Ο «Marlboro Man», ο σκληροτράχηλος, αυτάρκης καουμπόη… με το τσιγάρο ανά χείρας δεν ήταν ο μόνος ηθοποιός, που συμμετείχε στις θρυλικές διαφημίσεις της συγκεκριμένης μάρκας τσιγάρων και ο οποίος τελικά πέθανε από ασθένειες που σχετίζονται με το κάπνισμα.
Ο Eric Lawson έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 72 ετών εξαιτίας αναπνευστικής ανεπάρκειας.
Επί πολλά χρόνια ο «Marlboro Man» ήταν συνώνυμο του σκληρού, αυτάρκη και εργατικού άντρα της Αμερικής. Η συγκεκριμένη διαφημιστική εκστρατεία, που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1950 έμελλε να γίνει μία από τις πιο επιτυχημένες στην ιστορία του 20ου αιώνα.
Αποτύπωνε το πρότυπο του τραχύ, αλλά συνάμα όμορφου άντρα, που έφερνε εις πέρας ό,τι έπρεπε να κάνει… πάντα με ένα τσιγάρο στο στόμα.
Η πραγματικότητα όμως πίσω από τους σκληροτράχηλους άντρες που υποδύθηκαν το ρόλο αυτό, για τις ανάγκες της διαφήμισης, είναι ακόμη πιο σκληρή και σκοτεινή: Εκτός από τον πιο διάσημο από τους «Marlboro Man» (Eric Lawson), τρεις ακόμη που συμμετείχαν στις διαφημίσεις πέθαναν από ασθένειες που σχετίζονται με το κάπνισμα.
Ο David Millar από το Meriden του New Hampshire πέθανε από εμφύσημα το 1987 σε ηλικία 81 ετών.
«Συνήθιζαν να τον ανεβάζουν με τη βοήθεια σχοινιού στο άλογο, γιατί δεν του άρεσαν τα άλογα» είχε πει ο φίλος του Charles Dudley στο Associated Press λίγο μετά το θάνατό του.
Σύμφωνα με τον ίδιο, ο Millar κάπνιζε για περίπου 40-45 χρόνια προτού κόψει το τσιγάρο. Αφού απαλλάχτηκε από την επικίνδυνη για την υγεία συνήθειά του, συχνά αστειευόταν λέγοντας ότι ήταν ο «μόνος Marlboro Man που δεν πίνει, καπνίζει και που δεν του αρέσουν τα άλογα».
Κάτι που όμως δεν ήταν 100% αλήθεια, σχολιάζει ο Matt Pearce στους Los Angeles Times.
Ένας από τους πρώτους ηθοποιούς που συμμετείχαν στη διάσημη διαφημιστική εκστρατεία ήταν ο William Thourlby, ένας ηθοποιός του Broadway που αργότερα δήλωσε ότι δεν έπινε και δεν κάπνισε ποτέ.
Σε μια συνέντευξή του το 2012, ο 88χρονος Thourlby είχε πει ότι επί πολλά χρόνια ζούσε στο New York Athletic Club, όπου οι κανόνες δεν είχαν καμία σχέση με τον τρόπο ζωής των… καουμπόηδων.
Φυσικά, αυτό δεν ίσχυε για όλους, καθώς αρκετοί «μπήκαν βαθιά μέσα στο ρόλο» και τελικά υπέφεραν από τις βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος.
Ο Wayne McLaren πέθανε το 1992 σε ηλικία 51 ετών από καρκίνο των πνευμόνων.
Κάπνιζε επί 25 χρόνια.
Μετά τη συμμετοχή του στη θρυλική διαφήμιση, άρχισε να παίρνει μέρος σε αντικαπνιστικές εκστρατείες, στις οποίες συνέχισε να συμμετέχει μέχρι που πέθανε.
«Πέρασα τον τελευταίο μήνα της ζωής μου σε μηχανήματα και σας λέω δεν αξίζει τον κόπο» είχε πει σε δημοσιογράφο των Los Angeles Times λίγο πριν πεθάνει, ενώ ήταν ξαπλωμένος στο κρεβάτι, συνδεδεμένος με πολλά σωληνάκια στο σώμα του.
Μία εβδομάδα μετά το θάνατό του η μητέρα του, Louise, είπε στους The Times ότι η τελευταία του κουβέντα ήταν: «Πρόσεχε τα παιδιά. Το τσιγάρο θα σε σκοτώσει και εγώ είμαι η ζωντανή απόδειξη αυτού».
Ο ίδιος είχε πρωτοστατήσει σε μια αντικαπνιστική εκστρατεία κατά της εταιρείας και του ιδιοκτήτη της, Phillip Morris, λέγοντας ότι οι διαφημίσεις στοχεύουν σε μικρά παιδιά. «Ο μόνος στόχος που έχει απομείνει πια στις εταιρείες» είχε πει.
Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1990 οι διαφημίσεις της εταιρείας ήταν τόσο πετυχημένες και αποτελεσματικές, που σύμφωνα με μια μελέτη, πάνω από το 90% των μαθητών γνώριζαν ποιος ήταν ο «Marlboro Man».
Ο David McLean από την Καλιφόρνια ήταν ένας ακόμη ηθοποιός που συμμετείχε στη διαφήμιση και πέθανε από καρκίνο των πνευμόνων το 1995, σε ηλικία 73 ετών στο Ιατρικό Κέντρο του UCLA.
Η γυναίκα του αργότερα μήνυσε τη Philip Morris, υποστηρίζοντας ότι ο άντρας της αναγκαζόταν να καπνίζει το ένα πακέτο μετά το άλλο κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, προκειμένου οι σκηνοθέτες να καταφέρουν να έχουν το «κατάλληλο πλάνο».
«Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων των διαφημιστικών ο David McLean ήταν υποχρεωμένος να καπνίζει πολλά τσιγάρα. Οι διαφημίσεις ήταν πολύ προσεκτικά ενορχηστρωμένες και ο David McLean ήταν αναγκασμένος να καπνίζει μέχρι πέντε πακέτα ανά εγγραφή, προκειμένου η στάχτη του τσιγάρου να πέφτει με ένα συγκεκριμένο τρόπο, ο καπνός να βγαίνει με συγκεκριμένο τρόπο και το χέρι του να κρατά το τσιγάρο με έναν ορισμένο τρόπο» ανέφερε η αγωγή.
Μερικά χρόνια μετά ένας ομοσπονδιακός δικαστής απεφάνθη ότι οι νόμοι της Καλιφόρνια -εκείνον τον καιρό ήταν πιο προστατευτικοί για τις καπνοβιομηχανίες- προστάτευαν τη Phillip Morris από τους ισχυρισμούς της Lilo McLean, η οποία αναγκάστηκε να πληρώσει για τα έξοδα της δίκης και των δύο πλευρών.
Ο εκπρόσωπος της εταιρείας, καταλήγει ο Matt Pearce στο κείμενό του, δε θέλησε να κάνει κανένα σχόλιο γύρω από τη συγκεκριμένη υπόθεση.