Λύσεις σε μια σειρά προβλημάτων που έχουν ταλαιπωρήσει τους τελευταίους μήνες χιλιάδες φορολογούμενους, οι οποίοι προχωρούν σε διακοπή εργασιών, έρχεται να δώσει η ΑΑΔΕ, ξεμπλοκάροντας χιλιάδες αιτήματα. Η ψηφιακή διαδικασία, η οποία εφαρμόζεται από τον Νοέμβριο 2024, με τη χρήση αυτοματοποιημένων επαληθεύσεων, απλοποιείται περαιτέρω και ενισχύεται με νέες δυνατότητες, καθιστώντας ευκολότερη και ταχύτερη τη διεκπεραίωσή της. Ήδη μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί πάνω από 36.000 αιτήματα διακοπής εργασιών, εκ των οποίων περίπου 34.000 πλήρως αυτοματοποιημένα. Οι βελτιώσεις που γίνονται στο σύστημα αφορούν:

1. Άμεση διακοπή εργασιών, υπό προϋποθέσεις, ακόμη και σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως:

  • Κατοχή επαγγελματικών οχημάτων (αγροτικά οχήματα, ρυμουλκούμενα, ΦΙΧ, ΦΔΧ κλπ). Συγκεκριμένα, τα φυσικά πρόσωπα που είχαν στην κατοχή τους Ι.Χ. όχημα ή οχήματα και ασκούσαν με τη χρήση αυτών δραστηριότητα κατά την υποβολή της δήλωσης διακοπής εργασιών, δηλώνουν ότι έχουν καταχωρηθεί όλες οι μεταβολές που σχετίζονται με την κατάσταση των εν λόγω οχημάτων, κατόπιν επαλήθευσης με το πληροφοριακό σύστημα οχημάτων (ΠΣΟ) της ΑΑΔΕ.
  • Κατοχή ταμειακών μηχανών (Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών – ΦΗΜ). Δεν κωλύει την ολοκλήρωση της διακοπής εργασιών μέσω της ψηφιακής εφαρμογής η ύπαρξη ΦΗΜ:

α) Που τιμολογούν σε δραχμές και όχι σε ευρώ,

β) των οποίων έπρεπε να έχει παύσει η λειτουργία, εφόσον για την αιτούμενη ημερομηνία διακοπής, το δικαίωμα του Δημοσίου για την έκδοση πράξης διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου έχει παρέλθει κατά το χρόνο υποβολής του αιτήματος διακοπής εργασιών.

Διαπίστωση μη ουσιωδών διαφορών στα υποβληθέντα στοιχεία προμηθευτών.

2. Αποσύνδεση της ημερομηνίας αυτοπαράδοσης οχημάτων από την ημερομηνία διακοπής εργασιών.

3. Αποσύνδεση του πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ από την ολοκλήρωση της διακοπής εργασιών.

4. Διεύρυνση των περιπτώσεων που εξυπηρετούνται μέσω της ψηφιακής εφαρμογής και προωθούνται για περαιτέρω επαλήθευση και έλεγχο, εφόσον απαιτηθεί, προς τις αρμόδιες Φορολογικές Υπηρεσίες.

Οι νέες λειτουργικότητες θα είναι προσβάσιμες από 1η Ιουλίου 2025 στην ψηφιακή πύλη myAADE (myaade.gov.gr), ενώ έως τότε, οι φορολογούμενοι που:

  • επιθυμούν να προχωρήσουν σε διακοπή εργασιών πριν την 1 Ιουλίου και
  • δεν έχουν καταφέρει να ολοκληρώσουν το αίτημά τους μέσω της τρέχουσας εφαρμογής
  • μπορούν να υποβάλουν το αίτημά τους μέσω της ψηφιακής εφαρμογής «Τα Αιτήματά μου», στην διαδρομή Νέο Αίτημα > Φορολογία > Για μένα ή Εκπροσωπώ άλλον φορολογούμενο > Θεματική Ομάδα: Μητρώο > Διαδικασία: Διακοπή εργασιών φυσικών προσώπων (ή νομικών προσώπων/νομικών οντοτήτων, κατά περίπτωση) για τις περιπτώσεις που δεν υποστηρίζονται ψηφιακά.

Χωρίς πρόστιμα

Επισημαίνεται ότι δεν επιβάλλεται πρόστιμο εκπρόθεσμης υποβολής για τα αιτήματα διακοπής που θα υποβληθούν από την έναρξη ισχύος της απόφασης έως 1 Σεπτεμβρίου 2025, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι κάτωθι προϋποθέσεις:

  • ο φορολογούμενος είχε προσπαθήσει εμπρόθεσμα να υποβάλει το αίτημα στην ψηφιακή εφαρμογή «Διακοπή Εργασιών Επιχείρησης»,
  • η διαδικασία δεν ολοκληρώθηκε για λόγους που ρυθμίζονται με τη νέα απόφαση και
  • η απόπειρα υποβολής έχει καταγραφεί στο πληροφοριακό σύστημα της ΑΑΔΕ.

Με τη νέα απόφαση και μέσω της αναβάθμισης της ψηφιακής εφαρμογής αναμένεται να εξυπηρετηθούν άνω των 15.000 αιτημάτων πολιτών και επιχειρήσεων.