Διευκρινίσεις αναφορικά με τη διακοπή λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου «Νέα Οδός» κατά την κακοκαιρία Μήδεια που έπληξε τη χώρα μας προ λίγων ημερών έδωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής την Παρασκευή (26/2).
«Δεν οφείλεται σε αδυναμία του παραχωρησιούχου να διατηρήσει την οδό ανοικτή, αλλά σε απόφαση της Ελληνικής Αστυνομίας για λόγους ασφαλείας», ανέφερε χαρακτηριστικά απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της Ελληνικής Λύσης Βασίλειου Βιλιάρδου όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επανέλαβε πως «με την οδική ασφάλεια δεν παίζουμε» και η σχετική απόφαση ελήφθη, καθώς «αυτό που φοβόταν η ΕΛ.ΑΣ. δεν ήταν η κατάσταση του δρόμου, αλλά η ελλιπής οδική παιδεία και η αδυναμία ορισμένων οδηγών να οδηγούν κάτω από τέτοιες επικίνδυνες συνθήκες. Γι’αυτό πολύ σωστά κι έκλεισε για κάποιες ώρες ο αυτοκινητόδρομος».
Ο Κ. Καραμανλής τόνισε πως πριν από την έναρξη των ισχυρών καιρικών φαινομένων, οι ιδιωτικές εταιρείες παραχώρησης, οι οποίες είναι αρμόδιες για τη λειτουργία και συντήρηση οδικών αξόνων, είχαν τεθεί σε αυξημένη ετοιμότητα και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μέσω της αρμόδιας Υπηρεσίας που εποπτεύει την τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων των παραχωρησούχων, είχε προβεί σε ενδελεχή έλεγχο για να εξασφαλίσει την ορθή υλοποίηση των προβλεπομένων στα σχέδια αποχιονισμού.
Σχετικά με το εάν ο παραχωρησιούχος μπορεί να εγείρει ζητήματα αποζημίωσης ως διαφυγόντα κέρδη από την απόφαση για τη διακοπή της κυκλοφορίας, ο υπουργός ανέφερε πως «δεδομένου ότι η απόφαση του ”κλεισίματος” προέκυψε ως ανάγκη για τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας και ασφάλειας, η παραχωρησιούχος εταιρεία δεν δύναται να προβεί σε αίτημα αποζημίωσης που να αφορά απώλεια εσόδων».
Αναφορικά με την ετοιμότητα αποχιονισμού της Νέας Οδού σε κρίσιμα σημεία, ο κ. Καραμανλής ανέφερε πως για τον άξονα Μεταμόρφωση-Σκάρφεια – Ράχες διαπιστώθηκε ότι ο παραχωρησιούχος είχε 68 εκχιονιστικά μηχανήματα, 32 λοιπά μηχανήματα αποχιονισμού και 4.000 τόνους διαθέσιμο αλάτι. Για το τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα υπήρχαν 25 μηχανήματα και 1.100 τόνοι αλάτι. Ο υπουργός, σημείωσε πως όταν, έπειτα από 7 ώρες που άνοιξε ο δρόμος, το υπουργείο ζήτησε από τον παραχωρησιούχο αφενός να μην επιβληθούν διόδια σε όσους κινούνταν στο οδικό δίκτυο, ώστε όλοι οι οδηγοί – και κυρίως οι μεταφορείς εμπορευμάτων – να εξυπηρετηθούν και αφετέρου οι παραχωρησιούχοι να σταθούν αρωγοί και στις εργασίες του ΔΕΔΔΗΕ για την κοπή των δέντρων κοντά από ηλεκτροφόρα καλώδια, κατά μήκος της εθνικής οδού.
Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, από την δική του πλευρά, ανέφερε πως «είναι καίριας σημασίας η λειτουργία ενός πανάκριβου αυτοκινητοδρόμου, που έχει πληρωθεί με χρήματα του Δημοσίου. Υπάρχουν άνθρωποι που πρέπει να μετακινηθούν για λόγους υγείας ή για άλλες προσωπικές και επιχειρηματικές υποθέσεις και εμπορεύματα που πρέπει να παραδοθούν και ενδεχομένως καταστρέφονται». Σημείωσε ότι με βάση το ν. 4663/2020, άρθ. 65, απαγορεύεται η διακοπή λειτουργίας σε οποιοδήποτε τμήμα του εθνικού ή δευτερεύοντος οδικού δικτύου και σε περίπτωση που αυτή γίνεται εξ αιτίας ανικανότητα του παραχωρησιούχου να κρατήσει τον δρόμο ανοικτό του επιβάλλεται πρόστιμο από 5.000 έως 1.000.000 ευρώ.