Σήμερα χρησιμοποιούμε τις εφαρμογές για τα πάντα, από το να παραγγείλουμε φαγητό μέχρι και να βρούμε φτηνό ξενοδοχείο για τη διαμονή μας. Μόνο που πίσω από κάθε πετυχημένο application δεν κρύβεται απλώς μια ανάγκη που καλύπτει, αλλά και ένας άνθρωπος που είχε την επιμονή και το σθένος να το κάνει πραγματικότητα.
Όταν μιλάμε μάλιστα για εφαρμογές που αξίζουν πια δισεκατομμύρια, οι ιστορίες των ιδρυτών γίνονται ακόμα πιο ενδιαφέρουσες. Πόσο μάλλον όταν αυτές οι ιστορίες ήταν ιστορίες παταγώδους αποτυχίας. Πώς χτίζεις λοιπόν μια ιντερνετική αυτοκρατορία και υπογράφεις ένα ασύλληπτο success story με όχημα άλλο ένα startup; Ιδανικότερος όλων να δώσει την απάντηση είναι ο άνθρωπος πίσω από το Pinterest, η ιστορία επιτυχίας του οποίου δεν ήταν ποτέ να συμβεί.
Ο Ben Silbermann δεν έλεγε όμως να τα παρατήσει. Παρά το γεγονός ότι αγκομαχούσε με το app που δεν άρεσε σε κανέναν. Το 90% του κόσμου δήλωνε το 2010 ότι δεν είχε κανένα σκοπό να γίνει χρήστης του Pinterest. Γεγονός που αντικατοπτριζόταν και στα νούμερα, με μόλις 900 χρήστες στο πρώτο τετράμηνο της λειτουργίας του. Ο Silbermann είχε αποτύχει και έπρεπε κάποια στιγμή να το πάρει απόφαση.
Έβλεπε τους επενδυτές να του γυρνούν την πλάτη και τον κόσμο να μην «τσιμπάει». Αυτός όμως επέμενε. Σήμερα ο 39χρονος Ben Silbermann, ο συνιδρυτής και CEO του Pinterest, φιγουράρει στη θέση 752 των πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου, με το Forbes να υπολογίζει την περιουσία του στα 3,3 δισ. δολάρια.
Είναι ένας από τους πλουσιότερος millennials, ένας πραγματικά αυτοδημιούργητος δισεκατομμυριούχος που όλοι κρέμονται πια από τα χείλη του.
Αυτή είναι η ιστορία του…
Ποιος είναι ο Ben Silbermann
Πριν συνυπογράψει τη γέννηση του Pinterest με τους Evan Sharp και Paul Sciarra το 2010, ο Silbermann ήταν ένας άνθρωπος που αγαπούσε τις συλλογές. Μάζευε γραμματόσημα και έντομα από μικρός.
«Τα πράγματα που συλλέγεις λένε τόσα πολλά για το ποιος είσαι», είπε το 2012 σε συνέντευξή του στον Chris Dixon, συνιδρυτή και αφεντικό του Hunch.
Γεννημένος το 1982 στην Αϊόβα των ΗΠΑ από γιατρούς γονείς, έζησε ήρεμα παιδικά χρόνια. Οι γονείς του, οι οφθαλμίατροι Dr. Neil Silbermann και Dr. Jane Wang, είχαν το δικό τους ιατρείο, το οποίο λειτουργούσαν επί 37 ολόκληρα χρόνια.
Εκεί μεγάλωσε ο Ben και δεν θα μπορούσε να μην κολλήσει το μικρόβιο της ιατρικής. Κι έτσι γράφτηκε στο πανεπιστήμιο Yale για να σπουδάσει ιατρική, μόνο που ανακάλυψε νωρίς ότι αυτή δεν ήταν η κλίση του.
Κι έτσι αντί για γιατρός, βγήκε από το Yale με πτυχίο στις πολιτικές επιστήμες. Και πήγε αμέσως να δουλέψει σε συμβουλευτική εταιρία στην Ουάσιγκτον.
Όπως εξομολογήθηκε στην εφ’ όλης της ύλης συζήτηση με τον Dixon, όταν έπιασε δουλειά άρχισε να ενδιαφέρεται πολύ για την τεχνολογία, διαβάζοντας μανιωδώς τεχνολογικές ιστοσελίδες.
Κι έτσι ήρθε σε επαφή από σπόντα με τη Silicon Valley, μέχρι να βρεθεί τουλάχιστον στην καρδιά της, την ίδια την Google! Ο διαδικτυακός κολοσσός τον προσέλαβε στο τμήμα σχεδιασμού προϊόντων και ο Ben ασχολιόταν τώρα με καινούρια πράγματα, όπως οι online διαφημίσεις.
Ο ίδιος λέει βέβαια πως η Google «μόλις που με προσέλαβε», καθώς δεν είχε καμία εμπειρία ή σπουδές στον κλάδο.
«Νόμιζα πως η Google ήταν το τέλειο μέρος», λέει χαρακτηριστικά, όσοι εργάζονταν εκεί ήταν «τόσο έξυπνοι» και έφτιαχναν «πολύ ενδιαφέροντα πράγματα». Και βέβαια «ένιωθα πραγματικά πολύ τυχερός που ήμουν μέρος όλου αυτού».
Ο Silberman δεν κρύβει πόσο τον επηρέασε η δουλειά του στην Google, η οποία «έκανε πράγματα που κανείς άλλος δεν είχε σκεφτεί καν». Πλαισιωνόταν από ανθρώπους που σκέφτονταν μεγαλόπνοα, όπως αποκαλύπτει, κι έτσι άρχισε να κάνει το ίδιο.
Στο κεφάλι του είχε πια όλων των λογιών τις ιδέες, η θέση του ωστόσο του απαγόρευε να φτιάχνει πράγματα και να πειραματίζεται…
Πώς εγκαταλείπεις μια δουλειά στην Google
Χωρίς δεύτερη σκέψη! Ο Silberman εγκατέλειψε την καλοπληρωμένη του δουλειά, μέσα στο κατσάδιασμα οικείων και φίλων, για να κάνει αυτό ακριβώς: να σκεφτεί και να οραματιστεί το μέλλον.
Τώρα έφτιαχνε εφαρμογές για το iPhone. Μόνο που δεν ήταν καλές και πάτωναν στο App Store. Ό,τι κι αν σχεδίασε αυτή την περίοδο, πρόγραμμα ή προϊόν, δεν έτυχε καθόλου καλής υποδοχής από τον κόσμο.
Με τον παλιό συμφοιτητή από το Yale και στενό του φίλο πια, Paul Sciarra, πάντα στο πλευρό του, το δίδυμο δοκίμασε πολλές και διαφορετικές ιδέες. Ξανά όμως απέτυχαν όλες.
Κάποια στιγμή έφτιαξαν το Tote, μια εφαρμογή ηλεκτρονικών αγορών. Ήταν η νέα τους αποτυχία. Είδαν ωστόσο πως όσο κι αν οι χρήστες δεν τη χρησιμοποιούσαν για το shopping τους, την επιστράτευαν για να βρίσκουν ωραία πράγματα στο ίντερνετ και να στέλνουν στους εαυτούς τους φωτογραφίες από τα προϊόντα, μήπως και τα ψωνίσουν αργότερα.
Το Tote δεν έπιασε φυσικά και έχει κατεβάσει ρολά εδώ και χρόνια, η νέα αποτυχία κόμισε ωστόσο ένα πολύτιμο μάθημα στον Silbermann. Την ίδια την ιδέα για το Pinterest, μια πλατφόρμα που στην καρδιά της κάνει αυτό ακριβώς, σώζεις ωραία πράγματα για αργότερα.
Η γέννηση του Pinterest
Λες και ήταν καταδικασμένος να αποτυγχάνει διαρκώς, ο Silberman εξομολογήθηκε στον Dixon ότι ακόμα και 9 μήνες μετά το λανσάρισμά του τον Μάρτιο του 2010, το Pinterest είχε κολλήσει στους 10.000 χρήστες. Και οι περισσότεροι δεν το επισκέπτονταν καν καθημερινά.
Οι δύο συνεργάτες του τον καλούσαν να τα παρατήσουν, εκείνος πίστεψε όμως πολύ στο νέο εγχείρημα. Αυτό που έκανε ήταν ανατρεπτικό και τουλάχιστον ασυνήθιστο, έγραφε προσωπικά στους χρήστες του ζητώντας πληροφορίες και ανατροφοδότηση. Ακόμα και το προσωπικό του τηλέφωνο είχε σηκώσει στο app, ώστε να μπορεί ο κόσμος να τον βρίσκει όποτε ήθελε.
Αυτή η αδιάκοπη επικοινωνία του με τον κόσμο ήταν το μεγάλο κλειδί που ξεκλείδωσε την επιτυχία. Λεγόταν κάποτε χαρακτηριστικά πως αν ήσουν άλλοτε χρήστης του Pinterest, τότε δεν μπορεί, θα είχες συνομιλήσει κάποια στιγμή με τον ιδρυτή του!
Όπως έχει επιβεβαιώσει εξάλλου και ο ίδιος, επικοινώνησε με τουλάχιστον 5.000 χρήστες και με κάποιους συναντήθηκε μάλιστα και κατ’ ιδίαν. «Μου τηλεφωνούσαν όλη την ώρα, ακόμα και μετά τα μεσάνυχτα», αποκάλυψε σε συνέντευξή του στο Business Insider το 2018 για την πρώτη αυτή περίοδο του Pinterest. Ίσως έφταιγε που είχε το τηλέφωνό του σε κάθε email που έστελνε.
Ήταν η επιμονή αυτή που θα αποδεικνυόταν το βασικό προσόν του. Ο κόσμος άρχισε να το ανακαλύπτει μαζικότερα όταν κυκλοφόρησε η mobile εκδοχή του για iOS συσκευές. Ακόμα και ως το καλοκαίρι του 2011 ωστόσο το στρατηγείο του Pinterest ήταν ένα διαμερισματάκι στο Σαν Φρανσίσκο!
Από τα τέλη του 2011 άρχισε να παίρνει τα πάνω του, όταν το ανακάλυψαν οι τεχνολογικές ιστοσελίδες και τα μεγάλα περιοδικά, διαφημίζοντάς το ουσιαστικά στα πέρατα του κόσμου.
Το 2014, σε συνέντευξή του στον βρετανικό Guardian, ο Silbermann χαρακτήρισε το Pinterest «οπτική μηχανή αναζήτησης». Πληκτρολογείς απλώς στη γραμμή αναζήτησης αυτό που σε ενδιαφέρει και παίρνεις άπειρα πράγματα που δεν ήξερες καν ότι υπάρχουν.
Και ήταν απολύτως ακριβής. Αυτό ακριβώς έκανε το Pinterest του. Ήταν ένα τσούρμο συλλογών σαν αυτές που συνήθιζε να κάνει ως παιδί. Και ήταν πολύ ευτυχισμένος που έβλεπε τα παιδικά του όνειρα online.
Το Pinterest κυρίευσε το ίντερνετ αργά και νωχελικά. H εφαρμογή ψηφιακών συλλογών μπήκε στο χρηματιστήριο τον Απρίλιο του 2019, αγγίζοντας τα 10 δισ. δολάρια. Παρά τις χρηματιστηριακές περιπέτειες και τις μεγάλες διακυμάνσεις στην τιμή της μετοχής του, το Blοomberg υπολογίζει σήμερα την αξία του στα 38 δισ. δολάρια.
Ήταν άλλη μια εφαρμογή που εκτινάχθηκε δυναμικά μέσα στο σημαδιακό 2020 της πανδημίας. Το Pinterest έκλεισε τη χρονιά με διαφημιστικά έσοδα της τάξης των 1,7 δισ. δολαρίων.
Ο Silbermann δίνει σήμερα δουλειά σε 500 ανθρώπους.
Η «σεμνή ιδιοφυΐα»
Έτσι είναι ευρύτερα γνωστός ο Silbermann, από τον τρόπο που τον χαρακτήρισε ο Guardian στη μοιραία για το μέλλον του συνέντευξη του 2014. «Ναι, εννοώ πως η ζωή μου είναι αρκετά ενδιαφέρουσα, αλλά δεν ξέρω αν είναι συμβατικά λαμπερή».
Παρά το γεγονός ότι είναι πλέον δισεκατομμυριούχος, συνεχίζει να ζει απλά και ταπεινά. Νοικιάζει ακόμα ένα τριάρι στο Σαν Φρανσίσκο με τη γυναίκα του Divya Bhaskaran και όλοι γνωρίζουν πως είναι ο τυπικός οικογενειάρχης, περνώντας άπειρο χρόνο με τα δύο παιδιά του.
Και η αλήθεια είναι πως η εφαρμογή του έχει την ίδια απροσχημάτιστη και «απλή» ενέργεια όπως και εκείνος ως άνθρωπος. Κάπου 400 εκατ. χρήστες εμπιστεύονται το Pinterest για το σερφάρισμά τους και είναι μάλιστα ιδιαιτέρως πιστοί σε αυτό.
Λένε χαρακτηριστικά πως είναι πολύ καλύτερο από τα άλλα κοινωνικά μέσα, επειδή δεν βασίζεται στην επίδειξη του αριθμού των φίλων σου ή στο πόσο έξυπνος θέλεις να εμφανίζεσαι online.
Ο ίδιος το λέει κάπως διαφορετικά: «Το Pinterest δεν είναι κοινωνικό δίκτυο», δήλωσε στο CNBC, «εμείς το θεωρούμε χρήσιμη υπηρεσία». Και έχει δίκιο, δεν μπαίνεις στο Pinterest για να μιλάς με τους φίλους σου ή για να ακολουθείς διάσημους ανθρώπους.
«Είμαστε μια πλατφόρμα που εμπνέει. Δεν ισχυριζόμαστε πως είμαστε μια πλατφόρμα ελευθερίας του λόγου ή ένα μέρος όπου όλοι μπορούν να δημοσιεύσουν τα πάντα». Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει στον Silbermann και την ομάδα του να αποφασίζουν και να ελέγχουν τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται να ανεβάσεις στην πλατφόρμα τους.
Ο νεαρός Ben που ονειρευόταν κάποτε μεγαλεία στη Silicon Valley είναι σήμερα ο κύριος Silbermann, ένα από τα μεγαλύτερα ονόματά της.
Ένας από αυτούς που έχουν γράψει ήδη Ιστορία στο ίντερνετ.