Ήταν από τους τυχερούς, όπως λένε, που τα φορτηγά τους μαζί με τα εμπορεύματα που μετέφεραν, δεν καταστράφηκαν στη διάρκεια της τραγωδίας του Norman Atlantic στις 28 Δεκεμβρίου 2014, όταν το πλοίο τυλίχθηκε στις φλόγες ενώ βρισκόταν στην Αδριατική. Περίπου 16 μήνες αργότερα, οι ιδιοκτήτες των φορτηγών που δεν υπέστησαν ζημιές ή υπέστησαν λίγες, κλήθηκαν να παραλάβουν τα οχήματά τους. Όταν όμως έβγαλαν τα φορτηγά στην προβλήτα του λιμανιού στο Μπάρι, ενημερώθηκαν πως είναι δεσμευμένα, μαζί με το περιεχόμενό τους, από την εταιρεία των ρυμουλκών που ανέλαβε τη μεταφορά του πλοίου στο Μπάρι. Επί ημέρες, όπως καταγγέλλουν, παραμένουν εγκλωβισμένοι στο λιμάνι, με τις περιουσίες τους να βρίσκονται στο αέρα. «Περνάμε τα πάθη του Χριστού. Είμαστε σαν φυλακισμένοι. Τα σώσαμε από τη φωτιά για να μας τα κατασχέσουν τα ρυμουλκά που έσωσαν το καράβι», δηλώνει στο newsbeast.gr ο κ. Τάκης Αργυρόπουλος. Τρία δικά του φορτηγά βρίσκονταν στο πλοίο όταν έπιασε φωτιά. Το ένα καταστράφηκε ολοσχερώς, τα άλλα δύο διασώθηκαν. «Μας είπαν από την ANEK (εταιρία που ναύλωσε το Norman Atlantic), αφού κάναμε μια συμφωνία και συμβιβαστήκαμε με κάποια λεφτά, μας έστειλε η ΑΝΕΚ στην Ιταλία και μας είπε να βγάλουμε τα αυτοκίνητα από το πλοίο. Και συμφωνήσαμε. Ερχόμαστε εδώ, τα βγάζουμε έξω, γίναμε εμείς μηχανικοί, με χίλιους κόπους και προσπάθειες, τα βάλαμε μπρος. Στο λιμάνι μας είπαν “δεν τα παίρνετε γιατί τα έχει κατασχέσει η εταιρεία των ρυμουλκών”».
«Μας κοροϊδέψανε»
Σύμφωνα με τον ίδιο, η ΑΝΕΚ «δεν μας απαντά επί της ουσίας. Μα κύριέ μου, εσύ με έστειλες. Δεν ήρθα εγώ αυτοβούλως. Τα έβαλα μπρος για να μας τα πάρετε εύκολα. Μας κοροϊδέψανε», καταγγέλλει. Ο κ. Αργυρόπουλος αναφέρει επίσης ότι βρίσκεται επί μία εβδομάδα στο Μπάρι, πίσω από τα κάγκελα, μαζί με περισσότερους από 20 ιδιοκτήτες που περιμένουν να πάρουν τα φορτηγά τους. «Εμείς αυτή τη στιγμή δεν έχουμε καμία επιλογή. Αν φύγουμε, εγκαταλείπουμε τις περιουσίες μας, αν μείνουμε δεν ξέρουμε τι θα γίνει», τονίζει. Ένας ακόμη ιδιοκτήτης δύο φορτηγών που δεν καταστράφηκαν ολοσχερώς, ειδοποιήθηκε να μεταβεί στην Ιταλία και να τα παραλάβει. «Μετά από 16 μήνες ειδοποιηθήκαμε από την ΑΝΕΚ ότι τα φορτηγά δεν έχουν καεί ολοσχερώς και να πάμε στην Ιταλία να τα παραλάβουμε. Τη Δευτέρα πήγαμε στην Ιταλία αλλά ενημερωθήκαμε από την ΑΝΕΚ ότι υπάρχει ένα κόλλημα και ότι δεν μπορούν να φύγουν τα φορτηγά γιατί είναι δεσμευμένο το περιεχόμενο από το ρυμουλκό». Όπως εξηγεί στο newsbeast.gr ο κ. Ευάγγελος Φλωράτος, τα ρυμουλκά έχουν απαιτήσεις από το καράβι, γιατί όταν τραβούν ένα ακυβέρνητο πλοίο, τους ανήκει το 50% της αξίας του και του περιεχομένου του. «Βγάλαμε τα φορτηγά εμείς οι ίδιοι μέσα από το Norman Atlantic και βγάλαμε τα δυο φορτηγά στην προβλήτα του λιμανιού και περιμέναμε να φύγουμε». Ωστόσο, εκεί ενημερώθηκαν ότι θα πρέπει να λυθεί το πρόβλημα μεταξύ του πλοιοκτήτη και των ρυμουλκών που ζητούσαν το ποσοστό τους. «Την Τρίτη ενημερωθήκαμε ότι δεν έχει λυθεί το πρόβλημα και καλύτερα να επιστρέψουμε πίσω στην Ελλάδα. Τα αυτοκίνητα έχουν δεσμευτεί από τους ιδιοκτήτες των ρυμουλκών, οι οποίοι θέλουν να τα κοστολογήσουν μαζί με τα εμπορεύματα για να μπορέσουν κάποια στιγμή, αν δεν βρουν άκρη με τον πλοιοκτήτη, να τα πλειστηριάσουν για να πάρουν τα χρήματα που διεκδικούν». Όπως αναφέρει, υπάρχουν στην Ιταλία ιδιοκτήτες φορτηγών που δεν έχουν ούτε ρούχα μαζί τους και οι περιουσίες τους βρίσκονται στον αέρα. «Εμείς αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Η μόνη λύση για εμάς αυτή τη στιγμή είναι να βρει μια λύση η ΑΝΕΚ, η οποία μας κάλεσε για να εκφορτώσουμε τα καράβια και η οποία έχει άνθρωπο για να συντονίσει την κατάσταση. Μας λέει ότι δεν είναι δικό μας πρόβλημα, είναι πρόβλημα των Ιταλών και εμείς προσπαθούμε να βρούμε μια λύση. Εφόσον τα φορτηγά βγήκαν από το πλοίο η ευθύνη έχει φύγει από απάνω της. Ότι ζημιά γίνει πλέον θα την υποστούμε εμείς», σημειώνει.
Τι απαντά η ΑΝΕΚ
Το newsbeast.gr επικοινώνησε με την ΑΝΕΚ και τον νομικό της σύμβουλο, Μάριο Νικολιδάκη, ο οποίος εξήγησε πως «μετά από τόσο καιρό και τεράστιες προσπάθειες, καταφέραμε να πάρουμε την άδεια των ιταλικών Αρχών για την εκφόρτωση των οχημάτων, κάνοντας εκ μέρους μας όλες τις απαραίτητες διαδικασίες τόσο από νομικής όσο και από τεχνικής πλευράς και κατόπιν αυτών καλέσαμε τους ιδιόκτητες να παραλάβουν τα οχήματά τους από το Μπάρι, όπως μας είχαν ενημερώσει σχετικά οι ιταλικές Αρχές και πάντα υπό την επίβλεψή τους. Δυστυχώς τη Δευτέρα μάθαμε ότι οι ιδιοκτήτες των ρυμουλκών έχουν προβεί σε κατάσχεση των φορτηγών και των εμπορευμάτων για τα δικαιώματά τους από τη διάσωση και ως εκ τούτου η διαδικασία σταμάτησε καθώς εξαιτίας της κατάσχεσης δεν ήταν δυνατόν να ολοκληρωθεί η παραλαβή των οχημάτων. Η κατάσχεση αυτή απευθύνεται κατά της πλοιοκτήτριας εταιρείας VISEMAR. Είναι η υπόθεση πλέον στα χέρια των ασφαλιστικών εταιρειών, προκειμένου να δοθούν οι απαραίτητες εγγυήσεις. Από την πλευρά μας ασκούμε ό,τι πίεση μπορούμε να ασκήσουμε προς οποιαδήποτε κατεύθυνση για να μπορέσει το θέμα να διευθετηθεί το συντομότερο δυνατόν και για να μην ταλαιπωρηθούν ακόμα περισσότερο οι ιδιοκτήτες των οχημάτων». Απαντώντας στις καταγγελίες των ιδιοκτητών για «κοροϊδία», σημειώνει: «Καταρχήν είμαστε σε συνεννόηση με όλους τους ιδιοκτήτες. Καταλαβαίνουμε την ταλαιπωρία τους αλλά ήταν κάτι το οποίο αφενός δεν γνωρίζαμε ούτε εμείς οι ίδιοι, αλλιώς φυσικά και δεν θα μπαίναμε στη διαδικασία να στείλουμε τους ανθρώπους και να οργανώσουμε τη διαδικασία παραλαβής των οχημάτων. Και επαναλαμβάνω ότι η αίτηση αυτή στρέφεται κατά των ιδιοκτητών και όχι κατά της ΑΝΕΚ, αλλά παρόλα αυτά φυσικά και προσπαθούμε να κάνουμε τα αδύνατα δυνατά για να λυθεί το θέμα το συντομότερο».