. Καταργεί τα παραδοσιακά συρματόσχοινα του γκαζιού (παρότι υπάρχει πάντα ένα βοηθητικό, για περίπτωση έκτακτης ανάγκης) και είναι στάνταρ σε όλα τα μοντέλα. Σύμφωνα με την Ducati το RbW είναι αυτό που επιτρέπει τελικά τη σωστή λειτουργία του DRM, αφού μεταφέρει τις επιλογές τροφοδοσίας στο σύστημα ψεκασμού με τη μέγιστη ακρίβεια. Το ηλεκτρονικό γκάζι της Ducati είναι γραμμικό, ακριβές και καθόλου απότομο. Σε παλιότερες εκδόσεις μοντέλων της όπως στο 1098R Bayliss, το σύστημα ήταν ελάχιστα πρακτικό, εξαιτίας της πολύ απότομης λειτουργίας του.

8. EBC (Engine Brake Control): Σύστημα που ελέγχει το πόσο «φρενάρει» ο κινητήρας τη μοτοσυκλέτα, όταν ο αναβάτης κλείνει το γκάζι. Ιδιαίτερα κρίσιμο στη γρήγορη οδήγηση, καθώς το φρενάρισμα του κινητήρα μεταβάλει τη μεταφορά των φορτίων κατά τρόπο διαφορετικό από αυτόν που επιθυμεί ο αναβάτης. Το σύστημα σταθεροποιεί τη μοτοσυκλέτα κατά τις έντονες επιβραδύνσεις. Είναι στάνταρ σε όλα τα μοντέλα. Αποτελεί την εξέλιξη των μονόδρομων συμπλεκτών. Δεν μπορείς να διώξεις τον πίσω τροχό φρενάροντας πριν την στροφή, εκτός κι αν τον κλωτσήσεις με τη στολή του… Iron Man.