Χολιγουντιανό στούντιο χαρακτήρισε την επίμαχη φωτογραφία του 1943 που χάρισε στην ηθοποιό, τραγουδίστρια και χορεύτρια Μπέτι Γκρέιμπλ τον τίτλο του «κοριτσιού της αφίσας» ως η «φωτογραφία που γέννησε ένα εκατομμύριο υγρά όνειρα»!
Ακόμα και ο όρος όμως «pin-up girl», που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1941, όταν οι φλόγες του πολέμου είχαν ήδη απλωθεί σε Ευρώπη, Αφρική και Άπω Ανατολή, και αφορούσε σε φωτογραφίες σέξι γυναικών από περιοδικά και ημερολόγια που καρφίτσωναν οι φαντάροι πάνω από το κρεβάτι τους, ποτέ άλλοτε δεν βρήκε καλύτερη ενσάρκωση από το σώμα της Μπέτι!
Ως το πλέον περίφημο «κορίτσι για κρέμασμα» λοιπόν του πολέμου, αυτό που χρησιμοποιούσαν αφειδώς εκατομμύρια οπλίτες για να αποδιώχνουν με τα ημίγυμνα κάλλη της τη φρίκη του πολέμου, η Γκρέιμπλ έμελλε να γίνει πολεμικό σύμβολο, υπενθυμίζοντας κι αυτή με τον τρόπο της όλους τους καλούς λόγους για τους οποίους πολεμούσαν οι Σύμμαχοι τη ναζιστική λαίλαπα.
Η φωτογραφία μάλιστα που μας κοιτά προκλητικά πάνω από τον ώμο και μέσα στο μαγιό της αναγνωρίζεται σήμερα απ’ όλους τους Αμερικανούς ως η δεύτερη δημοφιλέστερη πολεμική φωτογραφία του καιρού, πίσω μόνο από την κλασική εικόνα των στρατιωτών που υψώνουν την Αστερόεσσα στην Ίβο Τζίμα!
Παρά τη φήμη της όμως ως αισθησιακό μοντέλο της εποχής, η Μπέτι Γκρέιμπλ ήταν πολλά περισσότερα από τα ωραιότερα πόδια του Χόλιγουντ, αυτά δηλαδή που ασφάλισε το χολιγουντιανό στούντιο της Fox για ένα εκατομμύριο δολάρια και τη μετέτρεψε αίφνης στα «πόδια του ενός εκατομμυρίου»…
Πρώτα χρόνια
Η Ρουθ Ελίζαμπεθ Γκρέιμπλ γεννιέται στις 18 Δεκεμβρίου 1916 στο Σεντ Λιούις του Μιζούρι ως το νεότερο από τα τρία παιδιά ενός χρηματιστή και της συζύγου του, η μόνη δουλειά της οποίας ήταν να προετοιμάσει τα κορίτσια της για χολιγουντιανή καριέρα! Αποτυχημένη αρτίστα η ίδια, η υπερφιλόδοξη μητέρα Λίλιαν μεγαλώνει την Μπέτι, όπως την αποκαλεί (καθώς το Μπέτι ήταν πιο εξωτικό και εύηχο από το Ρουθ), για να πάρει νωρίς νωρίς μέρος στη showbiz: ξεβάφει τα μαλλιά της και τα κάνει πλατινέ, για να αγγίξει έτσι ευκολότερα η μικρή το σταριλίκι.
Η μεγαλύτερη αδερφή της Μπέτι, η Μάρτζορι, δεν είχε κανένα ταλέντο ούτε και θέληση να ανέβει στη σκηνή κι έτσι το σύνολο της προσοχής αλλά και της μητρικής ελπίδας πέφτει τώρα στη δεύτερη κόρη. Η Μπέτι γράφεται σε διάφορες σχολές για την τέχνη του θεάματος πριν καν κλείσει τα 4 χρόνια ζωής, παίρνει σβάρνα όλες τις οντισιόν που μπορούσε να βρει η μητέρα στην πολιτεία και κανονίζει ακόμα και ιδιωτικά θεάματα με την κόρη της για τα μάτια φίλων και γνωστών, ώστε να εξοικειωθεί η μικρή με το αδηφάγο κοινό.
Κι έτσι πριν καλά-καλά το καταλάβει η Μπέτι θα βρεθεί στις σκηνές του βοντβίλ ως παιδί-θαύμα και εκεί θα την ανακαλύψει χολιγουντιανός κυνηγός ταλέντων, ο οποίος εκμυστηρεύεται στη μητέρα να φέρει την άβγαλτη κόρη της στο Λος Άντζελες. Ήταν η στιγμή που περίμενε η Λίλιαν όλη της τη ζωή! Η επόμενη κίνηση δεν ήταν άλλη από τη μετακόμιση όλης της οικογένειας στη Δυτική Ακτή και την Μπέτι να γράφεται στο φημισμένο Hollywood Professional School, αλλά και στη σχολή χορού Ernest Belcher Academy και το δραματουργικό ίδρυμα Albertina Rasch School φυσικά.
Παρά το γεγονός ότι είμαστε στα χρόνια της Μεγάλης Ύφεσης και του χρηματιστηριακού κραχ και ο πατέρας έκανε το χειρότερο δυνατό επάγγελμα (ήταν χρηματιστής όπως είπαμε!), κάνει τα πάντα για να εξασφαλίζει τα πανάκριβα δίδακτρα της μικρής. Ταυτοχρόνως, η Λίλιαν παίρνει παραμάσχαλα την κόρη και οργώνουν ολημερίς και ολονυχτίς κινηματογραφικά στούντιο, διαγωνισμούς ομορφιάς, θεατρικές σκηνές και κέντρα διασκέδασης, διαφημίζοντας τα καλλίγραμμα πόδια της σε σκηνοθέτες και θεατρώνες.
Τελικά, η μεγάλη στιγμή έρχεται: το στούντιο της Fox την προσλαμβάνει για κομπαρσιλίκι στην ταινία «Let’s Go Places» το 1929. Καθώς όμως η μικρότερη δυνατή ηλικία για κινηματογραφική δουλειά ήταν τα 15 χρόνια, η 13χρονη Μπέτι υπογράφει ψευδώς ότι είναι στο ηλικιακό όριο. Η πλαστογράφηση ανακαλύπτεται και η έφηβη παίρνει πόδι.
Κανένα πρόβλημα για την απτόητη μητέρα, η οποία καταφέρνει να συναντήσει τον ίδιο τον πανίσχυρο μεγαλοπαραγωγό Σαμ Γκόλντουιν της MGM, ο οποίος ενδίδει στις πιέσεις και προσλαμβάνει το κορίτσι για να τραγουδήσει την πρώτη στροφή του τραγουδιού των τίτλων αρχής του μιούζικαλ «Whoopee!» (1930)! Τα μικρορολάκια συνεχίστηκαν για τα επόμενα τρία χρόνια, μέχρι να εξασφαλίσει η Μπέτι τον πρώτο της κανονικό ρόλο, στο οσκαρικό μιούζικαλ της RKO «The Gay Divorcee» (1934).
Η RKO δίνει και δεύτερο υποκριτικό συμβόλαιο στην πλατινέ κούκλα, αν και η ίδια παραδαίρνει για καιρό από ρόλους σε κομπαρσιλίκια και τανάπαλιν, καταφέρνοντας πάντως να κάνει όνομα ως σεξοβόμβα της εποχής. Η RKO τη διώχνει όμως άρον-άρον την άνοιξη του 1937, όταν γίνεται γνωστός ο δεσμός της με τον επίσης πιτσιρικά πρωταγωνιστή Τζάκι Κούγκαν.
Οι δυο τους παντρεύονται πάντως τον Νοέμβριο του ίδιου χρόνου, λίγο μετά το νέο συμβόλαιο που υπέγραψε η Μπέτι με την Paramount…
Ένα σέξι αστέρι γεννιέται
Την ώρα που η χρονιά του 1939 ήταν χρυσή εποχή για το Χόλιγουντ, το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου στην Ευρώπη θα έβλεπε το Χόλιγουντ να ερημώνει, καθώς πολλοί παράγοντες ήταν Ευρωπαίοι και επέστρεψαν άμεσα στις χώρες τους για τις πολεμικές ανάγκες. Και βέβαια όταν οι ΗΠΑ εντάχθηκαν στο πλευρό των Συμμάχων το 1941, μετά την επίθεση στο Περλ Χάρμπορ, η εθνική κινηματογραφία της Αμερικής έπνεε πλέον τα λοίσθια.
Κι έτσι η Μπέτι Γκρέιμπλ ακολούθησε τον δρόμο τόσων και τόσων αστεριών του Χόλιγουντ, οργώνοντας τη χώρα και συγκεντρώνοντας κονδύλια για τον πόλεμο, όταν βέβαια δεν ψυχαγωγούσε τις ορδές των αμερικανών στρατιωτών στα φονικά μέτωπα. Αν και το φαινόμενο Μπέτι Γκρέιμπλ δεν θα γεννιόταν πραγματικά πριν από τη μνημειώδη φωτογραφία που τράβηξε την πλατινέ σεξοβόμβα ο φωτογράφος Frank Powolny!
Η εικόνα κυκλοφόρησε σε 5 εκατομμύρια αντίτυπα και κοσμούσε πλέον τα κρεβάτια και τους στρατώνες της Αμερικής στα πέρατα του κόσμου. Υπολογίζεται ότι ένας στους πέντε αμερικανούς στρατιώτες ήταν κάτοχος του συγκεκριμένου πόστερ κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου!
Η εικόνα της Μπέτι με το μαγιό έγινε σύμβολο του πολέμου καθώς παρείχε πράγματι την απαραίτητη δόση έμπνευσης στους μπαρουτοκαπνισμένους στρατιώτες. Την ώρα που πολλές ακόμα σταρ, άνεργες πια, στράφηκαν στην παραγωγή pin-up φωτογραφιών, καμιά τους δεν ξεπέρασε ποτέ τη λατρεία του αντρικού κοινού για την Γκρέιμπλ. Μέχρι και μίνι φωτογραφίες της κυκλοφόρησαν για να τις έχουν στην τσέπη τους οι στρατιώτες των χαρακωμάτων.
Μέχρι τον Νοέμβριο του 1943, το Πεντάγωνο ανακοίνωνε ότι η Μπέτι Γκρέιμπλ ερχόταν πρώτη στις προτιμήσεις του στρατιωτικού προσωπικού, αφήνοντας δεύτερη και καταϊδρωμένη τη Ρίτα Χέιγουορθ! Και όταν η Fox ασφάλισε τα υπέροχα πόδια της σταρ στη λονδρέζικη ασφαλιστική Lloyd’s έναντι ενός εκατομμυρίου δολαρίων (1,25 εκατ. για την ακρίβεια), ένας θρύλος είχε μόλις γεννηθεί!
Η ίδια επιδιδόταν συνεχώς σε προωθητικές εκστρατείες για λογαριασμό του πολέμου, οργώνοντας τις πολιτείες και γινόμενη μέχρι και μασκότ αθλητικών σωματείων και φιλανθρωπικών ιδρυμάτων, όταν δεν την έβρισκες στα στρατιωτικά νοσοκομεία να παρηγορεί τους τραυματίες.
Το 1943 επέστρεψε στο σινεμά με το «Coney Island», πριν γράψει άλλη μια χρυσή σελίδα στη χρηματοδότηση του πολέμου, και πάλι με τα διάσημα πόδια της: το καλσόν που φορούσε σε φιλανθρωπικό έρανο έπιασε τα 110.000 δολάρια!
Όλα τα φιλμ που έκανε στα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου ήταν ασκήσεις πολεμικού ηρωισμού. Παρά ταύτα, το 1943 έκανε ένα άλμα και από Νο 8 έφτασε στην κορυφή των γυναικών ηθοποιών του Χόλιγουντ. Την ίδια εποχή παντρεύεται τον μουσικό Harry James, με τον οποίο απέκτησε τελικά δύο κόρες (οι δυο τους χώρισαν στη δεκαετία του 1960).
Με την τεράστια επιτυχία της ως pin-up girl αλλά και με τους συνεχιζόμενους πρωταγωνιστικούς της ρόλους σε μιούζικαλ της εποχής (φιγούραρε πια ως «βασίλισσα του μιούζικαλ»), η Γκρέιμπλ ήταν πια η καλύτερα αμειβόμενη σταρ του Χόλιγουντ και μια από τις πλούσιες γυναίκες των ΗΠΑ! Το 1945 έφτασε να κερδίζει 300.000 δολάρια τον χρόνο, ποσό αστρονομικό για την εποχή. Την ίδια περίοδο έκανε και την ταινία για την όποια έλαβε τις καλύτερες κριτικές της ζωής της, το «Mother Wore Tights»…
Την έλεγαν όμως «το κορίτσι με τις ωραιότερες γάμπες» και «οι γοφοί που προκαλούν χίλιους αναστεναγμούς», αν και την ίδια δεν την πείραζε καθόλου, καθώς αυτό συντηρούσε τον μύθο της. Ταυτοχρόνως, είχε πάρει πολύ σοβαρά τον πολεμικό της ρόλο και δεν είχε χρόνο για τα κουτσομπολιά του σινεμά…
Κατοπινά χρόνια
Με το τέλος όμως του πολέμου, η καριέρα της άρχισε να φθίνει προοδευτικά. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1950 τα μιούζικαλ είχαν χάσει την απήχησή τους στο κοινό και μια νέα εφεύρεση ερχόταν να ανατρέψει όσα ξέραμε από showbiz, καθώς έμπαινε πια σε κάθε σπίτι: ήταν η τηλεόραση που έδωσε τη χαριστική βολή στην πλατινέ κούκλα, όπως και σε τόσες ακόμα σταρ μιας άλλης πλέον εποχής.
Τελευταίος της μεγάλος σταθμός ήταν το 1953, όταν έπαιξε την προικοθήρα πλάι στις Μέριλιν Μονρόε και Λορίν Μπακόλ στη ρομαντική κομεντί «How to Marry a Millionaire» και δύο χρόνια αργότερα θα έκανε τη στερνή της εμφάνιση στο μεγάλο πανί, στην κωμική ταινία «How to Be Very, Very Popular».
Μετά το 1955 εγκατέλειψε το Χόλιγουντ για να βρει πια νέα στέγη στο θεατρικό σανίδι και τα νυχτερινά κέντρα, συνεχίζοντας να γνωρίζει επιτυχίες και στην τηλεόραση καθ’ όλη τη διάρκεια των δεκαετιών του 1950 και του 1960. Επιτυχίες που δεν έλεγαν να κοπάσουν και μόνο ο θάνατος από καρκίνο του πνεύμονα θα ανέκοπτε οριστικά στις 2 Ιουλίου 1973.
Παρά το γεγονός ότι ήταν το αρχέτυπο του pin-up girl και μια από τις κορυφαίες σταρ της δεκαετίας του 1940, η Γκρέιμπλ δεν έδωσε ποτέ δικαιώματα στον σκανδαλοθηρικό Τύπο, κρατώντας πάντα διακριτικά την προσωπική της ζωή μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
Νοιαζόταν εξάλλου περισσότερο για την οικογένειά της παρά για την πρόσκαιρη φήμη του Χόλιγουντ, κάτι που συνέβαλε τα μέγιστα στο καθεστώς του θρύλου που άγγιξε τελικά.
Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr