Σημαντικά μειώθηκε ο αριθμός των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο της πόλης της Θεσσαλονίκης σε ημερήσια βάση, ως αποτέλεσμα της έναρξης λειτουργίας του μετρό, σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που διενήργησαν το ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ και το Ζωντανό Εργαστήριο Έξυπνης Κινητικότητας.  Η έρευνα αφορά στην περίοδο μία εβδομάδα πριν από την έναρξη λειτουργίας του μετρό καθώς και τις δύο πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του ,δηλαδή, το χρονικό διάστημα από 25/11/2024 έως 15/12/2024.

Η μείωση του αριθμού των οχημάτων που εισέρχονται ανά ημέρα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης τόσο από δυτικά, όσο και από ανατολικά είναι ίδια σε απόλυτους αριθμούς, αλλά ποσοστιαία είναι μεγαλύτερη για την κυκλοφορία που προέρχεται από τους δυτικούς δήμους και εισέρχεται στο κέντρο της πόλης. Παρατηρείται επίσης ότι η λειτουργία του μετρό δεν επηρεάζει τις συνθήκες κυκλοφορίας στην Περιφερειακή Οδό Θεσ/νίκης. Αντιθέτως, οι κυκλοφοριακές συνθήκες σε κύριους οδικούς άξονες του δικτύου της πόλης έχει βελτιωθεί σημαντικά.

Ειδικότερα, σύμφωνα πάντα με την έρευνα, ο ημερήσιος αριθμός των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο της πόλης της Θεσ/νίκης (όπως αυτό ορίζεται χωρικά από τις οδούς 3ης Σεπτεμβρίου – Αγ. Δημητρίου – Λαγκαδά – 26ης Οκτωβρίου – Λ. Νίκης) έχει μειωθεί μεσοσταθμικά κατά 10% (-12.400 οχήματα) μετά την πρώτη εβδομάδα έναρξης λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, ανεξαρτήτως της υποχρέωσης επικύρωσης εισιτηρίου. Δηλαδή, ενώ πριν από την έναρξη λειτουργίας του μετρό κυκλοφορούσαν κατά μέσο όρο 122.800 οχήματα ανά ημέρα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, κυκλοφορούν πλέον 110.400 οχήματα λόγω της απορρόφησης μετακινήσεων από το σύστημα του μετρό.

Μέγιστη μείωση της τάξης του 14% παρατηρείται στον ημερήσιο αριθμό των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης από τους δυτικούς δήμους της πόλης μέσω των οδών Μοναστηρίου, Παλαιού Σταθμού και 26ης Οκτωβρίου (πριν από τη λειτουργία του μετρό διέρχονταν 33.900 οχήματα ανά ημέρα, ενώ μετά τη λειτουργία 29.100 οχήματα, δηλαδή 4.800 λιγότερα οχήματα). Η μείωση αυτή εξηγείται από δυνατότητα στάθμευσης και μετεπιβίβασης στην περιοχή του σιδηροδρομικού σταθμού και καταδεικνύει ότι οι δυτικοί δήμοι λόγω μήκους και χρόνου μετακινήσεων αποτελούν περιοχές χρηστών του νέου μέσου και των επεκτάσεών του.

Το ποσοστό της μείωσης στον ημερήσιο αριθμό των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο της Θεσ/νίκης από την ανατολική πλευρά της πόλης και των όμορων δήμων διασχίζοντας τις οδούς Αγ. Δημητρίου, Εγνατία, Λ. Στρατού, και Β. Όλγας ανέρχεται σε 6% (πριν από τη λειτουργία του μετρό διέρχονταν 87.870 οχήματα ανά ημέρα, ενώ μετά τη λειτουργία 82.550 οχήματα, δηλαδή 5.320 λιγότερα οχήματα). Τα παραπάνω ποσοστά αφορούν στις ημέρες που η επικύρωση εισιτηρίου είχε καταστεί υποχρεωτική. Η πληρωμή του εισιτηρίου επηρέασε το αποτέλεσμα στην κυκλοφορία (όπως γίνεται στην αρχή χρήσης των νέων μέσων), αλλά αυτή η διαφοροποίηση αναμένεται θα κανονικοποιηθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα λειτουργίας στα επίπεδα της μείωσης των ημερών με τη δωρεάν χρήση.  Μέγιστη μείωση στον αριθμό των οχημάτων που εισέρχονται συνολικά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, τόσο από τους δυτικούς, όσο και από τους ανατολικούς δήμους της πόλης, παρατηρείται κατά την πρωινή ώρα αιχμής (08:00-09:00). Ενδεικτικά, την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2024 εισήλθαν στο κέντρο της πόλης 1.050 λιγότερα οχήματα την ώρα από ανατολικά και 603 λιγότερα οχήματα από δυτικά κατά τη διάρκεια της πρωινής αιχμής συγκριτικά με την ίδια μέρα και ώρα την προηγούμενη εβδομάδα (Τετάρτη 27 Νοεμβρίου 2024). Τα ποσοστά μείωσης ανήλθαν σε 15% (από ανατολικά) και 28% (από δυτικά) αντίστοιχα.

Αντιθέτως, παρατηρήθηκε αύξηση της τάξης του 10% στον αριθμό των οχημάτων που εισέρχονται στην πόλη της Θεσ/νίκης από ανατολικά (Β. Όλγας – Ύψος Δελφών, Κ. Καραμανλή – Ύψος Βούλγαρη, Λ. Παπαναστασίου – Ύψος Ν. Πλαστήρα, Αναξιμάνδρου – Ύψος Ν. Πλαστήρα) δίχως να καταλήγουν απαραίτητα στο κέντρο αυτής. Δηλαδή, ενώ πριν από την έναρξη λειτουργίας του μετρό εισέρχονταν κατά μέσο όρο 48.800 οχήματα ανά ημέρα στην πόλη της Θεσσαλονίκης από ανατολικά, εισέρχονται πλέον 53.700 οχήματα. Η αύξηση αυτή εξηγείται και από χρήστες του μετρό που μπαίνουν από ανατολικά με Ι.Χ. και ψάχνουν στάθμευση και επιβίβαση στους πρώτους 3-4 ανατολικούς σταθμούς του μετρό. Η ανάγκη για ικανοποιητική καθοδήγηση των χρηστών και η παροχή υποδομών park & ride είναι σαφής για να κερδίσει το μετρό το στοίχημα για την εξυπηρέτηση των μετακινούμενων μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων που φαίνεται αρχικά ότι προσπαθούν να κάνουν συνδυασμένη μετακίνηση και να χρησιμοποιήσουν το μετρό.

Η έναρξη της λειτουργίας του μετρό δεν επηρέασε τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην Περιφερειακή Οδό Θεσ/νίκης. Οι χρόνοι μετακίνησης και στις δύο κατευθύνσεις της Περιφερειακής Οδού παρέμειναν αμετάβλητοι για την πρωινή αιχμή (06:00-10:00), τη μεσημεριανή αιχμή (10:00-16:00) και την απογευματινή αιχμή (16:00-20:00). Ενδεικτικά, ο μέσος εβδομαδιαίος χρόνος μετακίνησης κατά τη πρωινή αιχμή παραμένει 18 λεπτά, για τη μεσημεριανή αιχμή 16 λεπτά, ενώ για την απογευματινή αιχμή 20 λεπτά στην κατεύθυνση προς δυτικά. Στην κατεύθυνση προς ανατολικά οι αντίστοιχοι χρόνοι μετακίνησης για τις τρεις περιόδους αιχμής είναι 19 λεπτά, 16 λεπτά και 20 λεπτά, αντίστοιχα.

Οι συνθήκες κυκλοφορίας μεταβλήθηκαν στον οδικό άξονα Κ. Καραμανλή – Εγνατία μόνο στην κατεύθυνση από δυτικά προς ανατολικά λόγω της λειτουργίας του μετρό. Η μη μείωση των φόρτων στο ρεύμα από ανατολικά προς δυτικά συνδυάζεται με την αύξηση οχημάτων για συνδυασμένη μετακίνηση και χρήση του μετρό που αναφέρθηκε προηγούμενα και αναμένεται να κανονικοποιηθεί. Ειδικότερα ο μέσος εβδομαδιαίος χρόνος μετακίνησης για την περίοδο μεσημεριανής αιχμής μειώθηκε κατά 9% (από 28,5 λεπτά πριν από τη λειτουργία του μετρό, σε 26 λεπτά μετά τη λειτουργία του μετρό), ενώ η μείωση για την περίοδο απογευματινής αιχμής ήταν της τάξης του 12% (από 33,5 λεπτά πριν από τη λειτουργία του μετρό, σε 29,5 λεπτά μετά τη λειτουργία του μετρό). Αντιθέτως, ο μέσος εβδομαδιαίος χρόνος μετακίνησης για την πρωινή αιχμή παρέμεινε αμετάβλητος στην συγκεκριμένη κατεύθυνση. Στην αντίθετη κατεύθυνση (από ανατολικά προς δυτικά) του ίδιου άξονα (Κ. Καραμανλή – Εγνατία) δεν παρατηρήθηκαν μεταβολές του μέσου εβδομαδιαίου χρόνου μετακίνησης για όλες τις περιόδους αιχμής.

Στον οδικό άξονα Β. Όλγας – Τσιμισκή οι κυκλοφοριακές συνθήκες βελτιώθηκαν σημαντικά κατά τη διάρκεια όλων των περιόδων αιχμής λόγω της έναρξης λειτουργίας του μετρό (5%-12%). Ο μέσος εβδομαδιαίος χρόνος μετακίνησης μειώθηκε κατά 5% την περίοδο πρωινής αιχμής (από 19,5 λεπτά πριν από τη λειτουργία του μετρό, σε 18,5 λεπτά μετά τη λειτουργία του μετρό), 8,5% την περίοδο μεσημεριανής αιχμής (από 23 λεπτά πριν από τη λειτουργία του μετρό, σε 21 λεπτά μετά τη λειτουργία του μετρό) και 12% την περίοδο απογευματινής αιχμής (από 24,5 λεπτά πριν από τη λειτουργία του μετρό, σε 21,5 λεπτά μετά τη λειτουργία του μετρό).

Βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών παρατηρήθηκε για όλες τις περιόδους αιχμής και στον οδικό άξονα της Παραλιακής Λεωφόρου (6%-11%). Ειδικότερα, ο μέσος εβδομαδιαίος χρόνος μετακίνησης μειώθηκε κατά 6% την περίοδο πρωινής αιχμής (από 16 λεπτά πριν από τη λειτουργία του μετρό, σε 15 λεπτά μετά τη λειτουργία του μετρό), 11% την περίοδο μεσημεριανής αιχμής (από 22 λεπτά πριν από τη λειτουργία του μετρό, σε 19,5 λεπτά μετά τη λειτουργία του μετρό) και 8% την περίοδο απογευματινής αιχμής (από 25 λεπτά πριν από τη λειτουργία του μετρό, σε 22 λεπτά μετά τη λειτουργία του μετρό).

Πηγή: ΑΠΕ