Πριν μερικά χρόνια σε αεροδρόμιο της Πολεμικής Αεροπορίας ο διοικητής μας κάλεσε να ακούσουμε μαζί τον ασύρματο, προκειμένου να λάβουμε μια μικρή έστω εικόνα από την ένταση των αερομαχιών στο Αιγαίο, ανάμεσα στα ελληνικά μαχητικά και τους εισβολείς εξ’ ανατολών. Του Μαρίνου Γκασιάμη Φωτογραφίες και βίντεο: Γιάννης Κέμμος Από την στιγμή της εντολής για άμεση απογείωση μέχρι και την ώρα που τα μαχητικά προσέγγισαν τους τούρκους πάνω από τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, οι συνομιλίες στον ασύρματο ήταν τυπικές και καθαρή απόδειξη πως όλοι οι εμπλεκόμενοι στην ιστορία αυτή μπορεί να ήταν νεαροί άνθρωποι, ωστόσο εκείνες τις στιγμές ήταν και οι καλύτεροι επαγγελματίες. Στις φωνές καταλάβαινες την ψυχραιμία και τον γρήγορο υπολογισμό όλων των παραμέτρων από χειριστές και ελεγκτές. Τα τουρκικά μαχητικά δεν υπάκουσαν στις υποδείξεις και μόλις παραβίασαν τον εθνικό εναέριο χώρο ξεκίνησε η εμπλοκή. Σκληροί ελιγμοί που αποτυπώνονταν στις αναπνοές των χειριστών. Σταθερά σε όλη την διάρκεια της αερομαχίας, ακόμα και όταν τα πράγματα έγιναν ακόμα πιο δύσκολα, αυτό που ξεχώρισα ήταν η φωνή του ελεγκτή από το ραντάρ.
Η περιήγηση στο Ραντάρ της Πάρνηθας
Αφού δόθηκε η σχετική άδεια από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας πήραμε τον δρόμο προς την κορυφή της Πάρνηθας με το όνομα «Καραβόλα» σε υψόμετρο 1.413 μέτρα.
Συνολικά η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει 3 ΚΕΠ, τρία δηλαδή μεγάλα ραντάρ σε Πάρνηθα, Χορτιάτη Θεσσαλονίκης και στη Ζήρο της Κρήτης και άλλα 9 μικρότερα ραντάρ που υπάγονται σε ισάριθμές Μοίρες Σταθμών Ελέγχου και Προειδοποίησης. Αυτά σε συνδυασμό με το ιπτάμενο ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας και τα ραντάρ των άλλων Επιτελείων βλέπουν 24 ώρες το 24ωρο, 365 μέρες τον χρόνο ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών, μέσω και τις διασύνδεσης που πλέον υπάρχει, ότι πετάει στο FIR Αθηνών και στον Εθνικό Εναέριο Χώρο.
Αφού μας εξήγησε την διαδικασία που ακολουθείται μόλις εντοπιστεί ένας στόχος να μπαίνει στο FIR Αθηνών, ο Σμήναρχος, μας τόνισε τις δύσκολες καιρικές συνθήκες, ειδικά τον χειμώνα, που καλείται να αντιμετωπίσει το προσωπικό της μονάδας. Μας τόνισε επίσης το κοινωνικό έργο που επιτελεί σε συνεργασία με τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής.
Η ξενάγηση στο ραντάρ της Πάρνηθας ολοκληρώθηκε αφήνοντάς μας με μια αίσθηση σιγουριάς ότι οι άνθρωποι των ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας όχι απλά γνωρίζουν άρτια το αντικείμενό τους και ξαγρυπνούν ακόμα και όταν εμείς χαλαρώνουμε στον καναπέ μας, αλλά και πως επεξεργάζονται και αναλύουν ακόμα και τις μελλοντικές απειλές και ετοιμάζουν ήδη τις κατάλληλες λύσεις και απαντήσεις.
Ιστορία
Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της Πολεμικής Αεροπορίας η ιστορία της μονάδας αυτής έχει ως εξής. Το 2ο ΚΕΠ ιδρύθηκε το 1955 με έδρα το Καβούρι και λειτούργησε ως εκπαιδευτική Μονάδα μέχρι τον Αύγουστο του 1956 με τα περιορισμένης δυνατότητας RADAR έρευνας και ύψους, τύπου TPS–1E και TPS–10D αντίστοιχα. Τον Αύγουστο του 1957, τα ανωτέρω RADAR αντικαταστάθηκαν με τα μεγαλυτέρων δυνατοτήτων FPS – 8 έρευνας και FPS – 6 ύψους. Τον Μάιο του 1958, η Μονάδα μεταφέρθηκε στη θέση «Καραβόλα» του όρους Πάρνηθα, όπου λειτουργεί έως σήμερα. Τον Οκτώβριο του 1976, εντάχθηκε στο σύστημα NATO Air Defense Ground Environment (NADGE). Τον ίδιο χρόνο έγινε και η εγκατάσταση του RADAR ύψους S–269. Τον Μάρτιο του 1984, εντάχθηκε στο ολοκληρωμένο σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης του ΝΑΤΟ μέσω του εξελιγμένου συστήματος NAEGIS. Τον Ιούλιο του ίδιου έτους εκχωρήθηκε στη Μονάδα η Manual διαδικασία ελέγχου των Κατευθυνομένων Βλημάτων «ΝΙΚΗ» & «ΧΩΚ». Το 1990 ξεκίνησαν τα έργα εκσυγχρονισμού της Μονάδας, τα οποία ολοκληρώθηκαν το 1994 και μεταξύ άλλων περιλάμβαναν την τοποθέτηση εξελιγμένου και υψηλών δυνατοτήτων RADAR, τύπου S–743D, το οποίο λειτούργησε επιχειρησιακά από τον Μάιο του 1996 και την εγκατάσταση νέου ολοκληρωμένου συστήματος επικοινωνιών. Το Σεπτέμβριο του 1997, τοποθετήθηκε στη Μονάδα το σύστημα Radar Integration System (RIS), το οποίο δίνει τη δυνατότητα λήψης ιχνών αεροσκαφών από άλλες Μονάδες.