Την ονόμασαν «Ληστεία του Αιώνα» γιατί όσα εκλάπησαν πριν δυο χρόνια από το Μουσείο Grünes Gewölbe [ή Green Vault] της Δρέσδης είχαν τέτοια αξία που ο επιθετικός προσδιορισμός «ανυπολόγιστης» ωχριά στο να αποδώσει το μέγεθος της συνολικής απώλειας.
Οι θησαυροί που εκλάπησαν τον Νοέμβριο του 2019 από το δωμάτιο των κοσμημάτων του «Πράσινου Θόλου», ενός από τα παλαιότερα μουσεία του κόσμου χτισμένο τον 18ο αιώνα και στο οποίο εκτίθενται κοσμήματα και θησαυροί της σαξονικής και πολωνικής αριστοκρατίας και ιστορίας, έκαναν τόσο τις γερμανικές Αρχές, όσο και τους Ιστορικούς Τέχνης της χώρας να μιλάνε για μια «τεράστια ζημιά, όχι μόνο με οικονομικούς, αλλά κυρίως με όρους Τέχνης και Ιστορίας».
Δυο χρόνια κράτησε η απεγνωσμένη αναζήτηση των αστυνομικών αρχών για τον εντοπισμό των υπευθύνων. Τελικά, τον περασμένο Μάιο, η αστυνομία του Βερολίνου συνέλαβε τον Λιβανέζο Αμπντούλ Ματζίντ Ρέμο, τον πέμπτο και τελευταίο ύποπτο που συνδεόταν με την ληστεία. Ο 22χρονος άνδρας είναι ο δίδυμος αδελφός του υπόπτου Μοχάμεντ Ρέμο, ο οποίος βρισκόταν ήδη υπό κράτηση από τον περασμένο Νοέμβριο.
Η ομοσπονδιακή αστυνομία της Γερμανίας συνεργάστηκε με τις Αρχές του Βερολίνου, την αστυνομία της Δρέσδης και τις ειδικές δυνάμεις για τη σύλληψη των πέντε υπόπτων, οι οποίοι δεν είναι καθόλου τυχαίοι και σίγουρα δεν είναι… κλεφτοκοτάδες, ούτε τίποτα φτωχοδιάβολοι.
Η φαμίλια των Ρέμο είναι ευρέως γνωστοί ως μία από τις πιο διαβόητες εγκληματικές οικογένειες της Γερμανίας, εξου και το προσωνύμιο «οι Γερμανοί Sopranos», καθώς εμπλέκονται σε μύριες όσες βρωμοδουλειές και απάτες, από ξέπλυμα χρήματος μέχρι διακίνηση ναρκωτικών και λευκής σαρκός και, φυσικά, μεγαλεπήβολα «πρότζεκτ» σαν και αυτό της Δρέσδης.
Αλλά ας ξετυλίξουμε σιγά σιγά το κουβάρι της κλοπής που έμελλε να μείνει στην ιστορία ως «η ληστεία του αιώνα».
Όταν σταμάτησε ο χρόνος στον «Πράσινο Θόλο»
Στις 5 τα ξημερώματα της Δευτέρας 25 Νοεμβρίου 2019 το Βασιλικό Ανάκτορο της Δρέσδης και ο «Πράσινος Θόλος», βυθίστηκαν στο απόλυτο σκοτάδι καθώς στις 4:30 τα ξημερώματα είχε προηγηθεί μια έκρηξη σε παρακείμενο υποσταθμό χαμηλής τάσης με αποτέλεσμα να απενεργοποιηθούν οι συναγερμοί του μουσείου και ο φωτισμός των γύρω δρόμων. Το μόνο που εξακολουθεί να λειτουργεί είναι μια κάμερα ασφαλείας εντός του μουσείου και η οποία καταγράφει κάποια εξ όσων θα διαδραματίζονταν μέσα σε διάστημα λιγότερο των 5 λεπτών.
Στις 5:02, δύο άνδρες παραβιάζουν τις μεταλλικές δοκούς ενός παραθύρου και μπαίνουν στο δωμάτιο κοσμημάτων του «Πράσινου Θόλου» και στη συνέχεια περνούν στο «Πράσινο Θησαυροφυλάκιο» του Αυγούστου του Δυνατού, εκλέκτορα της Σαξονίας και βασιλιά της Πολωνίας τον 18ο αιώνα.
Οι υπεύθυνοι ασφαλείας του μουσείου είναι ξύπνιοι και stand by και τους παρακολουθούν να σπάνε με ένα τεράστιο εργαλείο, μια βαριοπούλα ή ένα τσεκούρι καθώς δεν διακρίνεται καλά, το γυάλινο κάλυμμα μιας προθήκης και να βάζουν μέσα σε τσάντες κοσμήματα και διαφόρων ειδών θησαυρούς.
Οι σεκιουριτάδες στέλνουν σήμα στην τοπική αστυνομία προκειμένου να επέμβει. Στις 5:07 η αστυνομία βρίσκεται έξω από το μουσείο, ωστόσο οι δυο ληστές έχουν κάνει φτερά «εξαϋλώνοντας» το δωμάτιο από τα περιεχόμενά του.
Και αυτά ήταν πολλά –και άκρως πολύτιμα: μεταξύ άλλων, διαμαντένια κοσμήματα του Οίκου των Βέτιν, των βασιλιάδων της Πολωνίας, ανυπολόγιστης αξίας πετράδια, όπως το «Λευκό Διαμάντι της Δρέσδης» και το μεγαλύτερο γαλάζιο ζαφείρι του κόσμου, ένα διαμαντένιο περιδέραιο με το έμβλημα του Λευκού Αετού που ανήκε στον Φρειδερίκο-Αύγουστο Β’, βασιλιά της Πολωνίας και εκλέκτορα της Σαξονίας και ένα ξίφος στολισμένο με εννέα μεγάλα και 770 μικρότερα διαμάντια. Συνολικά 11 μεγάλα αντικείμενα και μερικά ακόμη, σκόρπια, που κατάφεραν να βάλουν στις τσάντες τους φεύγοντας.
Και οι ληστές παρέμεναν άφαντοι, φυσικά: όσο και αν τα οχήματα της αστυνομίας «χτένισαν» τους δρόμους της Δρέσδης αναζητώντας ένα Audi A6, με το οποίο πιστεύεται ότι διέφυγαν οι ληστές, έπεσαν σε αδιέξοδο. Μέχρι που λίγη ώρα μετά, οι Αρχές ενημερώθηκαν ότι το ύποπτο ΙΧ είχε πάρει φωτιά σε ένα υπόγειο γκαράζ της πόλης. Ίχνη, δακτυλικά αποτυπώματα και γενετικό υλικό είχαν (πολύ στρατηγικά) καεί και αυτά, καθιστώντας ακόμη πιο δύσκολο τον εντοπισμό των δυο ύποπτων ανδρών.
Χρειάστηκαν περισσότερα από 72 ώρες μέχρι οι υπεύθυνοι του μουσείου να καταφέρουν να καταγράψουν και να ανακοινώσουν στα ΜΜΕ τους κλεμμένους θησαυρούς, η αξία των οποίων ξεπέρασε το 1 δισ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με τη Μαριόν Ακερμαν, διευθύντρια Κρατικών Συλλογών Τέχνης της Δρέσδης, η αξία των κλεμμένων αντικειμένων είναι όντως ανυπολόγιστη. Κυριολεκτικά όμως.
«Πρόκειται για μοναδικά αντικείμενα που είναι αδύνατον να πωληθούν ακόμα και στη μαύρη αγορά, καθώς κανείς δεν μπορεί να υπολογίσει με ασφάλεια την πραγματική τους αξία», δήλωσε η ίδια, προσθέτοντας μάλιστα με νόημα ότι «τα κοσμήματα δεν ήταν ασφαλισμένα καθώς καμία ασφαλιστική εταιρεία δεν δεχόταν να καλύψει οικονομικά μια πιθανή απώλειά τους».
Οι πρώτες συλλήψεις
Έναν ακριβώς χρόνο μετά τη θεαματική κλοπή, τον Νοέμβριο του 2020, η αστυνομία προέβη στις πρώτες συλλήψεις τριών υπόπτων.
Η αστυνομία και 1.600 μυστικοί πράκτορες επενέβησαν από κοινού στη συνοικία Νόικελν, στην καρδιά του Βερολίνου, με αποτέλεσμα την σύλληψη τριών, γερμανικής υπηκοότητας, ανδρών για «διακεκριμένες κλοπές» και για «εμπρησμό».
Και έξι μήνες μετά, η υπόθεση φαίνεται να κλείνει με την σύλληψη και του 22χρονου Αμπντούλ Ματζίντ Ρέμο. Αυτό που σίγουρα δεν έχει κλείσει οριστικά είναι τι θα γίνει με τα κλεμμένα αντικείμενα. Που βρίσκονται; Υπάρχει περίπτωση να βρεθούν;
Με δεδομένο, ωστόσο, ότι η φαμίλια των… γερμανών Sopranos ήδη εμπλέκεται στην κλοπή ενός γιγάντιου χρυσού νομίσματος 100 κιλών, αξίας περίπου 3,75 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο εκλάπη το 2017 από το Μουσείο Μπόντε του Βερολίνου και το οποίο δεν βρέθηκε ποτέ, με τους ερευνητές να εκτιμούν πως το έχουν λιώσει και ο χρυσός έχει πωληθεί ή σταλεί στο εξωτερικό, οι ελπίδες δεν είναι πολλές.
«Θα πρέπει να είμαστε πολύ πολύ τυχεροί για να ξαναβρούμε αυτά τα αντικείμενα ένα ή δυο χρόνια μετά το έγκλημα», προειδοποίησε ο εκπρόσωπος της αστυνομίας της Δρέσδης Τόμας Γκάιτνε.
Δυστυχώς, και με την πιθανότητα, ότι η πλειονότητα των κλεμμένων αντικειμένων ίσως δεν βρεθεί ποτέ, ο Πράσινος Θόλος ενδέχεται να τεθεί στο κοντινό μέλλον σε μουσειακή ανυποληψία.