Έχοντας τη φήμη ότι κατασκευάζουν τις πιο βάναυσες, απολίτιστες, αντικοινωνικές μοτοσυκλέτες, οι «βάρβαροι» της ισπανικής El Solitario βρίσκονται πάντα αντιμέτωποι με τη φήμη τους, όταν μετασκευάζουν μια μοτοσυκλέτα.

Για τον λόγο αυτό διαλέγουν πάντα με πολλή προσοχή το αντικείμενο της προσοχής τους. Στην περίπτωση της ιταλικής Zaeta πάντως δεν κινδύνευσαν ποτέ να μην πετύχουν τον στόχο τους. Η μοναδική μοτοσυκλέτα, στη δημιουργία της οποίας έχει συμβάλλει και ο πατέρας του Valentino Rossi, ο αιώνιος χίπις Graziano, είναι από μόνης αρκετά κακιά, ώστε να τρομάζει γυναικόπαιδα ακόμα και ακίνητη.

motoiau2

Πόσο πιο κακιά όμως θα μπορούσε να γίνει μια Zaeta; Την απάντηση δίνουν οι εικόνες. Η Zaeta 530 DT, με άδεια κυκλοφορίας στους ευρωπαϊκούς δρόμους, είναι στην πραγματικότητα μια αγωνιστική flat-tracker 115 κιλών, ο μονοκύλινδρος τετράχρονος κινητήρας της οποίας αποδίδει 60 ίππους. Φτιάχτηκε για να κινείται λοξά σε μόνιμη υπερστροφή ισχύος και όχι στις ευθείες ενός αυτοκινητοδρόμου.

motoiau3

Όταν το άκουσε αυτό ο David Borras, αφεντικό της El Solitario, του ανάψανε τα λαμπάκια. Δεν κάνει για άσφαλτο; Θα σου πω εγώ αν κάνει ή όχι, σκέφτηκε. Άνοιξε κάτι χοντρά δερματόδετα κιτάπια και άρχισε να μαγικά του ξόρκια στο εργαστήρι. Όταν τέλειωσε, καβάλησε την Zaeta, ταξίδεψε 1.600 χιλιόμετρα ως το Νόρφολκ της Αγγλίας (από την ισπανική Γαλικία) και πήρε μέρος στον «καγκούρικο» αγώνα Dirt Quake V.

motoiau4

Ο Borras εξηγεί τώρα πώς έφτασε η κατάσταση ως εκεί: “Ήτανε νομίζω στο blog του Sideburn όπου πρωτόδα την Zaeta –πάνε πέντε χρόνια τώρα. Μου πήρε αμέσως τα μυαλά, άρχισα να φαντασιώνομαι μαζί της καγκουριές σε κάθε είδους επιφάνεια… Έπειτα διάβασα για τον Πάολο [Paolo Chiaia, τον ιδρυτή της Zaeta], για το ποια ήταν η μοτοσυκλέτα των ονείρων του και για το πώς πάλεψε να την κάνει πραγματικότητα. Άρχισα να τον θαυμάζω πριν καν τον γνωρίσω.

motoiau5

«Νομίζω πως ήταν γραφτό να συμβεί, αυτή η συνάντηση ταραχοποιών εννοώ. Από την πρώτη εκείνη επαφή πέρασαν μερικά χρόνια και μια μέρα… δεν κρατήθηκα! “Πάολο, θέλω να φτιάξω μια Zaeta αλά El Solitario. Πώς σου φαίνεται σαν ιδέα”; Δεν δίστασε καθόλου: “Γαμ…τη ιδέα, ναι, μέσα!”».

«Λίγο αργότερα στο εργαστήρι μας έφτανε μια διαβολεμένα σέξι Zaeta με ένα πλαίσιο μαύρο σαν κατράμι».

motoiau6

Η Zaeta 530 είναι από μόνη της μια απίστευτα ριζοσπαστική κατασκευή. Στις αφόρητα γοητευτικές λεπτομέρειές της περιλαμβάνονται το αλουμινένιο πλαίσιο, το καρμπυρατέρ της Keihin με το επίπεδο σλάιντ και οι ζάντες της Kineo για tubeless λάστιχα. Ο Borras αποφάσισε πως δεν θα πείραζε κανένα από τα σημεία αυτά και ότι θα προσπαθούσε να προσθέσει την απειλητική ασχήμια που χαρακτηρίζει τις δημιουργίες του, αγγίζοντας άλλα σημεία.

motoiau7

«Εδώ στην El Sol εξελισσόμαστε διαρκώς», λέει. «Η βασική μας ιδεολογία δεν έχει αλλάξει, αλλά πλέον έχουμε περισσότερη αυτοπεποίθηση και φυσικά μεγαλύτερη εμπειρία».

«Τον πρώτο καιρό μας είχε πιάσει μια μανία να αποδείξουμε τι μπορούμε να κάνουμε και μερικές φορές το παρακάναμε χωρίς ουσιαστικό λόγο. Τώρα είμαστε σε θέση να συνεργαστούμε με την υπάρχουσα σχεδίαση και να εκτιμήσουμε τα καλά της στοιχεία –δεν νιώθουμε πια την παρόρμηση να εμβολιάσουμε το DNA μας στα πάντα».

Η πρώτη σημαντική επέμβαση οφείλεται στην Paola (συνιδρύτρια της El Solitario): θα τοποθετούσαν ένα αρθρωτό πιρούνι Girder. «Τρελάθηκα, έκανα σαν παιδί», λέει ο David. «Ήταν ό,τι έπρεπε, αναμφίβολα!»

Ζήτησαν τη βοήθεια του Giulio Bernadelle της Kineo Wheels. Με τη βοήθεια σχεδιαστικού προγράμματος το πιρούνι πήρε πρώτα μορφή στον υπολογιστή. Έπειτα φτιάχτηκε ένα πλαστικό πρωτότυπο και τέλος κατασκευάστηκε το αληθινό σύστημα από κράμα αλουμινίου. Του φόρεσαν ένα αμορτισέρ της Öhlins.

motoiau8

«Το τελικό αποτέλεσμα ήταν απίστευτο, όλο αγριάδα και ταχύτητα. Αλλά πως θα συμπεριφερόταν; Αυτή ήταν η ερώτηση που τριβέλιζε το μυαλό μας. Δεν είχαμε την παραμικρή ιδέα…»

Έπρεπε να το δοκιμάσουν, αλλά δεν είχαν πολύν χρόνο. Παρέλαβαν το πιρούνι λίγες ώρες πριν τον αγώνα El Rollo Flat Track στα πλαίσια του Φεστιβάλ Wheels & Waves στο Μπιαρίτζ της Γαλλίας. Ωστόσο ο νέος τεχνικός συνεργάτης της El Solitario, o Mauro, κατάφερε να ανεβάσει τη Zaeta στο βάθρο του τελικού!

Όσο κατασκευαζόταν το μπροστινό, οι άνθρωποι της El Sol είχαν καταπιαστεί με τη μεταμόρφωση της υπόλοιπης Zaeta στο σύνολο που πλέον είναι γνωστό σαν Ε.S. Pluto.

Για την ολοκλήρωση της «διασκευής» τοποθετήθηκε δύο ζευγάρια δίσκων από ανθρακόνημα που κάλυψαν κάθε κενό των ακτίνων.

motoiau9

Τους έφτιαξε κατά παραγγελία η Astromal Speedway Parts. Έπειτα η IXO ανέλαβε τα ανθρακονημάτινα κομμάτια –τον κοκοβιό και το κάλυμμα του αλουμινένιου ρεζερβουάρ.

Στις κατά παραγγελία λεπτομέρειες βρίσκουμε επίσης τους δίσκους των φρένων, την πινακίδα για το αγωνιστικό νούμερο και κάποιες εντυπωσιακές σωληνώσεις. Στο πιρούνι στερεώθηκε ένα φωτιστικό σώμα LED της PIAA και πίσω ένα ακόμα LED, από εκείνα που είναι εγκεκριμένα για χρήση στην F1! Η El Sol άλλαξε επίσης τα γκριπ και πρόσθεσε ταχύμετρο, καθρέπτες, φλας και διακόπτες –όλα από την Motogadget.

motoiau10

Έχοντας περάσει την προκαταρκτική δοκιμασία του Wheels and Waves, η E.S. Pluto θεωρήθηκε έτοιμη για ένα «αντρικό» τεστ. «Δεν είναι πολλοί οι μετασκευαστές μοτοσυκλετών που θα παρουσίαζαν το πιο πολύτιμο δημιούργημά τους σε έναν αγώνα flat track”, λέει ο David. “Εμείς στην El Solitario αγωνιζόμαστε με στόχο να χάσουμε (γιατί μόνον τότε μπορεί να ελπίζουμε σε μια νίκη). Και αυτό ακριβώς κάναμε με την E.S. Pluto».

motoiau11

Ο David πήδηξε στη σέλα και έκοψε δρόμο για τη Μεγάλη Βρετανία, όπου θα αγωνιζόταν  με τη Zaeta στον αγώνα Dirt Quake «τρέξε μ’ ό,τι έφερες». Και τα κατάφερε, παρότι έπρεπε να φουλάρει βενζίνη κάθε 80 χιλιόμετρα, ενώ άλλαξε και δυο φορές λάδια καθ’ οδόν.

Πώς του φάνηκε η Zaeta στον δρόμο; «Κραδασμοί, κραδασμοί και πάλι κραδασμοί», λέει. «Ξέρω κόσμο που πληρώνει πολλά σε ένα γυμναστήριο για να υποφέρει ό,τι η Zaeta προσφέρει τσάμπα. Λόγω των κραδασμών μου έπεσαν στον δρόμο ο λεβιές ταχυτήτων δύο φορές, η αριθμοπινακίδα μία, ενώ έχασα και τον αριστερό καθρέφτη μέσα στην κυκλοφορία του Μπακινχαμσάιρ».

motoiau12

«Ήταν όμως μια καταπληκτική εμπειρία και μού χάρισε μιαν αίσθηση που έχω ξανανιώσει μόνον μία φορά στο παρελθόν, οδηγώντας πραγματικές προπολεμικές μοτοσυκλέτες! Μου θύμισε αυτό που έλεγε ο Shinya [Kimura], ότι η μηχανή είναι ένα πρωτόγονο εργαλείο, όπως το μαχαίρι».

«Επιπλέον επαναβεβαίωσα μια παλιά μου πεποίθηση, πως δηλαδή όσο πιο άγρια οδηγείς μια μοτοσυκλέτα, τόσο ευκολότερα την απολαμβάνεις και με λίγα χαω. Δεν χρειάζεται να πηγαίνεις με 160 για να απολαύσεις σε μια μοτοσυκλέτα το εξαιρετικό εκείνο κράμα ισχύος και φόβου που μας κρατάει ζωντανούς».

Τι είπε ο άνθρωπος!

Θανάσης Χούντρας