Την καινοτομία με την οικολογία και τη φαντασία με την ανταγωνιστικότητα «πάντρεψε» ομάδα φοιτητών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, που διακρίθηκε σε διεθνή διαγωνισμό για την αγωνιστική μοτοσικλέτα που κατασκεύασε εν μέρει από … ζαχαροκάλαμα και καλαμπόκι.
Η ερευνητική – αγωνιστική ομάδα «Panther Racing» του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αποτελούμενη κυρίως από φοιτητές του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών, αλλά και φοιτητηές από άλλα τμήματα του Πανεπιστημίου, κατέκτησε τη 2η θέση ως πρωτοεμφανιζόμενη ομάδα, συμμετέχοντας στον 5o διεθνή φοιτητικό διαγωνισμό κατασκευής αγωνιστικής μοτοσικλέτας «MotoStudent», ο οποίος διεξήχθη από τις 3 έως τις 7 Οκτωβρίου 2018, στην πόλη Alcaniz, στην Αραγονία της Ισπανίας.
Καινοτομία της μοτοσικλέτας που παρουσίασε η ομάδα και την ξεχώρισε μεταξύ των 45 ομάδων που συμμετείχαν στον διαγωνισμό ήταν ότι αντικατέστησε όλα τα πλαστικά ή από σύνθετο υλικό μέρη της μοτοσικλέτας με την οποία αγωνίστηκε με ένα βιοδιασπώμενο υλικό, το οποίο αναπτύσσουν τα ίδια τα μέλη της.
Η καινοτομία των υλικών κατασκευής της μοτοσικλέτας παρουσιάσθηκε για πρώτη φορά από τα μέλη της ομάδας σε Διεθνές Συνέδριο για το Περιβάλλον που πραγματοποιήθηκε στην Κοπεγχάγη, τον Ιούνιο του 2018. Πρόκειται για ένα οικολογικό υλικό που ενσωματώνει ίνες λιναριού, οι οποίες προσδίδουν καλύτερες μηχανικές ιδιότητες σε μήτρα από PLA. Το PLA είναι ένα βιοδιασπώμενο θερμοπλαστικό πολυμερές, βιολογικής προέλευσης (π.χ. από ζαχαροκάλαμα, καλαμπόκι κ.α.) και έχει χαμηλότερη πυκνότητα σε σχέση με πολυμερή και ρητίνες που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή σύνθετων υλικών. Με το καινοτόμο αυτό υλικό, το οποίο είναι ελαφρύτερο ακόμα και από το πολύ ελαφρύ σύνθετο υλικό ανθρακονημάτων, επιτυγχάνονται καλύτερες επιδόσεις τόσο αγωνιστικά όσο και περιβαλλοντικά, ενώ ταυτόχρονα, λόγω της βιολογικής προέλευσης των συστατικών, το κόστος είναι εξαιρετικά μειωμένο.
«Εγώ ήμουν μηχανολόγος μηχανικός και μαζί με έναν συμφοιτητή μου, τον Αριστείδη Παπαδημητρίου, είχαμε την ιδέα να προχωρήσουμε στην ομάδα, ώστε να εκπροσωπήσουμε το ΑΠΘ στον διαγωνισμό. Ξεκινήσαμε τον Γενάρη του 2017 και το πρώτο που κάναμε ήταν να δούμε αν υπάρχει επιθυμία και από άλλους συμφοιτητές και κάποιου καθηγητή να μας στηρίξει, καθώς ήταν ένα ερευνητικό πρόγραμμα του ΑΠΘ αυτό που τρέξαμε και έπρεπε να έχουμε κάποιον υπεύθυνο καθηγητή. Προχωρήσαμε στη σύσταση της ομάδας και καθώς γνωρίζαμε για τον διαγωνισμό που θέλαμε να συμμετάσχουμε πρώτο μας μέλημα ήταν να εξασφαλίσουμε το κόστος της εγγραφής στον διαγωνισμό, το οποίο ήλθε από την πρυτανεία του ΑΠΘ», δήλωσε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο υπεύθυνος του Project, Μιλτιάδης Γιαννιός.
«Προχωρώντας στο καθαρά σχεδιαστικό κομμάτι, για να υλοποιήσουμε την ιδέα μας διαπιστώσαμε ότι το πρότζεκτ ήταν αρκετά σύνθετο, διότι δεν αφορούσε μόνο το καθαρά μηχανολογικό, την κατασκευή, αλλά υπήρχε το κομμάτι της εκβιομηχανοποίησης, που έπρεπε να παρουσιάσουμε business plan, φυσικά το κομμάτι να βρούμε χορηγίες για να καλύψουμε το κόστος κατασκευής, επομένως η ομάδα δεν πλαισιώθηκε μόνο από μηχανολόγους μηχανικούς, αλλά έχουμε φοιτητές από το οικονομικό τμήμα, από τους πολιτικούς μηχανικούς, από διάφορες σχολές πληροφορικής κ.α. Βασιστήκαμε σε γνώσεις που αποκτήσαμε μέσα στη Σχολή -δεν έπρεπε να βγούμε και πολύ από αυτές- κάναμε κάποια έρευνα, μας στήριξαν εταιρείες, οι οποίες βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη και αυτός είναι και ο λόγος που καταφέραμε να το υλοποιήσουμε και από τα σχέδια φτάσαμε στην περίοδο της κατασκευής και εκπροσωπήσαμε για πρώτη φορά το ΑΠΘ στον συγκεκριμένο διαγωνισμό», εξήγησε ο κ. Γιαννιός.
Η ομάδα του ΑΠΘ έλαβε στον ίδιο διαγωνισμό και τις θέσεις: τη 19η στη γενική κατάταξη, ανάμεσα στις 45 ομάδες που συμμετείχαν συνολικά στον διαγωνισμό, την 8η θέση στο πρώτο στάδιο του διαγωνισμού (MS1), την 4η θέση στην ενότητα «Technological Innovation Project», την 9η θέση στην ενότητα «Business Project», τη 16η θέση στην ενότητα «Design Project», την 22η θέση στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού (MS2) και τη 2η θέση στην ενότητα «Brake Test». Στον αγώνα ταχύτητας η μοτοσικλέτα της ομάδας τερμάτισε στη 19η θέση. Επιστημονικά υπεύθυνος της ομάδας είναι ο Δρ. Γιώργος Περκουλίδης, από το Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (ΕΔΙΠ) στο Εργαστήριο Μετάδοσης Θερμότητας και Περιβαλλοντικής Μηχανικής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ.
Ο διαγωνισμός διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια από τη Moto Engineering Foundation (MEF) και την TechnoPark Motorland και συνιστά έναν επίσημα αναγνωρισμένο διαγωνισμό της International Motorcycling Federation (Fédération Internationale de Motocyclisme, FIM), η οποία αποτελεί το παγκόσμιο διοικητικό σώμα των αγώνων μοτοσικλέτας.