‘Ύστερα από έρευνα υποθέσεων που αφορούσαν την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος μαθητών και το κατά πόσο λειτουργεί ως παιδαγωγικό μέτρο για τον έλεγχο της συμπεριφοράς τους στο σχολείο, προχώρησε ο «Ο Συνήγορος του Πολίτη».
Σύμφωνα με την επιστολή που απέστειλε στον γενικό γραμματέα του υπουργείου παιδείας, η ποινή της αποβολής εφαρμόζεται χωρίς προηγουμένως να έχουν εξαντληθεί άλλα παιδαγωγικά μέτρα.
Ο Συνήγορος μελέτησε τη νομοθεσία, διερεύνησε τις περιπτώσεις επιβολής της ποινής, συνάντησε και μίλησε με μαθητές και εκπαιδευτικούς, και πρότεινε τα εξής:
1) Το υπουργείο Παιδείας να προβεί σε αναλυτική έγγραφη ενημέρωση όλων των σχολείων και των προϊσταμένων αρχών, σχετικά με την υποχρέωσή τους να ακολουθούν τις προβλέψεις του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας όταν πρέπει να επιβάλουν την ποινή της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος. Στην ενημέρωση αυτή θα πρέπει να γίνεται σαφής αναφορά σε συγκεκριμένες, επιμέρους ενέργειες που θα πρέπει να γίνονται όπως: α) η υποχρέωση προηγούμενης πρόσκλησης σε ακρόαση του ανηλίκου και του γονέα/κηδεμόνα, β) η υποχρέωση ειδικής και επαρκούς αιτιολόγησης της απόφασης, γ) η αναφορά στις παιδαγωγικές μεθόδους, που χρησιμοποιήθηκαν σε προηγούμενες περιπτώσεις με τον συγκεκριμένο μαθητή και τα αποτελέσματά τους, δ) η επιχειρηματολογία σχετικά με τους λόγους για τους οποίους εκτιμάται ότι η ποινή θα αποβεί προς το συμφέρον του συγκεκριμένου μαθητή.
2) Να προβλεφθεί ρητά στην εκπαιδευτική νομοθεσία η (υφιστάμενη) αρμοδιότητα των προϊστάμενων υπηρεσιών να ασκούν ιεραρχικό έλεγχο στις αποφάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων έτσι ώστε να μην υπάρχουν περιθώρια αμφισβήτησης.
3)Οι διευθύνσεις των σχολείων να ενημερώνουν τους μαθητές στους οποίους επιβάλλεται το μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος και τους γονείς/κηδεμόνες τους ότι ισχύει μόνο για το τρέχον σχολικό έτος.
4) Το υπουργείο να μεριμνήσει για την καθοδήγηση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών με στόχο η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος να μην χρησιμοποιείται ως μέσο παραδειγματισμού των υπολοίπων μαθητών ή από αδυναμία του σχολείου να αντιμετωπίσει τα προβλήματα συμπεριφοράς ενός μαθητή.
6) Η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος να μην ανακοινώνεται δημόσια.